Pobierz prezentację
1
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
2
ANALIZA LOKALNEGO RYNKU
Każde przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku w pewnym otoczeniu: czynniki, które wpływają na decyzje podejmowane przez firmy trzeba je analizować i zastanawiać się jak mogą wpłynąć na nasze przedsiębiorstwo Makrootoczenie Mikrootoczenie Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
3
Mikrootoczenie otoczenie odnoszące się do konkretnego przedsiębiorstwa działającego na danym obszarze klienci; dostawcy; konkurenci istniejący; konkurenci potencjalni; producenci substytutów; instytucje finansowe. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
4
Makrootoczenie Jest wspólne dla wszystkich przedsiębiorstw z danej branży w Polsce: otoczenie ekonomiczne; otoczenie polityczne i prawne; otoczenie społeczne; otoczenie demograficzne; otoczenie technologiczne; otoczenie międzynarodowe. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
5
Ćwiczenie Czynnik Negatywny wpływ Pozytywny wpływ Ekonomiczne
Społeczne … Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
6
Analiza SWOT….. Co to jest?
Pomaga w podejmowaniu decyzji o kształcie naszego przedsiębiorstwa. Zasadnicza część metody SWOT polega na określeniu słabych i silnych stron firmy oraz zewnętrznych szans i zagrożeń. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
7
Silne strony to… Silnymi stronami przedsiębiorstwa są przede wszystkim jego unikalne zasoby, umiejętności i inne aspekty wyróżniające je w pozytywny sposób od innych: zatrudnieni pracownicy; lokalizacja; marka; szeroki asortyment. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
8
Słabe strony to… Słabymi stronami firmy są wszystkie aspekty, które wpływają na ograniczenie jej sprawności, a także blokują jej rozwój: brak doświadczenia; brak zasobów finansowych; wysokie koszty funkcjonowania. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
9
Szanse w otoczeniu to… Biorąc pod uwagę czynniki zewnętrzne, szanse stanowią atrakcyjne sytuacje, dzięki którym firma może osiągnąć przewagę nad innymi: tendencje i mody wspierające nasze funkcjonowanie; mała konkurencja; dostępność kredytów, dofinansowania. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
10
Zagrożenia w otoczeniu to …
Zagrożenia postrzegane są jako bariery dla rozwoju firmy, utrudnienia, dodatkowe koszty działania, mające destrukcyjny wpływ na rozwój firmy lub powodzenie inwestycji: duże bezrobocie; brak infrastruktury technicznej; niski poziom zarobków. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
11
szanse zagrożenia mocne strony słabe strony Pozytywne Negatywne
Zewnętrzne Wewnętrzne Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
12
Przykłady McDonald – standardy obsługi (czas)
Alma24.pl – sklep spożywczy, internetowy Samochody Leopard – ręcznie robione Cukierki Krówki w Indiach? Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
13
BUDOWANIE ANKIETY Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
14
Badania marketingowe Pozyskanie informacji o rynku (klientach), konkurencji Jaki wybrać sposób zdobycia informacji? Raporty Opracowania książkowe A może zebrać samemu? ankieta Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
15
Ankieta Zbiór pytań zapisanych w określony sposób na kartkach papieru lub w innej formie w celu wywołania żądanych odpowiedzi. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
16
Ankieta Jednolity wygląd Wstęp: powitanie, cel badań, instrukcje
Zasady budowy kwestionariusza Kolejność pytań Pytania zrozumiałe Metryczka Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
17
Rodzaje pytań w ankiecie
Pytania otwarte Dają swobodę wypowiedzi „Dlaczego zdecydował się Pan/i na te produkty?" …………………………………………………………………………. Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
18
Rodzaje pytań w ankiecie
Pytania zamknięte Zaznaczamy odpowiedź, różnią się skalą odpowiedzi To były moje najlepsze wakacje…… – zdecydowanie zgadzam się – raczej zgadzam się – nie mam zdania – raczej nie zgadzam się – zdecydowanie nie zgadzam się Moduł I: Badanie rynkowe i marketingowe
19
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.