Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ - BUDOWA WARTOŚCI FIRMY, BUDOWA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ CZY STRATEGIA? Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA Warszawa, 07/02/2005
2
Kto zarządza wiedzą? Wielkie korporacje (system sformalizowany)
Małe firmy (system intuicyjny) Ford BP Shell Chevron Motoryzacja Microsoft Hewlet Packard Cisco System Nokia Xerox Siemens Motorola IBM IT PriceWaterhouseCoopers Ernst & Young McKinsey & Company KPMG Andersen BC Consulting Federal Highway Administration U.S. Army The National Security Agency U.S. Marine Corps Administracja A pozostali ? Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
3
Stereotypy zarządzania wiedzą
IT (bazy danych) lessons learned (nauczki, doświadczenia) best practices (najlepsze praktyki) case studies (studia przypadków) Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
4
Kapitał intelektualny w ujęciu bilansowym
Premia rynkowa Aktywa intelektualne Zobowiązania intelektualne Kapitał intelektualny Aktywa Kapitał akcyjny majątek akcjonariuszy Zobowiązania Źródło: L. Kocięcki, CRM SA Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
5
Źródła wiedzy wykorzystywanej w zarządzaniu firmą
Dokumenty papierowe Umysły pracowników 26% 42% 20% 12% Komputerowe bazy danych Dokumenty elektroniczne Źródło: System informacji strategicznej, p.z. pod red. R. Bronowieckiego, M. Romanowskiej Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
6
INFORMACJE (przetworzone dane)
Piramida wiedzy MĄDROŚĆ LUDZIE WIEDZA INFORMACJE (przetworzone dane) KOMPUTERY DANE (fakty) Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
7
Wybrane systemy zarządzania wiedzą
R. Tissen I. Nonaki L. Barton Probst, Rauba i Romhardt Andersen BC, PriceWaterhouseCoopers, Ernst & Young, KPMG, GartnerGroup, Cap Gemini Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
8
System zarządzania wiedzą wg. Prof. R. Tissen’a
Wymiar strategiczny zarządzania wiedzą System zarządzania wiedzą wg. Prof. R. Tissen’a Rynek i strategia Wymiar operacyjny zarządzania wiedzą Ludzie i motywacja Wiedza i systemy Struktury i procesy Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
9
Model zarządzania wiedzą wg I. Nonaki
Ukryta Jawna Przystosowanie: Praca grupowa Nadzór Uzewnętrznianie: Przechowywanie Współdzielenie Ukryta Uwewnętrznienie: Rozumienie Nauka Łączenie: Klasyfikowanie Systematyzowanie Jawna Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
10
Model zarządzania wiedzą wg L. Bartona
TERAŹNIEJSZOŚĆ Wspólne rozwiązywanie problemów Kluczowe umiejętności Otoczenie Wnętrze Importowanie wiedzy Implementacja i integracja Eksperymentowanie PRZYSZŁOŚĆ Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
11
Model zarządzania wiedzą wg Probsta, Rauba i Romhardta
CELE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ OKRESOWE OCENY WIEDZY 6. GROMADZENIE (MAGAZYNOWANIE) WIEDZY 5. WYKORZYSTYWANIE WIEDZY 2. ZDOBYWANIE WIEDZY 1. LOKALIZOWANIE WIEDZY 3. WZBOGACANIE (PRZEKSZTAŁCANIE I ROZWIJANIE) WIEDZY 4. ROZPOWSZECHNIANIE I DZIELENIE SIĘ WIEDZĄ Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
12
Dla kogo zarządzanie wiedzą jest istotne?
Firmy doradcze Firmy „rozproszone” (światowe korporacje) Firmy z branży IT Organizacje projektowe Instytucje badawczo-naukowe Instytucje finansowe, banki Firmy budowlane Firmy obsługujące masowego klienta Administracja PRAKTYCZNIE DLA WSZYSTKICH, TYLKO W ZINDYWIDUALIZOWANYM ZAKRESIE Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
13
Korzyści z zarządzania wiedzą
Ograniczenie czasu dostępu do wiedzy = oszczędności Ograniczenie kosztów zewnętrznych Ochrona przed utratą kompetencji organizacji Wzrost kwalifikacji pracowników Właściwa wiedza dostarczona właściwej osobie we właściwym czasie Generowanie nowych produktów Ograniczenie ryzyka biznesowego (świadomość wiedzy) Bezpośrednie przełożenie na realizację strategii firmy Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
14
Strategia firmy a strategia zarządzania wiedzą
Co firma musi wiedzieć Co firma musi robić luka wiedzy luka strategiczna Co firma wie Co firma robi Źródło: M. Zack 1999r. Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
15
Zarządzania wiedzą vs. kultura organizacyjna (I)
Pytanie Boba Buckmana: „Jakie są trzy najważniejsze zagadnienia w zarządzaniu wiedzą?” Odpowiedź: „Kultura, kultura, kultura” Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
16
Zarządzania wiedzą vs. kultura organizacyjna (II)
Kultura zawsze istnieje ale czy jest to coś co organizacja ma, czy też czym organizacja jest? Analogiczne problemy definicyjne Wzajemne przenikanie kultury i wiedzy, wielowarstwowość, długotrwały proces zmian, jawna vs. ukryta, naturalna inercyjna odporność na zmiany Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,
17
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ, JAK I KULTURA TKWIĄ W KAŻDEJ ORGANIZACJI, PROBLEMEM JEST JEDYNIE ŚWIADOMOŚĆ MOŻLIWOŚCI ICH KREOWANIA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.