Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Metodyka pracy z naukowcami i firmami. Transfer i komercjalizacja technologii. Dr Dariusz Trzmielak Dyrektor CTT UŁ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Metodyka pracy z naukowcami i firmami. Transfer i komercjalizacja technologii. Dr Dariusz Trzmielak Dyrektor CTT UŁ."— Zapis prezentacji:

1 Metodyka pracy z naukowcami i firmami. Transfer i komercjalizacja technologii. Dr Dariusz Trzmielak Dyrektor CTT UŁ

2 Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.

3 Na przykład obserwacja przepływu paliwa przez układy zasilające silnik w rakietach do lotów kosmicznych pozwoliła na zastosowanie nowych rozwiązań w kardiologii na Uniwersytecie Teksańskim w Huston - analiza działania układu zasilającego silnik rakiety kosmicznej w paliwo i zastosowanie metody analogii i porównań stworzyła możliwości zastosowania niektórych rozwiązań w chirurgii serca. Przykład transferu wiedzy do sektora nauki i przemysłu w ramach kooperacji (A-S-A)

4 Transfer technologii z laboratorium na rynek obejmuje kilka etapów: -poszukiwanie problemów, które mogą stanowić tematykę badań podstawowych, -badanie koncepcji w eksperymentach laboratoryjnych, -przygotowanie badań aplikacyjnych - w jaki sposób nowe rozwiązanie może być zastosowane? - określenie parametrów przyszłej –budowa prototypu i przyszłych aplikacji, - test beta – prace rozwojowe, - próbne uruchomienie i wypracowanie optymalnego rozwiązania dla rynku i przedsiębiorcy, Analizując podstawowe kroki od pomysłu do wdrożenia, należy omówić jeszcze fazy poszukiwania finansowania, partnerów, przygotowania strategii ochrony własności intelektualnej i modelu transferu technologii.

5 Współpracę pomiędzy przedsiębiorstwami a laboratoriami badawczymi należy oprzeć na trzech fundamentach: Zarządczym Ekonomicznym Technologicz -nym

6 Źródło: Opracowanie własne na podstawie: W. G. Howard, B. R. Guile (red.): Profiting from Innovation, New York, The Free Press

7 Czynniki organizacyjne i pozaorganizacyjne, wpływające na relacje pomiędzy przedsiębiorstwami a naukowcami Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.

8 Analiza „Tajemniczych mistrzów XXI wieku” Simona i Dietla wskazuje, że „ Konkurentom potrzeba często zaledwie kilku tygodni na odtworzenie projektu technicznego, żeby skopiować wyrób”. Dlatego menedżerowie komercjalizacji powinni zagwarantować przedsiębiorstwu, że badania naukowe nad nowymi rozwiązaniami nie zostaną ujawnione, a zespół badawczy przygotuje i wykona prace zlecone przez przedsiębiorstwo w możliwie najkrótszym czasie. H. Simon, M. Dietl: Tajemniczy mistrzowie XXI wieku. Strategie sukcesu nieznanych liderów na światowych rynkach, Warszawa, Difin 2009, s

9 Przykład: Systemu monitoringu instalacji gazowej. Czujnik wykorzystuje efekt załamania światła w różnych ośrodkach chemicznych. Nowe urządzenie posiada nadajnik wysyłający impulsy optyczne, które zmieniają swoją prędkość po natrafieniu na inną zawartość składników chemicznych w porównaniu ze wzorcem – w czujniku

10 Czy nowe rozwiązanie pozwoli na stworzenie konkurencyjnego, np. kosztowo, urządzenia? Czy w sektorze istnieją już patenty na podobnego typu rozwiązania, które będą utrudniać dostęp do rynku? Czy sprzedaż nowego produktu pokryje nakłady związane z zakupem licencji i uruchomieniem produkcji? Kluczowe wdrożeniowe pytania przedsiębiorcy

11 Prace naukowe vs. potrzeby przedsiębiorców Wizją naukowców pracujących nad nowymi technologiami jest stworzenie nowego wynalazku, opracowanie nowego algorytmu. Skupiają się oni na przedrynkowym etapie – wygenerowaniu pomysłu i jego realizacji w postaci prototypu. Dla przedsiębiorcy ważne są nie tylko przedrynkowe etapy cyklu rozwoju technologii, ale przede wszystkim rynkowy cykl życia urządzenia. Jeżeli istnieją już rozwiązania, które są opatentowane, to może lepiej z nich skorzystać poprzez zakup licencji niż rozwijać nowe rozwiązanie.

12 Współpraca z „potencjalnym rynkiem docelowym”, mogą utrudniać szersze spojrzenie na rynek, na nowe zastosowania lub na nowych odbiorców. Przykład: urządzenia (kamera) do pomiaru i zobrazowania temperatury z dokładnością do setnej stopnia Celsjusza

13 Strategie sprzedaży wyników badań: „pchania” technologii i produktu na rynek,; „ciągnięcia” przez rynek technologii:

14 Przykład, „pchania” technologii to oferta technologii chemicznej do oczyszczania ścieków w sektorze usług pralni przemysłowych jednej z polskich uczelni.

15 Słaba dostępnośćBardzo dobra dostępność SilneSilne SłabeSłabe  Nabycie zasobów Strategiczne Allianse Joint Venture Sprzedaż licencji Strategia samodzielnego wdrażania technologii i sprzedaży produktów Strategia wyprzedaży zasobów  Zakup technologii  Zakup licencji Strategiczne alianse Joint Venture Defensywna strategia kooperacji Zasoby komplementarne Zasoby technologiczneorganizacji O fensywna strategia kooperacji i uzupełniania zasobów, Źródło: D. Trzmielak, B. Zehner, Metodyka i organizacja doradztwa w zakresie transferu i komercjalziacji technologii, PARP, Łódź-Austin 2011.

16 Kupno- sprzedaż licencji, know-how Transakcyjną wartość własności intelektualnej mogą stanowić: prawo do patentu, know-how; transfer technologii - know-why – dokumentacja związana z technologią (opis procesów, wyniki badań) dostęp do ekspertów jednostki naukowo badawczej, którzy mogą doradzać we wdrożeniu technologii lub pracować u nabywcy technologii ; gwarancje, że patent lub inna własność intelektualna istnieje i nie narusza praw osób trzecich;

17 Dr Dariusz Trzmielak Ul. J.Matejki 22/ Lodz, POLAND tel fax: Dr Dariusz Trzmielak Ul. J.Matejki 22/ Lodz, POLAND tel fax: University of Lodz


Pobierz ppt "Metodyka pracy z naukowcami i firmami. Transfer i komercjalizacja technologii. Dr Dariusz Trzmielak Dyrektor CTT UŁ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google