Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałCelestyna Rydlewski Został zmieniony 10 lat temu
0
Sposoby radzenia sobie z kaszlem
Raport z badania ilościowego przygotowany dla firmy Przygotowanie: Przemysław Frąk Warszawa, lipiec 2006
1
Spis treści WYSTĘPOWANIE I LECZENIE KASZLU W POPULACJI 2
Informacje o badaniu omnibusowym Wyniki badania omnibusowego SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z KASZLEM - BADANIE UŻYTKOWNICZEK LEKÓW NA KASZEL 9 Informacje o badaniu Dolegliwości związane z kaszlem i sposoby radzenia sobie z nimi 12 Postawy związane z kaszlem: segmentacja użytkowniczek leków 28 Cechy idealnego leku na kaszel Znajomość i użytkownictwo wybranych marek leków na kaszel 58 Stosowanie leków przy występowaniu kaszlu u dzieci 85 Flegamina: Użytkownictwo marki na tle konkurencji 95 Potencjał Flegaminy Mite i Flegaminy w tabletkach 133 Wizerunek Flegaminy na tle konkurencji Ocena hasła reklamowego Flegaminy Rekomendacje
2
WYSTĘPOWANIE I LECZENIE KASZLU W POPULACJI
Badanie ludności (próba omnibusowa N=1000) Maj 2006
3
Informacje o badaniu omnibusowym
Cele badania Określenie częstości występowania kaszlu w populacji Określenie najczęstszych sposobów radzenia sobie z kaszlem Identyfikacja marek leków stosowanych na kaszel Termin realizacji maja 2006 Dobór próby Reprezentatywna próba ludności Polski: Struktura próby generowana jest na podstawie wyników ostatniego mikrospisu przeprowadzonego przez GUS oraz na podstawie danych opublikowanych w ostatnim “Roczniku Statystycznym”. Próba ma charakter losowo-kwotowy. Losowanie gmin (miejskich i wiejskich) odbywa się z uwzględnieniem gęstości zaludnienia. Badana populacja jest reprezentatywna dla ludności naszego kraju ze względu na: makroregion, wielkość miejscowości, wiek, płeć i wykształcenie. W wylosowanych gminach dobierane są osoby spełniające ustalone kryteria. N=1000 Ogólnopolska reprezentatywna próbie dorosłych Polaków w wieku od 15 do 70 lat Rozmiar próby pozwoli na wyciąganie wniosków z maksymalnym błędem statystycznym ±3,2% Wielkość próby Technika badania Wywiad bezpośredni z kwestionariuszem papierowym - przeprowadzany w domu respondenta Opracowanie wyników Oprogramowanie statystyczne: Odin/ Diana i SPSS+
4
Wyniki badania omnibusowego
Kaszel jest zjawiskiem dość powszechnym i w czasie ostatniego roku występował u prawie połowy dorosłych Polaków. Częściej miało to miejsce wśród nastolatków i osób starszych powyżej 60-tego roku życia. Według deklaracji respondentów kobiety częściej (52%) cierpiały na kaszel niż mężczyźni (42%). Jak wynika z innych badań, mężczyźni częściej ignorują dolegliwości jeśli nie są one zbyt uciążliwe. Wśród osób, które odczuwały kaszel w ciągu ostatnich 12 miesięcy połowa stosowała leki na kaszel. Domowe sposoby stosował co piąty badany. Jak wynika z badania użytkowniczek leków na kaszel ta dolegliwość jest silnie związana z przeziębieniem, grypą i bólem gardła, dlatego też w czasie kaszlu stosowane były leki na te dolegliwości. Dolegliwości nie były leczone w przypadku 13% cierpiących na kaszel. Leki na gardło i przeziębienie częściej stosowały kobiety. Natomiast mężczyźni częściej ignorowali kaszel. Łącznie w próbie osób pomiędzy 15 a 70 rokiem życia jakiekolwiek leki na kaszel stosowało 41%. Flegamina jest najczęściej stosowanym lekiem w Polsce. W ciągu ostatniego roku stosowało ją 23% badanych. Pozostałe najczęściej stosowane leki to: Tussipect 11% syrop prawoślazowy 9% Mucosolvan 9% Drosetux 7% Ambrosol 7% Herbapect 7% Stodal 7% W stosowaniu leków wystąpiły różnice między kobietami a mężczyznami. Kobiety częściej niż mężczyźni stosowały syrop prawoślazowy i Flavamed.
5
Występowanie kaszlu w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Ludność N=1000 Omnibus: Maj 2006
6
Sposoby radzenia sobie z kaszlem w populacji
CIERPIĄCY NA KASZEL N=472 Omnibus: Maj 2006
7
Marki leków stosowane w czasie trwania kaszlu
Ze względu na częste stosowanie stosowanie Coldrexu w przypadku przeziębień i grypy, prawdopodobnie mylnie interpretowana nazwa „Coldrex Broncho” jako „Coldrex” STOSUJĄCY LEKI NA KASZEL N=410 Omnibus: Maj 2006
8
Marki leków stosowane w czasie trwania kaszlu
Ze względu na częste stosowanie stosowanie Coldrexu w przypadku przeziębień i grypy, prawdopodobnie mylnie interpretowana nazwa „Coldrex Broncho” jako „Coldrex” Omnibus: Maj 2006
9
Stosował(a) leki na kaszel Nie stosował(a) leków na kaszel
Występowanie i leczenie kaszlu w populacji w ciągu ostatnich 12 miesięcy Ludność w wieku lat 100% osób* (stan na 31 XII 2005 wg GUS) Cierpiał(a) na kaszel 47,2% ( osób*) Nie miał(a) kaszlu 52,8% ( osób*) Stosował(a) leki na kaszel 41% ( osób*) Nie stosował(a) leków na kaszel 6,2% ( osób*) Trudno oszacować jaki odsetek populacji był reprezentowany w przeprowadzonym badaniu użytkowniczek leków na kaszel, ponieważ dodatkowym kryterium było samodzielne podejmowanie decyzji o wyborze. Kobiety 23,4% ( osób*) Mężczyźni 17,6% ( osób*) * Uwaga: Szacowanie obarczone błędem statystycznym ±3,2% w stosunku do całej próby Omnibus: Maj 2006
10
SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z KASZLEM
Badanie użytkowniczek leków na kaszel (N=804) Czerwiec 2006
11
Informacje o badaniu Cele badania Termin realizacji Próba
Identyfikacja potrzeb i oczekiwań klientów w stosunku do leków na kaszel Analiza użytkowania preparatów na kaszel Określenie wizerunku Flegaminy na tle konkurencji Ocena komunikacji Flegaminy oraz jej wpływu na wizerunek marki Szczegółowy opis segmentów aktualnych i potencjalnych klientów Flegaminy Identyfikacja i charakterystyka optymalnej grupy docelowej dla Flegaminy Określenie pozycji na rynku poszczególnych marek leków na kaszel (silne i słabe strony, szansy i zagrożenia dla Flegaminy) Termin realizacji czerwca 2006 Próba N=804 ogólnopolska próba kobiet w wieku lat, które: cierpiały na kaszel w ciągu ostatnich 12 miesięcy używały leków na kaszel decydowały samodzielnie o wyborze leku bądź konsultowały to z lekarzem/ farmaceutą Dobór próby: losowo-celowy Technika badania Wywiad bezpośredni z kwestionariuszem (PAPI) w domu respondentki Opracowanie wyników Oprogramowanie statystyczne: Odin/ Diana i SPSS+
12
Dolegliwości związane z kaszlem i sposoby radzenia sobie z nimi
13
Skojarzenia związane z kaszlem i rodzaje kaszlu
Kaszel jest silnie kojarzony i związany z przeziębieniem, problemami z gardłem i chorobą ogólnie. Już w czasie rekrutacji dały się zaobserwować główne przyczyny i dolegliwości towarzyszące kaszlowi. Najczęstszym jego powodem były przeziębienie i grypa w czasie, których występowały również katar i ból gardła. W czasie trwania samodzielnego kaszlu jego najczęstszymi objawami były dolegliwości typowe dla problemów z gardłem takie jak: drapanie w gardle, ból gardła, suchość w gardle. Dotyczy to przede wszystkim pierwszych objawów, postrzeganych jako kaszel suchy. Główne skojarzenia jakie wywołuje słowo „kaszel” duszności/ brak oddechu (24%) uciążliwość/ dyskomfort (9%) zmęczenie/ brak sił (8%) przeziębienie (24%) choroba/ zły stan zdrowia (17%) ból gardła (23%) drapanie/ kłucie w gardle (16%) ZWIĄZANE BEZPOŚREDNIO Z KASZLEM ZWIĄZANE Z PRZEZIĘBIENIEM ZWIĄZANE Z GARDŁEM Spontaniczny podział rodzajów kaszlu odczuwanych w ciągu ostatniego roku KASZEL SUCHY/ DRAPIĄCY (77%) Pojawiający się zazwyczaj na początku choroby, był najczęstszym rodzajem kaszlu wymienianym przez respondentki Pojawiał się nieznacznie rzadziej (68%) niż mokry przy przeziębieniu lub grypie, ale częściej występował jako samodzielny objaw (51%). KASZEL MOKRY /WYKRZTUŚNY (58%) Jego występowanie częściej było spowodowane przeziębieniem lub grypą (w 79% przypadków). Znacznie rzadziej pojawiał się jako samodzielny objaw (29%) w porównaniu z kaszlem suchym. Pozostałe wskazania (nie wyższe niż 5%) obejmowały opisy uciążliwości bądź przyczyn kaszlu odczuwanego w ciągu ostatniego roku np.: duszący/ dławiący męczący przeziębieniowy papierosowy przewlekły
14
Przebyte dolegliwości i stosowane rodzaje leków w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Zarówno dolegliwości związane z kaszlem jak i stosowanie leków na kaszel, były kryteriami rekrutacyjnymi do badania. N=804 RODZAJE STOSOWANYCH LEKÓW Leki na przeziębienie i grypę oraz leki na gardło, częściej stosowały w ciągu ostatniego roku użytkowniczki Ambrosolu, Drosetuxu i Flegaminy N=804
15
Najczęstsze skojarzenia związane z kaszlem
16
Rodzaje kaszlu odczuwane w ciągu ostatnich 12 miesięcy (spontanicznie)
SUCHY: wyższe wykształcenie (86%) miasto tys. (83%) Użytkowniczki: Pastylek wykrztuśnych (91%) Herbapectu (87%) Tymianku i podbiału (85%) MOKRY: miasto powyżej 200 tys. (68%) Użytkowniczki: Ambrosolu (73%) N=804
17
Powody kaszlu odczuwanego w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Jako jeden z kilku objawów przeziębienia lub grypy, kaszel częściej występował: w gospodarstwach o dochodach poniżej 1000 zł (89%) w rodzinach 4-ro osobowych (82%) w segmencie Przewrażliwionych (81%) Jako samodzielny objaw, kaszel częściej występował w grupach: o dochodach powyżej 3000 zł (64%) kobiet mieszkających samotnie (67%) Jako skutek palenia papierosów, kaszel częściej występował: w grupie kobiet w wieku lat (16%) w segmencie Samodzielnych (16%)
18
Najczęstsze dolegliwości związane z kaszlem
Kaszel jest dolegliwością o dynamicznym przebiegu. Odczuwanie i pojawianie się się kolejnych objawów, ich uciążliwość i sposoby zapobiegania są różne na poszczególnych jego etapach. W początkowej fazie nacechowanej dolegliwościami gardła, częste są domowe sposoby, tabletki do ssania i wszystko co może złagodzić ból i nawilżyć gardło. Syropy na kaszel zaczynają być stosowane najczęściej w momencie pojawiania się ataków kaszlu - najbardziej uciążliwego objawu. KOLEJNOŚĆ WYSTĘPOWANIA WYSTĘPOWANIE W PRÓBIE UCIĄŻLIWOŚĆ (% zdecydowanie) LECZENIE DRAPANIE W GARDLE PIERWSZA DRUGA TRZECIA CZWARTA PIĄTA 73% 67% 53% 75% 32% 51% 24% 23% 27% 30% 28% 33% 32% 52% 38% 45% 47% 39% 31% DOMOWE SPOSOBY I TABLETKI DO SSANIA NA GARDŁO BÓL GARDŁA SUCHOŚĆ W GARDLE ATAKI KASZLU SYROPY NA KASZEL BÓL W OSKRZELACH TRUDNOŚCI Z ODKASZLNIĘCIEM PROBLEMY Z ODDYCHANIEM DUSZNOŚCI ZALEGANIE WYDZIELINY ODRYWANIE SIĘ WYDZIELINY
19
Dolegliwości odczuwane podczas kaszlu w ciągu ostatnich 12 miesięcy
20
Uciążliwość odczuwanych dolegliwości
21
Kolejność pojawiania się dolegliwości podczas ostatniego kaszlu
OSTATNIA PIERWSZA KASZEL SUCHY OKRES PRZEJŚCIOWY KASZEL MOKRY
22
Występowanie dolegliwości i ich uciążliwość podczas ostatniego kaszlu
KASZEL SUCHY OKRES PRZEJŚCIOWY KASZEL MOKRY
23
Stosowane środki zapobiegawcze
Tak jak w przypadku badania na próbie ludności, kobiety w badanej próbie stosowały często oprócz syropów i tabletek na kaszel wszelkie możliwe sposoby radzenia sobie z objawami przeziębienia i grypy, dotyczy to nie tylko kompleksowych środków na te dolegliwości ale także domowych sposobów, tabletek na gardło i wszelkich leków wspomagających. Syropy częściej stosowały kobiety z najmłodszej grupy wiekowej (20-29 lat), natomiast najstarsza grupa (50-55 lat) częściej od pozostałych stosowała sposoby domowe. W przypadku występowania kaszlu jako samodzielnej dolegliwości spada częstość stosowania innych środków niż syropy i tabletki na kaszel. Mimo to jeszcze stosowane były inne środki towarzyszące: 20% domowe sposoby 15% tabletki do ssania na gardło 11% leki wspomagające (typu Rutinoscorbin) 10% witaminy (C lub A+E) Jako główny powód stosowania leków na kaszel, połowa badanych wskazała chęć zatrzymania dolegliwości na etapie kaszlu suchego. Częściej były to kobiety młodsze (20-29 lat). Wśród pozostałych kobiet (43%) leki są stosowane po to by kaszel suchy zamienił się w mokry. Częściej taką postawę deklarują kobiety starsze z rodzin wieloosobowych, sięgające po Flavamed i Flegaminę.
24
Stosowane sposoby leczenia kaszlu w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Częściej lat (93%) Częściej lat (59%) Częściej lat (23%) N=804
25
Stosowane sposoby leczenia kaszlu w ciągu ostatnich 12 miesięcy
26
Główny powód stosowania leków na kaszel
Częściej: kobiety z rodzin 5 lub więcej osób (51%) użytkowniczki Flavamedu (59%) użytkowniczki Flegaminy (47%) Częściej: kobiety w wieku lat (55%) Rzadziej: kobiety w wieku lat (43%) N=804
27
Leki stosowane przez męża/ partnera
CZY ZAMIESZKUJE PANI WSPÓLNIE Z MĘŻEM/ PARTNEREM? CZY MĄŻ/ PARTNER W PRZYPADKU WYSTĘPOWANIA KASZLU...? N=804 CZY MĄŻ/ PARTNER W PRZYPADKU WYSTĘPOWANIA KASZLU...? N=529 N=284
28
Postawy wobec kaszlu Segmentacja użytkowniczek leków
29
Postawy wobec kaszlu N=804
30
Segmentacja użytkowniczek leków na kaszel
Opis ogólny dokonanej segmentacji W oparciu o baterię 17 stwierdzeń dotyczących postaw wobec dolegliwości związanych z kaszlem została dokonana, metodą analizy skupień (K-Means Cluster), segmentacja użytkowniczek leków na kaszel. Uzyskany podział odzwierciedla przede wszystkim: Powagę traktowania określonych dolegliwości związanych z kaszlem (bądź ich ignorowania) Ocenę stopnia uciążliwości objawów w percepcji respondentek Charakter podejmowanych działań zapobiegawczych i moment w przebiegu choroby, w którym te działania są podejmowane Poszczególne segmenty użytkowniczek leków na kaszel różnią się nie tylko pod względem postaw wobec dolegliwości, ale także pod względem socjodemograficznym i behawioralnym: W najmniejszym stopniu przejmują się kaszlem. Kiedy pojawią się inne objawy przeziębienia lub grypy leczą je domowymi sposobami, jeśli te zawiodą wtedy sięgają po leki Najpoważniej traktują wszelkie dolegliwości. Rozpoczynają leczenie gdy pojawią się pierwsze objawy. Częściej stosowały także leki na przeziębienie, grypę i na ból gardła w ciągu ostatnich 12 miesięcy Dolegliwości traktują poważnie ale po leki sięgają dopiero gdy objawy kaszlu się nasilą. Przy wyborze leków częściej kierują się własnym zdaniem N=804
31
Segmentacja użytkowniczek leków na kaszel
PRZEWRAŻLIWIONE (41%) SAMODZIELNE (26%) LEKCEWAŻĄCE (19%) Kaszel powoduje, że nie mogą normalnie funkcjonować. Większość dolegliwości jest dla nich uciążliwa. Częściej cierpiały na ataki kaszlu i problemy z oddychaniem Rozpoczynają leczenie kaszlu od razu gdy pojawiają się pierwsze jego objawy. Zaczynają kurację od leków na kaszel Przy wyborze leku zasięgają konsultacji farmaceuty lub lekarza Częściej stosowały leki na ból gardła Częściej niż pozostałe segmenty używały Bronchicum i Mucosolvan Młodsze, lepiej wykształcone, wyższy dochód rodziny. Rzadziej ze wsi, częściej z miast powyżej 200 tys. mieszkańców Kaszel powoduje, że nie mogą normalnie funkcjonować. Większość dolegliwości jest dla nich uciążliwa Rozpoczynają leczenie kaszlu gdy objawy kaszlu się nasilą. Zaczynają kurację od leków na kaszel Częściej same decydują o wyborze leku i rzadko zasięgają konsultacji farmaceuty lub lekarza Rzadziej stosowały leki na ból gardła Częściej niż pozostałe segmenty używały Flegaminę Segment średni demograficznie, lokujący się pośrodku między Przewrażliwionymi a Lekceważącymi. Kaszel w mniejszym stopniu utrudnia im życie. Dolegliwości odczuwają jako mnie uciążliwe niż Przewrażliwione i Samodzielne. Rzadziej cierpiały na ataki kaszlu i problemy z oddychaniem Rozpoczynają leczenie kaszlu gdy objawy kaszlu się nasilą lub, gdy pojawią się inne objawy przeziębienia lub grypy. Po leki na kaszel sięgają dopiero gdy zawiodą domowe sposoby leczenia. Przy wyborze leku zasięgają konsultacji farmaceuty lub lekarza Częściej stosowały domowe sposoby przy leczeniu kaszlu. Częściej niż pozostałe segmenty używały: syrop prawoślazowy, Tymianek i podbiał, Ambrosol. Starsze, gorzej wykształcone, niższy dochód rodziny. Częściej ze wsi, rzadziej z miast powyżej 200 tys. mieszkańców ODCZUWANIE DOLEGLIWOŚCI POCZĄTEK LECZENIA WYBÓR LEKU UŻYTKOWNICTWO DEMOGRAFIA
32
Segmenty użytkowników leków na kaszel - postawy
33
Segmenty użytkowniczek leków na kaszel - postawy
34
Charakterystyka segmentów
Wiek respondentki Wykształcenie Miejscowość
35
Charakterystyka segmentów
Przebyte dolegliwości w ciągu ostatnich 12 miesięcy (oprócz kaszlu) Rodzaje stosowanych leków (oprócz leków na kaszel) Osoba podejmująca decyzję o wyborze marki leku na kaszel
36
Charakterystyka segmentów - odczuwana uciążliwość dolegliwości
37
Charakterystyka segmentów - stosowane sposoby leczenia kaszlu w ciągu ostatnich 12 miesięcy
38
Cechy idealnego leku na kaszel
39
Cechy idealnego leku na kaszel
Oczekiwane działania leku na kaszel Lek na kaszel zdaniem badanych kobiet ma przede wszystkim działać szybko i skutecznie, czyli leczyć kaszel w krótkim czasiel. Te cechy leku są dla badanych kobiet najważniejsze. Kolejne wymieniane spontanicznie działania to likwidowanie kaszlu i działanie wykrztuśne (ułatwianie odkrztuszania). Wymienione wyżej cechy były także najczęściej wskazywane jako najważniejsze przy pytaniach wspomaganych. Przy wskazaniu łącznie trzech najważniejszych cech działania leku za najważniejsze zostały uznane: działa skutecznie 59% działa szybko 47% likwiduje ból gardła 27% ułatwia odkrztuszanie 27% jest bezpieczny w stosowaniu 24% Spontanicznie wymieniane cechy idealnego leku na kaszel Oprócz skuteczności i szybkości działania idealny lek na kaszel powinien mieć odpowiedni smak, przystępną cenę i być bezpieczny w stosowaniu stosowania . Te cechy były najczęściej spontanicznie wymieniane przez badane kobiety: skuteczność działania 65% odpowiedni smak 40% szybkość działania 36% przystępna cena (tani) 23% bezpieczeństwo stosowania 19% Flegamina ma opinię leku skutecznego i sprawdzonego na rynku, szczególnie wśród aktualnych jej użytkowniczek. Dlatego w planowanej kampanii na pewno powinna zostać wykorzystana „skuteczność” leku tak często wskazywana spontanicznie przez badane kobiety.
40
Oczekiwane działania leku na kaszel [Jakiego działania oczekuje pani od leku na kaszel? Jakich efektów? Co ten lek ma powodować?”] N=804
41
Jak ważne jest, żeby idealny lek na kaszel...?
42
Hierarchia ważności cech działania leków na kaszel
43
Hierarchia ważności cech działania leków na kaszel [ŁĄCZNIE TRZY NAJWAŻNIEJSZE]
44
Cechy idealnego leku na kaszel [„Jaki powinien być leku na kaszel pani zdaniem? Proszę powiedzieć wszystko co Pani przychodzi do głowy?”] N=804
45
Najważniejsze czynniki decydujące o wyborze leku na kaszel
1. Cena leku (4,49) Cena stanowi na polskim rynku leków na kaszel najważniejszy czynnik decydujący o wyborze. Szczególnie często jest ona ważna dla kobiet najuboższych( z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym, z gospodarstw domowych wieloosobowych i tych o dochodach poniżej 1000 zł). Częściej od innych cenę wskazują także użytkowniczki Flavamedu, Deflegminu i Herbapectu. 2. Lek zarówno na kaszel suchy jak i mokry (4,20) Drugi pod względem ważności czynnik reprezentujący myślenie trochę życzeniowe bądź wynik kampanii marki Herbapect. Częściej wskazywany przez osoby z wykształceniem podstawowym, z gospodarstw domowych 3 osobowych oraz użytkowniczki Flegaminy, Guajazylu i Drosetuxu. 3. Polecenie lekarza (4,16) Czynnik prawie równie ważny jak drugi (lek na obydwa rodzaje kaszlu), wymieniany częściej przez użytkowniczki: Acodinu, Ambrosolu, Deflegminu, Herbapectu i Mucosolvanu. 4. Wcześniejsze używanie leku (4,02) Czynnik wskazujący na przywiązanie do leku i brak poszukiwania nowości, częściej wskazywany przez kobiety ze wsi z wykształceniem zasadniczym zawodowym. Rzadziej wskazują go jako ważny respondentki z najmłodszej grupy wiekowej (20-29 lat) z wykształceniem średnim. 5. Polecenie farmaceuty (3,92) Czynnik wskazywany częściej jako ważny przez użytkowniczki Ambrosolu i Flegaminy 6. Smak (3,90) Ważny dla użytkowniczek Ambrsosolu i Bronchicum Mniej ważny dla użytkowniczek Herbapectu i kobiet w wieku lat i tych z wyższym wykształceniem
46
Drugorzędne czynniki decydujące o wyborze leku na kaszel
7. Gęstość syropu (3,85) 8. Lek zarówno dla dorosłych jak i dzieci (3,74) Częściej wskazywany przez osoby ze wsi i użytkowniczki Bronchicum 9. Długa obecność na rynku (3,73) Częściej wskazywany przez kobiety z wykształceniem zasadniczym zawodowym i mieszkające samotnie 10. Polecenie znajomych/ rodziny (3,54) 11. Nowoczesność (3,52) Częściej wskazywane przez kobiety młodsze (20-29 lat), z gospodarstw domowych o dochodach powyżej 3000 zł, używających Herbapect. Rzadziej wskazywana przez kobiety używające aktualnie Flegaminę 12. Wygodne opakowanie (3,52) 13. Wielkość opakowania (3,52) Częściej wskazywana przez użytkowniczki Ambrosolu Pozostałe czynniki o najmniejszym znaczeniu TECHNICZNE: plastikowy korek (3,31); dołączona łyżeczka (3,05); plastikowa butelka (2,88) REKLAMA: w przychodni/ u lekarza (2,98); w aptece (2,97); w mediach (2,78) WYGLĄD: wygląd opakowania (2,67); kolor leku (2,51) Reklama pełni dla respondentek niewielką rolę przy wyborze leku, jednakże jak pokazały wyniki badania ma wpływ na sposób postrzegania marki. Leki, które są reklamowane, są postrzegane jako bardziej nowoczesne.
47
Ważność czynników wyboru decydujących o zakupie leków na kaszel
48
Ważność czynników wyboru w wyodrębnionych segmentach
Wykres przedstawia tylko te czynniki, przy których wystąpiły różnice między segmentami
49
Wizerunek emocjonalny idealnej marki leku na kaszel
Na podstawie analizy czynnikowej i analizy korelacji 65 cech opisujących osobowość marek, zostały wyodrębnione nadrzędne najważniejsze cechy emocjonalne przypisywane idealnemu lekowi na kaszel. Poniżej zostały one opisane według ważności: SKUTECZNOŚĆ 69% SKUTECZNA Solidna Kompetentna Zaradna BEZPIECZEŃSTWO 61% BEZPIECZNA Przyjazna Nie zagrażająca Zgodna/ niekonfliktowa TROSKLIWOŚĆ 61% OPIEKUŃCZA Życzliwa Rodzinna Dobrotliwa SIŁA PRZEBICIA 57% ODNOSZĄCA SUKCESY Silna Mocna Pewna siebie ŁAGODNOŚĆ 55% ŁAGODNA Delikatna Ciepła Czuła/ tkliwa AKTYWNOŚĆ 49% AKTYWNA Dynamiczna Pełna energii Energiczna/ żwawa OTWARTOŚĆ 36% OTWARTA NA LUDZI Sympatyczna Atrakcyjna Towarzyska OPANOWANIE 26% OPANOWANA Poważna Spokojna zrównoważona Uporządkowana
50
Wizerunek emocjonalny idealnego leku na kaszel (1/2)
51
Wizerunek emocjonalny idealnego leku na kaszel (2/2)
52
Wizerunek emocjonalny idealnego leku na kaszel według segmentów
53
Leki na kaszel najbliższe ideałowi
FLEGAMINA częściej dla kobiet: z wykształceniem zasadniczym zawodowym (34%) w wieku lat (32%) Częstość wymieniania poszczególnych leków jako najbliższych ideałowi jest bezpośrednio związana z listą leków używanych ostatnio. Użytkowniczki najczęściej wymieniały leki, których używały w ciągu ostatnich 12 miesięcy. N=804
54
Preferowana forma leku na kaszel
SYROP I TABLETKI Użytkowniczki: Pastylek wykrztuśnych (38%) Herbapectu (34%) Tymianku i Podbiału (33%) Mucosolvanu (25%) z segmentu Przewrażliwionych (24%) TABLETKI Kobiety z wyższym wykształceniem (16%) SYROP Gospodarstwa o dochodach powyżej 3000 zł (81%) z Wielkopolski (85%) segment Samodzielnych (79%) N=804
55
Powody wyboru określonych form leków na kaszel
SYROP: TABLETKI: N=582 N=74
56
Syropy: Preferowany smak i konsystencja
KONSYSTENCJA SYROPU 11% bardzo gęsta 76% średnio gęsta 12% rzadka/ mało gęsta Użytkowniczki: Herbapectu - 21% bardzo gęsta Mucosolvanu - 18% rzadka N=582
57
Sytuacje używania syropów i tabletek
TABLETKI: N=143 OSOBY PREFERUJĄCE SYROP I TABLETKI
58
Znajomość i użytkownictwo wybranych marek leków na kaszel
59
Znajomość i użytkownictwo marek leków na kaszel
Opis sytuacji na rynku Rynek leków na kaszel charakteryzuje duży stopień współużywania różnych leków. Podobnie jak w badaniu jakościowym respondentki sięgają po kilka syropów w ciągu roku. Największy stopień współużytkowania występuje wśród leków najbardziej znanych, najczęściej używanych. Część marek istniejących od dawna na rynku OTC wypierana jest przez leki nowe takie jak Mucosolvan. Uzyskane wyniki pokazują, że to po jaki lek sięgnie respondentka przy następnych kaszlu zależy przede od rodzaju kaszlu, jego etapu i uciążliwości odczuwanych objawów. Przy czym w pierwszej kolejności wybierane są leki znane. Radykalna zmiana leku może nastąpić pod wpływem polecenia lekarza lub w sytuacji stwierdzenia braku skuteczności leku, tak ważnej dla badanych. FLEGAMINA jest lekiem zarówno najbardziej znanym jak i najczęściej używanym. Jest jedynym lekiem spośród istniejących na rynku OTC od dawna leków, który utrzymuje stale silną pozycję wśród użytkowniczek. Kiedykolwiek używało jej 69% badanych kobiet a w ciągu ostatniego roku 48% (relatywny spadek użytkownictwa wyniósł 30%) Inne leki istniejące na rynku od dawna takie jak Tussipect czy Pini, mimo dość wysokiego poziomu znajomości (61%) straciły znacznie więcej użytkowników niż Flegamina w ciągu ostatnich lat: Tussipect, który używany był kiedykolwiek przez 43% badanych aktualnie używa tylko 13% (spadek o 70%!). Pini kiedykolwiek używało 37%, a w ciągu ostatniego roku tylko 11% (spadek o 70%!) Flegamina w ciągu ostatniego roku była najczęściej współużytkowana z najbardziej popularnymi lekami. Przy czym Flegamina jest lekiem tak powszechnie stosowanym na kaszel, że stosuje ją od 27% aktualnych użytkowniczek w przypadku syropu tymiankowego do 54% użytkowniczek w przypadku Flavamedu i Guajazylu. Kobiety, które używały w ciągu ostatniego roku Flegaminę na kaszel, najczęściej używały także Mucosolvan (18%) w tym okresie. Flegamina jest najrzadziej odrzucaną przez użytkowniczki leków na kaszel marką (5%), obok Mucosolvanu, Herbapectu i Stodalu. Najczęściej odrzucane marki w badanej próbie to: Pini (13%), Acodin (12%) i Contril (10%).
60
Znajomość marek leków na kaszel
61
Leki używane w badanej próbie
LEKI UŻYWANE NAJCZĘŚCIEJ N=804
62
Marki odrzucane i zmniejszenie użytkownictwa określonych marek
LEKI, KTÓRYCH RESPONDENTKI NIE ZAMIERZAJĄ UŻYWAĆ W PRZYSZŁOŚCI SPADEK UŻYTKOWNICTWA LEKÓW [Stosunek używających w ciągu ostatniego roku do używających kiedykolwiek dany lek] N=804
63
Współużytkownictwo Flegaminy i innych leków w ciągu ostatnich 12 miesięcy
LEKI STOSOWANE PRZEZ UŻYTKOWNICZKI FLEGAMINY STOSOWANIE FLEGAMINY PRZEZ UŻYTKOWNICZKI INNYCH LEKÓW N=388
64
Znajomość i użytkownictwo wybranych marek leków na kaszel
65
Wiek używających wybrane marki leków na kaszel w ciągu ostatnich 12 miesięcy
66
Miejscowość używających wybrane marki leków na kaszel w ciągu ostatnich 12 miesięcy
67
Miejscowość używających wybrane marki leków na kaszel w ciągu ostatnich 12 miesięcy
68
Wykształcenie używających wybrane marki leków na kaszel w ciągu ostatnich 12 miesięcy
69
Dochód rodziny używających wybrane marki leków na kaszel w ciągu ostatnich 12 miesięcy
70
Leki stosowane przez męża/ partnera
JAKIE LEKI NA KASZEL STOSUJE MĄŻ/ PARTNER? N=804 Uzyskane wyniki pokazują, że na wybór leku w rodzinie (związku) mają wpływ kobiety. Można z dużą pewnością stwierdzić, że jeśli mężczyzna w rodzinie stosuje jakiekolwiek leki na kaszel, są to te same leki, które stosuje jego partnerka. N=23
71
Leki stosowane podczas ostatniego kaszlu
Dolegliwości a leki Przywiązanie do leku było dla badanych jednym z ważniejszych czynników decydujących o wyborze leku, dlatego też leki stosowane podczas ostatniego kaszlu to przede wszystkim te, które respondentka stosuje najczęściej. Wybór konkretnego rodzaju leku uzależniony jest od stopnia zaawansowania choroby, jej połączenia z przeziębieniem lub grypą oraz bólem gardła i uciążliwości odczuwanych objawów. FAZA WSTĘPNA - Kaszel suchy (Drapanie w gardle, ból gardła, suchość w gardle) tabletki do ssania na gardło (Cholinex, Strepsils, Tymianek i Podbiał) domowe sposoby (szczególnie w segmencie Lekceważących) syrop prawoślazowy (stosowany prawdopodobnie w celu nawilżenia gardła) NASILENIE OBJAWÓW - Ataki kaszlu zdecydowany początek stosowania syropów i tabletek na kaszel w celu szybkiego pozbycia się go bądź złagodzenia najbardziej uciążliwych dolegliwości przeważają: Flegamina, Mucosolvan, syrop prawoślazowy, Pini, Ambrosol, Flavamed FAZA PRZEJŚCIOWA - Ból w oskrzelach (piersiach), trudności z odkaszlnięciem, problemy z oddychaniem przeważają: Flegamina, Mucosolvan, syrop prawoślazowy, Pini, Tussipect, Herbapect i antybiotyki FAZA KOŃCOWA - Kaszel mokry (zaleganie wydzieliny w oskrzelach, odrywanie się wydzieliny) przeważają: Flegamina, Mucosolvan, syrop prawoślazowy, Ambrosol Szansą dla zwiększenia udziałów Flegaminy w rynku wydaje się komunikat informujący o jej łagodzącej objawy roli, już na pierwszym etapie dolegliwości: „Zamiast czekać, aż objawy się nasilą zapobiegaj rozwojowi choroby używając syropu na kaszel”
72
Leki stosowane podczas ostatniego kaszlu
Kobiety mieszkające samotnie (z 1 osobowych gospodarstw domowych) częściej od innych stosowały w czasie ostatniego kaszlu: Tymianek i Podbiał (15%) Flavamed (10%) N=804
73
Najczęściej stosowane środki przy pojawieniu się określonych dolegliwości
KASZEL SUCHY OKRES PRZEJŚCIOWY KASZEL MOKRY
74
Stosowane środki przy pojawieniu się drapania w gardle
75
Stosowane środki przy pojawieniu się bólu gardła
76
Stosowane środki przy pojawieniu się suchości w gardle
77
Stosowane środki przy pojawieniu się ataków kaszlu
78
Stosowane środki przy pojawieniu się bólu w piersiach/ oskrzelach
79
Stosowane środki przy pojawieniu się trudności z odkrztuszaniem
80
Stosowane środki przy pojawieniu problemów z oddychaniem
81
Stosowane środki przy pojawieniu się uczucia ciężkości w oskrzelach/ płucach
82
Stosowane środki przy pojawieniu się duszności
83
Stosowane środki przy zaleganiu wydzieliny w oskrzelach/ płucach
84
Stosowane środki przy początku odrywania się wydzieliny
85
Stosowanie leków przy występowaniu kaszlu u dzieci
86
Dzieci w gospodarstwie domowym
Czy w Pani gospodarstwie domowym są dzieci? N=804 Czy są to Pani dzieci? N=394
87
Leczenie dzieci w gospodarstwie domowym
Które ze stwierdzeń w największym stopniu pasuje do Pani domu? W zależności od wieku dziecka stosowane są częściej: dzieci do 6 lat - leki tylko dla dzieci dzieci lat - zarówno leki dla dorosłych jak i dzieci lat - leki dla dorosłych W zależności od wieku respondentki stosowane są: młodsze lat - leki tylko dla dzieci 67% średnie lat - zarówno leki dla dorosłych jak i dzieci (62%) starsze - leki dla dorosłych (21% i 33% w wieku 50-55lat) N=342
88
Rodzaje leków używanych przez dzieci
Wiek dziecka Wiek matki
89
Leki podawane dzieciom
SYROPY: TABLETKI: N=342 N=342
90
Leki najczęściej podawane dzieciom
SYROPY: TABLETKI:
91
Czynniki decydujące o wyborze leku dla dzieci [WSZYSTKIE WYMIENIONE]
92
Czynniki decydujące o wyborze leku dla dzieci [WSZYSTKIE WYMIENIONE]
93
Ważność czynników decydujących o wyborze leku dla dzieci [NAJWAŻNIEJSZE]
94
Ważność czynników decydujących o wyborze leku dla dzieci [TRZY NAJWAŻNIEJSZE ŁĄCZNIE]
95
Flegamina Użytkownictwo marki na tle konkurencji
96
Znajomość i użytkownictwo Flegaminy
Gospodarstwa domowe powyżej 4 osób (59%) wykształcenie zasadnicze zawodowe (56%) miasta tys. (55%) Kiedy ostatnio używała Pani Flegaminę? N=804 N=166 BYŁE UŻYTKOWNICZKI Gospodarstwa domowe 3-osobowe (22%)
97
Czas używania wybranych marek wśród aktualnych użytkowniczek
98
Ostatnie używanie wybranych marek wśród byłych użytkowniczek
99
Byłe użytkowniczki Flegaminy (N=166)
POWODY REZYGNACJI CO SKŁONIŁOBY PANIĄ DO PONOWNEGO UŻYWANIA FLEGAMINY? Szczególnie użytkowniczki Mucosolvanu (59%)
100
Powody rezygnacji wśród byłych użytkowniczek
101
Co skłoniłoby Panią do ponownego sięgnięcia po ten lek (byłe użytkowniczki)
102
Jakim lekiem zastąpiła Pani Flegaminę?
Mucosolvan Flavamed Herbapect Flegamina 33 30 1 4 3 8 13 6 12 BYŁE UŻYTKOWNICZKI N=166
103
Powody nie używania Flegaminy wśród tylko znających markę
DLACZEGO NIE UŻYWAŁA PANI DOTYCHCZAS FLEGAMINY? CO SKŁONIŁOBY PANIĄ DO SIĘGNIĘCIA PO FLEGAMINĘ? N=130
104
Stosowane formy leków na kaszel [AKTUALNE UŻYTKOWNICZKI]
Flegaminę w syropie miętowym stosuje częściej Segment Lekceważących (79%) Flegaminę w tabletkach stosuje częściej Segment Przewrażliwionych (26%) Mylony prawdopodobnie z Ambrosanem Nazwa mylona prawdopodobnie zarówno z syropem tymiankowym jak i podbiałowym
105
Zadowolenie ze stosowanych form leków na kaszel [BYŁE I AKTUALNE UŻYTKOWNICZKI]
106
Zadowolenie ze stosowanych form leków na kaszel
5 - Zdecydowanie zadowolona 1 - Zdecydowanie niezadowolona
107
Flegamina miętowa: Silne strony
108
Flegamina miętowa: Słabe strony
109
Flegamina Mite: Silne strony
110
Flegamina Mite: Słabe strony
111
Flegamina w tabletkach: Silne strony
112
Flegamina w tabletkach: Słabe strony
113
Flavamed syrop: Silne strony
114
Flavamed syrop: Słabe strony
115
Flavamed w tabletkach: Silne i słabe strony
SILNE STRONY SŁABE STRONY UŻYWAJĄCE KIEDYKOLWIEK N=17
116
Herbapect syrop: Silne strony
117
Herbapect syrop: Słabe strony
118
Herbapect Junior: Silne i słabe strony
SILNE STRONY SŁABE STRONY UŻYWAJĄCE KIEDYKOLWIEK N=14
119
Herbapect w tabletkach: Silne i słabe strony
SILNE STRONY SŁABE STRONY UŻYWAJĄCE KIEDYKOLWIEK N=10
120
Mucosolvan syrop: Silne strony
121
Mucosolvan syrop: Słabe strony
122
Mucosolvan w tabletkach: Silne i słabe strony
SILNE STRONY SŁABE STRONY UŻYWAJĄCE KIEDYKOLWIEK N=29
123
Zamiary na przyszłość dotyczące Flegaminy
Dalsze używanie Flegaminy w przyszłości deklarują najczęściej kobiety: z wykształceniem zasadniczym zawodowym (średnia 4,06) z gospodarstw domowych co najmniej 4-ro osobowych (średnie: 4,01 do 4,14) z gospodarstw od dochodach poniżej 1000 zł netto (średnia 4,13) z segmentu Samodzielnych (średnia 4,07) CZY ZAMIERZA PANI W PRZYSZŁOŚCI STOSOWAĆ FLEGAMINĘ W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA KASZLU?
124
Zamiary na przyszłość dotyczące wybranych leków na kaszel [AKTUALNE UŻYTKOWNICZKI]
Czy zamierza Pani w przyszłości stosować ten lek w przypadku wystąpienia kaszlu?
125
Zamiary na przyszłość dotyczące wybranych leków na kaszel
5 - Zdecydowanie zamierza używać 1 - Zdecydowanie nie zamierza używać
126
Analiza schodkowa marek leków na kaszel
Flegamina Mucosolvan Flavamed Herbapect Zamiary korzystania w przyszłości Korzystanie obecnie (ostatnie 12 miesięcy) Korzystanie kiedykolwiek Znajomość marki -4% FLEGAMINA MUCOSOLVAN FLAVAMED HERBAPECT -5% -38% -37% 85% 69% 48% 46% Znajomość marki Korzystanie obecnie Zamiary korzystania w przyszłości Korzystanie kiedykolwiek 30% 19% 18% 29% 13% 7% 5% 28% 14% 8% -(85-69)/85 -(69-48)/69 -(48-46)/48 Współczynnik straty -30% -19% -55% -46% -29% -50% -43% -13% N=804
127
Stosowanie Flegaminy przez inne osoby w gospodarstwie domowym
Czy w Pani domu inne osoby używały Flegaminę w ciągu ostatnich 12 miesięcy?
128
Stosowane formy Flegaminy przez inne osoby w gospodarstwie domowym
129
Stosowanie tych samych leków przez inne osoby w gospodarstwie domowym
AKTUALNE UŻYTKOWNICZKI LEKU ZNAJĄCE DANY LEK
130
Stosowanie leków przez inne osoby w gospodarstwie domowym
Jakie osoby w Pani domu inne osoby używały ten lek w ciągu ostatnich 12 miesięcy? UŻYTKOWNICZKI ZNAJĄCE DANY LEK
131
Stosowanie innych leków przez inne osoby w gospodarstwie domowym
Czy w Pani domu są osoby nie używały Flegaminy tylko innych leków w ciągu ostatnich 12 miesięcy?
132
Leki stosowane przez inne osoby w gospodarstwie domowym [UŻYTKOWNICZKI FLEGAMINY]
133
Potencjał Flegaminy Mite i Flegaminy w tabletkach
134
Flegamina Mite: Znajomość i powody nieużywania [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAJĄCE FLEGAMINY MITE] Czy słyszała Pani o Flegaminie w syropie o smaku truskawkowym? Dlaczego nie używała Pani Flegaminy w syropie o smaku truskawkowym? N=97
135
Ocena atrakcyjności Flegaminy Mite (syrop o smaku truskawkowym) [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAJĄCE FLEGAMINY MITE] Na ile atrakcyjna wydaje się Pani Flegamina w syropie o smaku truskawkowym?
136
Ocena atrakcyjności Flegaminy Mite (syrop o smaku truskawkowym) [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAJĄCE FLEGAMINY MITE] N=552 56% 7% DLACZEGO? DLACZEGO? 26% N=310 N=38 N=143
137
Poziom zainteresowania Flegaminą Mite (syrop o smaku truskawkowym) [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAJĄCE FLEGAMINY MITE] Jak się Pani wydaje, czy w przyszłości będzie Pani zainteresowana zakupem Flegaminy w syropie o smaku truskawkowym? Najwyższe zainteresowanie zakupem Flegaminy Mite deklarują kobiety z grup: w wieku lat 3,40 o dochodach rodziny poniżej 1000 zł 3,30 wykształcenia zasadniczego zawodowego 3,29 rodzin 3-osobowych 3,29 aktualnych użytkowniczek: Stodalu 3,56 Drosetuxu 3,51 Flavamedu 3,33 Ambrosolu 3,32
138
Flegamina Mite: Polecenie komuś innemu w domu [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAJĄCE FLEGAMINY MITE] Czy poleciłaby Pani komuś w swoim domu Flegaminę w syropie o smaku truskawkowym. Jakiej osobie poleciłaby Pani Flegaminę o smaku truskawkowym? N=185
139
Flegamina w tabletkach: Znajomość i powody nieużywania [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAŁY FLEGAMINY W TABLETKACH] Czy słyszała Pani o Flegaminie w tabletkach? Dlaczego nie używała Pani Flegaminy w tabletkach? N=196
140
Ocena atrakcyjności Flegaminy w tabletkach [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAŁY FLEGAMINY W TABLETKACH] Na ile atrakcyjna wydaje się Pani Flegamina w tabletkach?
141
Ocena atrakcyjności Flegaminy w tabletkach [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAŁY FLEGAMINY W TABLETKACH] N=566 21% 26% DLACZEGO? DLACZEGO? 35% N=143 N=115 N=198
142
Poziom zainteresowania Flegaminą w tabletkach [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAŁY FLEGAMINY W TABLETKACH] Jak się Pani wydaje, czy w przyszłości będzie Pani zainteresowana zakupem Flegaminy w tabletkach? Wyższe od średniej zainteresowanie zakupem Flegaminy w tabletkach deklarują kobiety z grup: o dochodach rodziny zł 2,67 rodzin 3-osobowych 2,57 w wieku lat 2,52 oraz aktualnych użytkowniczek: Pastylek wykrztuśnych 2,83 Herbapectu 2,77 Mucosolvanu 2,56
143
Flegamina w tabletkach: Polecenie komuś innemu w domu [KOBIETY ZNAJĄCE FLEGAMINĘ, ALE NIGDY NIE UŻYWAŁY FLEGAMINY W TABLETKACH] Czy poleciłaby Pani komuś w swoim domu Flegaminę w syropie o smaku truskawkowym. Jakiej osobie poleciłaby Pani Flegaminę tabletkach? N=62
144
Wizerunek Flegaminy na tle marek konkurencyjnych
145
Wizerunek emocjonalny idealnej marki leku na kaszel
Na podstawie analizy korelacji 65 cech opisujących osobowość marek, zostały wyodrębnione najważniejsze nadrzędne cechy emocjonalne przypisywane idealnemu lekowi na kaszel. Poniżej zostały one opisane według ważności: SKUTECZNOŚĆ 69% SKUTECZNA Solidna Kompetentna Zaradna BEZPIECZEŃSTWO 61% BEZPIECZNA Przyjazna Nie zagrażająca Zgodna/ niekonfliktowa TROSKLIWOŚĆ 61% OPIEKUŃCZA Życzliwa Rodzinna Dobrotliwa SIŁA PRZEBICIA 57% ODNOSZĄCA SUKCESY Silna Mocna Pewna siebie ŁAGODNOŚĆ 55% ŁAGODNA Delikatna Ciepła Czuła/ tkliwa AKTYWNOŚĆ 49% AKTYWNA Dynamiczna Pełna energii Energiczna/ żwawa OTWARTOŚĆ 36% OTWARTA NA LUDZI Sympatyczna Atrakcyjna Towarzyska OPANOWANIE 26% OPANOWANA Poważna Spokojna/ zrównoważona Uporządkowana
146
Wizerunek emocjonalny Flegaminy
147
Wizerunek emocjonalny Flegaminy
148
Wizerunek emocjonalny Flegaminy na tle głównych konkurentów [ZNAJĄCY DANĄ MARKĘ LEKU]
Analiza czynnikowa
149
Wizerunek emocjonalny idealnego leku na kaszel
150
I. Wizerunek Flegaminy [ODSETEK WSKAZAŃ]
151
I. Wizerunek Flegaminy na tle głównych konkurentów [[ODSETEK WSKAZAŃ: ZNAJĄCY DANĄ MARKĘ LEKU]
152
I. Wizerunek Flegaminy na tle głównych konkurentów [WYNIKI ANALIZY KORESPONDENCJI WŚRÓD ZNAJĄCYCH DANĄ MARKĘ] 30% 58%
153
I. Wizerunek Flegaminy na tle głównych konkurentów [WYNIKI ANALIZY KORESPONDENCJI WŚRÓD UŻYWAJĄCYCH DANĄ MARKĘ] 26% 42%
154
II. Wizerunek Flegaminy
155
II. Wizerunek Flegaminy na tle głównych konkurentów [ZNAJĄCY DANĄ MARKĘ LEKU]
156
II. Wizerunek Flegaminy na tle głównych konkurentów [WYNIKI ANALIZY KORESPONDENCJI WŚRÓD ZNAJĄCYCH DANĄ MARKĘ] 9% 87%
157
II. Wizerunek Flegaminy na tle głównych konkurentów [WYNIKI ANALIZY KORESPONDENCJI WŚRÓD UŻYWAJĄCYCH DANĄ MARKĘ] 15% 53%
158
Wizerunek Flegaminy - podsumowanie
Cechy wyróżniające FLEGAMINA MUCOSOLVAN HERBAPECT Skuteczna Bezpieczna Opiekuńcza Rodzinna Łagodna / Delikatna Życzliwa SKUTECZNA Ułatwia oddychanie Nawilża śluzówkę gardła i przełyku Ułatwia odkrztuszanie Powoduje przejście kaszlu suchego w mokry Jest długo na rynku Używana od dawna Dla dorosłych i dla dzieci Polecana przez lekarzy Polecana przez znajomych/ rodzinę Ma atrakcyjną cenę Zarówno na kaszel suchy jak i mokry Ma dobry smak Aktywny Zaradny Silny Atrakcyjny Pewny siebie SKUTECZNY Działa szybko Odkaża/ niszczy wirusy w drogach oddechowych Likwiduje ból gardła Polecany przez lekarzy Ma odpowiednią konsystencję Jest lekiem nowoczesnym Ma atrakcyjne opakowanie NIESKUTECZNY Bezpieczny FLAVAMED Reklamowany w mediach Jest lekiem nowoczesnym
159
Ocena hasła reklamowego Flegaminy
160
Kontakt z hasłem reklamowym Flegaminy
Czy słyszała Pani hasło reklamowe Flegaminy? N=684 Jak brzmiało to hasło? Częściej lat (14%) N=199
161
Ocena atrakcyjności hasła: „Kaszel minie po Flegaminie”
20% 72% DLACZEGO? DLACZEGO? N=139 N=485
162
Ocena atrakcyjności hasła: „Nie eksperymentuj na rodzinie, kaszel minie po Flegaminie”
15% 47% DLACZEGO? DLACZEGO? 31% nie ma sensu eksperymentować, szukać czegoś innego, stosuj tylko Flegaminę nie ma sensu eksperymentować, szukać czegoś innego, stosuj tylko Flegaminę choroba to nie eksperyment, nikt nie eksperymentuje z lekami/ to poważne sprawy N=107 N=214 N=312
163
Ocena haseł reklamowych Flegaminy
164
Rekomendacje
165
Rekomendacje dotyczące komunikacji
Przygotowana komunikacja powinna uwzględniać silną pozycję Flegaminy na rynku ze względu na długą obecność, największą liczbę użytkowników oraz wysoką skuteczność leku przypisywaną mu przez użytkowniczki. Sama komunikacja pozwoli na przypomnienie marki oraz sprawi, że będzie postrzegana jako bardziej nowoczesna, co przy nie zmieniającym się rynku może pozwolić na zatrzymanie użytkowniczek odchodzących do marek reklamowanych. Mimo iż kaszel jest silnie kojarzony i związany z przeziębieniem oraz problemami gardła, w celu wyróżnienia się na tle kompleksowych preparatów oraz leków na gardło, komunikacja powinna skupiać się przede wszystkim na akcentowaniu kaszlu i skuteczności działania Flegaminy na te objawy. Pozwoli to na przejrzystość komunikatu reklamowego Z powodu znacznej uciążliwości kaszlu suchego oraz faktu, iż jest to najczęściej moment rozpoczęcia leczenia (ataki kaszlu) należy skupić się na komunikowaniu skuteczności Flegaminy już przy pierwszych objawach. Flegamina jako najpopularniejszy w Polsce preparat na kaszel, adresowana powinna być do szerokiego grona konsumentów. W komunikacji należy jednak skupić się na przeciętnej polskiej rodzinie a w szczególności kobiecie, która odgrywa największą rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie leków zarówno dla męża jak i dla dzieci: Flegamina miętowa: komunikacja jako niezawodny lek dla dorosłych Flegamina Mite: komunikacja unikalnego smaku z przeznaczeniem dla dzieci Flegamina w tabletkach: podkreślenie wygody stosowania leku poza domem i w pracy. Komunikacja do wyodrębnionych segmentów Przewrażliwione - podkreślić skuteczność działania Flegaminy już na wczesnym etapie występowania kaszlu oraz informacje o tabletkach ze wskazaniem, że jest to lek silny, skuteczny i działa szybko Samodzielne - zachęcenie do stosowania Flegaminy na etapie pierwszych objawów W komunikacji należy pokazywać konsumentów ze średniego segmentu dochodów gospodarstw domowych, skupiając się raczej na użytkowniku z wykształceniem średnim, z miast między 50 a 200 tys. mieszkańców w celu uniknięcia kanibalizacji Ambrosolu.
166
Rekomendacje dotyczące komunikacji
W komunikacji konieczne jest pokazanie 3 form leku co pozwoli objąć szeroką grupę potencjalnych użytkowników oraz: Skuteczność (bardzo ważna dla użytkowników) Bezpieczeństwo Długoletnią pozycję na rynku Rekomendacje lekarzy i farmaceutów Preparat zarówno dla dorosłych jak i dzieci Smak leku: dorośli: unikalny odświeżający smak mięty dzieci: smak truskawkowy Komunikowane korzyści wynikające ze stosowania Flegaminy: działa skutecznie ułatwia odkrztuszanie ułatwia oddychanie nawilża drogi oddechowe przynosi ulgę już na wczesnych etapie dolegliwości Tak przygotowana komunikacja powinna zatrzymać obecnych użytkowników marki oraz przyciągnąć potencjalnych klientów, którzy zapomnieli o Flegaminie, mają negatywne skojarzenia z przeszłości, bądź nie znają wszystkich 3 form leku.
167
IQS and QUANT Group ul. Lekarska 7 00-410 Warszawa
tel. +48 (22) fax +48 (22)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.