Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

- podstawowe informacje. Jest to część mowy zastępująca: rzeczownik, przymiotnik, przysłówek lub liczebnik w zdaniu (np. ona, jego, tam, tyle). Jego główną.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "- podstawowe informacje. Jest to część mowy zastępująca: rzeczownik, przymiotnik, przysłówek lub liczebnik w zdaniu (np. ona, jego, tam, tyle). Jego główną."— Zapis prezentacji:

1 - podstawowe informacje

2 Jest to część mowy zastępująca: rzeczownik, przymiotnik, przysłówek lub liczebnik w zdaniu (np. ona, jego, tam, tyle). Jego główną funkcją jest unikanie powtórzeń w tekstach. Dzięki temu nie będziemy powtarzać ciągle wybranych sformułowań (np. w Chojnowie) zastępując je zaimkami.

3 Zaimki rzeczowne – zastępują w zdaniu rzeczownik (kto? co?), odmieniają się tak samo. Zaimki przymiotne – zastępują w przymiotnik (jaki? jaka? jakie? czyj? czyja? czyje?), odmieniają się identycznie. Zaimki przysłowne – zastępują w zdaniu przysłówek (jak? gdzie? kiedy?). Nie odmieniają się. Zaimki liczebne – zastępują liczebnik (ile? który z kolei?). Tak samo się odmieniają.

4 1. Zaimki dłuższe wprowadzamy na początku zdania, np.: JEGO nie było w domu. MNIE się to bardzo podoba. 2. Zaimki krótsze wprowadzamy w środku zdania, np.: Nie było GO w domu. Bardzo MI się to podoba.

5 1. Przeczytaj poniższe zdania wstawiając dłuższe lub krótsze formy zaimków w odpowiednich formach gramatycznych: a) (Ona) teraz nie ma w domu, ale przyjdę do (ona) jutro. b) Chciałbym przeprowadzić z (oni) wywiad, ale nie mam jak (oni) o tym powiedzieć, ponieważ nie znam języka migowego. c) Przyjrzyj się (oni) dobrze, ponieważ będziesz musiał (oni) narysować. 2. Który z tych zaimków jest zaimkiem przysłownym? a) kto b) tyle c) wtedy d) jego

6 3. W których zestawach zdań wszystkie formy zaimków są użyte poprawnie? a) Pomogę jej. Podaj mnie jabłko. Poznałem ją. b) Przywitajmy nich. Ona poszła do niego. Zapukaj do niej. c) Widzę go. Zazdroszczę jej. Zapytałem go. d) Dał mnie do zrozumienia. Obraził się na nią. Pochwalił jego. 4. Wpisz w odpowiedniej formie podany w nawiasie zaimek. a) Jutro oddam (ty) …. wszystkie wypożyczone przeze mnie kasety b) Zupełnie (ja) …. nie zależy na opinii Agaty. c) Marku, czy możesz pożyczyć (oni) …. tę starą mapę?

7 5. Uzupełnij zdania dodając do podanych zaimków ich krótsze lub dłuższe formy. a)Podobało się (mi/mnie) u babci na imieninach. b)(Go/Jego) zapewne nie będzie dziś w domu. c)Daj (jemu/mu) wreszcie ten obiad. d)Tego nie powinieneś przygotować nawet dla (ich/nich). 6. Przekształć podane zdania tak, aby uniknąć powtórzeń. a)Idę do Ali. U Ali zawsze jest wesoło. b)Dlaczego kupiłeś dwadzieścia pączków? Po co nam aż dwadzieścia? c)Poczekaj na mnie w holu. Zawsze zbieramy się w holu. d)Pożyczysz mi biały szal? Biały szal, który miałaś wczoraj.

8 Myślę, że teraz już co nieco wiecie o zaimkach. Mam nadzieję, że ta wiedza przyda wam się w przyszłości i gdy będziecie o nich mówić w klasie VI. Dzięki temu być może polonistka nie będzie wam musiała wszystkiego szczegółowo tłumaczyć. Źródła zadań i poszczególnych informacji: opanowanie-wiadomosci-o-zaimkach podręcznik do języka polskiego: „Teraz polski!”


Pobierz ppt "- podstawowe informacje. Jest to część mowy zastępująca: rzeczownik, przymiotnik, przysłówek lub liczebnik w zdaniu (np. ona, jego, tam, tyle). Jego główną."

Podobne prezentacje


Reklamy Google