Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera"— Zapis prezentacji:

1 INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera
Przedszkole Publiczne w Kiczycach opracowała mgr Aleksandra Trąbała

2 Howard Gardner amerykański psycholog, neurolog
twórca teorii Wielorakich Inteligencji zrewolucjonizował myślenie o inteligencji i samym uczeniu

3 Główne założenia teorii Howadra Gardnera
każde dziecko posiada typy inteligencji w różnym stopniu rozwinięte każdą inteligencję można rozwinąć w działaniu poprzez właściwą organizację środowiska dziecka dziecko ma prawo do błędów, uczy się doświadczając w naturalny sposób w sytuacjach dydaktycznych, które organizuje mu nauczyciel

4 inteligencje są potencjałami, które można aktywować (zmieniają się w trakcie działania)
wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują wszystkie inteligencje są równoprawne

5 Teoria wielorakich inteligencji wyróżnia 8 typów inteligencji
matematyczno-logiczna ruchowa językowa wizualno - przestrzenna muzyczna interpersonalna (refleksyjna) interpersonalna przyrodnicza

6 Zadania nauczyciela: dostosowanie form, metod pracy, zabaw i propozycji zajęć do zainteresowań i zdolności dzieci stymulowanie wszystkich dziedzin aktywności dzieci, a szczególnie: językowej, matematyczno – przyrodniczej, artystycznej, ruchowej, komunikacyjno – informacyjnej i społecznej rozwijanie potencjału intelektualnego dzieci i budowanie w nich motywacji do nauki

7 Partnerstwo we wspólnym wychowywaniu dziecka
DZIECKO NAUCZYCIELE RODZICE

8 Szansa na lepszy start szkolny
wykorzystanie „mocnych” stron dziecka wspieranie „słabych” stron zorganizowanie środowiska rozwojowego

9 INTELIGENCJA JĘZYKOWA
Dziecko obdarzone inteligencją językową lepiej rozumie świat dzięki słowu mówionemu i pisanemu

10 Charakterystyka inteligencji językowej
Dziecko lubi: słuchać i opowiadać bajki, rymowanki, gry słowne, zadawać pytania, wymyślać swoje historie Dziecko jest wrażliwe na: dźwięki, budowę i znaczenie słów Dziecko posiada umiejętność: używania języka do zabawiania innych i negocjacji (posiada bogate słownictwo)

11 Rozwijanie inteligencji językowej
zgadywanki, gry słowne czytanie bajek dziecku śpiewanie, recytacja wierszy sensowna rozmowa z dzieckiem opowiadanie bajek przez dziecko kończenie rozpoczętych bajek, historyjek wymyślanie opowiadań wyrażanie zdania na dany temat zadawanie dziecku różnych pytań

12 INTELIGENCJA WIZUALNO - PRZESTRZENNA
Dziecko obdarzone inteligencją wizualno – przestrzenną lepiej rozumie świat dzięki wizualizacji i orientacji przestrzennej

13 Charakterystyka inteligencji wizualno - przestrzennej
Dziecko lubi: układać puzzle, klocki Lego, zabawki „konstrukcyjne”, poznawać otoczenie przez dotyk Dziecko jest: twórcze i pomysłowe Dziecko posiada umiejętność: orientacji w terenie, rysowania, konstruowania różnych budowli z klocków

14 Rozwijanie inteligencji wizualno - przestrzennej
wykonywanie prac plastycznych poznanie różnych technik plastycznych sklejanie modeli układnie puzzli, kloców pozwalanie dzieciom na czytanie mapy i pilotowanie w czasie jazdy samochodem lepienie z plasteliny oglądnie ilustracji wypowiadanie się na temat wycieczek, wypraw

15 INTELIGENCJA MUZYCZNA
Dziecko obdarzone inteligencją muzyczną najlepiej rozumieją świat przez rytm i melodię

16 Charakterystyka inteligencji muzycznej
Dziecko potrafi: ładnie śpiewać, tańczyć, grać na instrumentach muzycznych, odtworzyć melodię (słyszana raz lub dwa razy) Dziecko spontanicznie: wystukuje rytm, śpiewa lub nuci Dziecko ma umiejętność: rozpoznawania niewłaściwie zagranych lub zaśpiewanych dźwięków, wybijania rytmu do muzyki

17 Rozwijanie inteligencji muzycznej
łączenie z muzyką wszystko, co tylko się da wyróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia (podczas spaceru) prezentowanie swoich umiejętności przed szerszą publicznością zamienianie w piosenki wiadomości do zapamiętywania wymyślanie rymowanek i piosenek słuchanie różnorodnej muzyki

18 ruch i fizyczny kontakt
INTELIGENCJA RUCHOWA Dziecko obdarzone inteligencją ruchową najlepiej rozumieją świat przez ruch i fizyczny kontakt

19 Charakterystyka inteligencji ruchowej
Dziecko ma problemy z: usiedzeniem na jednym miejscu Dziecko lubi: poznawać nowe rzeczy za pomocą dotyku, tańczyć, obcować z zwierzętami i naturalnym środowiskiem Dziecko ma umiejętność: zapamiętywania wiadomości z zakresu przyrody, liczenia i wymyślania nowych gier, posługiwania się z łatwością różnymi przedmiotami

20 Rozwijanie inteligencji ruchowej
uprawianie sportu uczestnictwo w zajęciach artystycznych łączenie ruchu z nowymi wiadomościami zagadki ruchowe (kalambury) zabawy z przyborem do ćwiczeń nauka tańców wyrażanie swoich emocji za pomocą ruchu udział w przedstawieniach teatralnych

21 INTELIGENCJA LOGICZNO - MATEMATYCZNA
Dziecko obdarzone inteligencją logiczno – matematyczną najlepiej rozumieją świat przez ciągi zdarzeń

22 Charakterystyka inteligencji logiczno - matematycznej
Dziecko lubi: porządek, zbierać informacje na dany temat, aby rozwiązać konkretny problem, gry i zagadki Dziecko wykonuje: precyzyjnie instrukcje Dziecko potrafi: dokonywać kalkulacji w pamięci, dostrzec przyczyny i skutki, logicznie myśleć, dostrzegać regularność (powtarzalność)

23 Rozwijanie inteligencji logiczno - matematycznej
zagadki pobudzające myślenie zadania matematyczne, gry liczbowe samodzielne rozwiązywanie problemów liczenie układnie historyjek obrazkowych wymyślanie, co by było gdyby … wspólne gotowanie, przygotowanie posiłków majsterkowanie wymyślanie zalet i wad, np. oglądania tv wyciąganie wniosków z bajek, programów telewizyjnych

24 INTELIGENCJA INTERPERSONALNA (EMOCJONALNA)
Dziecko obdarzone inteligencją interpersonalną (emocjonalną) najlepiej rozumie świat, obserwując go oczyma innych ludzi

25 Charakterystyka inteligencji interpersonalnej (emocjonalnej)
Dziecko uczy się: przez kontakt z innymi osobami Dziecko potrafi: wprowadzać kompromis, negocjuje, odczuwać emocje oraz intencje innych osób, dowodzić w grupie (przywódca), organizować pracę w grupie Dziecko ma umiejętność: przedstawia jasno swoich potrzeb

26 Rozwijanie inteligencji interpersonalnej (emocjonalnej)
zabawy w większym gronie uczenie się dzieci od siebie nawzajem oglądnie ilustracji, książek połączone z rozmową na temat uczuć i myśli przedstawionych osób powierzenie obowiązków i zadań do wykonania

27 INTELIGENCJA INTERPERSONALNA
Dziecko obdarzone inteligencją interpersonalną najlepiej rozumie świat, patrząc na niego ze swojego punktu widzenia

28 Charakterystyka inteligencji interpersonalnej
Dziecko ma: jasno sprecyzowany punkt widzenia, odczucia i motywy działania Dziecko wie: jakie sytuacje są dla niego odpowiednie, a jakich powinno unikać, jakie są jego możliwości Dziecko lubi: zabawę w samotności, podejmować wyzwania

29 Rozwijanie inteligencji interpersonalnej
samodzielne wybieranie nowych zadań samodzielne planowanie swojej pracy gry i zabawy powinny być specjalnie dla niego zindywidualizowane wyznaczenie własnego miejsca pracy wypowiadanie swoich opinii uwrażliwienie na potrzeby innych poprzez dobór tekstów literackich

30 INTELIGENCJA PRZYRODNICZA
Dziecko obdarzone inteligencją przyrodniczą najlepiej rozumie świat przez swoje otoczenie

31 Charakterystyka inteligencji przyrodniczej
Dziecko lubi: przebywać na świeżym powietrzu, dbać o przyrodę, zwierzęta, pracę porządkowe w ogrodzie, obserwować środowisko naturalne Dziecko posiada umiejętność: rozumienia świata roślin i zwierząt, poznania ich różnorodności i potrzeb

32 Rozwijanie inteligencji przyrodniczej
prowadzenie hodowli roślin (obserwacja) wykonywanie doświadczeń spacery i wycieczki oglądanie programów przyrodniczych posiadanie własnego zwierzątka odwiedzania ogrodów zoologicznych

33 „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.”
Janusz Korczak


Pobierz ppt "INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera"

Podobne prezentacje


Reklamy Google