Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałŚwiętosław Płuski Został zmieniony 10 lat temu
1
projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego termin realizacji 1.08.2010-31.10.2014 projektodawca - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
2
Miasto Stołeczne Warszawa Fundacja Pomocy Ludziom Niepełnosprawnym Didasko s.j. J.P. Białobrzescy Edukacja Pro Futuro Towarzystwo Przyjaciół Integracyjnych Społecznych Szkół Podstawowych Warszawskie Koło Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
3
Praktyczne kszta ł cenie nauczycieli (tzw. praktyki nauczycielskie/pedagogiczne) s ą w ostatnich latach krytycznie oceniane. Wskazuje si ę m.in. na: zachwianie proporcji mi ę dzy kszta ł ceniem teoretycznym a praktycznym (praktykuj ą cy w szko ł ach kandydaci na nauczycieli du ż o wiedz ą, niewiele potrafi ą ); z łą organizacj ę praktyk, zbyt ma ł y kontakt studentów z rzeczywisto ś ci ą wychowawcz ą w placówkach;
4
du żą liczb ę studentów na specjalno ś ciach pedagogicznych (nauczycielskich), którzy zgodnie ze standardami kszta ł cenia nauczycieli musz ą odby ć praktyki (przeci ąż one placówki ć wiczeniowe); ograniczone ś rodki na finansowanie praktycznego kszta ł cenia nauczycieli (za prowadzenie praktyk nauczyciele otrzymuj ą bardzo ma ł e wynagrodzenie, b ą d ź w ogóle go nie otrzymuj ą ); likwidacj ę szkó ł ć wicze ń ; umieszczenie kszta ł cenia nauczycieli w szko ł ach akademickich spowodowa ł o oddalenie si ę od rzeczywisto ś ci o ś wiatowo - wychowawczej.
5
czas trwania projektu: jesie ń 2010 – jesie ń 2014; praktyki b ę d ą realizowane w dwóch cyklach: I cykl- lata 2010- 2013 II cykl- lata 2011-2014 obejm ą one 800 studentów (400/800/800/400) studiów I stopnia na kierunkach: pedagogika, pedagogika specjalna, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych;
6
nadzór nad realizacj ą projektu sprawuje Komitet Steruj ą cy (KS) sk ł adaj ą cy si ę z przedstawicieli: APS - lidera i Partnerów Projektu; bie żą c ą dzia ł alno ść projektu prowadzi Zespó ł Roboczy; ze strony Partnerów udzia ł bierze 61 placówek, oraz 420 nauczycieli dyplomowanych lub mianowanych w tym 61 koordynatorów praktyk w placówkach; w projekcie zatrudniono 11 metodyków, po jednym z ka ż dej specjalno ś ci APS, obj ę tej innowacyjnymi praktykami;
7
Innowacyjność w podejściu do praktyk polegać będzie na: gruntownym przygotowaniu studentów do ich odbywania, ułatwianiu ich realizacji, dokładnym monitorowaniu całego przebiegu praktyk celem ciągłego podwyższania ich jakości.
8
Działania w projekcie W ramach projektu zaplanowano następujące zadania m.in. opracowanie nowej dokumentacji praktyk (także elektronicznej); opracowanie skryptu Przewodnik po praktykach pedagogicznych ; wprowadzenie przedmiotu Propedeutyka praktyk pedagogicznych (15 godz. ćwiczeń); wprowadzenie przedmiotu Metodyka wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu (15 godz. ćwiczeń);
9
Działania w projekcie Utworzono platformę internetową do rejestracji i konsultacji między nauczycielami, studentami, koordynatorami praktyk ze strony placówki i APS; zakupiono dla placówek laptopy, tablice interaktywne wraz z oprogramowaniem oraz kamery do rejestracji i późniejszej analizy praktyk; zorganizowano Uczelniane Biuro Dobrych Praktyk i Punkty Dobrych Praktyk w placówkach ;
10
powołano Zespoły Merytoryczne dla wszystkich specjalności (metodycy + przedstawiciele placówek+ przedstawiciele studentów danej specjalności) w celu systematycznego opiniowania dokonywanych zmian; W efekcie współpracy nauczycieli, metodyków i studentów opracowany zostanie skryptu: Modelowe rozwiązania w zakresie kształcenia praktycznego.
11
Różnorodne działania dla nauczycieli: warsztaty dla nauczycieli: Nauczyciel superwizorem praktykującego studenta, Budowanie samoświadomości zawodowej u studentów/ek, Zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu ; szkolenia metodyczne: Nowoczesne metody nauczania w praktyce pedagogicznej, Diagnoza umiejętności szkolnych a konstruowanie Indywidualnych Programów Nauczania, Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
12
Chcemy wywo ł a ć problem praktycznego kszta ł cenia nauczycieli, skupi ć na nim uwag ę zarówno ich samych jak i metodyków, dydaktyków i studentów. B ę dziemy d ąż yli do tego, aby tej kwestii ponownie przywrócono w ł a ś ciw ą rang ę. Chcemy lepiej przygotowa ć studentów do kszta ł cenia praktycznego. Chcemy lepiej przygotowa ć nauczycieli – metodyków i praktyków do tej dzia ł alno ś ci.
13
Chcemy, aby szko ł y akademickie funkcjonowa ł y bli ż ej placówek praktycznego kszta ł cenia. Chcemy przyczyni ć si ę do powstania w Akademii mi ę dzywydzia ł owej jednostki uczelnianej organizuj ą cej praktyki – Uczelnianego Biura Praktyk. Stawiamy sobie za cel, aby na bazie wspó ł pracy i do ś wiadcze ń z projektu powsta ł zespó ł placówek ć wiczeniowych Akademii Pedagogiki Specjalnej. Planujemy, aby ko ń cowym efektem projektu by ł o opracowanie ogólnopolskiego innowacyjnego modelu praktyk pedagogicznych : Dobre praktyki- dobrzy nauczyciele- skuteczna szko ł a.
14
kierownik projektu: dr Wojciech Gasik tel. (22)5893600 wew. 2402 wgasik@aps.edu.pl koordynator merytoryczny: mgr Ewa Kaczorek - Witterstejn tel. (22)5893600 wew. 3123 ekaczorek@aps.edu.pl sekretarz projektu: mgr Robert Konieczny tel. (22)5893600 wew. 3123 rkonieczny@aps.edu.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.