Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Turystyka Medyczna. Doświadczenia polskich placówek w obsłudze pacjentów i kuracjuszy z Bliskiego Wschodu Warszawa, 16 lipca 2014 r dr Ada Kostrz-Kostecka,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Turystyka Medyczna. Doświadczenia polskich placówek w obsłudze pacjentów i kuracjuszy z Bliskiego Wschodu Warszawa, 16 lipca 2014 r dr Ada Kostrz-Kostecka,"— Zapis prezentacji:

1 Turystyka Medyczna. Doświadczenia polskich placówek w obsłudze pacjentów i kuracjuszy z Bliskiego Wschodu Warszawa, 16 lipca 2014 r dr Ada Kostrz-Kostecka, Project Manager Projektu Promocji Turystyki Medycznej, Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Konferencja: Produkty turystyczne a potencjał rynków Zatoki Perskiej Polska Organizacja Turystyczna

2 Potencja ł polskiej medycyny, sanatoriów, o ś rodków wellness i spa 2

3 Potencjał polskich szpitali W 2014 r - 1.279 podmiotów leczniczych wyodrębnionych wg rodzaju prowadzonej działalności jako: całodobowe i stacjonarne świadczenia szpitalne wg Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. W roku 2014, wg danych NFZ, na rynku usług zdrowotnych finansowanych 1.068 podmiotów leczniczych realizuje umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych – leczenie szpitalne, w tym: 601 prywatnych i skomercjalizowanych; 467 – podmiotów państwowych Udział szpitali prywatnych w budżecie NFZ na leczenie szpitalne wynosi 5,75% źródło: Kongres Szpitali Prywatnych, 3 czerwca 2014, prezentacja Andrzej Mądrala Istnieje poza tym wiele prywatnych specjalistycznych klinik, ośrodków rehabilitacyjnych diagnostycznych, które mają umowy z NFZ na znikomą część ich usług, lub w ogóle ich nie mają. Mogą przyjmować zagranicznych pacjentów PYTANIE: czy rodzaj oferowanych procedur medycznych, jakość sprzętu, wykształcenie lekarzy, umożliwia przyciągnięcie zagranicznych pacjentów? 3

4 Potencjał polskich placówek medycznych cd. Placówki stomatologiczne - ponad 12 tys., wartość ich usług w 2009 roku wyniosła 6 mld zł ( wg. www.nowoczesna-klinika.pl)www.nowoczesna Portal MediWeb.pl w katalogu placówek stomatologicznych posiada: placówki stomatologii zachowawczej z endodoncją (8705) plus stomatologia dziecięca (3865), razem – 12 570 Ten sam portal MediWeb.pl posiada rejestr 630 placówek chirurgii plastycznej. 4

5 Sanatoria, ośrodki wellness i spa Potencjał Polski: Sanatoria zlokalizowane w 43 miejscowościach posiadających status miejscowości uzdrowiskowych Ponad 200 ośrodków wellness i spa. (zlokalizowanych często w najpiękniejszych regionach kraju). 5 Źródłó: Medical Travel Patients Survey analysis 2011

6 Z czego najczęściej korzystają zagraniczni pacjenci w Polsce stomatologia (zachowawcza, estetyczna i protetyka) chirurgia plastyczna (piersi, twarzy, liposukcja) kardiologia/kardiochirurgia (by-passy, operacje zastawek) ortopedia (wymiana biodra, kolana, operacje stawów) chirurgia bariatryczna (lecznie otyłości metodami chirurgicznymi) zabiegi okulistyczne (leczenie zaćmy, wad wzroku) diagnostyka medyczna i rehabilitacja W celach leczniczych przyjeżdżają przede wszystkim: Brytyjczycy Szwedzi Duńczycy Niemcy

7 Projekt Promocji Turystyki Medycznej Ministerstwa Gospodarki jako jednego z 15 sektorów ( 2012 -2015) 7

8 8 45 uczestników projektu: szpitale, specjalistyczne kliniki, sanatoria, ośrodki wellness i spa pośrednicy w turystyce medycznej.

9 W jakich krajach promujemy polskie placówki medyczne, kliniki, sanatoria, ośrodki wellness i spa 9 © Andreas Haertle-Fotolia.com

10 10 5 – 6 marzec 2014 Dubaj Konferencja i targi B2B, jedne z najbardziej liczących się w branży turystyki medycznej. Wśród uczestników projektu w targach IMTEC w Dubaju brało udział 8 (szpitale, specjalistyczne kliniki, sanatoria). Opinie o targach: dobra okazja do pokazania swoich możliwości, słaba – do nawiązania kontaktów biznesowych. Są to targi międzynarodowe! Czy targi arabskie byłyby bardziej efektywne?.

11 Nasi konkurenci w Zatoce Perskiej 11

12 Jordania Oceniana jako numer 1 w regionie. Obecnie prywatne szpitale przyjmują 250 tys zagranicznych pacjentów Orientuje się na pacjentów z Zatoki Perskiej Oferta:  bardzo szeroki zakres usług medycznych, medycyna inwazyjna i nieinwazyjna,  medycyna estetyczna,  wellness i spa. Żródłó: medicaltourism.com/en/destination/Jordan

13 Zjednoczone Emiraty Arabskie 13 Zaczynają stawiać na turystykę medyczną. Plany: 500 tys. turystów medycznych rocznie do 2020 roku W tym celu planuje się budowę 22 wielospecjalistycznych szpitali Liczą na pacjentów z Zatoki Perskiej, Uzbekistanu, Kazachstanu, Białorusi, Azji Południowej. źródłó: www.thenational.ae/Opinion, z dnia 9-07-2014www.thenational.ae/Opinion

14 Do ś wiadczenia polskich placówek medycznych i sanatoriów 14

15 15 Euromed Centrum Rehabilitacji sp.z o.o, Chłopy k/Mielna (spoza programu promocji) Ryszard Kowalczyk, Dyrektor Generalny  Rehabilitacja neurologiczna (przede wszystkim dziecięce porażenie mózgowe; ponadto - dorośli po udarach, po wypadkach; wyłącznie indywidualna rehabilitacja).  Placówka działa od 20 lat, od ok. 15 lat - pacjenci z Zatoki Perskiej (głównie: ZEA, Arabia Saudyjska, Kuwejt, mniej – Oman, Katar), spoza Zatoki – Egipt; ok. 15 – 20 proc. wszystkich pacjentów. Opinie o pacjentach: Bogaci ludzie, oczekują kompleksowego podejścia (oferta pakietowa, dodatkowe możliwości, np. spa dla żony/żon) Nie chcą się przemieszczać – potrzebna oferta różnych procedur medycznych i dodatkowych usług w jednym mieście, lub w bliskich miejscowościach. Obawiają się bariery językowej, wskazany ktoś ze znajomością arabskiego, Marketing: Rynek bardzo obiecujący, bogaty, absolutnie warto się promować. Targi – tylko prezentowanie oferty; skuteczny „marketing szeptany”. Niezbędna koordynacja; oferty pojedynczych placówek, z odległych miast - bez szans. Trzeba liczyć się z tym, że arabski partner będzie szukał od razu korzyści (np. udziały w spółce pośredniczącej) Konieczne „zjednoczenie sił”, wskazane stworzenie „centrum koordynacyjnego”.

16 DENTESTICA, Krzysztof Gończowski, dr stomatolog, współwłaściciel  Klinika stomatologiczna  Pacjenci z Zatoki Perskiej - Kuwejt. Ponadto z Bliskiego Wschodu: Iran, Irak. Nie mieli pacjentów z Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów.  Klinika ma lekarza mówiącego po arabsku (Jordańczyk) – dzięki jego kontaktom zyskuje pacjentów. Opinia o rynku: Dobre rynki: Kuwejt, Iran, Irak; trudne: Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty, bardzo wysokie wymagania, nie tylko pod względem medycznym, także - np. hotel, jedzenie; bogaci ludzie z tych krajów leczą się w Szwajcarii. Najważniejsza konkurencja dla Polski – Jordania (podobny poziom kwalifikacji lekarzy jak w Polsce, podobne ceny, ale bez wizy, nie ma bariery językowej) Trudny rynek, ale warto starać się na nim zaistnieć Muszą to być wyłącznie placówki medyczne „the top of the top”, gdyż słabe placówki zepsują opinię. 16

17 Przedsiębiorstwo Uzdrowiskowe „Ustroń” SA Bartosz Sadowski, Prezes Zarządu 17 Uzdrowisko i szpital uzdrowiskowy: średnio 30 tysięcy kuracjuszy rocznie, około 6 tys. zabiegów dziennie. Doświadczenie w Zatoce Perskiej: umowa rządowa z Kuwejtem, podpisana na wiosnę; nowa Umowa - ZEA, pacjenci za ok. 2 miesiące – rehabilitacja państwowych urzędników (prezes korzystał z doświadczeń czeskich). Opinie o rynku i pacjentach  Dobrze wyedukowani; wystarcza język angielski  Kuchnia -„Ustroń” ma przeszkolonego kucharza, ale goście jedzą chętnie polskie dania (bez wieprzowiny), warzywa, owoce  Oczekują zagospodarowania wolnego czasu; interesuje ich Polska; to dla nich kraj egzotyczny, atrakcyjny i bezpieczny (bez trujących roślin, groźnych pająków)  Rynek chłonny, ale potrzebne wsparcie wysoko postawionych osób  Można oferować inne usługi medyczne podczas ich pobytu (np. lekarz w sanatorium podczas badań wstępnych - może zasugerować inne procedury medyczne (np. stomatologia, były robiona koronarografia)  Minus: potrzebna wiza do Polski.

18 Zakład Leczniczy "Uzdrowisko Nałęczów„ dyrektor zarządzający Tomasz Kwiatkowski; równocześnie Prezes Zarządu Uzdrowisk Polskich, zarządzających także uzdrowiskami w: Konstancinie, Iwoniczu Zdroju, Kamieniu Pomorskim. 18 Nie mają pacjentów z Zatoki Perskiej. Mają przedstawiciela w Izraelu, „rozkręcają” biznes; zastanawiają się nad krajami arabskimi (ale: obawa wewnętrznej konkurencji); mają kontakty w Arabii Saudyjskiej; prowadzą rozmowy poprzez Palestyńczyka, lekarza w Polsce. Opinia o rynku: Rynek interesujący, bo bogaci ludzie Ale – bardzo wysoka „bariera wejścia”: - bardzo wysokie oczekiwania (ogromne apartamenty, basen tylko do swojej dyspozycji itp.) -Niezbędne kontaktu z wysoko postawionymi osobami, aby w ogóle zechcieli rozmawiać ( w Arabii Saudyjskiej – ktoś z rodziny królewskiej. - Generalny wniosek: łatwiej zdobyć pacjenta z innych rynków (np. Izrael).

19 Medicover Sp. z o,.o. Dariusz Malczyk, kierownik ds.obsługi klienta

20 Kopalnia Soli "Wieliczka" Trasa turystyczna Sp. z o.o. dyrektor Jakub Czerwiński 20 Nie mają pacjentów z Zatoki Perskiej, są zainteresowani nawiązaniem kontaktów. Marketing:  Targi mało przydatne, nie pomogą w nawiązaniu kontaktów biznesowych  Bardziej skuteczne byłyby misje gospodarcze  Pomocny w nawiązaniu kontaktów byłby wyjazd kogoś „ze szczebla rządowego”.

21 Generalne wnioski 21

22 Rynek: Rynek atrakcyjny, ale trudny do zdobycia Potrzebne wsparcie organów rządu w nawiązaniu kontaktów Szukać „ambasadorów” w celu nawiązania bezpośrednich kontaktów (może: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie – 30 studentów na Wydziale Medycznym; studenci z Arabii Saudyjskiej - od 2010 roku) Bardziej efektywne byłyby misje gospodarcze niż targi; targi ewentualnie – na początek, w celu zaprezentowania oferty polskich placówek. Oferta: Konieczny wybór bardzo dobrych placówek Przygotowanie oferty „ pakietowej”, zarówno: – komplementarna oferta pobytu w danej placówce ( z zagospodarowaniem wolnego czasu) – komplementarna oferta z różnych placówek ( różne procedury medyczne, np. możliwość skorzystania z usług stomatologicznych; możliwość zrobienia kompleksowej diagnostyki podczas pobytu w sanatorium Niezbędny koordynator, aby polskie placówki z sobą nie konkurowały. 22

23 23 Kontakt: Kierownik programu Promocja Turystyki Medycznej dr Ada Kostrz-Kostecka, EuCP, akostrz-kostecka@eucp.pl akostrz-kostecka@eucp.pl

24 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Turystyka Medyczna. Doświadczenia polskich placówek w obsłudze pacjentów i kuracjuszy z Bliskiego Wschodu Warszawa, 16 lipca 2014 r dr Ada Kostrz-Kostecka,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google