Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałIzabela Kaczmarek Został zmieniony 9 lat temu
1
SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO Seminarium „Dyrektywa usługowa – nowe szanse dla przedsiębiorców” 27 maja 2009 r.
2
SOLVIT powstał w lipcu 2002 roku Obecnie działa w 30 państwach EOG (UE 27 + Norwegia, Islandia, Lichtenstein) Podstawy działania: Plan Działania na rzecz Jednolitego Rynku 1997r. Komunikat Komisji Europejskiej z 27 listopada 2001r. o skutecznym rozwiązywaniu problemów Rynku Wewnętrznego („SOLVIT”) Zalecenie Komisji Europejskiej z 27 listopada 2001r. w sprawie zasad korzystania z „SOLVIT”- systemu rozwiązywania problemów Rynku Wewnętrznego
3
nieformalnego rozwiązywania problemów transgranicznych wynikających z niewłaściwego stosowania prawa wspólnotowego z zakresu Rynku Wewnętrznego przez organy administracji publicznej to system:
4
nie wstrzymuje biegu terminów, których zachowanie warunkuje skorzystanie z formalnych procedur (np. odwołanie od decyzji administracyjnej) zaproponowane rozwiązanie nie jest wiążące dla wnioskującego wnioskujący nie ma możliwości formalnego zakwestionowania zaproponowanego rozwiązania lub sposobu prowadzenia sprawy przez Centrum SOLVIT zadaniem SOLVIT jest rozwiązywane konkretnych problemów, a nie udzielanie informacji
5
…wynikających z niewłaściwego stosowania prawa wspólnotowego… SOLVIT zajmuje się głównie sprawami, gdzie prawo wspólnotowe jest właściwie transponowane, ale niewłaściwie stosowane przez jednostki administracji Sprawy SOLVIT +
6
……z zakresu Rynku Wewnętrznego… 1. swobodny przepływ towarów 2. swobodny przepływ osób i swoboda przedsiębiorczości 3. swobodny przepływ usług 4. swobodny przepływ kapitału
7
…przez organy administracji publicznej. Obywatel/przedsiębiorca organ administracji * SOLVIT nie może więc interweniować m.in. w przypadku, gdy problem powstał między: –przedsiębiorcami –konsumentem i przedsiębiorcą –pracodawcą i pracownikiem –dotyczy instytucji wspólnotowych
8
SOLVIT nie zajmuje się sprawami, w których zostało już wszczęte postępowanie sądowe. W przypadku wszczęcia postępowania sądowego w sprawie rozpatrywanej przez SOLVIT, zostaje ona zamknięta w ramach systemu.
9
System działa: w oparciu o sieć Centrów SOLVIT utworzonych przez Państwa Członkowskie EOG w strukturach administracji krajowej w oparciu o bazę danych SOLVIT bezpłatnie przy aktywnej współpracy koordynatorów SOLVIT w resortach
10
I SIEĆ KOORDYNATORÓW MINISTERSTWO GOSPODARKI O R D Y N A O T O Z R K Y PROŚBA O OPINIĘ
11
Podwójna rola Centrum SOLVIT Centrum Prowadzące Centrum Zgłaszające
13
Terminy: w jak najkrótszym terminie – analiza wniosku przez Centrum SOLVIT i ekspertów krajowych 1 tydzień – dla Prowadzącego Centrum SOLVIT na przyjęcie lub odrzucenie sprawy 10 tygodni – dla Prowadzącego Centrum SOLVIT i ekspertów krajowych na rozwiązanie sprawy + 4 tygodnie - w wyjątkowych przypadkach
14
Rola Komisji Europejskiej koordynuje działanie krajowych Centrów SOLVIT weryfikuje zgodność zaproponowanych rozwiązań z prawem wspólnotowym może wszcząć procedurę o naruszenie prawa wspólnotowego z art. 226 TWE w następstwie sprawy przedstawionej do SOLVIT, której rozwiązanie nie jest zgodne z prawem wspólnotowym lub brak jest jej rozwiązania
16
Przykładowe obszary interwencji Dostęp do rynku usług * Podejmowanie działalności gospodarczej * Uznawanie kwalifikacji zawodowych * Zabezpieczenia społeczne Zamówienia publiczne Podatki Swobodny przepływ kapitału i płatności
18
Raport KE z działalności za 2008r. dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/solvit/site/docs/solvit2008_ report_en.pdf
19
Raport KE za 2008 r. 22% więcej spraw w porównaniu z rokiem ubiegłym 83% spraw zostało rozwiązanych średni czas rozwiązywania spraw- 69 dni w 2008 r coraz więcej państw zaangażowanych w rozwiązywanie spraw SOLVIT+
20
Źródła pierwszego kontaktu z SOLVIT
21
Sprawy skierowane przez OBYWATELI w stosunku do spraw skierowanych przez PRZEDSIĘBIORCÓW
22
Przykładowe problemy rozwiązane w ramach SOLVIT
23
Kontrole drogowe Sprawa estońskiego przedsiębiorcy, któremu niesłusznie wymierzono karę pieniężną za wykonywanie transportu drogowego z rzekomym naruszeniem obowiązku wyposażenia kierowcy w odpowiednie dokumenty. Dzięki interwencji SOLVIT przedsiębiorca z Estonii otrzymał zwrot mandatu w ciągu zaledwie 6 dni.
24
Opóźnienia w zwrocie podatku VAT Polski przedsiębiorca złożył we właściwej instytucji hiszpańskiej wniosek o zwrot podatku VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy 79/1072/EWG, decyzje dotyczące wniosków o zwrot są podejmowane w ciągu 6 miesięcy od dnia przedłożenia właściwemu organowi wniosków wraz ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami. Mimo upływu ponad 12 miesięcy od złożenia wniosku, właściwa instytucja hiszpańska nie wydała decyzji w sprawie. Po interwencji SOLVIT Hiszpania instytucja właściwa podjęła decyzję, a wnioskodawca otrzymał zwrot podatku wraz z odsetkami za zwłokę.
25
Problem z uznawaniem kwalifikacji zawodowych Polska terapeutka zajęciowa chciała podjąć pracę w Irlandii i złożyła podanie o uznanie swoich kwalifikacji zawodowych. Irlandzkie władze odmówiły jednak uznania polskiego dyplomu, podając w uzasadnieniu, że nie został on uznany przez światową federację terapeutów zajęciowych (World Federation of Occupational Therapist - WFOT). Wymóg ten jest niezgodny z prawem UE. Dzięki interwencji centrum SOLVIT odpowiednia instytucja irlandzka przyjęła podanie i zapowiedziała, że od tej pory wszystkie podania, łącznie z tymi, których nie zatwierdziła WFOT, będą przyjmowane do rozpatrzenia.
26
Dziękujemy za uwagę
27
Polskie Centrum Ministerstwo Gospodarki Departament Spraw Europejskich Plac Trzech Krzyży 3/5 00-507 Warszawa Tel. 022 693 53 60 Fax. 022 693 40 80 Email: solvit@mg.gov.pl www.solvit.gov.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.