Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych Anna Barbarzak, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych Anna Barbarzak, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych."— Zapis prezentacji:

1 Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych Anna Barbarzak, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych

2 Polski eksport Polska znajduje się w pierwszej trzydziestce największych eksporterów na świecie Wartość polskiego eksportu ogółem wzrosła w 2013r. o 6,5%. W latach 2012-2013 to eksport był kluczowym czynnikiem dodatnio wpływającym na wzrost gospodarczy 2

3 Polskie inwestycje za granicą Potencjał polskich firm jako aktywnych uczestników międzynarodowego obrotu kapitałowego. 18-krotny wzrost skumulowanych inwestycji polskich przedsiębiorstw (2004- 2012 r.). Silna koncentracja geograficzna – 60% zagranicznych filii w Europie - ¾ inwestycji w krajach UE. 3

4 Polska jako przyjazne miejsce do inwestowania 13. miejsce na świecie i 5. w Europie wśród krajów najbardziej atrakcyjnych dla inwestorów zagranicznych – raport UNCTAD Najatrakcyjniejsza lokalizacja dla nowych projektów w Europie Środkowo-Wschodniej – raport EY 3. miejsce pod względem miejsc pracy stworzonym dzięki BIZ– raport EY 4

5 Cele polskiej dyplomacji ekonomicznej Budowa pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki jako stabilnego partnera handlowego i inwestycyjnego Dywersyfikacja rynków eksportowych Wspieranie przedsiębiorstw prezentujących na nietradycyjnych rynkach zagranicznych kompleksową, a tym samym konkurencyjną ofertą Zwiększenie udziału polskich przedsiębiorstw w ofercie zamówień publicznych organizacji i agencji międzynarodowych Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa – ze szczególnym naciskiem na dywersyfikację źródeł dostaw surowców energetycznych

6 Dyplomacja ekonomiczna w 2013 r. Podsumowanie działań Obszary działalnościNazwa obszaruDziałania w 2013 roku Zapytania Polskie placówki - centrum informacji Udzielono ponad 75 000 odpowiedzi na przesłane zapytania Spotkania Polskie placówki - wsparcie kontaktów biznesowych Przeprowadzono ponad 5000 spotkań Misje gospodarcze Polskie placówki - wsparcie interesów gospodarczych firm za granicą Współorganizowano ponad 500 misji Wsparcie inwestycji i transakcji Polskie placówki - wsparcie kluczowych transakcji handlowych i projektów inwestycyjnych Udzielono wsparcia dla 133 istotnych transakcji oraz projektów inwestycyjnych Interwencje Polskie placówki - reakcje na działania dyskryminujące Podjęto 328 skutecznych interwencji w przypadku dyskryminacji

7 Dyplomacja ekonomiczna w 2014 r. Podsumowanie działań w I półroczu Wizyty zagr. z udziałem przedsiębiorstw (2014): Wizyty zagr. z udziałem przedsiębiorstw (2014): W. Brytania, Belgia, Portugalia, Francja, Włochy, Czechy, Iran, Indie, Wietnam, Senegal, Ghana, Mołdawia, Białoruś, USA Udział ok. 450 spółek Udział ok. 450 spółek Wizyty zagraniczne w Polsce/spotk. gosp. w MSZ (2014): Wizyty zagraniczne w Polsce/spotk. gosp. w MSZ (2014): Dania, Białoruś, Mołdawia, Azerbejdżan, Kanada, USA, Meksyk, Australia, Senegal, Ghana, Mozambik, Niger, Nigeria, Angola, Togo, RPA, Rep. Kongo, Irak, Oman, Chiny, Wietnam, Pakistan. Udział ponad 100 spółek

8 Dyplomacja ekonomiczna w 2014 r. Podsumowanie działań w I półroczu Współpraca biznesowa z firmami z państw UE na rynkach trzecich Wykorzystanie doświadczeń w odniesieniu do rynków Afryki: Udział ok. 100 spółek Szkolenia dla spółek z udziałem ekspertów ds. zamówień publicznych w org. mnd.: ONZ, EBOR, KE, BŚ: Udział ok. 120 spółek Seminaria/szkolenia dla polskich przedsiębiorców w Polsce (2014) np.: spotk. ws. finansowania eksportu/inwestycji na rynkach zagranicznych; forum gospodarcze PL- Indie, seminaria przed wizytami w Senegalu, Ghanie, Wietnamie. Spotkania dot. Iranu i Mauretanii: Udział ponad 300 spółek.

9 Dyplomacja ekonomiczna w 2014 r. - planowane wydarzenia Polsko-Amerykański Tydzień Innowacji: Celem inicjatywy jest wzmocnienie wizerunku Polski, jako kraju innowacyjnego, w tym m.in. prezentacja zaawansowanych technologii w przemyśle kreatywnym, biomedycynie, sektorze finansowym i na rynku kapitałowym, sektorze IT/ICT, nauce, wzornictwie etc. oraz przedstawienie polskich przedsiębiorców, jako wartościowych i wiarygodnych partnerów dla firm amerykańskich. Misja gospodarcza - Kanada

10 Polityka zagraniczna we współczesnym świecie to więcej niż tradycyjna dyplomacja. Kontakty i inicjatywy na poziomie społeczeństw, jednostek samorządów lokalnych i organizacji społecznych, w tym skupiających przedsiębiorców wnoszą do niej ogromną wartość dodaną, czynią ją nie tylko bardziej skuteczną, lecz także lepiej rozumianą przez obywateli. 10 Polityka zagraniczna- kontekst lokalny

11 W celu wsparcia samorządowego i obywatelskiego wymiaru polskiej polityki zagranicznej MSZ utworzyło w 2012 r. stały instrument wsparcia (WSiO) działań partnerów zawierającego precyzyjne alokacje budżetowe i jasno sprecyzowane kierunki działania. Dodatkowo, w 2013 r. powołano w strukturach MSZ zespół, którego zadaniem jest koordynacja na poziomie ministerstwa wsparcia działań partnerów z zakresu współpracy międzynarodowej. Samorządowy i obywatelski wymiar polskiej polityki zagranicznej

12 Poszerzanie i dywersyfikowanie zakresu debaty publicznej o polityce zagranicznej. Wzmocnienie zaplecza merytorycznego dla polskiej polityki zagranicznej zwłaszcza na poziomie regionalnym. Przybliżanie i objaśnianie szczegółów polityki zagranicznej państwa obywatelom i wybranym grupom odbiorców. 12 Cele mechanizmu samorządowego i obywatelskiego wymiaru polskiej polityki zagranicznej

13 EFNI (edycje 2012-2014) Wrocław Global Forum (edycje 2013- 2014) Forum „Dialog i biznes: Polska – Rosja” w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego (2013) Projekt „Od mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2018” (2013) Konferencja „Współpraca Polska- Chiny” (2014) Badanie dotyczące wpływu mechanizmu MRG z Obwodem Kaliningradzkim na kontakty gospodarcze w regionie (2013) 13 Wybrane projekty zrealizowane ze wsparciem mechanizmu WSiO

14 Dziękuję za uwagę Anna Barbarzak Anna.barbarzak@msz.gov.pl Tel. 225239203


Pobierz ppt "Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych Anna Barbarzak, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google