Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ruch zastąpi każde lekarstwo, ale żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ruch zastąpi każde lekarstwo, ale żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu."— Zapis prezentacji:

1 Ruch zastąpi każde lekarstwo, ale żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu

2 Co to jest cukrzyca ? Cukrzyca jest to przewlekła choroba, w kt ó rej trzustka nie produkuje wystarczającej ilości insuliny lub produkowana insulina nie jest prawidłowo wykorzystywana przez kom ó rki ciała człowieka. Człowiek w swojej codziennej aktywności psychicznej i fizycznej potrzebuje energii. Aby poszczeg ó lne kom ó rki mogły zużytkować glukozę jako materiał energetyczny, musi być obecna we krwi insulina. OBJAW Y zmęczenie,osłabienie,wielo mocz,zwiększone pragnienie,nadmierny apetyt,chudnięcie,u os ó b starszych może mieć przebieg łagodny, utajony, bez charakterystycznych objaw ó w – nie boli.

3 Metody leczenia modyfikacja stylu życia, wdrożenie zasad zdrowego odżywiania, leczniczy wysiłek fizyczny, samokontrola, systematyczna kontrola lekarska, farmakoterapia (leki doustne lub insulina).

4 Ruch a cukrzyca 1.Ruch działa podobnie do insuliny, której brakuje w Twoim organizmie. Wysiłek zwiększa zużycie cukru przez komórki mięśniowe, co prowadzi do spadku poziomu cukru we krwi. Regularny wysiłek fizyczny pomoże Ci osiągać ustalone z lekarzem kryteria wyrównania cukrzycy: stężenia cukru i lipidów we krwi, wartość hemoglobiny glikowanej oraz ciśnienia tętniczego. W ten sposób pozwoli Ci zminimalizować ryzyko wystąpienia powikłań cukrzycy.

5 Jak się ruszać ?? Wysiłek jest jak lekarstwo trzeba go stosować regularnie w stałych dawkach. Najpierw skonsultuj się z lekarzem aby dopasować intensywność oraz żeby lekarz ci powiedział jaki rodzaj będzie dla ciebie najlepszy Zaleca się spacer pływanie jazda na rowerze Zaczynaj powoli jeśli dobrze się czujesz pomału wydłużaj czas ćwiczeń i ich intensywność WAŻNE !!! Zbyt intensywny wysiłek może doprowadzić do nadmiernego spadku stężenia cukru we krwi zawsze noś przy sobie coś słodkiego aby zjeść w razie kiedy poczujesz objawy zbyt niskiego poziomu cukru we krwi Unikaj większej aktywności jeśli nie zjadłeś wcześniej odpowiedniego posiłku

6 Co to jest Astma ? Astma jest przewlekłą chorobą zapalną dróg oddechowych, w której uczestniczy wiele komórek i substancji przez nie uwalnianych. Przewlekłemu zapaleniu towarzyszy nadreaktywność oskrzeli, prowadząca do nawracających epizodów świszczącego oddechu, duszności, uczucia ściskania w klatce piersiowej i kaszlu, występujących szczególnie w nocy lub nad ranem. Epizodom tym zwykle towarzyszy rozlane, zmienne ograniczenie przepływu powietrza w płucach, często ustępujące samoistnie lub pod wpływem leczenia.

7 Dla chorych na astmę zalecane jest uprawianie kilku dyscyplin sportowych m.in.: pływanie, dyscypliny rzutowe, surfing, golf, gimnastyka, sporty zespołowe. Nie zaleca się natomiast uprawiania m.in. biegów narciarskich, łyżwiarstwa figurowego, biegów przełajowych, hokeja na lodzie, kolarstwa. Astma jest chorobą przewlekłą, w zasadzie nieuleczalną, ale przy odpowiednim postępowaniu można z nią prawie normalnie żyć. Astmatycy mogą, a właściwie powinni brać udział w zajęciach sportowych, oczywiście po konsultacjach z lekarzem i przy pełnej swojej świadomości co do tego jakie zagrożenia ta choroba niesie.

8 Ruch - Choroby serca Ruch ma szczególne znaczenie przy leczeniu chorób serca. Serce to taki szczególny mechanizm, który dla swojej sprawności wymaga odpowiednich obciążeń i okresowego zwiększania intensywności jego pracy. Serce człowieka prowadzącego mało ruchliwy tryb życia jest wątłe, bije tak szybko, że w krótkich przerwach między uderzeniami nie wypoczywa, jest ciągle zmęczone, mimo że jego właściciel nie wykonuje żadnej ciężkiej pracy. Serce takie jest szczególnie podatne na różne schorzenia.

9 Depresja Depresja jest poważną chorobą. Osoby cierpiące na depresję mogą odczuwać głęboki smutek, trwający przez długi czas. Uczucia te są zwykle na tyle dotkliwe, że wywierają wpływ na życie codzienne, i mogą trwać całe tygodnie, a nawet miesiące. Osoby chore na depresje mogą łatwo się denerwować i dużo płakać. Mogą też mieć problemy podejmowaniem decyzji i czuć się bezwartościowe, mieć poczucie winy,beznadziejności i bezsilności.

10 Walka z depresją podczas ruchu Osoby, kt ó re ćwiczą, zgłaszają mniej symptom ó w depresji i zaburzeń lękowych oraz obniża się ich poziom stresu i złości. Kiedy ćwiczymy, nasze ciało produkuje swoje własne lekarstwa i chemikalia, kt ó re są niczym samodzielnie stymulowana terapia farmakologiczna. Zmiany, kt ó re zachodzą w psychice człowieka nie są tylko wynikiem koktajlu chemicznego, jaki dostarczamy organizmowi przy okazji ćwiczeń. Samoocena i nastr ó j człowieka zmienia się, gdy nabywa tężyzny fizycznej i pewności swoich umiejętności. Co więcej regularne uprawianie ćwiczeń wymagające samodyscypliny daje satysfakcję z osiągania cel ó w, na kt ó re się solidnie zapracowało. Ć wiczenia stymulują produkcję endorfin, kt ó re poprawiają nastr ó j i uśmierzają b ó l. Wysiłek fizyczny leczy, przede wszystkim przeciwdziała i op ó źnia chorobotw ó rcze procesy, ale także uśmierza symptomy wielu schorzeń. Te właściwości sportu rozciągają się na przeciwdziałanie i leczenie zaburzeń nastroju o podłożu zar ó wno psychologicznym, jak i biochemicznym.

11 Otyłość Patologiczne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie, przekraczające jego fizjologiczne potrzeby i możliwości adaptacyjne, mogące prowadzić do niekorzystnych skutków dla zdrowia [. Za otyłość uważa się stan, w którym tkanka tłuszczowa stanowi więcej niż 20% całkowitej masy ciała u mężczyzn oraz 25% u kobiet. Otyłości towarzyszy nadwaga, czyli nadmierna masa ciała powyżej masy optymalnej. Przyczyny Po pierwsze jemy zbyt dużo, nie dbając o właściwy dobór spożywanych pokarmów. Po drugie współczesne życie pozwala nam na coraz bardziej leniwe życie.

12 Leczenie Otyłości Aktywność ruchowa była i jest – obok właściwego sposobu odżywiania się – najlepszą metodą na zachowanie zdrowia, kondycji, a co za tym idzie szczupłej sylwetki. Regularny trening dodaje ciału jędrności i sprężystości oraz poprawia samopoczucie, gdyż obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu) we krwi i zwiększa wydzielanie substancji uspokajających i zmniejszających wrażliwość na ból – endorfin. Do tego wszystkiego dochodzi zdrowa dieta.

13 kluby fitness, które proponują wiele zajęć dla osób pragnących osiągnąć i utrzymać doskonałą sylwetkę. Zajęcia te są zróżnicowane, m.in. pod względem intensywności, metodyki i celu. Wszystkie zajęcia fitness można podzielić na dwie grupy: zajęcia muscle – gdzie z wykorzystaniem przyborów (obciążniki, sztangi, gumy, hantle) wzmacnia się siłę i wytrzymałość mięśni całego ciała; zajęcia cardio – (dawny aerobik) z aerobową pracą treningową, poprawiające sprawność układu oddechowego i krążenia; ćwiczenia są wykonywane w grupie, przy muzyce, z wykorzystaniem przestrzeni do tworzenia choreografii.

14 Osoby z dużą nadwagą Najbardziej wskazane są ćwiczenia angażujące duże grupy mięśniowe, powtarzane cyklicznie oraz wykonywane w warunkach odciążenia stawów, np.: jazda na rowerze, na nartach, gimnastyka w wodzie (aquaaerobik), nordic-walking (marsz z kijkami), pływanie. Zajęcia gimnastyczne powinny się odbywać wyłącznie w pozycjach izolowanych, czyli niskich (leżenie, siad, klęk).

15 Zalety i wady spożywania lekarstw ZALETY Szybsze działanie Jednakowa dawka w substancji WADY Źle wpływają na wątrobę Trzeba za nie zapłacić Niektóre leki trudno dostępne Nie wszystkie leki finansowane przez NFZ

16 Zalety wady wykonywania ćwiczeń ZALETY Lepsza kondycja Wyrobiona sylwetka Lepsze samopoczucie Poprawa stanu zdrowia Lepsza odporność Więcej energii Spalanie kalorii Forma spędzania czasu Mięśnie Polepsza się wygląd WADY Przemęczenie Pocenie się nieprzyjemny zapach Pogorszenie się stanu zdrowia od zbyt wielkiego wysiłku

17 Osoby chory – Profilaktyka wizyt u lekarza Osoby które są przewlekle chore powinny regularnie uczęszczać na wizyty lekarskie jak również się badać. Jest to ważne gdyż regularne badania mogą zapobiec pogorszeniu się stanu zdrowia pacjenta ewentualnie zahamowaniu lub wykryciu choroby we wczesnym stadium. W Polsce są przeprowadzane różnorodne kampanie promocyjne i profilaktyczne odnośnie systematyki badań. Przykładem mogą być kampania rak piersi oraz kampania raka szyjki macicy

18 Sportowcy z chorobami Michał Jeliński - polski wioślarz,cukrzyca Mark Spitz – 7-krotny złoty medalista w pływaniu Astma Barbara Grocholska- -Kurkowiak – 24-krotna mistrzyni Polski w narciarstwie alpejskim Astma Marek Saganowski piłkarz zaburzenia kardiologiczne Chris Dudley – koszykarz ligii NBA Cukrzyca Gary Hall, JR – pięciokrotny złoty medalista olimpijski w pływaniu Cukrzyca Sugar Ray Robinson – słynny bokser, pięciokrotny mistrz świata w wadze średniej Cukrzyca

19 Źródła Grafika google

20 Wykonała Kinga Materny klasa 1C


Pobierz ppt "Ruch zastąpi każde lekarstwo, ale żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google