Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSzczeosny Pieniążek Został zmieniony 10 lat temu
1
Edytor XHTML EXE Katarzyna Wróbel RODNiIP WOM Rybnik 16.11.2009
3
Wprowadzenie Program eXe pozwala wykorzystać ogólnie dostępne, autoryzowane aplikacje Pozwala wykorzystać zasoby Internetu jako pomoc w tworzeniu przez nauczyciela zasobów e-learningowych Nie wymaga znajomości języka xhtml
4
Edytor EXE Jest prostym w obsłudze edytorem XHTML, który pozwala zapisać gotowy zasób jako stronę internetową Pozwala wyeksportować zasób do standardu SCORM (Standard Sharable Content Object Reference Model). SCORM jest to otwarty standard reprezentacji zasobów dydaktycznych, zapewniający możliwość przenoszenia zawartości dydaktycznej pomiędzy systemami rożnych producentów.
5
Pochodzenie programu Jest ściśle związane z producentem przeglądarki internetowej Firefox Aby program eXe działał poprawnie, powinna ona być zainstalowana i ustawiona jako domyślnaprzeglądarka.
6
Program można za darmo pozyskać z oficjalnego serwisu www projektu http://exelearning.org/ znajdują się tam instalacje dla kilku systemów operacyjnych.
9
Tworzenie zasobu Przykład konkretnego scenariusza lekcji języka angielskiego zawodowego Proces tworzenia zasobu dydaktycznego z wykorzystaniem większości dostępnych komponentów programu. Przerost formy nad treścią w scenariuszu lekcji jest celowy; W maksymalnym stopniu wykorzystać i jednocześnie zademonstrować opcje opisywanego programu.
10
Wybór odpowiedniego komponentu z menu po lewej stronie (zostaje on wstawiony domyślnie na koniec przygotowywanej pracy).
11
Komponent po wstawieniu otwiera się automatycznie do edycji i możemy wypełnić go treścią dydaktyczną. Kolejność komponentów oczywiście można dowolnie zmieniać, korzystając z szarych strzałek góra-dół.
12
Przebieg tworzenia zasobu Scenariusz lekcji języka angielskiego zawodowego Temat lekcji:
13
Po uruchomienu programu zmieniam nazwę Start na Road building wybierając z gornego menu opcję Zmień Nazwę. UWAGA – należy na bieżąco zapisywać plik, gdyż program podczas zamykania nie pyta się czy ma zapisać zmiany.
14
Następnie wstawiam komponent Co powinieneś już wiedzieć i wpisuję tam kilka definicji i określeń, ktore uczniowie powinni znać już z poprzednich lekcji. Każdy komponent po przygotowaniu zatwierdzamy przyciskiem, zawsze znajdującym się u dołu. Obok niego znajduje się ikonka, ktora służy do usunięcia edytowanego komponentu wraz z całą jego zawartością.
15
Po zatwierdzeniu wykonanego komponentu wygląda on tak:
16
Wstawiam kolejny komponent potrzebny mi do wykonania zasobu dydaktycznego - jest nim komponent Cel lekcji. W tym miejscu wypisuję głowne cele lekcji, czyli nowe wiadomości i umiejętności, Po wypisaniu celow znow zatwierdzamy edytowany komponent
17
Komponent po zatwierdzeniu
18
Następnie przydatny mi będzie komponent Zastanów się, ktory służy do zadania uczniowi pytania lub kilku pytań, nad ktorymi powinien się przez chwilę zastanowić, by przygotować się w ten sposob do lekcji. Uczeń po naciśnięciu przycisku Kliknij tutaj otrzyma stworzoną przeze mnie opinię zwrotną – tym razem w formie pytania nawiązującego do dalszej części zajęć.
19
Po zamknięciu edycji wygląda on tak :
20
Program umożliwia wstawienie artykułu z Wikipedii, bez kopiowania tekstu, czy linku do strony opisującej wybrane zagadnienie – wystarczy w odpowiednim polu wpisać szukane słowo, w tym wypadku Road building i odpowiedni skrypt znajdzie w Wikipedii i wyświetli cały artykuł na ten temat. Ważne, aby przed wpisaniem szukanego hasła, wybrać z rozwijalnego menu wersję językową, w jakiej artykuł ma być pobrany – w moim przypadku Artykuł angielskiej Wikipedii.
21
Podczas pracy z programem eXe należy mieć połączenie z siecią globalną, gdyż jest to konieczne, jeśli chcemy utworzyć komponent Artykuł z Wikipedii. Po załadowaniu artykułu z Internetu możemy go jeszcze zmodyfikować, a następnie zatwierdzić.
23
Teraz w budowanej przeze mnie lekcji chcę umieszczam Galerię obrazów. Po naciśnięciu przycisku Dodaj obrazy, wstawiam zdjęcia znajdujące się we wskazanym przeze mnie miejscu na dysku i program automatycznie tworzy miniaturki załadowanych obrazów. Miniaturki można opatrzyć stosownym opisem oraz dowolnie zmieniać ich kolejność.
24
Po zatwierdzeniu przygotowanej galerii, uczeń otrzymuje ją w takiej formie:
25
Po wybraniu przez ucznia dowolnego zdjęcia, pojawia się osobne okno, w ktorym można już przeglądać zdjęcia w powiększeniu.
26
Podsumowanie 1. Zalety. Program eXe nie jest skomplikowaną aplikacją, pracuje się z nim dość sprawnie, menu i dostępne komponenty są w miarę czytelnie skonstruowane. Do zalet można też zaliczyć bezbłędny mechanizm eksportu zasobu do standardu SCORM oraz strony internetowej. Interfejs edycji poszczególnych komponentów jest raczej przejrzysty i po wykonaniu kilku próbnych zasobów dydaktycznych użytkownika nie powinno nic zaskoczyć. Edytor tekstu jest standardowym edytorem, spotykanym często w portalach internetowych zbudowanych na bazie systemu zarządzania treściąi działa bez zarzutu.
27
2. Wady. Największą zmorą opisywanego programu jest to, czy w ogóle się pozwoliuruchomić. Często podczas pracy z eXe (w systemie Windows XP HE) po zamknięciu nie można było go powtornie uruchomić – konieczne było zamknięcie innych programów, wylogowanie się z systemu i ponowne załogowanie. Na poprawną pracę aplikacji ma rownież wpływ fakt zainstalowania i ustawienia jako domyślnej przeglądarki internetowej Firefox. Dużym mankamentem, który może być przyczyną frustracji użytkowników tworzących zasoby dydaktyczne jest brak zapytania przed zamknięciem programu o zapisanie zmian. Jeśli tworzony projekt zamkniemy bez uprzedniego świadomego zapisania zmian, stracimy całą wykonaną pracę; program nie zapyta nas czy chcesz zapisać zmiany? Nie wszyscy użytkownicy komputerów mają wyrobiony nawyk ręcznego, bieżącego zapisywania zmian… Program ma także problem z polskimi znakami diakrytycznymi – zarowno w treści wpisywanych tekstów, jak i w nazwach plików.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.