Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKarolina Bukowska Został zmieniony 8 lat temu
1
1
2
Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego przekazu podlega ścisłym regulacjom dotyczącym częstotliwości i zasięgu nadawania w większym stopniu oddziałowuje na odbiorcę niż słowo drukowane wymaga dużo środków finansowych, co ogranicza liczbę potencjalnych nadawców Zasadnicze zmiany przepisów w 1992 r. zniesienie cenzury demonopolizacja – powstanie nadawców komercyjnych po uzyskaniu licencji zmiana charakteru stacji państwowych - odseparowanie od rządu utworzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 2
3
organ konstytucyjny poza schematem trójpodziału władz Skład 2 (Sejm) + 1 (Senat) + 2 (Prezydent) Sejm i Senat dokonują wyboru bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ustawowej liczby posłów Kadencja 6 lat brak możliwości ponownego wyboru na pełną kadencję 3
4
Odwołanie członka KRRiTV przez organ powołujący 1) zrzeczenie się swej funkcji 2) choroba trwale uniemożliwiająca sprawowanie funkcji 3) skazanie prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa z winy umyślnej 4) złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia lustracyjnego, stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu 5) naruszenie przepisów ustawy stwierdzonego orzeczeniem Trybunału Stanu 4
5
odwołanie całej Rady (odpowiedzialność in corpore) 1. Krajowa Rada przedstawia corocznie do końca marca Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi sprawozdanie ze swej działalności za rok poprzedzający oraz informację o podstawowych problemach radiofonii i telewizji. 2. Sejm i Senat uchwałami przyjmują lub odrzucają sprawozdanie. 3. W wypadku odrzucenia sprawozdania przez Sejm i Senat kadencja wszystkich członków Krajowej Rady wygasa w ciągu 14 dni, liczonych od dnia ostatniej uchwały, jednakże wygaśnięcie kadencji Krajowej Rady nie następuje, jeżeli nie zostanie potwierdzone przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. 5
6
zadania stanie na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji obowiązek ochrony samodzielności nadawców oraz interesów odbiorców zapewnienie otwartego i pluralistycznego charakteru radia i telewizji kompetencje stanowienie aktów prawnych (rozporządzenia, uchwały) projektowanie kierunków polityki państwa w dziedzinie Radiofonii i Telewizji powoływanie składu rad nadzorczych w spółkach publicznych Radia i Telewizji udzielanie i cofanie koncesji kontrola działalności nadawców określanie warunków prowadzenia działalności przez nadawców określanie opłat abonamentowych 6
7
nie jest wartością absolutną ustawa o Radiofonii i Telewizji nakłada na nadawców liczne obowiązki negatywne zakaz rozpowszechniania treści sprzecznych z prawem, polską racją stanu lub moralnością publiczną ograniczenie godzin emisji programów mogących szkodzić rozwojowi dzieci i młodzieży pozytywne wymóg poszanowania uczuć religijnych oraz respektowanie chrześcijańskiego systemu wartości określenie minimalnego udziału audycji krajowych i europejskich sposób wyodrębnienia reklam i audycji sponsorowanych 7
8
obowiązki zapewnienie wewnętrznego pluralizmu rzetelne ukazywanie różnorodności wydarzeń w kraju i zagranicą sprzyjanie swobodnemu kształtowaniu się poglądów i opinii publicznej umożliwianie obywatelom i ich organizacjom uczestnictwo w życiu publicznym służenie umacnianiu rodziny i kształtowaniu postaw prozdrowotnych oraz zwalczaniu patologii społecznych uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i grup etnicznych umożliwianie naczelnym organom państwa prezentacji swojej polityki stwarzanie partiom i związkom zawodowym możliwości przedstawienia stanowiska nad przestrzeganiem obowiązków czuwa KRRiTV może nakładać kary pieniężne może cofnąć koncesję Działalność nadawców publicznych 8
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.