Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZoja Lenczewski Został zmieniony 10 lat temu
1
Wałbrzyska Rada Pożytku Publicznegokadencja 2006- 2008 Wałbrzyska Rada Pożytku Publicznegokadencja 2006- 2008
2
. 1. Informacja o dotychczasowej działalności WRPP 2. Wystąpienie Prezydenta 3. Omówienie planowanych zmian do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie 4. Dyskusja nad zadaniami WRPP 5.Wybory na członków WRPP 6. Zakończenie spotkania Program spotkania30 czerwca 2008 r.Program spotkania30 czerwca 2008 r.
3
Współpraca Miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi jest prowadzona na szeroką skalę od chwili wejścia w życie Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie zadań publicznych Gminy Podstawowym celem współpracy Miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi jest działalność społecznie użyteczna prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych samorządu terytorialnego, określonych w ustawie. Z działalności organizacji pozarządowych korzystają bowiem organy administracji publicznej w celu wykonywania ich zadań własnych. WSPÓŁPRACA MIASTA WAŁBRZYCHA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO
4
Współpraca w zakresie tworzenia strategii Współpraca w zakresie realizacji strategii
5
Współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie tworzenia programu współpracy Doświadczenia w realizacji programów współpracy za lata 2004 – 2008 wskazują, że potrafimy wykorzystać wielkość zasobów społeczności obywatelskiej w wykonywaniu zadań publicznych poprzez: tworzenie warunków zachęcających do aktywności obywatelskiej. partnerskie traktowanie się w wykonywanych zadaniach publicznych. określanie priorytetów, tworzenie standardów w realizacji poszczególnych zadań publicznych, zapewniających przejrzystość działań prowadzonych przez współpracujące podmioty tj. gminę i organizacje pozarządowe.
6
WSPÓŁPRACA GMINY Z WAŁBRZYSKĄ RADĄ POŻYTKU PUBLICZNEGO 1) Na mocy Zarządzenia Nr 104/06 Prezydenta Miasta Wałbrzycha z dnia 3 lutego 2006 r. funkcjonuje Wałbrzyska Rada Pożytku Publicznego, która porządkuje relacje samorządu gminnego z organizacjami pozarządowymi. 2) Zarządzeniem Nr 315 z dnia 10 maja 2006 r. Prezydent Miasta Wałbrzycha powołał skład osobowy WRPP
7
Skład osobowy WRPP 6 przedstawicieli reprezentujących administrację samorządową 1. Alina Piątkowska 2. Jan Jędrasik 3. Alicja Kuźmuk 4. Bogusława Czupryn 5. Teresa Mazur 6. Wanda Palczewska
8
Skład osobowy WRPP 6 przedstawicieli reprezentujących organizacje pozarządowe 1. Zenon Matuszko 2.Henryka Szczawińska 3. Leszek Solarek 4.Zofia Sikora 5.Ewa Drapała 6. Paweł Czachor 6 przedstawicieli reprezentujących organizacje pozarządowe1. Zenon Matuszko2.Henryka Szczawińska3. Leszek Solarek4.Zofia Sikora5.Ewa Drapała6. Paweł Czachor6 przedstawicieli reprezentujących organizacje pozarządowe1. Zenon Matuszko2.Henryka Szczawińska3. Leszek Solarek4.Zofia Sikora5.Ewa Drapała6. Paweł Czachor
9
Zadania Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego 1. Udział w opracowywaniu strategii i programów społecznych. 2. Opiniowanie projektów aktów prawa lokalnego dotyczących organizacji pozarządowych. 3. Opiniowanie doboru kandydatów do składu zespołów oceniających oferty na realizacje zadań publicznych w sferze pożytku publicznego.
10
Zadania Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego 4. Wydawanie opinii w sprawie realizacji polityki współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi w sferze pożytku publicznego, przedstawienie wyników analizy z wnioskami Radzie Miejskiej Wałbrzycha, Prezydentowi Miasta, oraz wałbrzyskim organizacjom pozarządowym.
11
Zadania Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego 5. Czynne uczestnictwo w opracowaniu projektów programów współpracy miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność Pożytku Publicznego,
12
Zadania Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego 6. Współpraca z Prezydentem oraz komisjami Rady Miejskiej w zakresie opiniowania wniosków o dofinansowanie zadań publicznych gminy zbieżnych z działalnością statutową organizacji pozarządowych oraz udzielania innych form pomocy
13
Zadania Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego 7. Stałe monitorowanie oraz doskonalenie zasad współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi.8. Wyrażanie opinii w istotnych sprawach dotyczących organizacji pozarządowych.7. Stałe monitorowanie oraz doskonalenie zasad współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi.8. Wyrażanie opinii w istotnych sprawach dotyczących organizacji pozarządowych. 7. Stałe monitorowanie oraz doskonalenie zasad współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi. 8. Wyrażanie opinii w istotnych sprawach dotyczących organizacji pozarządowych.
14
Zadania Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego 9. Przedstawianie Prezydentowi Miasta propozycji priorytetów oraz potrzeb w zakresie zlecania zadań publicznych gminy organizacjom pozarządowym w danym roku kalendarzowym. 10. Inicjowanie tworzenia standardów działalności organizacji pozarządowych.
15
Zadania Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego 11. Podejmowanie innych działań wynikających z aktualnych potrzeb dotyczących współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego
16
Sprawozdanie z działalności WRPP kadencja 2006 - 2008
17
Sprawozdanie z działalności WRPP 1) Na pierwszym roboczym posiedzeniu tj. 8 czerwca 2006 r. Wałbrzyska Rada Pożytku Publicznego uchwaliła własny regulamin. Zgodnie z uchwalonym regulaminem działania Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego, kadencja jej członków trwała 2 lata. W tym okresie odbyło się 12 posiedzeń Rady podczas których pracowano m. in. nad projektami I ostateczną wersją programów współpracy miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi na 2007 i 2008 r.
18
Sprawozdanie z działalności WRPP 2) Wałbrzyska Rada Pożytku Publicznego była inicjatorem zorganizowanego w czerwcu 2007 r. panelu dyskusyjnego przedstawicieli samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi pn: Budowanie partnerstwa lokalnego pomiędzy Gminą Wałbrzych a organizacjami pozarządowymi działającymi na jej terenie, którego efektem była organizacja cyklu spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych w tzw. blokach tematycznych tj:
19
Pomoc społeczna, przeciwdziałanie patologiom społecznym oraz ochrona zdrowia, kultura fizyczna i krajoznawstwo, oświata i wychowanie
20
Ponadto Wałbrzyska Rada Pożytku Publicznego: 1)opiniowała dobór kandydatów do składu zespołów oceniających oferty na realizację zadań publicznych w sferze pożytku publicznego, 2)wyrażała opinię w istotnych sprawach dotyczących organizacji pozarządowych,
21
3)podejmowała inne działania wynikające z aktualnych potrzeb dotyczących współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego.3)podejmowała inne działania wynikające z aktualnych potrzeb dotyczących współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego. 3)podejmowała inne działania wynikające z aktualnych potrzeb dotyczących współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego.
22
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw ma na celu stworzenie optymalnych możliwości efektywnego współdziałania organizacji pozarządowych z organami administracji publicznej poprzez wzmocnienie instytucji, zasad i form dialogu obywatelskiego, zwiększenie racjonalności społecznej i ekonomicznej realizacji zadań publicznych służących rozwojowi na poziomie lokalnym i makrospołecznym.
23
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Nowa ustawa reguluje zasady współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w celu wykonywania zadań publicznych. Kolejna nowa zasada to – tworzenie i funkcjonowanie rad działalności pożytku publicznego.
24
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Do zlecania zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej stosuje się przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (obecnie stosowane są przepisy ustawy o pomocy społecznej).
25
Do sfery zadań publicznych dodaje się zadania publiczne w zakresie: działania na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, działalności z sferze kultury fizycznej, w tym wychowania fizycznego, sportu i rekreacji, nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania, wypoczynku dzieci i młodzieży, turystki i krajoznawstwa, przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym, działalności na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w ustawie w zakresie zadań określonych w ustawie. Inne
26
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Projekt ustawy wprowadza nowy dział, pn. Zasady i formy współpracy ( współpraca w formie partnerstwa publiczno- społecznego w celu realizacji zadań publicznych współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej). Strategią wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego będzie przyjęty przez Radę Ministrów wieloletni program, pn. Program – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (środki na jego realizację w poszczególnych latach nie mogą być mniejsze niż 60 mln zł.).
27
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Skrócenie ustawowego terminy składania ofert nie krótszy niż 21 dni w drodze ogłoszenia otwartego konkursu ofert (w szczególnie uzasadnionych przypadkach można zlecić realizację zadań z pominięciem ogłoszenia konkursu ofert). Dwie lub więcej organizacje pozarządowe lub inne podmioty mogą złożyć wspólną ofertę (nie dotyczy zadań z zakresu pomocy społecznej).
28
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Powołanie komisji konkursowej w pracach której mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę z danej dziedziny (projekt ustawy określa szczegółowo procedurę postępowania).
29
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Gmina lub powiat może zlecić realizację zadania o charakterze lokalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert w przypadku: kiedy wysokość dofinansowania lub finansowania nie przekroczy kwoty 10.000 zł., zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 30 dni, łączna kwota przekazana organizacji pozarządowej w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć kwoty 20.000,00 zł.
30
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Mieszkańcy gminy w celu realizacji zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej organizują się w formie stowarzyszenia zwykłego.
31
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Stowarzyszenie zwykłe może zlożyć wniosek o realizację zadania publicznego do gminy, na której terenie ma siedzibę w zakresie: działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji, sieci wodociagowej, budynków, obiektów architektury stanowiących wlasność gminną ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach, edukacji, oświaty i wychowania, kultury fizycznej i turystyki porządku i bezpieczeństwa publicznego.
32
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Wniosek może złożyć również co najmniej 3 mieszkańców. Ocena wniosku następuje nie później jednak niż w ciagu miesiąca. Organ wykonawczy gminy po rozpatrzeniu wniosku może zawrzeć umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej po utworzeniu stowarzyszenia zwykłego.
33
Planowane zmiany do ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Gmina zawiera na czas określony ze stowarzyszeniem zwykłym umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej. Stowarzyszenie zwykłe może na podstawie umowy użyczenia otrzymać na czas trwania porozumienia, rzeczy konieczne do wykonania inicjatywy lokalnej.
34
Dyskusja nad zadaniami WRPP
35
ZADANIA WRPP - propozycje 1.Powołanie pełnomocnika ds organizacji 2. Ustanowienie dnia organizacji w celu promocji 3. Wyróżnienie, tytuł najlepsza organizacja... 4. szkolenie 5. Powołanie komisji celem weryfikacji warunków 6. Koordynacja programu tematycznego konkursu ofert 7. Organizowanie forum dyskusyjnego 8. Udział w opiniowaniu wniosków w konkursach 9. Udzielanie wsparcia młodym organizacjom 10. Współpraca z PSR ds osób niepełnosprawnych 11.
36
11. Określić sposób wydatkowania środków finansowych dla organizacji 12. Ujednolicić sposób zawierania umów z org. pozarządowymi 13. Określić sposób wynagradzania członków rady spoza urzędu 14. Stworzenie zasad współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi 15. Udział dwóch przedstawicieli w komisjach konkursowych 16. Integracja działań org. pozarządowych 17. uwypuklenie działań z osobami niepełnosprawnymi oraz osobami III wieku 18. Ustalić dyżury urzędników dla org. pozarządowych.
37
Zadania WRPP - propozycje 19. Częstsze spotkania rady 20. Wprowadzenie zadań z zakresu edukacji 21. Konsultacja budżetu 22. Coroczne spotkania sprawozdawcze przedstawicieli organizacji z WRPP.
39
Nowi członkowie WRPP 1. Zenon Matuszko 2. Leszek Solarek 3. Henryka Kowalczyk 4. Łukasz Hoppe 5. Zofia Sikora 6. Zofia Dembna
40
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.