Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMarcin Pieczarka Został zmieniony 10 lat temu
1
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, 23.06.04 1 Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechnika Łódzka
2
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, 23.06.04 2 Geneza i źródła procesu bolońskiego Harmonizacja w ramach Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej Przeszkody w procesie internacjonalizacji kształcenia Zadania dla bibliotek uczelnianych
3
Kształtowanie się europejskiej przestrzeni edukacyjnej WARSZAWA (kwiecień 1997) Sorbona (maj 1998) Bolonia (czerwiec 1999) –Salamanka (marzec 2001) Praga (maj 2001) –Graz (maj 2003) Berlin (wrzesień 2003) Bergen (2005)
4
Proces boloński Deklaracja Bolońska: dobrowolnie podjęte zobowiązanie (pacta sunt servanda!) Proces boloński: harmonizacja, a nie ujednolicenie Nie ma w tej chwili standardów europejskich w dziedzinie szkolnictwa wyższego (i nie wiadomo, czy i kiedy takie standardy powstaną)
5
U źródeł procesu bolońskiego Zwiększenie zdolności do zatrudniania absolwentów Potrzeba zwiększenia konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego Potrzeba łatwego rozpoznawania kwalifikacji na europejskim rynku pracy Społeczeństwo wiedzy i społeczeństwo informacyjne
6
Harmonizacja Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej Przyjęcie systemu opartego na dwu (trzech) cyklach kształcenia Powszechne używanie systemu ECTS dla międzynarodowej wymiany studentów Wprowadzenie narodowych systemów akumulacji punktów takich jak w systemie ECTS Powszechne i obowiązkowe wydawanie Suplementu do Dyplomu Współpraca w zakresie systemów zapewniania jakości kształcenia Harmonizacja podstawowych kompetencji zawodowych absolwentów – TUNING, E4 Harmonizacja kompetencji ogólnych absolwentów – TUNING, E4 Network
7
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, 23.06.04 7 Internacjonalizacja procesu kształcenia Powinna wynikać z misji uczelni Polega na –Przygotowaniu programu kształcenia we współpracy lub w odniesieniu międzynarodowym –Włączeniu do programu kształcenia aspektów międzynarodowych oraz komunikacji międzykulturowej –Międzynarodowej wymianie studentów –Międzynarodowej wymianie kadry akademickiej Nie można wymieniać wszystkich studentów i pracowników – internationalizacja w domu
8
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, 23.06.04 8 Przeszkody w wymianie międzynarodowej Studenci nie są przygotowani do uczestniczenia w zajęciach w językach obcych - angielskim Wykładowcy nie są przygotowani do prowadzenia zajęć w językach obcych- angielskim Studenci zagraniczni (poza wyjątkami) nie są przygotowani do uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w języku polskim dla studentów polskich. Studenci polscy nie są przygotowani do korzystania z materiałów dydaktycznych i oprogramowania w językach obcych a studenci zagraniczni w języku polskim Uczelnie nie są przygotowane do obsługi studentów nie znających języka polskiego
9
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, 23.06.04 9 Zadania dla bibliotek Przechowywanie i udostępnianie informacji dotyczących procesu dydaktycznego uczelni –Aktualnych - dla przejrzystości oferty edukacyjnej - ECTS –Archiwalnych - dla umożliwienia rozszyfrowania Dyplomu i Suplementu do Dyplomu Stworzenie warunków pracy dla studentów zagranicznych –Literatura obcojęzyczna dla studentów –Pracownie komputerowe z oprogramowaniem w językach obcych – angielskim –Godziny pracy dostosowane do potrzeb studentów zagranicznych
10
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, 23.06.04 10 Zadania dla bibliotek cd. Stworzenie bazy do Nauczania na Bazie Problemu – jako minimum dla kreowania kompetencji ogólnych –Zapewnienie literatury i oprogramowania pozwalającego na samodzielna pracę studentów również w językach obcych –Zapewnienie pomieszczeń dla pracy zespołowej W Politechnice Łódzkiej wiele z powyższych zadań przejęło Centrum Kształcenia Międzynarodowego
11
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, 23.06.04 11 Bez internacjonalizacji biblioteki uczelnianej nie jest możliwe umiędzynarodowienie procesu dydaktycznego uczelni
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.