Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWeronika Rudnicka Został zmieniony 8 lat temu
1
Popularyzacja mediacji w środowiskach przedsiębiorców i prawników na przykładzie doświadczeń Śląskiego CAM prof. dr hab. Andrzej Torbus
2
OBCIĄŻNIE SĄDÓW SPRAWAMI CYWILNYMI Koniec III kwartału 2014 (wpływ spraw) 8 mln spraw cywilnych i z zakresu ubezpieczeń społecznych, 1,2 mln spraw gospodarczych, 237 tys. – spraw gospodarczych w postępowaniu elektronicznym, Skuteczność postepowania egzekucyjnego nie przekracza 25 % - klika lat temu 37 % 2013 r. (wpływ spraw) 12 mln spraw cywilnych i z zakresu ubezpieczeń społecznych, 1,6 mln spraw gospodarczych 307 tys. spraw gospodarczych w postępowaniu elektronicznym Ogółem od 2007 r. wszystkich spraw sądowych przybyło prawie 5 mln.
3
OPINIE SPOŁECZEŃSTWA O SĄDACH Dane z 2009 r. pozytywnie wymiar sprawiedliwości oceniło 37% badanych, negatywnie - 44% z przyczyn: a)niesprawiedliwe orzecznictwo (70,9% wskazań), b)nierzetelne wykonywaniu obowiązków przez przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości (69,3%), c)niska efektywności ich działań (63,7%), d)wysokie koszty funkcjonowania organów wymiaru sprawiedliwości (63,5%)
4
Z SĄDU DO MEDIACJI Nasza specyfika – odwrócenie wartości: Zamiast zapobiegać postępowaniu sądowemu mediacja jest wszczynana dzięki inicjatywie sądu Rola sędziego jako inicjatora mediacji: postawa wspierająca (mniejszość) obojętność (dominuje) a) założenie, że określone sprawy nie mają potencjału mediacyjnego, b) autarkia sprawozdawczości sądowej, c) ugoda sądowa ma priorytet, negacja (jest nośna środowiskowo)
5
MEDIACJA JAKO KOMPLEKSOWA USŁUGA Przedsiębiorcy jako adresaci usługi mediacyjnej wyodrębnienie grupy docelowej (przedsiębiorcy z „klasy średniej” i mały biznes) wielcy gracze korzystają z arbitrażu, który oferuje usługę „med-arb” 60 % przedsiębiorców nie korzysta z usług prawniczych
6
MEDIACJA JAKO USŁUGA Dominacja prawników wśród mediatorów obecnie: 12595 adwokatów, 35000 radców prawnych, Paradoks – adwokaci oraz radcy prawni nie mogą w zasadzie reklamować usług w środkach społecznego przekazu, Problem identyfikacji mediacji jako jednej z wielu usług prawniczych świadczonych przez kancelarie lub korporacje prawnicze, CAM jako neutralna struktura, CAM jako wyspecjalizowana agenda
7
PO PIERWSZE MEDIACJA, POD DRUGIE AKWIROWANIE Tu i teraz: „L2L” a) CAM – sądy, b) CAM – korporacje Teraz i w przyszłości „M2B” a)wykorzystania potencjału Ministerstwa Gospodarki: Spółki z udziałem Sk.P., jednostki administracji rządowej i samorządowej, banki, tow. Ubezpieczeniowe, b) Trwałe relacje z organizacjami skupiającymi przedsiębiorców (RIG, KSSE S S.A. IRiŚP i inne) oferta szkoleń, wystąpień, publikacje o mediacji na www lub wydawnictwach tradycyjnych oferta współpracy CAM – mediacja a inny podmiot - arbitraż c) korzystanie z metod reklamowo - akwizycyjnych
8
CAM – kompleksowa i przejrzysta oferta mediacja jako działalność profesjonalna wyspecjalizowani mediatorzy przyjęcie założenia „zmiany” mediatora współpraca miedzy mediatorami: równoważenie kosztów i zysków rozpowszechnienie tzw. supermediacji oferta mediacji eksperckiej tworzenie bazy biegłych ekspertów wykorzystanie dowodu z opinii biegłego w postępowaniu mediacyjnym
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.