Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJoanna Filipiak Został zmieniony 8 lat temu
1
Wykład 2-3 studia podyplomowe Master Class ZMIANA POSTAW I ZACHOWAŃ Mechanizmy perswazyjne i zmiana postaw
2
Postawa - trwała ocena (negatywna lub pozytywna) ludzi, obiektów fizycznych i społecznych, pojęć, idei, zjawisk itp.
3
3 KOMPONENTY POSTAW poznawczy (myśli, przekonania nt. obiektu postawy) emocjonalny (reakcje emocjonalne wobec obiektu postawy) behawioralny (działania wobec obiektu postawy)
4
Wymiary postaw: znak postawy siła postawy treść przedmiotowa zakres postawy złożoność postawy zwartość stopień powiązania trwałość
5
Geneza postaw: przekonania emocje zachowania transmisja interpersonalna (przejmowanie postaw od innych ludzi)
6
selektywność poszukiwania i pamiętania informacji tendencyjność interpretacji [zjawisko wrogich mediów] Wpływ postaw na rozumienie świata
7
Wpływ postaw na zachowanie Klasyczny eksperyment La’Pierra (1934) Ogólność- konkretność postaw i zachowań Moderatory zgodności postaw i zachowań jaka to postawa kto wyznaje postawę jakie to zachowanie w jakich warunkach przebiega dane zachowanie
8
Czynniki determinujące siłę związku między postawą a zachowaniem: - osobowościowe * inne postawy mogą być sprzeczne z daną postawą * pewne motywy mogą być sprzeczne z postawą * umiejętności werbalne * umiejętności społeczne
9
Czynniki determinujące siłę związku między postawą a zachowaniem: - sytuacyjne * obecność innych osób znaczących * przepisy dotyczące ról * istnienie zachowań alternatywnych * zmiany w poziomie ogólności postawy * przewidywane konsekwencje zachowań * występowanie nieprzewidywanych zdarzeń zewnętrznych, które powoduje, że postawa przestaje być ujawniana.
10
SYTUACJE INDYWIDUALIZUJACE SYTUACJE DEZINDYWIDUUJĄCE SYTUACJE SKRYPTOWE
11
ZMIANY POSTAW Teoria sądów społecznych (Sherif Sherif & Nebergal) OBSZARY: AKCEPTACJI ODRZUCENIA NEUTRALNOŚCI Efekt asymilacji Efekt kontrastu
12
Procesualny model perswazji (McGuire) Iloczyn prawdopodobieństw Zauważyć - Zrozumieć – Ulec – Utrzymać zmianę Teoria dwutorowości przekazu (Petty & Cacioppo) TOR CENTRALNY TOR PERYFERYCZNY
14
Wielkość zmiany postaw jako funkcja siły argumentów i poziomu zakłóceń – Eksperyment Pettyego, Wellsa i Brocka
15
Wielkość zmiany postawy jako funkcja wygody słuchającego i siły argumentów (Petty i inni, 1983)
16
Zmiana postawy jako funkcja siły argumentów i ich powtarzania w warunkach motywacji do przetwarzania (Petty & Cacioppo, 1979)
17
Zmiana postaw jako funkcja autorytetu nadawcy (NK – niskie kompetencja; WK – wysokie kompetencje) i siły argumentów NISKIE ZAANGAŻOWANIE WYSOKIE ZAANGAŻOWANIE
18
Nastrój neutralny Autorytet Argumenty mocne Nastrój neutralny Autorytet Argumenty słabe Nastrój neutralny Laik Argumenty mocne Nastrój neutralny Laik Argumenty słabe Nastrój podwyższony Autorytet Argumenty mocne Nastrój podwyższony Autorytet Argumenty słabe Nastrój podwyższony Laik Argumenty mocne Nastrój podwyższony Laik Argumenty słabe
19
Nastrój neutralny AutorytetArgumenty mocne Nastrój neutralny AutorytetArgumenty słabe Nastrój neutralny LaikArgument mocne Nastrój neutralny LaikArgumenty słabe
20
Nastrój + AutorytetArgumenty mocne Nastrój + AutorytetArgumenty słabe Nastrój + LaikArgument mocne Nastrój + LaikArgumenty słabe
21
Wyznaczniki zmiany postaw „Kto mówi, co mówi, jak mówi, do kogo mówi”
22
NADAWCA PRZEKAZU: Autorytet – kompetencje / bezinteresowność (moralność) Atrakcyjność interpersonalna (lubienie) Podobieństwo do „ja”
23
TREŚĆ PRZEKAZU Emocje pozytywne i negatywne Siła argumentów Liczba argumentów
24
ORGANIZACJA PRZEKAZU Kolejność argumentacji Efekty pierwszeństwa i świeżości Liczba osób argumentujących Szybkość mówienia
25
ŚRODEK PRZEKAZU pismo – audio – video
26
ODBIORCA PRZEKAZU indywidualna podatność na perswazję zaangażowanie odbiorcy
27
ZMIANA POSTAW – podejście dysonansowe def. Leona Festingera DYSONANS POZNAWCZY Niezgodność między dwoma elementami poznawczymi
28
DYSONANS POZNAWCZY Nieprzyjemny stan emocjonalny wywołany sprzecznością różnych przekonań o tej samej sprawie istotnych dla podmiotu lub sprzecznością miedzy własnym przekonaniem a postępowaniem
29
Cztery sposoby redukcji dysonansu: zmiana zachowania uzasadnienie zachowania przez zmianę jednego z elementów poznawczych uzasadnienie zachowania poprzez dodanie nowych elementów poznawczych trywializacja
30
Dysonans podecyzyjny Sposoby redukcji: podwyższenie atrakcyjności wybranej alternatywy dewaluacja alternatywy odrzuconej
31
Stopień pozytywnej postawy wobec zadania: po otrzymaniu dużej lub małej kwoty za poinformowanie innych ludzi, że zadanie jest ciekawe
32
Badania Cohena. Postawy wobec policji po napisaniu eseju pro-policyjnego.
33
Pewność nt. zwycięzcy przed i po obstawieniu wyścigu (Younger, Walker, Arrowood)
36
Zmiana postaw bez argumentacji – efekt sprężyny
42
Zmiana postaw bez argumentacji Schematy poznawczo-ruchowe Eksperyment „naciskanie-odpychanie” Eksperyment „słuchawki”
43
Efekt przerwy w komunikacie
44
SKALE MIERZĄCE POSTAWY: Thurstone’a Np. Skala postaw wobec likwidacji segregacji rasowej w polityce mieszkaniowej: [Wybierz jedną odpowiedź spośród a,b,c,d, e] WS (Wartość skalowa) A Powinno się odmawiać wynajęcia mieszkania każdemu, kogo się nie lubi [WS = 1,5] B Przepisy federalne nakładające obowiązek otwartości w mieszkalnictwie powinny odnosić się tylko do mieszkań publicznych [WS = 3,0] C Samorządy powinny publicznie nawoływać do zaangażowania się w uczciwe praktyki mieszkaniowe [WS = 4,5] D W wyjątkowych przypadkach dyskryminacji w mieszkalnictwie powinna istnieć możliwość interwencji prawnej [WS = 6,0] E Trzeba wynajmować mieszkanie pierwszemu chętnemu bez względu na rasę, kolor, czy wyznanie (WS 7,5)
45
Dyferencjał semantyczny Osgooda Osoba lubiąca astronomię jest DOBRA - - - - - - - - - ZŁA SILNA - - - - - - - - - SŁABA AKTYWNA - - - - - - - - - BIERNA
46
3 oryginalne wymiary Osgooda: Czynnik ewaluacyjny (dobra-zła) Czynnik siły (silna-słaba) Czynnik aktywności (aktywna-bierna)
47
SKALE MIERZĄCE POSTAWY: cd Skala Likerta Np: Reklama powinna być zakazana 4 - całkowicie się zgadzam 3- zgadzam się 2- trudno powiedzieć 1 - nie zgadzam się 0 -całkowicie się nie zgadzam
48
SKALE MIERZĄCE POSTAWY: cd Skale dystansu społecznego (autorstwa Bogardusa) Chińczyka dopuściłbym: 1) jako współmałżonka 2) jako przyjaciela 3) jako sąsiada na ulicy 4) jako osobę zatrudnioną w moim zawodzie 5) jako obywatela mojego kraju 6) jako turystę w moim kraju 7) należałoby go usunąć z mojego kraju
49
POSTAWY UTAJONE i ich mierzenie Istota postaw utajonych Koncepcja Wilsona – relacje między postawami jawnymi i utajonymi Które postawy lepiej przewidują zachowanie?
50
NIEPARZYSTE * PARZYSTE 7 3 4 2 3 8 11
51
MŁODY * STARY Przedszkolak Uczeń Emeryt Małysz Niemowlak 80-latek 10-latek
52
DOBRY * ZŁY Kwiat Kradzież Kłamstwo Nagroda Zwycięstwo Premia Gwałt Ból
53
MŁODY * STARY DOBRY * ZŁY Przyjaciel Sen Wróg Dziecko Wakacje Starzec Wigilia Smród Rana Choroba Uczeń Emeryt Gimnazjalista
54
MŁODY *STARY ZŁY * DOBRY Kwiat Sex Asystent Licealistka Smród Emeryt Ból Kicz Niemowlak AIDS 80-latek Prezent Nastolatek Milion $
55
https://implicit.harvardhttps://implicit.harvard. edu/implicit/demo/
56
DZIĘKUJE ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.