Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ROZWÓJ MOTORYZACJI. XIX wiek dla motoryzacji był niemowlęcy, ale również wiekiem startu i szalonej pogoni za nowymi odkryciami i wynalazkami. To czas,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ROZWÓJ MOTORYZACJI. XIX wiek dla motoryzacji był niemowlęcy, ale również wiekiem startu i szalonej pogoni za nowymi odkryciami i wynalazkami. To czas,"— Zapis prezentacji:

1 ROZWÓJ MOTORYZACJI

2 XIX wiek dla motoryzacji był niemowlęcy, ale również wiekiem startu i szalonej pogoni za nowymi odkryciami i wynalazkami. To czas, kiedy wynaleziono gumę, silnik spalinowy, samochód i wiele innych przydatnych rzeczy, z których korzystamy aż do dziś. To czas wielkich wynalazców.

3 XIV – XVI w. W tym wieku, krajem, w którym najbardziej rozwinęła się myśl techniczna były Włochy. Jednym z najwybitniejszych inżynierów i artystów tego okresu był Leonardo da Vinci ( 1452 – 1519 ). Tworzył projekty np. pojazdów pancernych.

4 Stephan Farfler Żył w latach 1633 – Był niemieckim zegarmistrzem. Ok roku zbudował najpierw trójkołowy, a później czterokołowy pojazd, który był poruszany siłą mięśni rąk. Sam nazywał go krzesłem na kołach. Był to wózek inwalidzki.

5 Nicolas-Joseph Cugnot Nicolas-Joseph 1725 – Konstruktor pierwszego na świecie pojazdu z napędem parowym. Cugnot wydaje się być pierwszym, któremu udało się wykorzystać posuwisto zwrotny ruch tłoka w maszynie parowej do napędzania pojazdu drogowego. Pojazd Cugnota z 1770 roku jest zachowany w paryskim muzeum.

6 James Watt Szkocki inżynier i wynalazca, twórca kilku kluczowych ulepszeń konstrukcji maszyny parowej, dzięki którym maszyny te zapoczątkowały rewolucję przemysłową.

7 John Anderson, profesor z Uniwersytetu Glasgow, poprosił Watta o naprawę atmosferycznego silnika parowego Thomasa Newcomena. W trakcie naprawy doszedł do wniosku, że silnik ten jest zbyt energochłonny. Wynikało to z jego nieprawidłowej konstrukcji. Każdy kolejny suw tłoka wymagał nagrzania, a następnie schłodzenia pary wodnej, aby uzyskać jej kondensację. Powodowało to równocześnie ciągłe schładzanie się cylindra. Watt wpadł na pomysł usprawnienia działania maszyny. Wydzielona komora skraplania (lub kondensacji) rozwiązała problem, przez co cylinder główny mógł cały czas pozostawać ciepły. Maszyna parowa Watta zużywała 4-krotnie mniej paliwa niż maszyna Newcomena, więc odniosła duży sukces. Silnik mógł jedynie wykonywać ruchy góra-dół, jednak rozwój przemysłu bawełnianego spowodował, że potrzebne stało się wykonywanie również ruchów rotacyjnych.

8 Maszyna parowa Jamesa Watta.

9 Alphonse Beau de Rochas Alphonse Beau de Rochas (ur. 9 kwietnia zm. 27 marca 1893) - francuski inżynier i projektant silnika czterosuwowego. W 1862 roku de Rochas przedstawił projekt czterosuwowego silnika spalinowego, jednak nie zdecydował się na budowę prototypu. Dopiero w 1876 roku niemiecki wynalazca, Nikolaus Otto, skonstruował pierwszy czterosuwowy silnik gazowy o zapłonie iskrowym, który bazował na pomysłach de Rochasa.

10 Nicolaus August Otto Nicolaus August Otto ( 1832 – 1891 ) wynalazca nazwanego na jego cześć silnika Otto (silnik o zapłonie iskrowym). W 1876 roku Otto udało się opracować silnik czterosuwowy ze sprężoną mieszanką paliwową. Ten typ silników do dzisiejszego dnia jest podwaliną pod budowę silników spalinowych o zapłonie iskrowym (dlatego wszystkie silniki benzynowe z zapłonem iskrowym i posuwisto-zwrotnym ruchem tłoka, gdzie energia z nich jest przenoszona przez wał korbowy są nazywane silnikami Otto). W 1884 roku Otto wynalazł elektryczny zapłon dla swoich silników benzynowych. Dzięki tej innowacji stało się możliwe stosowanie innych paliw płynnych jako alternatywy dla benzyny, która była wówczas wyłącznie wykorzystywana. W następstwie dał on nazwę dla tzw. obiegu Otta.

11 Gottlieb Daimler

12 … Żył w latach 1834 – W 1882 Daimler założył własny warsztat doświadczalny w Cannstatt celem opracowania projektu małego silnika benzynowego dużej mocy, który by zastąpił powszechnie stosowane silniki na gaz miejski, o dużych gabarytach i odpowiednio znacznym ciężarze. Po roku prac rozwojowych miał gotowy czterosuwowy silnik jednocylindrowy, jako paliwo zastosował benzynę, co wówczas nie było oczywiste, miał bowiem do wyboru różne frakcje ropy naftowej oraz olej z oliwek, ten ostatni zapewne był łatwiej dostępny niż benzyna. Dalszym jego wynalazkiem w roku 1885 był motocykl, jeden z pierwszych na świecie. W 1885 roku Gottlieb Daimler uzyskał patent na silnik, żartobliwie określany mianem stojącego zegara.

13 Replika motocykla Daimlera

14 Rudolf Diesel

15 … Rudolf Diesel ( 1858 – 1913 ) twórca silnika wysokoprężnego. Swój projekt nowego rodzaju silnika ogłosił w lutym 1892 i opatentował 28 lutego 1893, natomiast pierwszy w pełni udany silnik wysokoprężny zbudował w roku W kwietniu 1900 roku przedstawił na wystawie światowej w Paryżu silnik swojej konstrukcji napędzany olejem arachidowym z orzeszków ziemnych. Diesel był przekonany o wielkiej przyszłości silnika swojego pomysłu dla przemysłu i komunikacji, dzięki jego pracy na łatwiej dostępnym i tańszym do uzyskania paliwie, niż silnik benzynowy.

16 Carl Benz Carl Benz ( 1844 – 1929 ) W 1878 Benz opracował konstrukcję dwusuwowego silnika spalinowego, a następnie lekkiego silnika czterosuwowego. Zastosował mechanizm różnicowy, oraz skonstruował inne zespoły pojazdu mechanicznego, jak świeca zapłonowa, sprzęgło, gaźnik, chłodnica wodna oraz skrzynia biegów. W 1885 zbudował pierwszy „automobil”, trzykołowy pojazd z silnikiem spalinowym i elektrycznym zapłonem, który to automobil zaprezentowano po raz pierwszy w roku 1886 w Mannheim założył spółkę wytwarzającą stacjonarne silniki spalinowe na gaz miejski.

17 Replika pojazdu Benz Patent Motorwagen z 1885 r.

18 Thomas Davenport Amerykański kowal i wynalazca ( ). W 1834 roku zbudował pierwszy elektryczny silnik, rok później zastosował go do napędu modelu elektrycznej kolejki. W tym samym roku zbudował również pierwszy model samochodu napędzanego silnikiem elektrycznym, czerpiącym prąd z baterii elektrycznej. Pierwszy silnik elektryczny nadający się do napędzania obrabiarki zbudował w roku Ten silnik osiągał już prędkość 450 obr/min. Dwa lata później zbudował jeszcze większy silnik, napędzający rotacyjną prasę drukarską. Drukował na niej (w Nowym Jorku) czasopismo poświęcone elektryczności.

19 Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ( 1846 – 1929 ) niemiecki konstruktor i przemysłowiec. Opracował konstrukcję i produkował pojazdy mechaniczne, silniki spalinowe (również do napędu statków powietrznych). W 1883 roku skonstruował silnik szybkobieżny w oparciu o ideę Gottlieba Daimlera, lecz patent był zapisany na nazwisko tego drugiego. W 1886 roku Maybach z Daimlerem skonstruowali pierwszy samochód, ale powszechnie uważa się, że to Karl Benz wynalazł samochód.

20 Tadeusz Rudawski Tadeusz Rudawski ( ). W 1932 roku skonstruował słynny motocykl Sokół 600RT M211, który był wyposażony w silnik spalinowy czterosuwowy, jednocylindrowy. Jego prędkość maksymalna to 110 km/h.

21 Tadeusz Tański Tadeusz Tański – polski konstruktor samochodowy, inżynier mechanik, wynalazca. W 1920 roku skonstruował pierwszy polski samochód pancerny oparty na podwoziu Ford T i zbudowany w serii 16 sztuk. Samochody te wzięły udział w wojnie polsko- bolszewickiej. Po wojnie, od 1922 roku, konstruował pierwsze samochody całkowicie polskiej konstrukcji.

22

23 Robert Bosch

24 Robert Bosch ( 1861 – 1942 ). Wiosną 1884 Robert Bosch wyjechał do Ameryki. Najpierw znalazł pracę u pochodzącego z Niemiec elektrotechnika, a potem zatrudnił się w fabryce Edison Machine Works. Mały warsztat instalacyjny zaczynał bardzo skromnie. Wraz z czeladnikiem – mechanikiem oraz uczniem Bosch naprawiał urządzenia elektryczne wszelkiego rodzaju, instalował telefony, telegrafy. Już w 1887 roku Bosch udoskonalił niskonapięciowy zapłon elektromagnetyczny do stacjonarnego silnika gazowego. Rozkwit firmy nastąpił dopiero wtedy, gdy Bosch na tyle poprawił swój zapłon iskrowy niskiego napięcia, że zainstalowano go w trójkołowym pojeździe mechanicznym – de Dion Bouton. W roku 1902 udało się skonstruować zapłon iskrownikowy, który w szybkości zapłonu, precyzji i cenie bił na głowę wszystko, co do tej pory ukazało się na rynku, i pchnął do przodu rozwój szybkobieżnych silników benzynowych: nastała epoka wysokonapięciowego zapłonu elektromagnetycznego Boscha ze świecami zapłonowymi.

25 Dziękuję za uwagę Przygotowała: Klaudia Jędrychowska Klasa III B Bibliografia: Wikipedia, Wolna Encyklopedia.


Pobierz ppt "ROZWÓJ MOTORYZACJI. XIX wiek dla motoryzacji był niemowlęcy, ale również wiekiem startu i szalonej pogoni za nowymi odkryciami i wynalazkami. To czas,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google