Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKrysia Krzeczkowski Został zmieniony 10 lat temu
1
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Autor: mgr Agnieszka Pawłowska
2
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dojrzałość (gotowość) szkolna to osiągnięcia rozwojowe dziecka wspomagane aktywnością środowiska rodzinnego i wychowania przedszkolnego.
3
Elementy gotowości szkolnej
sfera umysłowa sfera ruchowa sfera emocjonalno-społeczna
4
Zdolności i umiejętności
spostrzeganie różnic i podobieństw liczenie w zakresie 10 rozumowanie przyczynowo-skutkowe celowe zapamiętywanie koncentracja uwagi na krótki czas odtwarzanie różnych elementów i wzorów rozpoznawanie odgłosów ludzi, zwierząt, urządzeń wyodrębnianie głosek i sylab oraz ich łączenie
5
Zdolności i umiejętności
automatyzacja czynności samoobsługowych wykształcona orientacja przestrzenna zdolność do utrzymania równowagi prawidłowe trzymanie przyborów dobra koordynacja rąk i napięcie mięśniowe współdziałanie w grupie przestrzeganie reguł i poleceń umiejętność opanowanie emocji oraz frustracji
6
Poziom gotowości Brak pełnej gotowości to podstawa do
odroczenia obowiązku szkolnego Pełna gotowość u 5-latka to podstawa do przyspieszenia obowiązku szkolnego
7
Wspomaganie percepcji słuchowej
rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków odtwarzanie rytmów (klaskanie, stukanie) rozpoznawanie głosek w wyrazach podział zdań na wyrazy dzielenie wyrazów na sylaby rozpoznawanie sylab podział wyrazów na głoski
8
Wspomaganie percepcji wzrokowej
wyszukiwanie różnic między obrazkami puzzle, „memory”, „Piotruś” uzupełnianie elementów w rysunku określanie różnicy w ułożeniu przedmiotów szukanie figur w otoczeniu szukanie identycznych liter, sylab, wyrazów rozsypanki literowe, sylabowe, wyrazowe dobieranie zdania do obrazka
9
Wspomaganie sprawności manualnej
nawlekanie koralików, szycie lepienie z gliny, plasteliny malowanie palcem, pędzlem form kolistych wydzieranie i wycinanie kształtów ugniatanie kulek z papieru, waty zbieranie drobnych przedmiotów (groch)
10
Wspomaganie grafomotoryki
kreślenie dużych kół i ósemek w powietrzu, na dużych arkuszach pogrubianie konturów, kalkowanie kolorowanie w kierunku od lewej do prawej i z góry do dołu prowadzenie kreski w labiryncie rysowanie szlaczków łączenie kropek
11
Brak pełnej gotowości szkolnej wywołuje u dziecka w klasie I pojawienie się problemów edukacyjnych, emocjonalnych i wychowawczych.
12
Dlatego warto zadbać o umiejętności dziecka, a tym samym o jego powodzenie w szkole.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.