Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMarik Szopiński Został zmieniony 10 lat temu
1
DRUGA GENERACJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ Wyzwania na przyszłość III Międzynarodowa Konferencja AGROTRAVEL Kielce, 15-16.04.2011 Janusz Majewski Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
2
SCHEMAT PREZENTACJI Tylko część wyzwań – najistotniejsze. Tylko część wyzwań – najistotniejsze. Tylko hasła (bez rozwinięcia tematu). Tylko hasła (bez rozwinięcia tematu). Tylko jeden, dwa przykłady do hasła. Tylko jeden, dwa przykłady do hasła.
3
POTRZEBA NOWEGO SPOJRZENIA NA TURYSTYKĘ WIEJSKĄ PO 20 LATACH
4
POTRZEBA NOWYCH ROZWIĄZAŃ NIEKONIECZNIE AŻ TAK EKSTRAWAGANCKICH
5
ALE NA PEWNO INNOWACYJNYCH
6
JAKA WIEŚ I JAKA TURYSTYKA WIEJSKA ?
7
MODELE ROZWOJU WSI I ICH SKUTKI DLA MYŚLENIA O TURYSTYCE WIEJSKIEJ Model konserwacji tradycji. Model konserwacji tradycji. Model przyjaznego miejsca do życia. Model przyjaznego miejsca do życia. Model sielankowego miejsca wypoczynku. Model sielankowego miejsca wypoczynku. Model dostawcy żywności dobrej jakości. Model dostawcy żywności dobrej jakości.
8
WIEŚ JAKO RODZAJ SKANSENU
9
WIEŚ JAKO ZIELONY KLUB FITNESS
10
WIEŚ DOSTAWCĄ DOBREJ ŻYWNOŚCI
11
MODELE ROZWOJU TURYSTYKI I ICH SKUTKI DLA BUDOWANIA WIEJSKIEGO PRODUKTU TURYSTYCZNEGO MODELE ROZWOJU TURYSTYKI I ICH SKUTKI DLA BUDOWANIA WIEJSKIEGO PRODUKTU TURYSTYCZNEGO Punkt wyjścia – podażowy Walory turystyczne, cechy terenów wiejskich, mające przyciągać doń turystów. Punkt wyjścia – popytowy Przeżycia, jakich doznają klienci angażując się w różne aktywności turyst.
12
MODEL ATRYBUTÓW – WALORY TURYST.
13
W ŻYCIU PIĘKNE SĄ TYLKO CHWILE czyli MODEL DOZNAŃ I PRZEŻYĆ
14
WIEŚ W OCZACH TURYSTY - SIELANKA Jak zachować równowagę między oczekiwaniami miasta a rzeczywistością wsi
15
GŁÓWNE WYZWANIE SPROSTAĆ SPROSTAĆ KONKURENCJI !!! KONKURENCJI !!!
17
Sztokholm Skavsta 27,00 zł KONKURENTAMI TURYSTYKI WIEJSKIEJ SĄ TEŻ TANIE LINIE LOTNICZE
18
KONKURENCJA TO TAKŻE DROGI U SĄSIADÓW
19
CZYM KONKUROWAĆ ? Produktami turystycznymi Produkt turystyczny jest tym, co kupujemy. Doznania turystyczne, tym co zapamiętamy. tym co zapamiętamy.
20
JAKIE PRODUKTY TURYSTYCZNE BĘDĄ KONKURENCYJNE? O wyrazistym, wiejskim wizerunku O wyrazistym, wiejskim wizerunku Autentyczne, z klimatem miejsca Autentyczne, z klimatem miejsca O dobrej jakości O dobrej jakości Specjalistyczne Specjalistyczne
21
Wiejskie klimaty, krajobraz wiejski spokój, cisza, odgłosy wsi, zapachy, sielanka, Wyrazista wiejskość – wizerunek i realia
22
DISNEYLANDYZACJA CZY AUTENTYCZNOŚĆ
23
CZY TO JEST TURYSTYKA WIEJSKA ? MIĘDZY SŁOWIAŃSKIM SKANSENEM A PARKIEM DINOZAURÓW
24
WIĘCEJ ROLNICTWA W AGROTURYSTYCE
25
JAKOŚ (Ć) TO NIE BĘDZIE, JEŚLI… Konieczność szerokiego rozumienia jakości; nie tylko standard, ale także inne elementy: jakość środowiska otoczenia – sąsiedzi, powietrze, drogi, inni usługodawcy i obiekty. Konieczność szerokiego rozumienia jakości; nie tylko standard, ale także inne elementy: jakość środowiska otoczenia – sąsiedzi, powietrze, drogi, inni usługodawcy i obiekty. Elementy niematerialne – atmosfera miejsca Elementy niematerialne – atmosfera miejsca Na niektóre elementy mamy bezpośredni wpływ, na inne nie, konieczność współpracy Na niektóre elementy mamy bezpośredni wpływ, na inne nie, konieczność współpracy
26
NOWA FORMUŁA OCHRONY (HNV) PRZYRODNICZO CENNE OBSZARY ROLNICZE
27
SPECJALIZACJA ALE JAKA ? Punkt wyjścia – doznania Segmenty współczesnych klientów nie przystają do podejścia zasobowego, nie przyciągniemy ich na wieś samymi walorami, bo nie widzą oni korzyści, których dostarczą im niezapomniane przeżycia, doznania podczas pobytu.
28
NIE BÓJMY SIĘ SPECJALIZACJI I NISZ RYNKOWYCH Specjalizacja to lepsza jakość, bo łatwiej dostosować ofertę do potrzeb klientów. Specjalizacja to lepsza jakość, bo łatwiej dostosować ofertę do potrzeb klientów. Pytanie o profil specjalizacji – związany z wsią, rolnictwem, krajobrazem, tradycją. Pytanie o profil specjalizacji – związany z wsią, rolnictwem, krajobrazem, tradycją. Wiejskie produkty turystyki specjalistycznej: np. apiterapia, adopcja zwierząt i roślin, Wiejskie produkty turystyki specjalistycznej: np. apiterapia, adopcja zwierząt i roślin,
29
DZIECI NIE SĄ JEDNOLITYM SEGMENTEM RYNKOWYM JEST WIELE MOŻLIWOŚCI SPECJALIZACJI
30
Przykład specjalizacji dla dorosłych: Hipoterapia + psychoterapia
31
Specjalistyczny klient Specjalistyczny produkt Specjalistyczny wizerunek Specjalistyczna promocja
32
PROFESJONALIZM PRZEDE WSZYSTKIM Badania (nie tylko rynkowe) Badania (nie tylko rynkowe) Współpraca (nie tylko w branży) Współpraca (nie tylko w branży) Kształcenie (nie tylko szkoły) Kształcenie (nie tylko szkoły)
33
POTRZEBA SKOORDYNOWANYCH BADAŃ NAD TURYSTYKĄ WIEJSKĄ Badania podstawą trafionych produktów Badania podstawą trafionych produktów Mamy badania cząstkowe i rozproszone. Mamy badania cząstkowe i rozproszone. Współpraca ze szkołami wyższymi Współpraca ze szkołami wyższymi
34
MOŻLIWY WNIOSEK Z BADAŃ pierwszorzędna zupa zamiast trzeciorzędnego muzeum kwestia doznań
35
JAKIE STRUKTURY BĘDĄ NAJBARDZIEJ EFEKTYWNE DLA ROZWOJU WIEJSKICH PRODUKTÓW TURYST. ?
36
WSPÓŁPRACA – nowe struktury W jakim zakresie forma stowarzyszenia spełnia swoją rolę, a w jakim nie spełnia? W jakim zakresie forma stowarzyszenia spełnia swoją rolę, a w jakim nie spełnia? O jakie podmioty, organizacje, instytucje należy poszerzyć współpracę w turystyce wiejskiej? Nowa nazwa federacji PFTWiPL O jakie podmioty, organizacje, instytucje należy poszerzyć współpracę w turystyce wiejskiej? Nowa nazwa federacji PFTWiPL Czy LGD mają wizję funkcjonowania po zakończeniu okresu finansowania z UE? Czy LGD mają wizję funkcjonowania po zakończeniu okresu finansowania z UE?
37
KSZTAŁCENIE – nowe formuły Poziom wyższy – uczelnie turystyczne nie mają motywacji, by zatrudniać praktyków. Poziom wyższy – uczelnie turystyczne nie mają motywacji, by zatrudniać praktyków. Szkolenia – o wyborze firmy w przetargu decyduje często wyłącznie kryterium ceny. Szkolenia – o wyborze firmy w przetargu decyduje często wyłącznie kryterium ceny. Bardziej atrakcyjne i efektywne szkolenia nastawione na kształcenie umiejętności. Bardziej atrakcyjne i efektywne szkolenia nastawione na kształcenie umiejętności.
38
MERITUM I ATRAKCYJNOŚĆ SZKOLENIE W KASYNIE GRY
39
SPRZYMIERZEŃCY: klienci i fachowość SPRZYMIERZEŃCY: klienci i fachowość Co jesteśmy w stanie zrobić sami, a co z pomocą z pomocą fachowców. Co jesteśmy w stanie zrobić sami, a co z pomocą z pomocą fachowców. Cel nadrzędny: sprostać konkurencji czyli zdobyć i utrzymać klienta, ale jakiego? Cel nadrzędny: sprostać konkurencji czyli zdobyć i utrzymać klienta, ale jakiego? Klient wymagający wymusza spełnienie wysokich wymagań i podpowiada zmiany Klient wymagający wymusza spełnienie wysokich wymagań i podpowiada zmiany
40
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.