Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Tomasz Jarzębski Telefon: 501 892 942, Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420, Instruktor ISSA: SEA 00394

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Tomasz Jarzębski Telefon: 501 892 942, Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420, Instruktor ISSA: SEA 00394"— Zapis prezentacji:

1 Tomasz Jarzębski Telefon: , Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420, Instruktor ISSA: SEA Teoria Żeglowania

2 Przypomnienie z matematyki Wielkości skalarne Wielkości wektorowe Np.: Temperatura, IQ, liczba kartek w książce, czas, …. Np.: Prędkość, Siła, przyspieszenie Kierunek zwrot Długość A B A+B A+B=C => B=C-A Wiatr Własny Wiatr PozornyWiatr Rzeczywisty Wiatr

3 Róża Kursowa Wiatr Pozorny Bajdewind Półwiatr Baksztag Fordewind Kursy ostre -Bajdewind -Półwiatr Kursy pełne -Baksztag -Fordewind Ostry Pełny Ostry Kąt graniczny Kąt martwy Róża wiatrów Prawy hals Lewy hals

4 Przepływ (wiatr, woda) = siła Manometrem Teoria żeglowania; Czesław Marchaj rys 34

5 Obszar ciśnienia wyższego Żagiel F A - Siła Aerodynamiczna Struga Wiatru Siłą aerodynamiczna nazywamy sumę wszystkich sił powstających na skutek przepływu cząstek po dwóch stronach żagla z różnymi prędkościami. Obszar ciśnienia Niższego

6 Struga i co z tego wynika UWAGA! Intuicja nie zawsze działa Teoria żeglowania; Czesław Marchaj rys 36, rys 30

7 Kąt natarcia od 10° do 20° Wiatr

8 Żagle i ich środek Ś.Oż 2 5 Ś.Oż

9 Siły na żaglu Ś.Oż – środek Ożaglowania F A – Siła aerodynamiczna F C – Siła ciągu F P – Siła przechylająca Ś.Oż – środek Ożaglowania F A – Siła aerodynamiczna F C – Siła ciągu F P – Siła przechylająca FAFA FCFC FPFP Ś.Oż Dryf Ruch

10 Kierunki Wiatr Kurs rzeczywisty Kurs obserwowany Kąt dryfu trawers Kurs jachtu względem wiatru kilwater trawers

11 Przebieranie żagli FAFA FCFC FPFP Wiatr FAFA FCFC FPFP Pracująca powierzchnia żagla Pracująca powierzchnia niwelująca dryf

12 Róża kursów względem wiatru rzeczywistego Bajdewind Półwiatr Baksztag fordewind Bajdewindy Półwiatr Baksztagi Fordewind Kąt martwy

13 Siły hydrodynamiczne Dryf Ruch ThTh F bo R Ś.Bo Ś.Bo – Środek Bocznego oporu R – Opór hydrodynamiczny, siła hamująca F bo – Boczna siła hydrodynamiczna T h – Wypadkowa siła hydrodynamiczna Ś.Bo – Środek Bocznego oporu R – Opór hydrodynamiczny, siła hamująca F bo – Boczna siła hydrodynamiczna T h – Wypadkowa siła hydrodynamiczna Ś.Bo

14 FAFA FCFC FPFP Ś.Oż ThTh F bo R Ś.Bo Ś.Bo – Środek Bocznego oporu R – Opór hydrodynamiczny, siła hamująca F bo – Boczna siła hydrodynamiczna T h – Wypadkowa siła hydrodynamiczna Ś.Bo – Środek Bocznego oporu R – Opór hydrodynamiczny, siła hamująca F bo – Boczna siła hydrodynamiczna T h – Wypadkowa siła hydrodynamiczna Ś.Oż – środek Ożaglowania F A – Siła aerodynamiczna F C – Siła ciągu F P – Siła przechylająca Ś.Oż – środek Ożaglowania F A – Siła aerodynamiczna F C – Siła ciągu F P – Siła przechylająca

15 Nawietrzność i zawietrzność jachtu Jacht jest nawietrzny jeżeli wykazuje samoistną tendencję do ostrzenia do wiatru. Jacht jest zawietrzny jeżeli wykazuje samoistną tendencję do odpadania od wiatru. Jacht zrównoważony żegluje ustalonym kursem bez potrzeby kontroli sterem. Większość współczesnych jachtów charakteryzuje się niewielką nawietrznością.

16 Nawietrzność i zawietrzność jachtu Wiatr Jacht zrównoważony żaglowo Jacht nawietrzny Jacht zawietrzny

17 Co zrobić? Aby zwiększyć nawietrzność jachtu można: Zwiększyć powierzchnię tylnych żagli Zmniejszyć powierzchnię przednich żagli ( np. zrzucenie) Wybierać tylne żagle Luzować przednie żagle Zwiększyć zanurzenie dziobu Aby zwiększyć zawietrzność jachtu można: Zwiększyć powierzchnię przednich żagli Zmniejszyć powierzchnię tylnych żagli ( np. refowanie) Wybierać przednie żagle Luzować tylne żagle Zwiększyć zanurzenie rufy

18 Stateczność jachtów Ś. Oż Ś.Bo FPFP F bo SC SW FCFC FwFw Zdolność powrotu przechylonego jachtu do pozycji pionowej wynika z współdziałania pary sił: siły wyporu oraz siły ciężkości. Siła wyporu zamocowana jest w środku wyporu a jej wektor skierowany pionowo w górę. Siła ciężkości zamocowana jest w środku ciężkości a jej wektor skierowany pionowo w dół. Para tych dwóch sił tworzy ramię prostujące. Im większa odległość pozioma pomiędzy środkiem wyporu i środkiem ciężkości, tym większa siła prostująca jacht. Zdolność powrotu przechylonego jachtu do pozycji pionowej wynika z współdziałania pary sił: siły wyporu oraz siły ciężkości. Siła wyporu zamocowana jest w środku wyporu a jej wektor skierowany pionowo w górę. Siła ciężkości zamocowana jest w środku ciężkości a jej wektor skierowany pionowo w dół. Para tych dwóch sił tworzy ramię prostujące. Im większa odległość pozioma pomiędzy środkiem wyporu i środkiem ciężkości, tym większa siła prostująca jacht.

19 Kiedy jacht mieczowy się przewróci? SC – środek ciężkości SW – środek wyporu F W – siła wyporu F C – siła ciężkości d 1 – ramię siły

20 Stateczność jachtu balastowego a mieczowego Jacht o stateczności ciężaru Jacht o stateczności kształtu SC – środek ciężkości SW – środek wyporu F W – siła wyporu F C – siła ciężkości d 1 – ramię siły JB d 2 – ramię siły JM

21 Stateczności jachtów kształtu, ciężaru, wielokadłubowce Źródło: Maksymalny moment prostujący Katamaran Jacht o stateczności kształtu - mieczowy Jacht o stateczności ciężaru – kilowy

22 Siły na sterze Ś.Bo FhFh FSFS FNFN FhFh FNFN FSFS Ś.Bo – środek Bocznego oporu F N – Siłę Naporu Strugi F S – Siła skręcająca F H – Siła hamująca Ś.Bo – środek Bocznego oporu F N – Siłę Naporu Strugi F S – Siła skręcająca F H – Siła hamująca

23 Efektywność steru S Ś.Bo Do 45° największa siła skręcająca przy najmniejszej sile hamującej! FhFh FSFS Ś.Bo S FhFh FSFS FNFN FNFN α α

24 No co z tym cholernym sterem Oś obrotu

25 Zagadka Płyniesz bajdewindem w dużym przechyle. Podnosisz miecz. Co się stanie? – Jacht się położy. – Jacht postawi. Płynie łódka bajdewindem (45° na wiatr). Jakim kursem płynie jacht z naprzeciwka

26 Podsumowanie Teorii Żeglowania Im większa prędkość tym mniejsze ciśnienie 3 grupy sił na żaglu, burcie i sterze Środek ożaglowania wyznaczamy środkowymi trójkątów Ruch jachtu związany jest z siłą ciągu, a dryf z siłą przechylającą Dryf – płyń wyżej bo i tak spadniesz Przebieranie żagli powoduje: – przepływ turbulentny – większy przechył – większy dryf – mniejsza prędkość Jacht zrównoważony, nawietrzny i zawietrzny - zjawiska związane ze wzajemnym położeniem środków ożaglowania i oporu bocznego Stateczność – kształtu (30 O max 60 O chlap) – ciężaru (ok70 O max 120 O chlap) Efektywność wychylenia steru


Pobierz ppt "Tomasz Jarzębski Telefon: 501 892 942, Żeglarz: SJM PZŻ/8211, Instruktor PZŻ: MIŻ4334, Instruktor ISSA: Inland 00420, Instruktor ISSA: SEA 00394"

Podobne prezentacje


Reklamy Google