Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałIwo Siemion Został zmieniony 11 lat temu
1
WITAMY w Programie Rozwoju Bibliotek
2
Dzięki tej prezentacji dowiesz się: 1. Co zyskują mieszkańcy małych miejscowości z udziału ich bibliotek w PRB? 2. W jaki sposób możesz się przygotować do udziału w programie? 3. Co czeka Twoją bibliotekę w programie?
3
to przedsięwzięcie, dzięki któremu biblioteki publiczne lepiej służą mieszkańcom małych miejscowości.
4
» ILE BIBLIOTEK MOŻE DOŁĄCZYĆ? Pani Danuta jest na emeryturze. Chętnie angażuje się w działania społeczne, dużo czyta, chce również swobodnie posługiwać się komputerem i korzystać z Internetu. Kacper ma 7 lat i chodzi do I klasy. Jest bardzo ciekawy świata. Lubi oglądać ilustracje w książkach i grać w gry planszowe. Najbardziej jednak pasjonują go prace plastyczne. Pani Iwona ma pięcioletnią córkę Julię. Julka bardzo lubi książki, zwłaszcza krótkie bajeczki i opowiadania o zwierzętach. To zasługa Pani Iwony, która dba o kontakt Julki z książką i bardzo dużo czasu poświęca wychowaniu swoich dzieci.
5
CO ICH ŁĄCZY? Chcą ciekawie spędzać swój czas! Tam, gdzie mieszkają – nie wyjeżdżając do większego miasta. Chcą mieć dostęp do Internetu – bo to często jedyne źródło informacji. Chcą obejrzeć film i porozmawiać o nim ze znajomymi. Chcą się uczyć – niezależnie od tego, ile mają lat. Chcą spotkać autora książki, podróżnika, obejrzeć wystawę I przede wszystkim chcą być z innymi ludźmi. Poznać innych mieszkańców i zrobić coś wspólnie. Właśnie dlatego Pani Danuta, Kacper i Iwona chodzą do biblioteki publicznej.
6
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego realizuje Program Rozwoju Bibliotek, który ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp do komputerów, Internetu i szkoleń. Program Rozwoju Bibliotek w Polsce jest wspólnym przedsięwzięciem Fundacji Billa i Melindy Gates oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. W rezultacie program swoim zasięgiem obejmuje niemal 60% bibliotek znajdujących się na wsi i w małych miastach.
7
WYNIKI rekrutacji do III rundy PRB
8
* Placówki biblioteczne, które dołączyły do PRB w III rundzie ** Wszystkie placówki biblioteczne, które uczestniczą w Programie Rozwoju Bibliotek, w tym placówki, które teraz dołączają do PRB (dane w nawiasie pokazują, ile procent bibliotek gminnych z małych miejscowości bierze udział w PRB)
9
573 placówki zgłosiły się do III rundy 481 placówek przyjęto 3808 tyle bibliotek łącznie uczestniczy w PRB
10
HARMONOGRAM
11
HARMONOGRAM – III RUNDA MAJ 2013Do 7 maja 2013 roku biblioteki podpisały umowy uczestnictwa w Programie Rozwoju Bibliotek WRZESIEŃ – LISTOPAD 2013Dostawy sprzętu do bibliotek LISTOPAD 2013 – MARZEC 2014Szkolenia IT (5 dni szkoleniowych) WRZESIEŃ 2013 – MARZEC 2014Szkolenia z planowania rozwoju biblioteki – szkolenia organizowane i prowadzone przez Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL (5 spotkań x 2 dni) DOKŁADNE TERMINY PODAMY JESIENIĄ Szkolenia tematyczne i doradztwo prowadzone przez organizacje pozarządowe DOKŁADNE TERMINY PODAMY JESIENIĄ Program grantowy Aktywna Biblioteka (konkurs, składanie wniosków, realizacja projektów, rozliczanie) 2014Lokalne partnerstwa 2014Wizyty studyjne dla bibliotekarzy I POŁOWA 2014Trwałe i estetyczne oznaczenie biblioteki głównej i wszystkich filii na terenie gminy.
12
JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ?
13
W załączniku nr 4 do umowy – opisany jest przysługujący danej placówce zestaw, a w załączniku nr 1 – skład zestawu. Nr zestawu Zestaw komputerowy Urządzenie wielofunkcyjne - czyli drukarka, skaner, ksero, faks Laptop, projektor, ekran Aparat cyfrowy Biblioteka Gminna Filia niemająca komputerów dla użytkowników Filia mająca komputery dla użytkowników Biblioteka gminna niemająca komputerów dla użytkowników Biblioteka gminna mająca komputery dla użytkowników IIIIII PlusIII 2 zestawy komp. - - 1 urządzenie wielofunk. 1 urządzenie wielofunkcyjne A3 -- 1 laptop, projektor, ekran 1 aparat JAKI SPRZĘT I OPROGRAMOWANIE TRAFI DO BIBLIOTEK
14
Dostawy sprzętu – od września do listopada 2013 We wrześniu firma dostawcza skontaktuje się z biblioteką w celu ustalenia daty dostawy sprzętu
15
Zobacz, jaki sprzęt dostarczyliśmy w II rundzie PRB. Zwróć uwagę na wymiary sprzętu – to pozwoli Ci lepiej przygotować pomieszczenie w Twojej bibliotece i filiach. UWAGA: FRSI zastrzega sobie zakup sprzętu innej marki o podobnych parametrach lub lepszych w przypadku gdy podany powyżej zestaw komputerowy nie będzie dostępny. !
16
KOMPUTER STACJONARNY – PRZYKŁADOWY MODEL HP Compaq 6005 Pro SFF PC Procesor: AMD Athlon II X2 B22 Dual Core 2 rdzeniowy 2,8 GHz Pamięć operacyjna: 3 GB Dysk twardy: 250 GB, 7200 rpm Napęd DVD: nagrywarka wewnętrzna DVD+/-RW Super Multi (DL) Wymiary: wys. 100 mm, gł. 378 mm, szer. 337 mm
17
MONITOR – PRZYKŁADOWY MODEL Panoramiczny HP Compaq LCD LA2006x Przekątna ekranu: 20 LCD Rozdzielczość: 1600 x 900 Kontrast ekranu: 1000:1 Kąt widzenia 170°, czas reakcji 5 ms Wyjścia: DVI-D, VGA, DisplayPort Regulacja pozycji: wysokości (w zakresie 130 mm), pivot (obrót 90), obrót w poziomie Wymiary: wys. 316 mm, gł. 221 mm, szer. 484 mm
18
KAMERA INTERNETOWA – PRZYKŁADOWY MODEL MEDIA-TECH Watcher LT MT4023 Rozdzielczość: 640x480 (30kl/s) Tryb foto: do 5Mpix (interpolacja) Mikrofon: wbudowany Wymiary: wys. 54 mm, gł. 55 mm, szer. 445 mm
19
LAPTOP – PRZYKŁADOWY MODEL HP ProBook 4530s SKU Procesor: Intel Core i3 2310M / 2.1 GHz ( Dual-Core ), 3MB – L3 cache Pamięć operacyjna: 3GB DDR3 Dysk twardy: 250 GB, 7200 rpm Ekran: 15.6, podświetlenie LED, rozdzielczość: HD 1366 x 768 ( WXGA ) 16:9 Wbudowane: głośniki stereo, WiFi, Bluetooth, WebCam Napęd DVD: nagrywarka wewnętrzna DVD+/-RW SuperMulti DL Wymiary: wys. 287 mm, gł. 256 mm, szer. 374 mm Waga: 2,5kg
20
Wydajność tuszy kaseta 940XL czarna (C4906AE) 2200 stron kaseta 940XL błękitna (C4907AE) 1400 stron kaseta 940XL purpurowa (C4908AE) 1400 stron kaseta 940XL żółta (C4909AE) 1400 stron Orientacyjny koszt wydruku: czarno-biały: 0,04 PLN za 1 stronę kolorowy: 0,20 PLN 1 stronę HP Officejet 8500A Plus Technologia druku: atrament Rozmiar druku: standardowo: A4 Rozdzielczość: W czerni: do 1200 x 1200 dpi, w kolorze: 4800x1200 dpi Skanowanie: kolorowe do 4800 x 4800 dpi, OCR Fax: rozdzielczość 300 x 300 dpi, prędkość 33,6 Kbps Wymiary: wys. 283 mm, gł. 472 mm, szer. 494 mm URZĄDZENIE WIELOFUNKCYJNE STANDARODWE – PRZYKŁADOWY MODEL
21
HP OfficeJet 7000 Technologia druku: atrament Rozmiar druku: A3 Rozdzielczość: w czerni do 600 dpi, w kolorze – 1200 dpi Wymiary: wys. 181 mm, gł. 402 mm, szer. 574 mm Wydajność tuszy czarny wkład 920XL (CD975AE) 1200 stron błękitny wkład 920XL (CD972AE) 700 stron purpurowy wkład 920XL (CD973AE) 700 stron żółty wkład 920XL (CD974AE) 700 stron Orientacyjny koszt wydruku: czarno-biały: 0,057 PLN za 1 stronę kolorowy: 0,202 PLN za 1 stronę DRUKARKA A3 – PRZYKŁADOWY MODEL
22
PROJEKTOR – PRZYKŁADOWY MODEL Hitachi ED-X40 Technologia: LCD Rozdzielczość natywna: 1024 x 768 z pełną paletą barw Jasność: 2200 ANSI lumenów Optyka: praca od 1 m do 10m, rozmiar ekranu od 30 do 300 Wymiary: wys. 98 mm, gł. 288 mm, szer. 317 mm
23
EKRAN PROJEKCYJNY – PRZYKŁADOWY MODEL SOPAR Junior 180x180 Format: 1:1 Typ ekranu: przenośny na statywie, rozwijany ręcznie Wymiary ekranu: 180 cm X 180 cm
24
ROUTER – PRZYKŁADOWY MODEL D-LINK DIR-635 (DSL) Porty WAN: 1 WAN Port 10/100 Base TX), Auto MDI/MDI-X, punkt dostępowy 802.11n Porty LAN: 4 porty 10/100 Base TX (RJ45) Wymiary: wys. 35 mm, gł. 165 mm, szer. 233 mm D-LINK DSL-2740B (ADSL) Porty WAN: 1 WAN ADSL Annex A (RJ11), Auto MDI/MDI- X, punkt dostępowy 802.11n Porty LAN: 4 porty 10/100 Base TX (RJ45) Wymiary: wys. 32 mm, gł. 150 mm, szer. 220 mm
25
APARAT CYFROWY – PRZYKŁADOWY MODEL BenQ E1465 Rozdzielczość: 14 mln pixeli Czułość ISO: od 100 do 1600 Zoom: optyczny – 3x, cyfrowy – 5x, makro 1-60 cm Pamięć: 4 GB SD Tryb video: zapis i odtwarzanie filmów z dźwiękiem, w jakości 1280x720 (30 kl/s) Tryby foto: zdjęcia seryjne, kolorowe, czarno białe, sepia, dzienne, nocne, podgląd, nadruk daty Ekran: 2,7 Wymiary: wys. 53 mm, gł. 19 mm, szer. 98 mm
26
LISTWA PRZECIWPRZEPIĘCIOWA Acar S8 Napięcie znamionowe: 230V Liczba gniazd: 8 Zabezpieczenie: automatyczne 10A/250V Długość przewodu: 5 m Wymiary: wys. 54 mm, gł. 55 mm, szer. 445 mm
27
Aby lepiej zaaranżować pomieszczenia, do których będzie dostarczony sprzęt zachęcamy do lektury naszych podręczników: 1.Biblioteka: Małe pomysły na wielkie zmiany 2.Meble w bibliotece: małe różnice, duże znaczenie Podręczniki dostępne są na naszej stronie www.biblioteki.org
28
Pamiętaj! Sprzęt przekazujemy tam, gdzie jest zainstalowany Internet. Przypominamy, że instalacja Internetu jest zobowiązaniem z Umowy. Dokładniej o dostawach sprzętu i o tym, w jaki sposób będzie wyglądał jego odbiór, poinformujemy na początku września.
29
CO CIĘ CZEKA PO WAKACJACH?
30
szkolenia informatyczne
31
SZKOLENIA INFORMATYCZNE 5 dni szkoleniowych, Terminy: listopad 2013 – marzec 2014 W szkoleniach weźmie udział 1 osoba z każdej placówki bibliotecznej (biblioteki gminnej i filii), do której został dostarczony sprzęt, Szkolenia organizowane są przez Biblioteki Wojewódzkie, Uczestnicy będą mieli zapewnione wyżywienie, materiały szkoleniowe i nocleg, Cel szkolenia: nabycie lub pogłębienie wiedzy o tym jak wykorzystywać otrzymany sprzęt i oprogramowanie w codziennej pracy bibliotekarza.
32
warsztaty planowania rozwoju biblioteki
33
WARSZTATY PLANOWANIA ROZWOJU BIBLIOTEKI 5 spotkań po 2 dni, Terminy: wrzesień 2013 – marzec 2014 roku, W szkoleniach weźmie udział 4 pracowników (dyrektor + 3 pracowników, w tym kierowników filii). Jeśli zespół biblioteki liczy mniej niż 4 osoby, zachęcamy do zaproszenia do udziału w warsztatach przynajmniej 1 osoby z gminy, np. pracownika Urzędu Gminy, pracownik innej gminnej instytucji, wolontariusz, etc. Szkolenia będą organizowane przez Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL Uczestnicy będą mieli zapewnione wyżywienie, materiały szkoleniowe i nocleg, Cele szkolenia: poznanie skutecznych metod pracy w zespole, pracy metodą projektu z udziałem różnych instytucji w gminie, nowoczesnych sposobów promocji usług biblioteki. Efektem warsztatów będzie napisanie Planu Rozwoju Biblioteki.
34
Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz szkolenia tematyczne i doradztwo
35
SZKOLENIA TEMATYCZNIE I DORADZTWO W swoim Planie Rozwoju biblioteka określi w jakiej dziedzinie chciałaby się specjalizować. Następnie bibliotekarki i bibliotekarze będą mogli wziąć udział w szkoleniach i innych formach wsparcia w jednym, wybranym obszarze: kultury, edukacji, wiedzy i informacji czy integracji społecznej. Szkolenia odbędą się w pierwszej połowie 2014 roku po zakończeniu warsztatu planowania biblioteki. Uczestnicy będą mieli zapewniony nocleg, wyżywienie i praktyczne materiały szkoleniowe.
36
Aktywna biblioteka – konkurs grantowy dla bibliotek, które stworzą plan rozwoju
37
KONKURS GRANTOWY AKTYWNA BIBLIOTEKA W pierwszym kwartale 2014 roku biblioteki będą mogły ubiegać się o granty w wysokości do 5 tys. zł na realizację działań zawartych w Planie Rozwoju Biblioteki, Czas realizacji projektu to ok. 5 miesięcy, Biblioteki otrzymają także doradztwo trenerów przy pisaniu wniosków, Konkurs grantowy Aktywna Biblioteka będzie przygotowany przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce.
38
Lokalne partnerstwa
39
LOKALNE PARTNERSTWA W 2014 roku będziemy zachęcać biblioteki do zawiązywania lokalnych partnerstw skupiających przedstawicieli miejscowych instytucji i osób chcących działać na rzecz lokalnej społeczności. Zaoferujemy wsparcie animatora, który na miejscu podpowie, jak dobrze zaplanować i przeprowadzić spotkanie dla partnerów oraz jak wyznaczyć cele partnerstwa, aby działało efektywnie.
40
WIZYTY STUDYJNE Dzielenie się pomysłami i sprawdzanie jak to działa u innych, umożliwi program wizyt studyjnych. Bibliotekarze uczestniczący w III rundzie programu będą mogli wziąć udział w wizycie studyjnej zorganizowanej przez inną bibliotekę publiczną w Polsce. Spotkania będą odbywać się na kilka miesięcy po zakończeniu warsztatu planowania rozwoju biblioteki.
41
KIERUNEK: BIBLIOTEKA Najpóźniej do połowy 2014 roku biblioteki z III rundy są zobowiązane do trwałego i estetycznego oznaczenia na terenie gminy Biblioteki głównej i wszystkich filii. Oznaczenie powinno spełniać także funkcję promocyjną usług świadczonych przez Bibliotekę/filię. Kierunek: biblioteka to bezpłatny i pełny system identyfikacji wizualnej wraz z szablonem strony internetowej, z którego może skorzystać każda zainteresowana biblioteka. Więcej informacji na stronie www.biblioteki.org w dziale Identyfikacja wizualna dla bibliotekwww.biblioteki.org Identyfikacja wizualna dla bibliotek
42
CO JESZCZE DLA CIEBIE PRZYGOTOWALIŚMY?
43
Do*cenić bibliotekę. Jak skutecznie prowadzić rzecznictwo to szkolenie mające na celu wzmocnienie kompetencji rzeczniczych wśród bibliotekarek i bibliotekarzy, po to, aby polskie biblioteki były bardziej cenione, dobrze oceniane i w rezultacie w pełni docenione. W szkoleniu mogą wziąć udział 2 osoby z bibliotek i, przy czym jedną z osób powinna być osobą zarządzającą biblioteką. Druga osoba jest osobą wspierającą szefową/szefa biblioteki w planowaniu i realizacji działań rzeczniczych i jest wybierana dowolnie przez szefową/szefa biblioteki. Więcej informacji na temat szkoleń dostępnych na stronie www.biblioteki.org w dziale Do*cenić bibliotekę www.biblioteki.org Do*cenić bibliotekę Szkolenia z rzecznictwa i wystąpień publicznych
44
Szkolenia z prowadzenia spotkań DOBRE SPOTKANIE. Jak to zrobić? to seria szkoleń, które realizujemy po to, by umacniać kompetencje osób prowadzących spotkania w bibliotekach. Celem szkoleń jest pomóc te talenty rozwijać i sprawić, że tak wymagająca praca z grupami będzie źródłem jeszcze większej satysfakcji i sukcesów zawodowych. Więcej informacji na temat szkoleń i zapisów dostępnych jest na stronie www.biblioteki.org w dziale DOBRE SPOTKANIE. Jak to zrobić? www.biblioteki.org DOBRE SPOTKANIE. Jak to zrobić?
45
Ogólnopolski kongres bibliotek publicznych: 21-22 października 2013
46
WITRYNA BIBLIOTEK PUBLICZNYCH – WWW.BIBLIOTEKI.ORG
47
Subskrypcja do biuletynu: adres email + wybór regionu Podgląd aktualnego biuletynu + archiwum CO MIESIĄC ELEKTRONICZNY BIULETYN
48
prosty formularz elektroniczny do zgłoszenia swojej inicjatywy Podgląd aktualnego biuletynu + archiwum profil Programu Rozwoju Bibliotek na Facebooku POCHWAL SIĘ – KAŻDA BIBLIOTEKA MOŻE PRZESŁAĆ OPIS CIEKAWEGO DZIAŁANIA
49
PYTANIA? Zapraszam do kontaktu: Infolinia: 022 579 17 39 www.biblioteki.org marzena.szewczyk@frsi.org.pl
50
Wirtualny Segregator Wirtualny Segregator to podstawa w komunikacji pomiędzy FRSI i bibliotekami w Programie Rozwoju Bibliotek. To tam umieszczamy wszelkie komunikaty na temat kolejnych działań w programie, szkoleń, konkursów i ofert dla bibliotek. Zachęcamy do częstych odwiedzin segregatora!
51
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp do komputerów, Internetu i szkoleń. Program Rozwoju Bibliotek w Polsce jest realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.