Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAleksander Kowalski Został zmieniony 10 lat temu
1
Ramy organizacyjno-prawne dotyczące bezpieczeństwa danych medycznych
Piotr Starzyk Kajetan Wojsyk Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia Pierwsza ogólnopolska konferencja Administratorów Sieci IT w placówkach medycznych Healthcare IT Trends 2012 Warszawa, 13 września
2
Bezpieczeństwo danych medycznych – od kogo i czego zależy?
Ludzie Procedury Technologia Ludzie Technologia Procedury Każdy z trzech wyżej wymienionych czynników ma wpływ na bezpieczeństwo danych. Obszar nakładania się działania tych trzech czynników jest obszarem najwyższego bezpieczeństwa osiągalnego w danych uwarunkowaniach.
3
Ramy organizacyjno-prawne
Ramy organizacyjno-prawne to zarówno przepisy prawa dotyczące ochrony danych (dotyczące jednakowo wszystkich, bezwzględnie), jak i normy techniczne, których stosowanie nie jest obowiązkowe, co jednak pociąga za sobą konieczność stosowania odpowiednich procedur zależnych od konkretnej sytuacji. „Łańcuch jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo”; najsłabszym elementem systemu bezpieczeństwa jest człowiek – podatny na zmęczenie, na różnego rodzaju pokusy, omylny, roztargniony, z natury ciekawy…
4
Zasada „privacy by design”
Aktualnie budowany system informacji w ochronie zdrowia (ustawa) nie jest tworzony jako jeden, gigantyczny system teleinformatyczny, lecz jako system składający się z odrębnych, integralnych, autonomicznych systemów zdolnych do interoperacyjności – współdziałania w zakresie wymiany i udostępniania sobie niezbędnych danych. Każdy z systemów winien odrębnie zapewnić ochronę danych osobowych w nim przetwarzanych, umożliwiając separację tych danych od danych medycznych. Elementami wspólnymi są centralnie udostępnione zasoby słownikowe i klasyfikacje. Ochrona danych opierać się musi o zasadę separacji danych osobowych od danych medycznych wynikającą z samej konstrukcji systemu informatycznego.
5
Zasada adekwatności zakresu gromadzonych danych do rzeczywistych potrzeb
W chwili obecnej każda instytucja gromadzi dane (w tym dane osobowe!) w zakresie, w jakim przewidują to przepisy, w większości dostosowane są do czasów, w których brak przepływu danych stanowił jakieś uzasadnienie. Obecnie należy dokonać gruntownej analizy przepisów – w szczególności pod kątem gromadzenia danych, dla których w obecnych uwarunkowaniach brak uzasadnienia ich zbierania, a później kosztownej ochrony... Istotny problem leży w jednoczesnej „zachłanności informacyjnej” i niechęci do udostępniania danych…
6
Szczegóły zob. na stronie http://csioz.gov.pl/
7
Przykłady Jak jest: Jak być powinno: Adres: Adres: Zamieszkania
Zameldowania Wykonywania działalności Korespondencyjny Adres: Korespondencyjny Wykonywania działalności Zameldowania Zamieszkania Ochrona danych dotyczących adresu zamieszkania związana jest nie tyle z bezpieczeństwem danych, ile z bezpieczeństwem ich właściciela – człowieka. Obecnie częstokroć zupełnie zapominamy o celu i sensie tej ochrony, skupiając się na bezmyślnej ochronie – nawet wbrew interesom osoby, której dane te dotyczą. Powszechna praktyka – mylenie sensu i znaczeń ww. danych opisujących różne adresy. W szczególności – adres korespondencyjny może być adresem elektronicznym
8
Krajowe Ramy Interoperacyjności
Ochrona danych winna być wspierana przez technologię umożliwiającą tworzenie odpowiednich zabezpieczeń dostępu na różnych poziomach Dane są największą wartością systemów – i należy zwrócić uwagę na ich kompletność i rzetelność. Szczególną troską należy objąć dane referencyjne w rejestrach pierwotnych - numery REGON, NIP, PESEL – a systematycznie ograniczać gromadzenie danych w istocie zbędnych. Wyprowadzanie na zewnątrz systemów (na papierze, na elektronicznych nośnikach) danych stanowi zagrożenie – gdy ludzie przetwarzający te dane nie zachowują procedur zapisanych w politykach bezpieczeństwa… Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych
9
Uwarunkowania prawne Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia - Rozdział 2 Systemy teleinformatyczne obsługujące system informacji Art Platforma Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych jest systemem teleinformatycznym, umożliwiającym w szczególności: 1) komunikowanie się SIM z rejestrami medycznymi w celu pozyskiwania danych w nich przetwarzanych; 2) dokonywanie aktualizacji danych w rejestrach medycznych; 3) integrację rejestrów medycznych; 4) udostępnianie usługodawcom i płatnikom, w zakresie posiadanych uprawnień, danych z rejestrów medycznych. 2. Administratorem systemu Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia. 3. Zadaniem jednostki, o której mowa w ust. 2, jest dostarczenie oraz utrzymanie Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych, zarządzanie nią oraz zapewnienie bezpieczeństwa i integralności udostępnianych danych.
10
Art Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych jest systemem teleinformatycznym, który umożliwia w szczególności: 1) dostęp usługobiorców do informacji o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej zgromadzonych w SIM oraz raportów z udostępnienia danych ich dotyczących; 2) przekazywanie przez usługodawców do SIM informacji o udzielonych, udzielanych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej; 3) wymianę pomiędzy usługodawcami danych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ciągłości leczenia; 4) wymianę dokumentów elektronicznych pomiędzy usługodawcami w celu prowadzenia diagnostyki, zapewnienia ciągłości leczenia oraz zaopatrzenia usługobiorców w produkty lecznicze i wyroby medyczne; 5) dostęp podmiotów prowadzących rejestry medyczne, w zakresie realizowanych zadań i posiadanych uprawnień, do danych przetwarzanych w SIM, za pośrednictwem Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych;
11
6) dostęp jednostek samorządu terytorialnego do danych przetwarzanych w SIM, umożliwiający realizację zadań związanych z zapewnieniem mieszkańcom równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej; 7) dostęp wojewodów do danych niezbędnych do realizacji zadań określonych w art. 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; 8) dostęp ministra właściwego do spraw zdrowia do danych niezbędnych do realizacji zadań określonych w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. 2. Administratorem systemu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia. 3. Zadaniem jednostki, o której mowa w ust. 2, jest dostarczenie oraz utrzymanie Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, zapewnienie bezpieczeństwa i integralności udostępnianych i pobieranych danych oraz nadawanie uprawnień dostępu do danych.
12
Relacja ustaw: o działalności leczniczej <-> o systemie informacji w ochronie zdrowia
Ustawa o działalności leczniczej (Dz.U z późn. zm.) -> Rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą: Art Organem prowadzącym rejestr jest: 1) wojewoda właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu leczniczego - w odniesieniu do podmiotów leczniczych, 2) okręgowa rada lekarska właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej lekarza - w odniesieniu do tych praktyk, a w odniesieniu do członków wojskowej izby lekarskiej - Wojskowa Rada Lekarska, 3) okręgowa rada pielęgniarek i położnych właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej przez pielęgniarkę - w odniesieniu do tych praktyk - zwani dalej "organem prowadzącym rejestr". 2. Rejestr prowadzi się w systemie teleinformatycznym. Podmiotem odpowiedzialnym za funkcjonowanie systemu teleinformatycznego rejestru jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwa w zakresie systemów informacyjnych w ochronie zdrowia. Sposób prowadzenia rejestru i funkcjonowania systemu teleinformatycznego określają przepisy o systemie informacji w ochronie zdrowia. (Dz.U z późn. zm.)
13
Schemat systemu informacji w ochronie zdrowia
Uwarunkowania realizacyjne: Ciągła akcja informacyjna, szkoleniowa i wspomaganie podmiotów, które podjęły działania zmierzające do włączenia się w system informacji w ochronie zdrowia. Podstawą jest stworzenie warunków interoperacyjności systemów Schemat systemu informacji w ochronie zdrowia
14
Realizacja projektów P1 i P2 wymaga równoległego porządkowanie „zaszłości historycznych”
Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podmiot prowadzący do dnia 1 stycznia 2012 r., rejestry, ewidencje, listy, spisy albo inne uporządkowane zbiory danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych, zwane dalej „rejestrem medycznym”, w zakresie określonym w art. 19 ust. 1 ustawy, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy tj. do dnia 30 czerwca 2012 r., jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw zdrowia informacje o ich prowadzeniu oraz zakresie danych w nich zawartych. Ponadto, w myśl przepisu art. 19 ust. 3 ustawy, utworzenie rejestru medycznego powinno być poprzedzone analizą potrzeb jego utworzenia. Powyższy obowiązek dotyczy rejestrów, ewidencji, listów, spisów albo innych uporządkowanych zbiorów danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych, których prowadzenie nie wynika w szczególności z obowiązujących przepisów prawa.
15
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.