Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBrygida Kolanowski Został zmieniony 10 lat temu
1
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
EEG BIOFEEDBACK ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
2
Spis treści: 1.Co to jest metoda EEG BFB?
2.Jaki jest cel stosowania EEG BFB? 3.Gdzie jest stosowana ta metoda? 4.Jak to działa? 5.Elementy wchodzące w skład zestawu EEG BFB? 6.W jakich sytuacjach stosujemy treningi? 7.Jak często stosuje się treningi? 8.Podsumowanie 9.Literatura
4
1. Co to jest metoda EEG BFB?
Jest to metoda działająca w oparciu o fale mózgowe Należy do metod uczenia się, które wzmacniają nasz mózg Uczy trenowanego, aby jego mózg pobudzał określony wzorzec fal mózgowych i zmniejszył objawy negatywne Jest metodą zaliczaną do technik neurotechnologicznych wykorzystujących wiedzę medyczną, psychologiczną, pedagogiczną i bioinżynieryjną. Opiera się o elektroencefalografię /EEG/ Pozwala na uzyskanie świadomej kontroli w zakresie funkcji mózgu, przebiegającej poza naszą świadomością.
5
2. JAKI JEST CEL STOSOWANIA EEG BFB?
Celem EEG BFB jest pozytywna, korzystna dla zdrowia regulacja fal mózgu, czyli zmiana wzorca fal mózgowych w procesie treningowym. Pomoc dzieciom i osobom dorosłym z zaburzeniami pracy mózgu i chorobami ośrodkowego układu nerwowego.
6
3. GDZIE JEST STOSOWANA TA METODA?
Metoda Biofeedback została opracowana przez naukowców z ośrodka szkolenia astronautów NASA w USA i jest stosowana głównie w USA i Europie. Europie Polsce została najpierw wprowadzona do szpitali, przychodni, poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkół i gabinetów prywatnych. Wykorzystywana jest przez: rehabilitantów, pedagogów, psychologów, logopedów, psychiatrów jako ważna metoda diagnostyczna, profilaktyczna i naprawcza.
7
4. JAK TO DZIAŁA? Sygnał EEG, odbierany jest elektrodami przyklejonymi na skórze głowy pacjenta. Sygnał jest przetwarzany do formy videogry przystępnej graficznie zarówno dziecku jak i dorosłemu. Pacjent śledzi videogrę na monitorze i próbuje kierować ją własną wolą i umysłem /bez stosowania myszki i klawiatury/. Za dobrze wykonane zadanie łączące się z powstawaniem pożądanych i hamowaniem niepożądanych pasm fal mózgu otrzymuje nagrodę. Osoba trenowana otrzymuje sprzężenie zwrotne drogą wzrokową, słuchową lub dotykową. W procesie uczenia mózg uczy się wytwarzać odpowiednie częstotliwości pasm fal mózgu i w sytuacjach poza gabinetem terapeuty.
8
Obraz na monitorze pacjenta…
11
I inne propozycje gier…
15
Obraz na monitorze terapeuty…
18
5. Elementy wchodzące w skład zestawu EEG BFB:
komputer głowica do EEG adapter do EEG kabel optyczny elektrody dwa monitory drukarka głośniki
19
GŁOWICA I ADAPTER
20
ELEKTRODY
21
GŁOWICA Z PODŁĄCZONYMI ELEKTRODAMI I KABLEM OPTYCZNYM
22
PASTY PRZEWODZĄCO- MOCUJĄCE
23
6. W jakich sytuacjach stosujemy treningi EEG BFB?
24
TRENING SĄ WSKAZANE W: zaburzeniach koncentracji uwagi i jej utrzymywania depresji upośledzeniu umysłowym apatii zaburzeniach ciągłości snu zmęczeniu nie trzymaniu zwieraczy hipoglikemii zaburzeniach uczenia się bólu napięciowym lękliwości, płaczliwości jąkaniu tikach, natręctwach uzależnieniach agresji, ADHD autyzmie deficycie immunologicznym przepracowaniu
25
7. Jak często stosujemy treningi?
W zależności od wagi problemu: w stanie zdrowia do optymalizacji funkcji 10 treningów w stanie lekkich i średnich zaburzeń pracy mózgu treningów w stanie ciężkich zaburzeń treningów
26
Odstępy między treningami nie powinny być zbyt długie.
Najlepsze efekty osiągamy jeżeli trening odbywa się w trybie 3 razy w tygodniu.
27
8. Podsumowanie Metoda ta może być stosowana do optymalizacji funkcji w stanie zdrowia jak i w stanach ciężkich zaburzeń pracy mózgu. Może być metodą z wyboru przed podjęciem decyzji o podjęciu farmakoterapii. Dzięki popularności technologii komputerowej wśród dzieci i młodzieży metoda ta ma coraz szersze zastosowanie i przynosi wymierne efekty.
28
9. Literatura Pakszys Michaela; Rozwój EEG dziecka. Materiały EEG Instytutu Pakszys Michaela; Kompendium EEG Biofeedback. Materiały EEG Instytutu Child and Adolescent; Psychiatric Clinics of North America 2005/14/1 Informacja na stronach internetowych:
29
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.