Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Po zakończeniu II wojny światowej rząd zdecydował się na odbudowę polskiego przemysłu motoryzacyjnego, którego początki sięgają 1919 roku. w lipcu 1948.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Po zakończeniu II wojny światowej rząd zdecydował się na odbudowę polskiego przemysłu motoryzacyjnego, którego początki sięgają 1919 roku. w lipcu 1948."— Zapis prezentacji:

1

2 Po zakończeniu II wojny światowej rząd zdecydował się na odbudowę polskiego przemysłu motoryzacyjnego, którego początki sięgają 1919 roku. w lipcu 1948 roku rozpoczęto budowę Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu. Nawiązane zostały kontakty z przedwojennym partnerem - FIATEM. Doszło do podpisania umowy licencyjnej. Rozpoczęto prace budowlane. Niestety w 1949 roku, w związku z sytuacją polityczną - okresem tzw. "zimnej wojny" - umowa z firmą FIAT została zerwana. Rząd postanowił kontynuować budowę fabryki na Żeraniu. Nowym partnerem stał się ZSRR.

3 M - 20 WARSZAWA Dyrektywy ówczesnych władz Polski określały FSO jako fabrykę samowystarczalną, która przy dwuzmianowym systemie pracy, wytwarzać miała wszystko - od podkładek, śrub i nakrętek do podzespołów głównych i gotowych pojazdów włącznie. Pierwsze egzemplarze samochodu Warszawa montowane były z komponentów dostarczanych ze Związku Radzieckiego. Po pięciu latach, od chwili rozpoczęcia produkcji Warszaw, w 1956 roku, wszystkie elementy tego samochodu pochodziły z FSO. Warszawa M-20 była produkowana do 1964 roku.

4 SYRENA Pierwszym w pełni polskim samochodem osobowym, który powstał w FSO, była - SYRENA. Jej prototyp przygotowany jako auto małolitrażowe był gotów już w grudniu 1953 roku. Model Syreny 101, zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1955 roku zdobył duże uznanie wśród polskich kierowców. Władze podjęły więc decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej tego samochodu. Nadwozia profilowano ręcznie, a spawano je palnikiem acetylenowym. Seryjna produkcja tego auta rozpoczęła się dopiero w roku 1961, kiedy ruszyła prawdziwa taśma i można było montować już ponad 5 tysięcy sztuk samochodów rocznie. W następnych latach, pojawiły się kolejne modele Syreny - od 102 do 105.

5 POLSKI FIAT W 1965 roku rozpoczął się nowy etap w dziejach rozwoju FSO i polskiej motoryzacji. Zostaje podpisana umowa licencyjna z włoskim koncernem FIAT na produkcję modelu 125p. 2 lata później, z taśmy nowo wybudowanego na Żeraniu Zakładu nr 2, zjechał pierwszy Polski Fiat 125p.Polski Fiat, który dwukrotnie zmieniał nazwę handlową - najpierw na FSO 1500, potem FSO 125p - przetrwał do 1991 roku. Ostatni egzemplarz auta, który zjechał z taśmy 29 czerwca 1991 roku, miał numer

6 POLONEZ Kolejnym etapem rozwoju fabryki było uruchomienie w 1978 roku produkcji samochodu POLONEZ. Opracowanie założeń konstrukcyjnych nowego modelu oraz technologii jego wytwarzania realizowane było przez konstruktorów z Żerania, przy współpracy ze specjalistami FIAT- a. Przyjęto zasadę,że w nowym samochodzie powinny być uwzględnione aktualne tendencje światowe, obowiązujące w konstrukcji aut średniej klasy. Wprowadzono więc szereg rozwiązań, które zapewniły Polonezowi nową, atrakcyjną linię nadwozia i nowoczesny - jak na owe czasy - kształt tzw. linii "hatch back" - nowej sylwetki o bardziej opływowych kształtach w stosunku do FSO 125p, znaczne zmniejszenie oporów powietrza.

7 POLONEZ "CARO" Zasadniczych zmian konstruktorzy FSO dokonali w modelu Caro,który pojawił się polskich drogach latem 1991r. Wprowadzono w nim wiele nowych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych. Miały one na celu przede wszystkim podwyższenie walorów eksploatacyjnych, wygody jazdy i estetyki nadwozia.Caro stał się zupełnie nowym autem. Miał zmienioną maskę oraz błotniki (przednie i tylne), cichszy układ wydechowy (trzysegmentowy - trzytłumikowy), inne reflektory, nowe koło kierownicy, dzielone siedzenia tylne, ruchomy punkt mocowania pasów bezpieczeństwa, felgi wykonane z aluminium, zderzaki z tworzywa sztucznego. Zmiany wprowadzone w Caro pozwoliły na dostosowanie wnętrza i sylwetki auta do mody obowiązującej w owym czasie w światowym przemyśle samochodowym; dostosowanie Poloneza do obowiązujących w kraju i za granicą norm w zakresie głośności; obniżenie ciężaru auta (głównie dzięki nowym zderzakom), podwyższenie jego właściwości użytkowych - reflektory dające lepsze oświetlenie, ruchomy punkt mocowania pasów bezpieczeństwa etc.

8 FSO to nie tylko Ż era ń Rozszerzenie produkcji polskiego Fiata, uruchomienie kolejnych jego wersji i modeli, a także rozpoczęcie produkcji Poloneza spowodowało konieczność rozbudowy struktury Fabryki Samochodów Osobowych. Od 1966 roku rozpoczęto sukcesywne włączanie do fabryki kolejnych zakładów terenowych. Pierwszym z nich był Zakład Produkcji Części Samochodowych z Opola.

9


Pobierz ppt "Po zakończeniu II wojny światowej rząd zdecydował się na odbudowę polskiego przemysłu motoryzacyjnego, którego początki sięgają 1919 roku. w lipcu 1948."

Podobne prezentacje


Reklamy Google