Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKassia Stachowski Został zmieniony 10 lat temu
1
Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy
Konferencja Regionalna EUROPEJSKI WYMIAR KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Kraków, r. materiały Krzysztof Symela
2
TENDENCJE I KIERUNKI ZMIAN NA WSPÓŁCZESNYM RYNKU PRACY
PLAN WYSTĄPIENIA TENDENCJE I KIERUNKI ZMIAN NA WSPÓŁCZESNYM RYNKU PRACY INNOWACYJNOŚĆ W TWORZENIU OFERTY PROGRAMOWEJ INNOWACYJNOŚĆ PROWADZĄCA DO POPRAWY JAKOŚCI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO TWORZENIE ELASTYCZNEJ OFERTY KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Krzysztof Symela
3
DOSTOSOWANIE EDUKACJI DO ZMIAN W ŚRODOWISKU PRACY
Cywilizacja naukowo-techniczna Społeczeństwo usługowe Globalizacja gospodarki Osłabienie dominacji państwa Nowe formy zatrudnienia Problemy ochrony środowiska Starzenie się społeczeństwa Nowe wymagania wbiec pracowników Nauka przez całe życie Społeczeństwo informacyjne DOSTOSOWANIE EDUKACJI DO ZMIAN W ŚRODOWISKU PRACY Krzysztof Symela
4
PRZEMIANY W KULTURZE PRACY
KULTURA PRACY Kultura kompetencji Kultura jakości Kultura produkcji Lata siedemdziesiąte Lata osiemdziesiąte Lata współczesne Krzysztof Symela
5
KWALIFIKACJE ZAWODOWE CZTERY FILARY EDUKACJI
KSZTAŁCENIE FORMALNE KWALIFIKACJE ZAWODOWE UMIEJĘTNOŚCI - WIEDZA - POSTAWY KSZTAŁCENIE NIEFORMALNE KSZTAŁCENIE INCYDENTALNE UCZYĆ SIĘ ABY WIEDZIEĆ UCZYĆ SIĘ ABY DZIAŁAĆ UCZYĆ SIĘ ABY ŻYĆ WSPÓLNIE UCZYĆ SIĘ ABY BYĆ CZTERY FILARY EDUKACJI Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa. SOP, Warszawa 1998 Krzysztof Symela
6
LISTA UMIEJETNOŚCI KLUCZOWYCH
Umiejętność komunikowania się, wyszukiwania i przetwarzania informacji; Gotowość do akceptacji zmian zachodzących w otoczeniu jednostek umiejętności przystosowania się do nich, szczególnie do zmian i zastosowań nowych technologii; Umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji; Umiejętność korzystania ze swoich praw i obowiązków jako obywateli i konsumentów; Umiejętność samokształcenia i samorozwoju; Umiejętność porozumiewania się z innymi w różnych językach; Aktywność, zaradność, twórczość, odpowiedzialność, krytyczność, niezależność, samodzielność w pracy i działaniu; Poczucie obywatelstwa europejskiego i myślenia „po europejsku”. Lista uzgodniona przez Europejską Federację Związków Zawodowych (ETUC) oraz Europejską Federację Pracodawców (UNICE) Krzysztof Symela
7
KOMPETENCJE KLUCZOWE Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady 10. 11
KOMPETENCJE KLUCZOWE Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady COM(2005)548 1. Porozumiewanie się w języku ojczystym 5. Zdolność uczenia się 2. Porozumiewanie się w językach obcych 6. Kompetencje interpersonalne, międzykulturowe, społeczne i obywatelskie 3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne 7. Przedsiębiorczość 4. Kompetencje informatyczne 8. Ekspresja kulturowa Kluczowe kompetencje w uczeniu się przez całe życie – Europejskie ramy referencyjne Krzysztof Symela
8
CECHY OSOBY PRZEDSIĘ-BIORCZEJ Skłonność do podejmowania ryzyka
Kreatywność Dyscyplina Elastyczność CECHY OSOBY PRZEDSIĘ-BIORCZEJ Innowacyjność Osobista inicjatywa Zdolności reagowania Wyjątkowość Skłonność do podejmowania ryzyka Kreowanie wartość Twórczość Krzysztof Symela
9
SKŁADNIKI KOMPETENCJI ZAWODOWYCH (KWALIFIKACJE RZECZYWISTE)
ZAWODOWE WIADOMOŚCI Pracownik/uczeń zna: … UMIEJĘTNOŚCI Pracownik/uczeń potrafi wykonać: … CECHY PSYCHOFIZYCZNE Pracownik/uczeń posiada: … wykazuje: ... przejawia: ... DOŚWIADCZENIE UPRAWNIENIA DO DZIAŁANIA MOTYWACJA, WARTOŚCI, WŁASNY WIZERUNEK RELACJE KWALIFIKACJE-KOMPETENCJE Krzysztof Symela
10
Przemiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego w Polsce
Krzysztof Symela
11
UKŁAD KSZTAŁCENIA W SZKOLE ZAWODOWEJ
Krzysztof Symela
12
WYMAGANIA W ZAKRESIE OPRACOWANIA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU
Wymagania formalne podjęcia prac programowych Wymagania naukowe, techniczne oraz procesu pracy Wymagania dydaktyczne, teorie doboru i konstrukcji programów nauczania PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU Plan nauczania dla zawodu Programy nauczania w układzie: Podstawa programowa kształcenia w zawodzie Standardy kwalifikacji zawodowych Przedmiotowym Modułowym Standardy wymagań egzaminacyjnych Szczegółowe cele kształcenia Materiał nauczania w formie haseł programowych Wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej Krzysztof Symela
13
ZAWÓD JAKO ZBIÓR ZADAŃ ZAWODOWYCH
Analiza treści pracy jako wymóg określania treści kształcenia zawodowego ZAWÓD JAKO ZBIÓR ZADAŃ ZAWODOWYCH Z1 Z2 Z3 Z4 Z5 Z6 Z7 Z8 Z9 Jednostki modułowe w programie nauczania dla zawodu Transformacja Krzysztof Symela
14
Krzysztof Symela
15
PRZYKŁAD Krzysztof Symela
16
PRZYKŁAD Krzysztof Symela
17
MODEL STANDARDU KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH (PAHRE 2000)
Odzwierciedlają stopień złożoności i trudności zadań zawodowych oraz odpowiedzialności za ich wykonanie (Poziomy od 1 do 5) P-5 POZIOMY KWALIFIKACJI P-4 Określają nazwy uznanych na rynku pracy zakresów kwalifikacyjnych (zakresów pracy) w danym zawodzie 1. Kwalifikacje ponadzawodowe 2. Kwalifikacje ogólnozawodowe 3. Kwalifikacje podstawowe dla zawodu 4. Kwalifikacje specjalistyczne dla zawodu P-3 SKŁADOWE KWALIFIKACJI Określają zakres przygotowania do działalności ponadzawodowej, ogólnozawodowej, zawodowej oraz specjalistycznej P-2 P-1 K-4 K-n K-1 K-2 K-3 TREŚĆ ZADANIA ZAWODOWEGO: Umiejętności (U) Wiadomości (W) Cechy psychofizyczne (P) RODZAJE KWALIFIKACJI Krzysztof Symela
18
LISTA OPARCOWANYCH STANDARDÓW KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Krzysztof Symela
19
BAZA DANYCH MPiPS – STRONA GŁÓWNA
Krzysztof Symela
20
WSKAŹNIKI JAKOŚCI USŁUG EDUKACYJNYCH
ISO TQM Kiedy instytucja osiąga cele i wyznaczone standardy Kiedy instytucja uzyskuje zasoby potrzebne do osiągania celów i standardów ? Kiedy instytucja potrafi dostosować się do zmieniających się wymagań Kiedy istnieje kultura doskonalenia, stałego usprawniania działania Kiedy funkcjonowanie instytucji opiera się na skutecznej komunikacji Kiedy klienci są usatysfakcjonowani WSDN Akredytacja Kiedy instytucja świadcząca usługi ma dobrą reputację WSO WSD Egzaminy zewnętrzne Krzysztof Symela
21
ISTOTA OCENY JAKOŚCI USŁUG
OCENA JAKOŚCI USŁUG EDUKACYJNYCH Co oceniać? Czym oceniać? Kiedy oceniać? Po co oceniać? Np. Wiedza i umiejętności Efekty usługi Postawy klientów Metody oceny Techniki oceniania Narzędzia oceny Na wejściu W trakcie realizacji Po zakończeniu usługi Aby sprawdzać zgodność z wymaganiami standardu usługi Aby doskonalić jakość świadczonych usług Krzysztof Symela
22
Krzysztof Symela
23
POLSKA SIEĆ KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO
Polska Sieć Kształcenia Modułowego została utworzona w lutym 2002 r. przy wsparciu Funduszu projektu Leonardo da Vinci Nr PL/00/B/F/PP realizowanego przez Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu we współpracy z partnerami z Polski (ZST Mikołów, GCE Gliwice, FESTO Didactic Polska oraz z Włoch (ITC-ILO), Belgii (VDAB) i Wielkiej Brytanii (CamProf) Do sieci przystąpiło 70 instytucji z czego 23 posiada akredytację Krzysztof Symela
24
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Dodatkowe informacje: ITeE Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, Radom, dr inż. Krzysztof Symela, tel. (48) w Krzysztof Symela
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.