Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

techniki pomagające skutecznie zapamiętywać.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "techniki pomagające skutecznie zapamiętywać."— Zapis prezentacji:

1 techniki pomagające skutecznie zapamiętywać.
Mnemotechniki techniki pomagające skutecznie zapamiętywać. Opracowała: Elżbieta Grabowska

2 Mnemosyne - -to według mitologii greckiej bogini pamięci znająca przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Według wierzeń to właśnie ona dała ludziom zdolność zapamiętywania. Mnemotechnika =mnemonika (gr. mneme - pamięć) - to metody zapamiętywania, polegające na tworzeniu skojarzeń podczas uczenia się. Ogólna nazwa sposobów ułatwiających zapamiętanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji.

3 Do najbardziej znanych i skutecznych należą
Grupowanie Rymowanki Akronimy Akrostych Symonidesowa technika loci (miejsca) Łańcuszek Słowa - haki Skojarzenia i wyobrażenia interakcyjne

4 Grupowanie Prościej zapamiętać 094-35-256-81 niż 0943525681.
Uporządkowane makroelementy C H O N P K S Mg Na Ca Cl

5 Spółgłoski po których piszemy RZ
BP GK DT JchW KGD PTW BchJ lub BGDcHJ KPTW Pomysłodawca Jola Kwiatkowska

6 Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody.
Rymowanki. Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody.

7 Rymowanki w matematyce -kolejność działań
Moi drodzy przyjaciele, najpierw w nawiasach liczymy wiele, potem mnożymy i dzielimy, a na koniec nam zostanie dodawanie i odejmowanie.

8 Rymowanki w matematyce
Gdy nawiasów nie ma, To pamiętać trzeba: najpierw potęgujesz względnie pierwiastkujesz, potem zaś mnożenie, za nim w ślad dzielenie sprawnie wykonujesz. Wreszcie na ostatku musisz wiedzieć bratku jest dodawanie i odejmowanie.

9 Rymowanki w matematyce -tabliczka mnożenia
Teraz idź do domu, czołem, czuwaj, cześć, 8 razy 7 jest 56.   Gruszka jest dojrzała i trzeba ją zjeść. 7 razy 8 jest 56.  Teraz ci to powiem: kruki lubią sery. 8 razy 8 jest 64.

10 Rymowanki w matematyce - geometria
Jak to ładnie, pięknie brzmi: obwód koła "dwa er pi" ( 2rπ ), pole zaś "er kwadrat pi" ( r2π ), niech w pamięci zawsze tkwi.

11 Rymowanki w języku polskim
Części mowy Upragniony ów Wniosek już gotowy: Ile w zdaniu słów, Tyle części mowy. Części zdania Gdyby ktoś zapytał, Powiedz bez wahania: Ile w zdaniu pytań, Tyle części zdania.

12 Rymowanki w języku polskim
Przez ó pisz jaskółka, wszak w locie robi kółka. A góra? Widzę w górze Kiełkujące O duże.

13 Akronimy. Akronim jest to wyraz utworzony z pierwszych liter albo zgłosek innych wyrazów, np. PWN - Państwowe Wydawnictwo Naukowe; SEN - Szybka Efektywna Nauka. Natomiast metoda z wykorzystaniem akronimu polega na wymyśleniu zdania, w którym pierwsze litery odnoszą się do zapamiętywanych informacji (ważna jest kolejność).

14 Biologia NAZWY KOMÓRKA TKANKA NARZAD UKŁAD ORGANIZM LITERY K T N U O
ZDANIE KTO TEGO NIE UMIE OBLEJE

15 Mikroelementy Fe, Cu, Mn, Zn, J, F, B, Mo
FELICJA CUDEM MINĘŁA ZNAK JAKI FOTOGRAFOWAŁA BABCIA MONIKA

16 przypadki ZDANIE LITERY Mama M Dała D Celi C Bułkę B Nasmarowaną N
Masłem Wiejskim PRZYPADKI Mianownik, Dopełniacz, Celownik, Biernik, Narzędnik, Miejscownik, Wołacz LITERY M D C B N Mc W

17 kolejność epok A, Ś, R, B, O, P, M, D, W Adam się roześmiał, bo Ola
Antyk, Średniowiecze, Renesans, Barok, Oświecenie, Romantyzm, Pozytywizm, Młoda Polska, Dwudziestolecie Międzywojenne Współczesność Adam się roześmiał, bo Ola rzuciła pierścionkiem mamy denerwującego wujka.

18 PLANETY ( z Plutonem) Mój wujek zapisał mi jak streścić układ naszych
Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran , Neptun, Pluton (?)

19 PLANETY Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran , Neptun, M
MOJA WIECZNIE ZAPRACOWANA MAMA JUTRO SAMA UPIECZE NAPOLEONKI

20 kierunki N - Na W – wrona. E - ekranie S - siedzi

21 Czwartorzęd C Ciocia Trzeciorzęd T Tekla Kreda K Kowalska Jura J Jest Trias Trochę Perm P Podenerwowana Karbon Kiedy Dewon D Dzieci Sylur S Same Ordowik O Opędzlowały Kambr Konfitury Prekambr Porzeczkowe

22 Cyfry rzymskie 50, 100, , Lecą Cegły, Dom Murują

23 Akrostychy. Metoda ta polega na tworzeniu zdań, w których pierwsze litery poszczególnych wyrazów składają się na wyraz do zapamiętania. OBOL - czyli moneta używana w starożytnej Grecji o wartości 1/6 drachmy. Olimpijscy bogowie oszczędzali lud.

24 Symonidesowa technika loci
Metoda miejsc służy do zapamiętywania dużych zbiorów informacji, które występują w określonej kolejności. Polega na kojarzeniu zapamiętywanych informacji ze znanymi miejscami, które mijamy np. w domu czy w drodze do szkoły. Technika ta jest też bardzo przydatna przy przygotowywaniu i nauce wszelkiego rodzaju przemówień i wystąpień.

25 Zastosowanie soli kuchennej
(chlorek sodu), NaCl w przemyśle garbarskim W przemyśle szklarskim; do przyprawiania potraw i (każdy człowiek potrzebuje jej 5 g dziennie) Do konserwowania żywności, w przemyśle chemicznym jako substrat do otrzymywania innych związków sodu; W lecznictwie, do posypywania jezdni w celu uniknięcia oblodzenia, 1 2 4 3 7 5 6

26 Łańcuszek Metoda polega na tym, aby połączyć ze sobą ciąg rzeczy lub wydarzeń, które chcesz zapamiętać. Układasz sobie historyjkę z każdym z elementów, łącząc każdy z kolejnym. W ten sposób wystarczy że zapamiętasz pierwszy (który najlepiej skojarzyć z czymś charakterystycznym dla całej listy), a reszta przypomni się automatycznie.

27 samolot, balkon, cegła, wiadro, las, fortepian, butelka, komin, byk, firana
„Widzimy na niebie lecący samolot, który nagle staje w płomieniach i spada na ziemię, zahaczając przy tym o balkon jakiegoś domu; balkon wali się w dół i po chwili widzimy na ulicy tylko rozsypane cegły, które pewien przechodzień zbiera do wiadra; wtem z wiadra, spomiędzy cegieł wyrastać zaczyna drzewo, potem drugie i oto znajdujemy się już w lesie, w którym słychać dźwięki fortepianu; patrzymy, a pośród drzew jakiś mężczyzna gra na fortepianie i popija z butelki; po chwili zamaszystym ruchem rzuca pustą butelkę za siebie, która tłukąc się wpada do komina; z komina wychodzi potężny ryczący byk z przewieszoną przez łeb powiewającą na wietrze delikatną białą firanką”.

28 Ćwiczenia te można wykorzystać do nauki: wyrazów z trudnościami -
np. z rz niewymiennym Burza, jarzębina, twarz, tchórz, talerz, rzucać, rzeka, zwierzę, rzeźba, kurz.

29 Słowa-haki Pierwsze dziesięć haków - danego haka ma podobny kształt do liczby porządkowej, którą reprezentuje. 1 – patyk 2 – łabędź 3 –ptak 4 – krzesło 5 – sierp 6 - baran 7 - kosa 8 - okulary 9 - balon 10 - rycerz

30 Druga dziesiątka haków oparta jest na systemie fonetycznym, bowiem pierwsza litera słowa-haka jest taka sama jak pierwsza litera danej liczby porządkowej 11 – jedwab 12 – drzewo itd

31 Haki można stosować wielokrotnie
Haki można stosować wielokrotnie. Przez niektórych autorów porównywane są do szafy z wieszakami — pozostają one wciąż te same, ale można na nich zawieszać różne rzeczy. Np.: 1 – listę zakupów, 2 – numery telefonów 3 - daty

32 Techniki skojarzeniowe i wyobrażenia interakcyjne.
Mnemotechniki skojarzeniowe polegają na łączeniu informacji nowych z tymi już dobrze znanymi. Skojarzenia mogą także występować miedzy pojęciem i kształtem, np. Księżyc, który przypomina literę "D" - dopełnia się, czyli zmierza do pełni, a jeśli jest podobny jest do "C" - czyli się cofa się, ubywa go - zmierza do nowiu. mapa Włoch - ma on dobrze znany kształt buta

33 Jak pamiętać imiona i nazwiska nowo poznanych osób?
Aby zapamiętać nazwisko lub imię, wystarczy zamienić je na obraz i skojarzyć z jej właścicielem. Np. Pan Kowalski => Możemy zobaczyć kowala, który jeździ na nartach (ski - po angielsku narty). Pan Nowak może tworzyć Nową armię AK, która ma teraz nosi napis: Nowa AK.

34 A jak z imionami, które są dosyć popularne?
Przykłady: Aneta – wyrasta jej z głowy piękna, długa antenka  Renia – pływająca w rzece Ren Ewa – ta od Adama, odpowiednia sceneria Grześ – taki wafelek Zygmunt – kolumna Zygmunta z Pl. Zamkowego Witek – tak jak pierwotniak, ma dużo długich witek, które wyrastają z głowy Paweł – wielki, dumny Paw

35 Następnie imię kojarzysz z nazwiskiem i osobą
Następnie imię kojarzysz z nazwiskiem i osobą. Dodatkowo, aby zapamiętać twarz warto wyolbrzymić cechy charakterystyczne. Są to np. łysina błyszcząca jak tafla szkła, piegi, brodawki, wąsy... niech to będzie śmieszne, wtedy łatwiej zapamiętasz. Jak masz z tym problemy, pooglądaj karykatury :)

36 Aby wyobrażenia i asocjacje były trwale pamiętane, powinniśmy stosować się do następujących reguł:
Ü posługiwać się wyobraźnią wzrokową (kształty, kolory) i słuchową, a także, choć nieco rzadziej, węchową i smakową; obraz powinien być niezwykły, śmieszny, absurdalny itp. Ü zmieniać wielkość wyobrażanych sobie elementów (pomniejszajmy np. słonia do wielkości człowieka, powiększajmy piłkę do rozmiarów domu); wyobrażenia powinny być dynamiczne, oryginalne, zabawne. Ü akcja powinna dotyczyć 1. osoby l.poj. Obrazy powinny być przyjemne, pozytywne, radosne.

37 Co decyduje o dobrej pamięci?
Emocje sprawiają, że to co przeżywamy, zapamiętujemy dłużej (wpływa na to atmosfera lekcji, przygotowane pomoce dydaktyczne, osobiste wzięcie udziału w lekcji). Pozytywne nastawienie – to, co łączymy z przyjemnością zapamiętujemy lepiej, niż to co łączymy z nieprzyjemnymi uczuciami. Humor - im śmieszniejsze, dziwaczniejsze i bardziej absurdalne obrazy zapamiętujemy tym jest to łatwiejsze.

38 4. Zaangażowanie wszystkich zmysłów w procesie uczenia się zwiększa możliwości kodowania i przetwarzania informacji. Aktywnie pracuje cały mózg, a obie półkule się uzupełniają. (Półkula lewa odbiera informacje przekazane słownie i cyfrowo, a prawa - obrazowo) 5. Wyobraźnia, która aktywizuje półkulę prawą i dzięki współpracy obu półkul czyni zapamiętywane skuteczniejszym. 6. Koncentracja na wykonywanym zadaniu. Pozwala ona wszystkim zmysłom świadomie zaangażować się w proces uczenia się.

39 7. Ruch – ponieważ korzystnie i bezpośrednio wpływa na pracę układu nerwowego. Aktywność mięśni stymuluje wytwarzanie neurotrofin – naturalnych substancji pobudzających wzrost komórek nerwowych, a tym samym wzrost połączeń neuronalnych w mózgu. 8. Zainteresowanie – coś, co nas interesuje zapamiętamy szybciej i lepiej niż coś, co nas nie interesuje. 9. Kolor - barwne informacje są lepiej przyswajalne, więc kiedy to tylko możliwe, przy notatkach posługujmy się kolorami.

40 10. Rymy - dzięki nim szybciej i na dłużej zapamiętujemy.
11. Symbole - oznaczenie najważniejszych informacji np. symbolem żarówki pozwala lepiej je zapamiętać. 12. Porządek - informacje uporządkowane lepiej i szybciej zapamiętujemy

41 bibliografia dr C. Hannaford – „Zmyślne ruchy które doskonalą umysł” – podstawy kinezjologii edukacyjnej - PSK we współpracy z Medyk Sp. Z o. o. Warszawa M. Łukaszewicz – „Sukces w szkole” – Ośrodek Doskonalenia Umiejętności – Poznań 1999  Witold Gawdzik – Ortografia na wesoło ; Gramatyka na wesoło  


Pobierz ppt "techniki pomagające skutecznie zapamiętywać."

Podobne prezentacje


Reklamy Google