Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

30 marca 2016 r..  Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020 - Umowa Partnerstwa  Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "30 marca 2016 r..  Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020 - Umowa Partnerstwa  Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego."— Zapis prezentacji:

1 30 marca 2016 r.

2  Programowanie perspektywy finansowej Umowa Partnerstwa  Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata  Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata  Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej  Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata  Wytyczne w zakresie trybów wyboru projektów na lata  Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Poddziałanie – 2 typ projektów Zmiany w dokumentach programowych

3 Poddziałanie – 2 typ projektów ZAŁOŻENIA KONKURSU Alokacja: ,41PLN na każdy konkurs Charakter konkursu: zamknięty Nabór wniosków: 31 marca 2016 r kwietnia 2016 r. Minimalny poziom wkładu własnego: 10%

4 Poddziałanie – 2 typ projektów Sposób składania wniosku: w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu LSI MAKS (maks2.warmia.mazury.pl), w wersji papierowej (1 egzemplarz wydrukowany za pośrednictwem ww. systemu) Wnioski w wersji papierowej będą przyjmowane w Departamencie Europejskiego Funduszu Społecznego, adres: ul. E. Plater 1, II piętro, pokój 313. Wnioski o dofinansowanie projektów można składać osobiście oraz nadsyłać pocztą lub przesyłką kurierską.

5 Weryfikacja wymogów formalnych Maj 2016 Ocena formalna Czerwiec 2016 Ocena merytoryczna Sierpień 2016 Podpisanie umowy o dofinansowanie Wrzesień 2016 Poddziałanie – 2 typ projektów

6 Zwiększenie zatrudnialności uczniów szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, w szczególności poprzez poprawę jakości kształcenia zawodowego; Cel szczegółowy Dofinansowanie podmiotów, które mogą tworzyć i/lub rozwijać CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, na terenie województwa warmińsko – mazurskiego w branży służącej rozwojowi inteligentnej specjalizacji województwa warmińsko - mazurskiego: ekonomia wody, drewno i meblarstwo, żywność wysokiej jakości oraz produkcja i obsługa specjalistycznych maszyn i urządzeń; Cel konkursu Poddziałanie – 2 typ projektów

7 Wszystkie podmioty, które spełniają kryteria określone w Regulaminie konkursu, z wyłączeniem: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej; podmiotów, które wykorzystały środki funduszowe niezgodnie z przeznaczeniem; podmiotów skazanych za przestępstwo polegające na powierzaniu pracy cudzoziemcom przebywającym bez ważnego dokumentu, uprawniającego do pobytu na terytorium RP. Wnioskodawca

8 Poddziałanie – 2 typ projektów Odbiorcy wsparcia Wsparcie jest skierowane do szkół dla dorosłych, szkół lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe, które mogą tworzyć CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania zbieżne z zadaniami CKZiU oraz do podmiotów korzystających z usług CKZiU, albo innych podmiotów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, w tym publicznych i niepublicznych szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe. Uczniowie, słuchacze, nauczyciele i kadra wspierająca i organizująca proces nauczania szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe (w tym instruktorzy praktycznej nauki zawodu), otoczenie społeczno – gospodarcze (pracodawcy/organizacje pracodawców, przedsiębiorcy/organizacje przedsiębiorców, instytucje rynku pracy, uczelnie wyższe).

9 Poddziałanie – 2 typ projektów Podstawa realizacji wsparcia Tworzenie i/lub rozwój ukierunkowanych branżowo centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego lub innych jednostek organizacyjnych realizujących tego samego typu zadania odbywa się w szczególności poprzez: a) przygotowanie szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe do pełnienia funkcji CKZiU lub innego zespołu realizującego zadania zbieżne z zadaniami CKZiU dla określonej branży; b) wsparcie realizacji zadań dla określonych branż przez CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania zbieżne z zadaniami CKZiU. Działania wymienione w lit. a) będą stanowiły wyłącznie uzupełnienie działań przewidzianych w lit. b).

10 Poddziałanie – 2 typ projektów Realizacja projektu powinna przyczynić się do: a) utworzenia wysokiej jakości wyspecjalizowanych ośrodków kształcenia i szkolenia w branżach wchodzących w skład inteligentnej specjalizacji: ekonomia wody, drewno i meblarstwo, żywność wysokiej jakości oraz produkcja oraz obsługa specjalistycznych maszyn i urządzeń; b) integracji i efektywnego wykorzystania potencjału technicznego i kadrowego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe; c) ułatwienia identyfikacji miejsc, w których zainteresowane osoby mogą uzyskać określone wykształcenie i kwalifikacje branżowe ; c) podniesienia jakości kształcenia w zawodach i lepszego dostosowania kształcenia do potrzeb rynku pracy. Podstawa realizacji wsparcia

11 wyposażenie szkół i placówek oświaty prowadzących kształcenie zawodowe wchodzących w skład CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU w sprzęt i pomoce dydaktyczne do prowadzenia nauczania w zawodach w określonej branży; rozszerzenie lub dostosowanie oferty edukacyjnej świadczonej przez szkoły i placówki systemu oświaty prowadzące kształcenie zawodowe wchodzące w skład CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU do realizacji nowych zadań; doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe wchodzących w skład CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU. Poddziałanie – 2 typ projektów Wsparcie na rzecz szkół/placówek do pełnienia funkcji CKZiU

12 zakres wyposażenia powinien być zgodny z katalogiem KOWEZIU udostępnionym za pośrednictwem strony internetowej możliwość sfinansowania kosztów związanych z adaptacją pomieszczeń na potrzeby pracowni lub warsztatów szkolnych; wyposażenie pracowni lub warsztatów powinno być dokonane na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe w tym zakresie, a także posiadanego przez nie wyposażenia; Inwestycje infrastrukturalne są finansowane ze środków EFS w ramach cross – financingu, na warunkach, o których mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków; Działania realizowane w ramach przedmiotowego konkursu będą komplementarne do Poddziałania dofinansowanego z EFRR. Poddziałanie – 2 typ projektów Wsparcie na rzecz wyposażenia

13 kursy kwalifikacyjne lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem; praktyki lub staże (minimum 40 h, w okresie nie krótszym niż 2 tygodnie); studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujące tematykę związaną z nauczanym zawodem; budowanie lub moderowanie sieci współpracy lub samokształcenia; programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, ze szczególnym uwzględnieniem nadawania uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiebiorstw; Wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów zrealizowanych w latach w ramach PO KL. Poddziałanie – 2 typ projektów Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli

14 inicjowanie współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym, w tym monitorowanie potrzeb w zakresie współpracy, także staży nauczycieli (uwaga: nie ma możliwości finansowania staży/praktyk zagranicznych); prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami i uczelaniami oraz ośrodkami doskonalenia nauczycieli; tworzenie sieci współpracy; wdrażanie i upowszechnianie nowych technologii; opracowywanie i upowszechnianie elastycznych form kształcenia zawodowego osób dorosłych; tworzenie wyspecjalizowanych ośrodków egzaminacyjnych; organizowanie praktyk pedagogicznych dla przyszłych nauczycieli kształcenia zawodowego oraz nauczycieli stażystów; realizacja usług doradztwa zawodowego Poddziałanie – 2 typ projektów Działania możliwe do sfinansowania

15 Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jest zespołem w rozumieniu art. 62 ustawy o systemie oświaty i tworzone jest zgodnie z art. 62 a wspomnianej ustawy; W skład CKZiU powinna wchodzić co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe; Zgodnie z art. 58 ustawy o systemie oświaty, publiczne CKZiU zakłada się na podstawie aktu założycielskiego; CKZiU prowadzi kwalifikacyjne kursy zawodowe, a także podejmuje działania w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej; Poddziałanie – 2 typ projektów O czym należy pamiętać: (1/3)

16 Utworzenie CKZiU (co do zasady) powinno mieć na celu skonsolidowanie zasobów techno – dydaktycznych poprzez organizacyjne połączenie szkół / placówek prowadzących kształcenie zawodowe; CKZiU współpracuje z pracodawcami i organizacjami pracodawców; W skład CKZiU mogą wchodzić następujące typy szkół i placówek: szkoły dla dorosłych, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, placówki kształcenia ustawicznego, praktycznego, zawodowego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego (tzw. inne zespoły realizujące tego samego typu zadania); Poddziałanie – 2 typ projektów O czym należy pamiętać: (2/3)

17 Tworzenie i/lub rozwój ukierunkowanych branżowo centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego lub innych jednostek organizacyjnych realizujących tego samego typu zadania stanowi jeden z typów projektów określonych i zdefiniowanych w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych RPO WiM 2014 – 2020 realizowanych w ramach Poddziałania Uszczegółowienie tego typu projektów znajduje się w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata , gdzie oprócz wspomnianych CKZiU mowa jest również o innych zespołach realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, które stanowią wspomniane w nazwie typu projektów jednostki organizacyjne realizujące tego samego typu zadania. Są to pojęcia tożsame, nie należy ich interpretować rozdzielnie. Poddziałanie – 2 typ projektów O czym należy pamiętać: (3/3)

18 Poddziałanie – 2 typ projektów Limit i ograniczenie Wsparcie skierowane do szkół dla dorosłych, szkół lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe, które mogą tworzyć CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, jak również do podmiotów korzystających z usług CKZiU lub innych podmiotów realizujących zadania zbieżne z zdaniami CKZiU Warunek brzegowy zagwarantowanie trwałości inwestycji z EFS

19 Środki trwałe: wartość jednostkowa równa lub wyższa niż 350 PLN netto, bezpośrednio powiązane z charakterem projektu (np. wyposażenie CKZiU), wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu (np. rzutnik na szkolenia, tablica multimedialna) Cross-financing dotyczy wyłącznie: zakupu nieruchomości, zakupu infrastruktury (elementy nieprzenośne, na stałe przytwierdzone do nieruchomości, np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku), dostosowanie lub adaptacja (prace remontowo-wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. Środki trwałe - cross-financing (dwie odrębne kategorie) Poddziałanie – 2 typ projektów

20 Cross-financing Wydatki dotyczące cross – financingu są ściśle powiązane z warunkiem brzegowym, który powinien być spełniony jeśli Wnioskodawca zamierza realizować projekt w Poddziałaniu 2.4.1, tj. „Projekty związane z zakupem sprzętu lub infrastruktury (w ramach cross – financingu) w szkołach i placówkach edukacyjnych będą finansowane wyłącznie, jeżeli zostanie zagwarantowana trwałość inwestycji z EFS”. Zachowanie trwałości projektu obowiązuje w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury rozumianej zgodnie z zapisami pkt. 3 (a, b, c) rozdziału 8.7 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków.

21 Poddziałanie – 2 typ projektów Środki trwałe Wydatki dotyczące środków trwałych są ściśle powiązane z warunkiem brzegowym, który powinien być spełniony jeśli Wnioskodawca zamierza realizować projekt w Poddziałaniu 2.4.2, tj. „Projekty związane z zakupem sprzętu lub infrastruktury (w ramach cross – financingu) w szkołach i placówkach edukacyjnych będą finansowane wyłącznie, jeżeli zostanie zagwarantowana trwałość inwestycji z EFS”. W przypadku zakupu sprzętu, Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia oświadczenia, iż środki trwałe nabyte w ramach projektu, po zakończeniu jego realizacji będą wykorzystywane na działalność statutową szkoły/placówki kształcenia zawodowego, na rzecz której realizowany jest projekt.

22 Przygotowując wniosek o dofinansowanie należy we wniosku wypełnić punkt 4.2 „Trwałość rezultatów projektu”. W treści wniosku należy złożyć oświadczenie dotyczące sposobu utrzymania trwałości rezultatów projektu wynikających z realizowanych zadań wraz ze sposobem finansowania placówki po zakończeniu realizacji projektu, co wprost wynika z treści kryterium specyficznego obligatoryjnego tj. „Wnioskodawca zapewni funkcjonowanie i realizację zadań utworzonych w ramach projektu CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, przez co najmniej 2 lata od daty zakończenia realizacji projektu”. Zgodność zakresu i terminu faktycznego utrzymania CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU może podlegać kontroli. Poddziałanie – 2 typ projektów Trwałość rezultatów projektów

23 Poddziałanie – 2 typ projektów Wskaźniki produktu: 1.Liczba nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu objętych wsparciem w programie 2.Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego doposażonych w sprzęt i materiały dydaktyczne niezbędne do realizacji kształcenia zawodowego 3.Liczba podmiotów realizujących zadania centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego objętych wsparciem w programie 4.Liczba osób uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia w programie Wskaźniki rezultatu bezpośredniego: 1.Liczba nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu; 2.Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego wykorzystujących doposażenie zakupione dzięki EFS;

24 Poddziałanie – 2 typ projektów Wskaźniki własne (specyficzne dla projektu): Wnioskodawca zobowiązany jest określić wskaźnik rezultatu bezpośredniego długoterminowego, związanego z kryterium obligatoryjnym specyficznym, dotyczącym utrzymania trwałości funkcjonowania utworzonego w ramach projektu CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, przez co najmniej 2 lata od daty zakończenia realizacji projektu. Wskaźnik rezultatu Ze względu na realizację wskaźnika produktu „Liczba osób uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia w programie, Wnioskodawca zobowiązany jest określić wskaźnik rezultatu bezpośredniego Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje w ramach pozaszkolnych form kształcenia.

25 Poddziałanie – 2 typ projektów Wskaźniki horyzontalne: (jeśli Wnioskodawca je realizuje i są adekwatne do przedmiotu projektu) Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Liczba osób objętych szkoleniami/doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych.

26 Poddziałanie – 2 typ projektów Koszty studiów podyplomowych nauczycieli; Koszty walidacji i certyfikacji nabytych umiejętności i kwalifikacji; Koszty związane z realizacją praktyk/staży zawodowych nauczycieli; Koszty bezpośrednie Koszty związane z funkcjonowaniem Beneficjanta w zakresie związanym z projektem; Koszty informacji/promocji projektu; Koszty zarządzania projektem; Koszty rekrutacji; Koszty zabezpieczenia bankowego; Koszty pośrednie Rozliczane jedynie ryczałtem

27 Poddziałanie – 2 typ projektów  Projekty o wartości nieprzekraczającej wyrażonej w PLN równowartości kwoty EUR wkładu publicznego muszą obligatoryjnie być rozliczane uproszczonymi metodami. W przedmiotowym konkursie wyłącznie kwotami ryczałtowymi.  IZ RPO WiM w przedmiotowym konkursie nie dopuszcza możliwości zastosowania stawek jednostkowych, jako uproszczonej metody rozliczania wydatków.

28 Kryteria specyficzne obligatoryjne 1/2 Projekty związane z zakupem sprzętu lub infrastruktury (w ramach cross- financingu) w szkołach i placówkach edukacyjnych będą finansowane wyłącznie, jeśli zostanie zagwarantowana trwałość inwestycji z EFS. Wnioskodawca w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa warmińsko – mazurskiego. Wspólne dla wszystkich konkursów

29 Kryteria specyficzne obligatoryjne 2/2 W ramach przedmiotowego konkursu zostaną dofinansowane podmioty, które mogą tworzyć CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, na terenie województwa warmińsko – mazurskiego w branżach służących rozwojowi inteligentnej specjalizacji województwa warmińsko – mazurskiego: ekonomia wody, żywność wysokiej jakości, drewno i meblarstwo oraz w zakresie produkcji i obsługi specjalistycznych maszyn i urządzeń. Wnioskodawca zapewni funkcjonowanie i realizację zadań utworzonych w ramach projektu CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, przez co najmniej 2 lata od daty zakończenia realizacji projektu. Wspólne dla wszystkich konkursów Wspólne dla wszystkich konkursów, różniące się jedynie nazwą IS

30 Kryteria specyficzne fakultatywne 1/3 Wnioskodawca zapewnia bazę noclegową dla nauczycieli, uczniów i słuchaczy – 5 pkt. Wnioskodawca zakłada współpracę szkół lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe w danej branży – 10 pkt.. Wnioskodawca realizuje działania na rzecz doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz kadry wspierającej i organizującej proces nauczania –5 pkt. Wnioskodawca utworzy i/lub zmodernizuje istniejący wyspecjalizowany ośrodek egzaminacyjny – 5 pkt. Wspólne dla wszystkich konkursów

31 Kryteria specyficzne fakultatywne 2/3 Wnioskodawca zakłada współpracę CKZiU lub innych podmiotów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU z pracodawcami/przedsiębiorcami z inteligentnej specjalizacji ekonomia wody w zakresie zakwaterowania, wypoczynku, sportu – 15 pkt. Wnioskodawca zakłada współpracę CKZiU lub innych podmiotów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU z pracodawcami/przedsiębiorcami z inteligentnej specjalizacji żywność wysokiej jakości w zakresie przetwarzanie mięsa i produkcja wyrobów z mięsa – 15 pkt. Ekonomia wody Żywność wysokiej jakości

32 Kryteria specyficzne fakultatywne 3/3 Wnioskodawca zakłada współpracę CKZiU lub innych podmiotów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU z pracodawcami/przedsiębiorcami z inteligentnej specjalizacji Drewno i meblarstwo w zakresie produkcji mebli 15 pkt. Drewno i meblarstwo

33 Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko- mazurskiego do 2025 r. RPO WiM – – Opis zawartej w programie strategii dotyczącej wkładu w realizację unijnej strategii na rzecz inteligentnego, zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz do osiągnięcia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej (str. 28) oraz warunki realizacji operacji w osi, – Załącznik nr 2 - Proces identyfikacji inteligentnych specjalizacji województwa warmińsko-mazurskiego. Regionalna Strategia Innowacyjności Warmii i Mazury Kluczowe źródła informacji o IS

34 Raporty dotyczące inteligentnych specjalizacji Raporty dotyczące IS są dostępne na

35 Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Olsztynie ul. Głowackiego Olsztyn Telefony do konsultantów: godziny pracy punktu: poniedziałek 8: :00 wtorek - piątek 7: :30 Informacje dotyczące konkursów Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Elblągu ul. Zacisze 18, Elbląg Telefony do konsultantów: godziny pracy punktu: poniedziałek 8: :00 wtorek - piątek 7: :30 Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Ełku ul. Kajki 10, Ełk Telefony do konsultantów: godziny pracy punktu: poniedziałek 8: :00 wtorek - piątek 7: :30

36 Harmonogram konkursów Harmonogram konkursów dla Działania 2.4 Poddziałanie typ projektów: Przygotowanie i poradnictwa edukacyjno- zawodowego w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe realizacja wysokiej jakości usług Nabór wniosków – do 29 kwietnia 2016 Poddziałanie typ projektów: Programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno – gospodarczym (pracodawcami/organizacjami pracodawców, przedsiębiorcami/organizacjami przedsiębiorców, instytucjami rynku pracy, uczelniami wyższymi) I i II model Nabór wniosków – maj 2016

37 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "30 marca 2016 r..  Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020 - Umowa Partnerstwa  Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google