Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSabina Wójcik Został zmieniony 9 lat temu
1
Współpraca biblioteki ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym. Imprezy czytelnicze. Warsztaty dla nauczycieli Krapkowice 18.03.2014 r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
Biblioteka szkolna jest pracownią ogólnokształcącą i interdyscyplinarną, ośrodkiem informacji dla młodzieży, nauczycieli i rodziców. Służy realizacji programu nauczania i wychowania oraz przygotowuje uczniów do korzystania z książek i innych źródeł informacji. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
3
"Bibliotekarz, choćby najlepiej pracował, nie uzyska pożądanych efektów bez pomocy środowiska szkolnego (...) i pozaszkolnego", pisze Jadwiga Andrzejewska. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
4
Współpraca z dyrekcją, nauczycielami, pedagogiem szkolnym „Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami” – czytamy w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej dotyczącym nowej podstawy programowej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
5
Każdy nauczyciel, a zwłaszcza ten, który stoi u progu swojej drogi zawodowej, powinien zapoznać się w wyczerpujący sposób z metodami pracy biblioteki, jej zbiorami i funkcją, tak, aby w przyszłości rozwijać swój warsztat pracy w oparciu o zasoby biblioteczne, i w należyty sposób wykorzystywać to, co biblioteka ma do zaoferowania środowisku szkolnemu. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
6
Współpraca z nauczycielami obejmuje: Udział w realizacji zadań programowych szkoły poprzez dostarczanie źródeł i opracowań na lekcje i zajęcia, koła zainteresowań, szkolenia Ustalanie harmonogramu zajęć bibliotecznych (z edukacji czytelniczej i medialnej) Uzgadnianie z nauczycielami zakupu nowości, gromadzenie zbiorów z uwzględnieniem specyfiki nauczanych w szkole przedmiotów Uzgadnianie z polonistami tytułów lektur i terminów ich realizacji w poszczególnych klasach Propagowanie nowości czytelniczych na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim Propagowanie nowości i reklama biblioteki Gromadzenie literatury o tematyce psychologicznej, pedagogicznej, wychowawczej, przydatnej w samokształceniu nauczycieli Prenumeratę czasopism dla nauczycieli Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
7
Pomoc nauczycielom studiującym i doskonalącym się w zawodzie Wspieranie pracy opiekuńczo-wychowawczej świetlicy szkolnej – dostarczanie kompletów czasopism, scenariuszy zajęć świetlicowych W porozumieniu z pedagogiem szkolnym gromadzenie i udostępnianie literatury pomocnej w pracy z uczniami mającymi trudności w opanowaniu określonych umiejętności Współpracę z organizacjami szkolnym (Szkolny Klub Europejski, Samorząd Uczniowski, kółka zainteresowań i in.) Udzielanie porad metodycznych w zakresie pracy z książką, wyszukiwania, gromadzenia i opracowywania informacji Pomoc w organizacji konkursów i innych imprez szkolnych, udział w wycieczkach Udostępnianie czytelni multimedialnej dla nauczycieli. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Każdy nauczyciel ma wpływ na propagowanie wśród młodzieży nawyku czytania, upowszechnianie i reklamę wartościowych książek, wskazywanie lektur do referatów, rozwijanie umiejętności samodzielnych poszukiwań oraz korzystania z nowoczesnych nośników informacji. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Współpraca biblioteki szkolnej z rodzicami obejmuje: Informowanie o działaniach prowadzonych w bibliotece Propagowanie czytelnictwa, wskazywanie sposobów zachęcania do czytania i doradztwa w wyborach czytelniczych Gromadzenie i wypożyczanie rodzicom literatury dotyczącej wychowywania dzieci. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
10
Współpraca z innymi bibliotekami obejmuje: Organizowanie wycieczek uczniów celem zapoznania ich z funkcjonowaniem b-k innego typu Przeprowadzanie wspólnych zajęć z przysposobienia czytelniczego (edukacji czytelniczo- medialnej, bibliotecznych) Realizację wspólnych przedsięwzięć (np. imprez czytelniczych, spotkań autorskich, wystaw, warsztatów) Wymianę scenariuszy zajęć i doświadczeń w pracy z czytelnikiem Koordynowanie gromadzenia zbiorów Wypożyczanie międzybiblioteczne (np. zestawu lektur) Organizowanie wspólnych szkoleń pracowników. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Imprezy czytelnicze Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Konkursy czytelnicze Wśród wielu konkursów wyróżnia się ze względu na ich funkcje głównie cztery rodzaje, a mianowicie: sprawdzające znajomość książek propagujące wybrane książki czy czasopisma pobudzające do poszukiwania książki na wybrany temat pogłębiające lekturę uczniów oraz kulturę czytania. Jedna z najatrakcyjniejszych form rozwijania czytelnictwa wśród uczniów. Propagują książki i dają zarazem możliwość sprawdzenia wyników czytelnictwa. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
13
W konkursach sprawdzających zasób wiedzy o książkach i literaturze występują elementy gier i zabaw. Stosuje się tu wszelkiego rodzaju konkursy błyskawiczne, szarady, rebusy, zagadki, rozsypanki, gry literackie, quizy, zgaduj-zgadule. Dają one dużą satysfakcję wygrywającym, przegrywającym uświadamiają ich brak wiedzy i zachęcają do czytania. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Przykłady konkursów czytelniczych: konkurs ortograficzny konkurs recytatorski „Pokonać Waldemorta”. Konkurs o Harrym Poterze Błyskawiczny „ Gałczyński w wykonaniu naszych i lubianych”- Kto to czyta? „ I Ty możesz napisać wiersz”- konkurs poetycki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Wystawy tematyczne (informują o książkach z określonej dziedziny lub dotyczą konkretnego zagadnienia np. ważne wydarzenia dziejowe, interesujące odkrycia naukowe, wynalazczość, problemy ekologiczne i zdrowotne, muzykę sport) okolicznościowe (rocznice urodzin lub śmierci wybitnych postaci, jubileusze) nowości. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Wystawy (ekspozycje) należą do bardzo często stosowanej formy kontaktowania się bibliotekarza z czytelnikiem. Słabością wystawy książek jest jednorodność eksponatów, ponieważ wystawienie obok siebie znacznej ilości bardzo podobnych okładek czy stron tytułowych prowadzi do monotonii powoduje znużenie odbiorcy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
17
W celu przyciągnięcia uwagi zwiedzających konieczne jest więc umieszczanie obok książek innych materiałów np. fotografii, map, obrazów, i przedmiotów wzbogacających informację, pamiątek a także materiałów zdobniczych. Warto pamiętać o promocyjnej inauguracji otwarcia wystawy z udziałem osób specjalnie zaproszonych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
18
Ciekawą formą promocji książki i czytelnictwa są spotkania autorskie (z ilustratorem). Spotkanie czytelników z zaproszonym do biblioteki pisarzem jest ważnym wydarzeniem kulturalnym i wymaga starannego przygotowania. Na spotkaniu takim najczęściej prezentujemy piękne czytanie lub recytację wybranych fragmentów książki. Można uprzyjemnić czas występami zespołów lokalnych czy muzycznych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
19
DYSKUSYJNY KLUB KSIĄŻKI Uczestnicy klubu nie muszą prowadzić poważnych dyskusji literackich, ani znać się na literaturze. Na spotkaniach powinni mieć możliwość podzielenia się swoimi wrażeniami z przeczytanej lektury. Uczestnictwo w klubie to także doskonały sposób na poznanie nowych ludzi oraz dobrą zabawę. Spotkanie autorskie może też inicjować zespołowe dyskusje. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
20
Inne: Wieczory poezji Kiermasze (np. kiermasz świąteczny, kiermasz taniej książki) Loterie Turnieje Targi książki (np. Targi Książki Edukacyjnej, Pedagogiczno-Psychologicznej, specjalistycznej, młodzieżowej). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Promocja działań Cel: propagowanie czytelnictwa i rozszerzanie grona odbiorców Korzyści płynące z akcji promocyjnych: nowy wizerunek b-ki, pozyskanie sponsorów i partnerów, wzrost prestiżu b-ki i zawodu b-rza, popularyzacja i wzrost czytelnictwa. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Promuj akcję w mediach (radiowęzeł szkolny, gazetka szkolna, księga komunikatów, strona internetowa szkoły, biblioteki, gazety lokalne, radio i tv lokalne) „Poczta pantoflowa” - zachęcaj czytelników do przekazywania informacji o akcji dalej, zapraszaj swoich czytelników, ale też wyjdź z promocją poza bibliotekę Przygotuj plakaty, ulotki, wykorzystaj media społecznościowe (faccebok) czy newsletter. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.