Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych Anna Barbarzak, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych Anna Barbarzak, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych."— Zapis prezentacji:

1 Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych Anna Barbarzak, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych

2 Polski eksport Polska znajduje się w pierwszej trzydziestce największych eksporterów na świecie Wartość polskiego eksportu ogółem wzrosła w 2013r. o 6,5%. W latach to eksport był kluczowym czynnikiem dodatnio wpływającym na wzrost gospodarczy 2

3 Polskie inwestycje za granicą Potencjał polskich firm jako aktywnych uczestników międzynarodowego obrotu kapitałowego. 18-krotny wzrost skumulowanych inwestycji polskich przedsiębiorstw ( r.). Silna koncentracja geograficzna – 60% zagranicznych filii w Europie - ¾ inwestycji w krajach UE. 3

4 Polska jako przyjazne miejsce do inwestowania 13. miejsce na świecie i 5. w Europie wśród krajów najbardziej atrakcyjnych dla inwestorów zagranicznych – raport UNCTAD Najatrakcyjniejsza lokalizacja dla nowych projektów w Europie Środkowo-Wschodniej – raport EY 3. miejsce pod względem miejsc pracy stworzonym dzięki BIZ– raport EY 4

5 Cele polskiej dyplomacji ekonomicznej Budowa pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki jako stabilnego partnera handlowego i inwestycyjnego Dywersyfikacja rynków eksportowych Wspieranie przedsiębiorstw prezentujących na nietradycyjnych rynkach zagranicznych kompleksową, a tym samym konkurencyjną ofertą Zwiększenie udziału polskich przedsiębiorstw w ofercie zamówień publicznych organizacji i agencji międzynarodowych Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa – ze szczególnym naciskiem na dywersyfikację źródeł dostaw surowców energetycznych

6 Dyplomacja ekonomiczna w 2013 r. Podsumowanie działań Obszary działalnościNazwa obszaruDziałania w 2013 roku Zapytania Polskie placówki - centrum informacji Udzielono ponad odpowiedzi na przesłane zapytania Spotkania Polskie placówki - wsparcie kontaktów biznesowych Przeprowadzono ponad 5000 spotkań Misje gospodarcze Polskie placówki - wsparcie interesów gospodarczych firm za granicą Współorganizowano ponad 500 misji Wsparcie inwestycji i transakcji Polskie placówki - wsparcie kluczowych transakcji handlowych i projektów inwestycyjnych Udzielono wsparcia dla 133 istotnych transakcji oraz projektów inwestycyjnych Interwencje Polskie placówki - reakcje na działania dyskryminujące Podjęto 328 skutecznych interwencji w przypadku dyskryminacji

7 Dyplomacja ekonomiczna w 2014 r. Podsumowanie działań w I półroczu Wizyty zagr. z udziałem przedsiębiorstw (2014): Wizyty zagr. z udziałem przedsiębiorstw (2014): W. Brytania, Belgia, Portugalia, Francja, Włochy, Czechy, Iran, Indie, Wietnam, Senegal, Ghana, Mołdawia, Białoruś, USA Udział ok. 450 spółek Udział ok. 450 spółek Wizyty zagraniczne w Polsce/spotk. gosp. w MSZ (2014): Wizyty zagraniczne w Polsce/spotk. gosp. w MSZ (2014): Dania, Białoruś, Mołdawia, Azerbejdżan, Kanada, USA, Meksyk, Australia, Senegal, Ghana, Mozambik, Niger, Nigeria, Angola, Togo, RPA, Rep. Kongo, Irak, Oman, Chiny, Wietnam, Pakistan. Udział ponad 100 spółek

8 Dyplomacja ekonomiczna w 2014 r. Podsumowanie działań w I półroczu Współpraca biznesowa z firmami z państw UE na rynkach trzecich Wykorzystanie doświadczeń w odniesieniu do rynków Afryki: Udział ok. 100 spółek Szkolenia dla spółek z udziałem ekspertów ds. zamówień publicznych w org. mnd.: ONZ, EBOR, KE, BŚ: Udział ok. 120 spółek Seminaria/szkolenia dla polskich przedsiębiorców w Polsce (2014) np.: spotk. ws. finansowania eksportu/inwestycji na rynkach zagranicznych; forum gospodarcze PL- Indie, seminaria przed wizytami w Senegalu, Ghanie, Wietnamie. Spotkania dot. Iranu i Mauretanii: Udział ponad 300 spółek.

9 Dyplomacja ekonomiczna w 2014 r. - planowane wydarzenia Polsko-Amerykański Tydzień Innowacji: Celem inicjatywy jest wzmocnienie wizerunku Polski, jako kraju innowacyjnego, w tym m.in. prezentacja zaawansowanych technologii w przemyśle kreatywnym, biomedycynie, sektorze finansowym i na rynku kapitałowym, sektorze IT/ICT, nauce, wzornictwie etc. oraz przedstawienie polskich przedsiębiorców, jako wartościowych i wiarygodnych partnerów dla firm amerykańskich. Misja gospodarcza - Kanada

10 Polityka zagraniczna we współczesnym świecie to więcej niż tradycyjna dyplomacja. Kontakty i inicjatywy na poziomie społeczeństw, jednostek samorządów lokalnych i organizacji społecznych, w tym skupiających przedsiębiorców wnoszą do niej ogromną wartość dodaną, czynią ją nie tylko bardziej skuteczną, lecz także lepiej rozumianą przez obywateli. 10 Polityka zagraniczna- kontekst lokalny

11 W celu wsparcia samorządowego i obywatelskiego wymiaru polskiej polityki zagranicznej MSZ utworzyło w 2012 r. stały instrument wsparcia (WSiO) działań partnerów zawierającego precyzyjne alokacje budżetowe i jasno sprecyzowane kierunki działania. Dodatkowo, w 2013 r. powołano w strukturach MSZ zespół, którego zadaniem jest koordynacja na poziomie ministerstwa wsparcia działań partnerów z zakresu współpracy międzynarodowej. Samorządowy i obywatelski wymiar polskiej polityki zagranicznej

12 Poszerzanie i dywersyfikowanie zakresu debaty publicznej o polityce zagranicznej. Wzmocnienie zaplecza merytorycznego dla polskiej polityki zagranicznej zwłaszcza na poziomie regionalnym. Przybliżanie i objaśnianie szczegółów polityki zagranicznej państwa obywatelom i wybranym grupom odbiorców. 12 Cele mechanizmu samorządowego i obywatelskiego wymiaru polskiej polityki zagranicznej

13 EFNI (edycje ) Wrocław Global Forum (edycje ) Forum „Dialog i biznes: Polska – Rosja” w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego (2013) Projekt „Od mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2018” (2013) Konferencja „Współpraca Polska- Chiny” (2014) Badanie dotyczące wpływu mechanizmu MRG z Obwodem Kaliningradzkim na kontakty gospodarcze w regionie (2013) 13 Wybrane projekty zrealizowane ze wsparciem mechanizmu WSiO

14 Dziękuję za uwagę Anna Barbarzak Tel


Pobierz ppt "Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych Anna Barbarzak, Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google