Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZdzisław Frankowicz Został zmieniony 10 lat temu
1
Jan Herbst 2012-05-25 Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki do debaty
2
Plan wystąpienia 1.Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej – cele i interesy 2.Diagnozowanie w Polsce – grzechy główne; 3.Diagnoza jako debata; 4.Źródła danych, narzędzia; -2-
3
1. Cele i interesy Kto? Po co? Dlaczego? Administracja -> strategie, plany, ewaluacja programów -> sprawozdawczość, wypełnianie zobowiązań Obywatele -> kontrola działań administracji (Watch Dogs), definiowanie potrzeb, planowanie strategiczne, wywoływanie debaty -> sprawozdawczość, fundraising Biznes -> planowanie inwestycji, analiza rynku Środowisko akademickie -> weryfikacja teorii, produkowanie wiedzy -> działalność usługowa -3-
4
Diagnozowanie w Polsce –grzechy główne - Diagnozowanie zamiast / obok programowania - Diagnozowanie cyniczne, z obowiązku, z przymusu Strategie krajowe Strategie regionalne (36 obligatoryjnych dokumentów: regionalna strategia rozwoju, Ramowy zintegrowany program regionalny, Ewaluacja ex-ante strategii) Strategie lokalne (13/14 obligatoryjnych dokumentów w każdej gminie!) -4- strategia rozwoju / plan rozwoju lokalnego program promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy gminna/miejska strategia rozwiązywania problemów społecznych studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe program ochrony środowiska plan sieci przedszkoli /oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych plan sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów plan rozwoju sieci drogowej program współpracy z organizacjami pozarządowymi
5
Diagnozowanie w Polsce –grzechy główne Diagnozowanie jako przemysł Obserwatoria rynku pracy Obserwatoria kultury Obserwatoria problemów społecznych (integracji społecznej, polityki społecznej) Obserwatoria edukacji Ograniczony horyzont (terytorialny, dziedzinowy) Dostęp do danych i narzędzi analitycznych [o tym więcej niżej] Aktualność i jakość danych Brak debaty (między administracją i partnerami, wewnątrz administracji) -5-
6
Diagnoza jako debata Technokratyczne podejście do planowania = technokratyczne podejście do diagnozowania Techniki: Mapowanie przestrzeni lokalnej Badania partycypacyjne – Action Research Warsztaty, dyskusje grupowe, zebrania Wywiady z kluczowymi informatorami Konsultacje społeczne na etapie diagnozy I wiele bardziej egzotycznych… -6-
7
Diagnoza jako debata Zasady (communities.gov.uk): 1. Jasny cel do osiągnięcia 2. Zaangażowanie po każdej ze stron 3. Otwarta, pełna komunikacja 4. Dowody, twarde fakty 5. Elastyczność i responsywność po każdej ze stron 6. Zgoda co do ram czasowych 7. Włączanie zamiast Wyłączania 8. Nastawienie na współpracę 9. Ciągłe uczenie się 10. Jasne konsekwencje, perspektywy -7-
8
System Analiz Samorządowych -8-
9
Mojapolis.pl -9-
10
Udostępnianie danych -> Look at Cook -10-
11
Partycypacyjny budżet -11-
12
Partycypacyjny budżet -12-
13
Mapowanie problemów -13-
14
Mapowanie problemów -14-
15
Konsultacje -15-
16
Zasoby, dobre przykłady, praktyki -16-
17
Dziękuję za uwagę! Pytania, uwagi: jherbst@uw.edu.pl jasherbst@gmail.com -17-
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.