Pobierz prezentację
OpublikowałDawid Smolarski Został zmieniony 11 lat temu
1
PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces
AKTUALNE TRENDY W TURYSTYCE PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces Doradztwo i Szkolenia TREK Jacek Zdrojewski
2
STRUKTURA PREZENTACJI
Pojęcie i rodzaje produktów turystycznych Produkt turystyczny z punktu widzenia twórcy i konsumenta Planowanie rozwoju produktu turystycznego Promocja produktu turystycznego Komercjalizacja produktu: co to jest Od pomysłu, poprzez projekt, do oferty: proces rozwoju produktu turystycznego
3
Pojęcie i rodzaje produktów turystycznych
4
Definicja produktu turystycznego
Za produkt turystyczny przyjęło się uznawać to wszystko, co stanowi przedmiot wymiany rynkowej w turystyce. Produkt turystyczny stanowią wszystkie dobra i usługi, tworzone i kupowane w związku z wyjazdem przed rozpoczęciem podróży, w trakcie podróży i w czasie pobytu poza miejscem zamieszkania.
5
Różne ujęcia produktu turystycznego
Przestrzenne: produkty miejsca, obszaru, pasmowe, liniowe, sieciowe ... Według formy aktywności: produkty turystyki biznesowej, aktywnej, kulturowej, zdrowotnej itd... Posiadające / nie posiadające marki Tworzone przez jeden podmiot / produkty sieciowe Inne: sezonowość, wielkość segmentu, sposób zakupu, długość czasu pobytu, udział w strukturze sprzedaży usług turystycznych, rodzaj noclegu...
6
Produkt turystyczny może być rozumiany jako:
Rzecz Usługa Wydarzenie Impreza Obiekt Obszar
7
Definicja produktu turystycznego wg Polskiej Organizacji Turystycznej
Dostępny na rynku pakiet materialnych i niematerialnych składników, umożliwiających realizację celu wyjazdu turystycznego. Produkt ten stanowią naturalne i stworzone przez człowieka dobra turystyczne, towary i usługi umożliwiające przybycie, pobyt i korzystanie z walorów turystycznych oraz atrakcyjne spędzanie czasu
8
Czym produkt turystyczny NIE JEST:
Nie jest: walorem turystycznym Nie jest: infrastrukturą turystyczną Nie jest: zagospodarowaniem turystycznym Nie jest: usługą turystyczną Nie jest: atrakcją turystyczną Nie jest: imprezą turystyczną Nie jest: formą aktywności turystycznej Nie jest: destynacją turystyczną
9
Produkt turystyczny a MARKOWY produkt turystyczny
Produkt turystyczny posiadający MARKĘ, czyli: cechy i wartości, które niesie za sobą produkt; to co odróżnia nasz produkt od produktów konkurencji; obraz naszego produktu w świadomości konsumenta; produkt oraz wartości dodane które on zapewnia w stopniu wystarczającym do jego odróżnienia od konkurencji i podjęcia decyzji zakupu. Idea przewodnia marki produktu – wytrych do świadomości odbiorcy, pozwalający zadomowić się w niej naszemu produktowi i doprowadzić do jego zakupu
10
Markowy liniowy produkt turystyczny – przykład
11
Produkt turystyczny z punktu widzenia twórcy i konsumenta
12
Produkt turystyczny z punktu widzenia twórcy produktu
Obiekty i atrakcje turystyczne Usługi turystyczne (noclegowa, gastronomiczna, przewodnik ...) Usługi transportowe i inne Pamiątki i gadżety Foldery i katalogi
14
Produkt turystyczny z punktu widzenia turysty
Całość przeżytego doświadczenia od chwili opuszczenia domu do chwili powrotu. „Możliwości” i „przeżycia” związane ze spędzaniem czasu w miejscu docelowym, dostępne za określoną cenę. To za co turysta może zapłacić (co może kupić) w formie pakietu zamkniętego lub otwartego.
16
Planowanie rozwoju produktu turystycznego
17
Szczebel krajowy 1997: Strategia rozwoju krajowego produktu turystycznego Polski 2008: Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku 2008: Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata
18
CECHY PODEJŚCIA PRODUKTOWEGO:
Oferta jako podstawowy element produktu turystycznego; Orientacja na klienta (turystę) w budowaniu oferty i wizerunku (marki) regionu: rozwój oferty turystycznej podporządkowany oczekiwaniom i potrzebom odbiorcy produktu (badania marketingowe); Działanie długofalowe – wieloletnie planowanie działań i zadań, monitoring i ewaluacja efektywności podejmowanych działań;
19
Złożoność pojęcia produktu turystycznego
Produkt posiada wielu twórców Produkt znajduje się w przestrzeni turystycznej Produkt posiada wiele elementów składowych Produkt posiada zupełnie inny obraz z punktu widzenia twórcy produktu, a inny z punktu widzenia odbiorcy (turysty)
20
Schemat planowania rozwoju produktu turystycznego
PLANY I STRATEGIE ROZWOJU INFRASTRUKTURA KOORDYNACJA I PROMOCJA USŁUGI PRODUKT TURYSTYCZNY
21
Komercjalizacja produktu: co to jest
22
CO TO JEST KOMERCJALIZACJA:
WPROWADZENIE OFERTY TURYSTYCZNEJ NA RYNEK: Komercyjne pakiety usług i pojedyncze oferty, Ukierunkowane na zaspokojenie konkretnych potrzeb i oczekiwań odbiorców, Skierowane do określonych segmentów rynku, Oferowane za pośrednictwem kanałów dystrybucji, Promowane w ramach wspólnej strategii marketingowej i możliwe do kupienia ...
27
Od pomysłu, poprzez projekt do oferty: proces rozwoju produktu turystycznego
28
Przykład: Kajakowy Szlak Elektrowni Wodnych Raduni Od pomysłu, przez projekt(y), do wdrożenia produktu turystycznego i zbudowania oferty
29
Lokalizacja Odcinek objęty projektem
31
SZLAK ELEKTROWNI WODNYCH RADUNI:
Ostatnie 20 km szlaku kajakowego Raduni Liczne przeszkody i przenoski, brak zagospodarowania turystycznego Zabytki dziedzictwa kulturowego - elektrownie Atrakcyjna okolica Przedmieścia Gdańska
33
Proces rozwoju produktu turystycznego
2004: zapisanie „Szlaku Elektrowni Wodnych Raduni” w Programie Produktów 2007: spływ promocyjny z udziałem władz samorządowych zorganizowany przez Klub Wodny „Radunia” z Pruszcza Gdańskiego 2008: przygotowanie do pozyskania środków na inwestycje (zagospodarowanie rzeki) 2008: uzyskanie dofinansowania projektu
34
Oferta: - spływ kajakowy Szlakiem Elektrowni Wodnych Raduni - edukacja przyrodnicza, energia odnawialna Turysta biznesowy: uzupełnienie szkoleń, imprez firmowych, incentive (rynek lokalny) Spływy dla grup zorganizowanych (rynek lokalny, turyści odwiedzający Gdańsk) Spływy dla osób indywidualnych (rynek lokalny) Oferta typu city break dla Gdańska – aktywne elementy dla turystów indywidualnych i grup zorganizowanych Turystyka edukacyjna (młodzież, dzieci – zwiedzanie elektrowni wodnych)
39
fot. Joytrip.pl
40
Proces rozwoju produktu turystycznego
2009: wykonanie infrastruktury przenosek, dróg dojścia parkingów, miejsc rozpoczęcia i zakończenia spływu Oznakowania, tablic informacyjnych, małej infrastruktury 2009: promocja szlaku: 2 spływy promocyjne (media, biura podróży, przewodnicy turystyczni) Folder, mapa, płyta CD Działania Public Relations (kilkanaście artykułów w gazetach, portalach turystycznych itp.) 2010: promocja c.d.,kolejne projekty (infrastruktura, przedsiębiorczość): Środki gminy, powiatu, województwa (zagospodarowanie) LEADER: uruchomienie wypożyczalni, obsługa turystyki, promocja
41
Dziękuję za uwagę DORADZTWO I SZKOLENIA TREK JACEK ZDROJEWSKI
Gdańsk, ul. Turystyczna 26 lok. 2 tel
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.