Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dr hab. prof. nadzw. Mariola Antczak Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego KONFERENCJA CZAS NA CZYTANIE 13 listopada.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dr hab. prof. nadzw. Mariola Antczak Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego KONFERENCJA CZAS NA CZYTANIE 13 listopada."— Zapis prezentacji:

1 dr hab. prof. nadzw. Mariola Antczak Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego KONFERENCJA CZAS NA CZYTANIE 13 listopada 2014

2 Plan prezentacji 1. Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji 2. Poszukiwanie okazji do promocji bibliotekarzy i bibliotek szkolnych 3. Święta biblioteczne jako okazja do promocji bibliotekarzy i bibliotek szkolnych 4. Metodologia badań 5. Prezentacja graficzna i omówienie wyników badań 6. Wnioski z badań

3 Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji CEL: Pozytywny wizerunek biblioteki i bibliotekarza promocja zawodu BIBLIOTEKRZA promocja BIBLIOTEKI jako instytucji mnóstwo spektakularnych działań nowoczesny wystrój biblioteki różnorodne i bogate zbiory kompetentny personel zatrudniony na cały etat wsparcie dyrekcji SUKCES

4 POSZUKIWANIE OKAZJI DO PORMOCJI BIBLIOTEKARZA I BIBLIOTEKI SZKOLNEJ ZAKUP NOWYCH ZBIORÓW PASOWANIE NA CZYTELNIKA PRZYKŁADY NOWY WYSTRÓJ WNĘTRZA

5 1 Święta związane z książką, biblioteką, czytelnictwem i informacją 2 mogą służyć rozwijaniu czy pobudzaniu zainteresowań czytelniczych 3 ale również jako okazja do promocji biblioteki i zawodu bibliotekarza

6 Problemy badawcze 1) które ze świąt bibliotecznych są celebrowane? 2) jakie są preferowane formy obchodów świąt bibliotecznych? 3) jakie media (wewnętrzne i zewnętrzne) są wykorzystywane do popularyzacji informacji o realizowanym święcie bibliotecznym? 4) czy brak poprawy wizerunku bibliotek i bibliotekarzy w społeczeństwie może być związany z biernością bibliotekarzy w zakresie prowadzenia odpowiedniej polityki mediarelations?

7 METODOLOGIA BADAŃ Przedmioty badań: 1) realizacja świąt bibliotecznych w bibliotekach szkolnych Łodzi 2) formy promocji realizowanych świąt bibliotecznych 3) informacja o realizowanych świętach w mediach Termin badań: styczeń 2014

8 Próba badawcza z założenia pełna nauczyciele bibliotekarze wszystkich szkół Łodzi: podstawowych, gimnazjów, ponadgimnazjalnych w badaniach otrzymano 42 arkusze zwrotne kwestionariusza ankiety na 161 dostarczonych (26%); w tym: 28% z bibliotek szkół podstawowych; 20% - z gimnazjów; 29% z liceów; 22% - z zespołów szkół ponadgimnazjalnych

9 Metoda badawcza Ankieta audytoryjna narzędzie: kwestionariusz ankiety

10

11

12

13

14 WNIOSKI Z BADAŃ (1 z 2) Najczęściej obchodzone święto biblioteczne: Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek, najrzadziej – Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego Preferowane formy obchodów: wystawy i konkursy, najrzadziej – happeningi Bibliotekarze z reguły nie powiadamiają mediów zewnętrznych o planowanych imprezach, dotyczy to prasy, radia i telewizji Preferowanym medium wewnętrznym służącym do popularyzowania informacji na temat obchodów święta jest strona internetowa szkoły; bibliotekarze sporadycznie zamieszczają informacje o planowanych obchodach święta bibliotecznego wykorzystując blog czy facebook; najczęściej ich nie prowadzą

15 WNIOSKI Z BADAŃ (2 z 2) Bibliotekarze w większości realizują w swoich placówkach macierzystych obchody świąt związanych z biblioteką, książką, czytelnictwem itp. Brak zmiany wizerunku bibliotek i bibliotekarzy na bardziej pozytywny może być związany z niedostatecznym wykorzystaniem szczególnie mediów zewnętrznych (prasa, radio, telewizja) w promocji tych wydarzeń, a co za tym idzie – instytucji biblioteki i zawodu bibliotekarza.

16 Dziękuję Państwu za uwagę dr hab. prof. UŁ Mariola Antczak


Pobierz ppt "Dr hab. prof. nadzw. Mariola Antczak Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego KONFERENCJA CZAS NA CZYTANIE 13 listopada."

Podobne prezentacje


Reklamy Google