Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSobiesław Mech Został zmieniony 11 lat temu
1
Podsumowanie 10 lat funkcjonowania ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie
Od początku swojego istnienia Samorząd Województwa współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Znaczenie współpracy pomiędzy samorządem a organizacjami pozarządowymi nabrało znaczenia wraz z wejściem w życie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie w 2003 roku, która to stworzyła podstawy prawne i procedury takiego partnerstwa. Oprócz ustawy OPP podstawą programową wszelkich działań podejmowanych przez Województwo Małopolskie jest Strategia Rozwoju WM na lata , Wieloletni program współpracy na lata oraz roczne Programy współpracy. Od 1999 r. Województwo Małopolskie, przekazało ponad 130 mln zł na wsparcie działań prowadzonych przez organizacje pozarządowe w ramach otwartych konkursów ofert. Województwo Małopolskie przekazuje również środki finansowe organizacjom pozarządowym w ramach innych programów tj.: "Małopolska Nasz Region, Nasza Szansa"; Program INTERREG IVC, PO KL, MRPO, PROW oraz inne. W ramach współpracy pozafinansowej Województwo Małopolskie podejmuje szereg przedsięwzięć i inicjatyw, mających na celu promocję działalności sektora pozarządowego w Małopolsce, oraz zwiększenie udziału NGO w realizację zadań publicznych, na rzecz rozwoju dialogu obywatelskiego oraz wolontariatu. Do najważniejszych przedsięwzięć należą: Małopolskie Forum Organizacji Pozarządowych , Małopolska Rada Pożytku Publicznego, Kampania 1% - promująca ideę odpisu 1 % podatku na rzecz małopolskich organizacji , Nagroda AMICUS HOMINUM dla osób czyniących dobro oraz KRYSZTAŁY SOLI dla najlepszych organizacji pozarządowych. Dr Andrzej Bulzak Radny Województwa Małopolskiego Członek Małopolskiej Rady Pożytku Publicznego II kadencji
2
Od początku swojego istnienia Samorząd Województwa współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Znaczenie współpracy pomiędzy samorządem a organizacjami pozarządowymi nabrało znaczenia wraz z wejściem w życie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie w 2003 roku, która to stworzyła podstawy prawne i procedury takiego partnerstwa. Oprócz ustawy OPP podstawą programową wszelkich działań podejmowanych przez Województwo Małopolskie jest Strategia Rozwoju WM na lata , Wieloletni program współpracy na lata oraz roczne Programy współpracy. Od 1999 r. Województwo Małopolskie, przekazało ponad 130 mln zł na wsparcie działań prowadzonych przez organizacje pozarządowe w ramach otwartych konkursów ofert. Województwo Małopolskie przekazuje również środki finansowe organizacjom pozarządowym w ramach innych programów tj.: "Małopolska Nasz Region, Nasza Szansa"; Program INTERREG IVC, PO KL, MRPO, PROW oraz inne. W ramach współpracy pozafinansowej Województwo Małopolskie podejmuje szereg przedsięwzięć i inicjatyw, mających na celu promocję działalności sektora pozarządowego w Małopolsce, oraz zwiększenie udziału NGO w realizację zadań publicznych, na rzecz rozwoju dialogu obywatelskiego oraz wolontariatu. Do najważniejszych przedsięwzięć należą: Małopolskie Forum Organizacji Pozarządowych , Małopolska Rada Pożytku Publicznego, Kampania 1% - promująca ideę odpisu 1 % podatku na rzecz małopolskich organizacji , Nagroda AMICUS HOMINUM dla osób czyniących dobro oraz KRYSZTAŁY SOLI dla najlepszych organizacji pozarządowych. Strategy for Malopolska 2011 – 2016
3
Ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie
Co zmieniła ustawa ? Ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie 2003 – 2013 programy współpracy wolontariat, profesjonalizacja III sektora 1 % podatku na NGO inicjatywa lokalna konsultacje społeczne rady pożytku publicznego Najważniejszą kwestią w ustawie o pożytku jest uregulowanie relacji organizacji pozarządowych z administracją – zwłaszcza samorządową i nazwanie jej współpracą. Ustawa zmieniła pozycję organizacji obywatelskich. Takie działania jak wymiana informacji, konsultacje społeczne, rady pożytku publicznego czy inicjatywa lokalna są jedną z form współpracy z NGO. Ustawa wprowadziła również inne, ważne dla organizacji instrumenty współpracy, przede wszystkim finansowej. Ustawa zobowiązała samorządy do przekazywania organizacjom środków publicznych w drodze konkursowej na ważne społecznie projekty. Program współpracy - Ustawa zobowiązuje również samorząd do tworzenia i konsultowania z lokalnymi organizacjami rocznych programów współpracy, które regulują współpracę tych dwóch sektorów. Rok po wejściu w życie ustawy ten obowiązkowy dokument uchwaliło niespełna 50% samorządów, w ubiegłym roku (2012) - prawie 90%. 2. Inną kwestią, która reguluje ustawa są same organizacje pozarządowe i ich prawa tj. wolontariat, status OPP czy możliwość odpisu 1 % podatku na NGO
4
Najważniejszą kwestią w ustawie o pożytku jest uregulowanie relacji organizacji pozarządowych z administracją – zwłaszcza samorządową i nazwanie jej współpracą. Ustawa zmieniła pozycję organizacji obywatelskich. Takie działania jak wymiana informacji, konsultacje społeczne, rady pożytku publicznego czy inicjatywa lokalna są jedną z form współpracy z NGO. Ustawa wprowadziła również inne, ważne dla organizacji instrumenty współpracy, przede wszystkim finansowej. Ustawa zobowiązała samorządy do przekazywania organizacjom środków publicznych w drodze konkursowej na ważne społecznie projekty. Program współpracy - Ustawa zobowiązuje również samorząd do tworzenia i konsultowania z lokalnymi organizacjami rocznych programów współpracy, które regulują współpracę tych dwóch sektorów. Rok po wejściu w życie ustawy ten obowiązkowy dokument uchwaliło niespełna 50% samorządów, w ubiegłym roku (2012) - prawie 90%. 2. Inną kwestią, która reguluje ustawa są same organizacje pozarządowe i ich prawa tj. wolontariat, status OPP czy możliwość odpisu 1 % podatku na NGO Strategy for Malopolska 2011 – 2016
5
Wolontariat Uregulowano zasady wolontariatu tj. zawieranie pisemnego porozumienia, ubezpieczenia wolontariusza i przygotowania zaświadczenia o wykonywaniu pracy 55 % stowarzyszeń i fundacji korzysta ze wsparcie wolontariuszy po kilkuletnim kryzysie powoli odradza się zainteresowanie wolontariatem w Polsce najczęściej w wolontariat angażują się osoby z wyższym wykształceniem oraz uczniowie i studenci Województw o Małopolskie promuje ideę wolontariatu m.in.: poprzez otwarty konkurs ofert z dziedziny promocji i organizacji wolontariatu oraz konkurs Amicus Hominum. Ustawa o pożytku wprowadziła do polskiego systemu prawnego pojęcie wolontariatu. Uregulowano zasady wolontariatu tj. zawieranie pisemnego porozumienia, ubezpieczenia wolontariusza i przygotowania zaświadczenia o wykonywaniu pracy. 55 % stowarzyszeń i fundacji korzysta ze wsparcie wolontariuszy. Według badań Fundacji Batorego z 2013 r. 62% Polaków godzi się pracować za darmo na rzecz lokalnej społeczności. najczęściej w wolontariat angażują się osoby z wyższym wykształceniem oraz uczniowie i studenci Województw Małopolskie promuję ideę wolontariatu m.in.: poprzez otwarty konkurs ofert z dziedziny promocji i organizacji wolontariatu oraz konkurs Amicus Hominum.
6
Dynamika III sektora W ciągu 10 lat ( ) liczba zarejestrowanych organizacji pozarządowych wzrosła o ponad 100 % Polska Małopolska Dynamika liczby organizacji pozarządowych Dobrej ilustracji dynamiki organizacji pozarządowych w Małopolsce dostarcza analiza rejestru REGON. Należy jednak pamiętać, że jest to spis organizacji zarejestrowanych, a nie liczby rzeczywiście działających organizacji. W ciągu 10 lat (od 2002 do 2012) liczba zarejestrowanych organizacji pozarządowych wzrosła o ponad 100 % W całym kraju z (2002) do (2012) W Małopolsce z (2002) do (2012)
7
1 % podatku na NGO Ustawa umożliwiła podatnikom przekazywanie 1 % podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego Województwo Małopolskie od kilku lat realizuję Kampanię 1 % – poświęconą popularyzacji mechanizmu odpisu 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego Z roku na rok coraz więcej podatników i więcej środków finansowych w ramach odpisu 1 % podatku jest przekazywanych na organizacje pozarządowe Odpis 1% podatku społecznie staje się popularny Ustawa pozwoliła zwykłym obywatelom na przekazanie 1% podatku. W 2012 roku zdecydowało się na to ponad 11 mln osób, a środki z 1% trafiły do blisko 7 tys. organizacji, czyli do większości uprawnionych podmiotów. Łączna pozyskana kwota wyniosła ponad 450 mln zł. Województwo Małopolskie W 2012 roku odbyła się V edycja kampanii popularyzującej ideę odpisu 1% podatku na rzecz małopolskich organizacji pożytku publicznego pod hasłem "Twój 1% to siła Małopolski”. W 2012 roku Małopolanie przekazali na rzecz OPP zł, w tym zł na organizacje pożytku publicznego w regionie.
8
Inicjatywa Lokalna Ustawa umożliwiła mieszkańcom lokalnych społeczności podejmowanie działań z pomocą władz w najbliższym otoczeniu. Sejmik Województwa Małopolskiego w 2012 r. przyjął uchwałę w sprawie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadań publicznych w ramach inicjatywy lokalnej Ustawa umożliwiła mieszkańcom lokalnych społeczności podejmowanie działań z pomocą władz w najbliższym otoczeniu. W dniu 24 września 2012 r. Sejmik Województwa Małopolskiego podjął uchwałę przyjmującą tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o realizację zadań publicznych w ramach inicjatywy lokalnej. Inicjatywa lokalna jest jedną z dostępnych form współpracy przy realizacji zadań publicznych określonych w ustawie o pożytku. Katalog zadań możliwych do realizacji w ramach inicjatywy lokalnej jest określony w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Istotą tych działań jest wykorzystanie potencjału społecznego i zaangażowania mieszkańców. Inicjatywa lokalna jest więc z jednej strony nowym narzędziem realizacji zadań publicznych, a z drugiej strony wspieraniem lokalnej energii i aktywności obywatelskiej. Zgodnie z zapisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przyjętej przez Województwo Małopolskie uchwały, mieszkańcy Małopolski mogą samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych złożyć wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o realizację zadania publicznego.
9
Ustawa umożliwiła mieszkańcom lokalnych społeczności podejmowanie działań z pomocą władz w najbliższym otoczeniu W dniu 24 września 2012 r. Sejmik Województwa Małopolskiego podjął uchwałę przyjmującą tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o realizację zadań publicznych w ramach inicjatywy lokalnej. Inicjatywa lokalna jest jedną z dostępnych form współpracy przy realizacji zadań publicznych określonych w ustawie o pożytku. Katalog zadań możliwych do realizacji w ramach inicjatywy lokalnej jest określony w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Istotą tych działań jest wykorzystanie potencjału społecznego i zaangażowania mieszkańców. Inicjatywa lokalna jest więc z jednej strony nowym narzędziem realizacji zadań publicznych, a z drugiej strony wspieraniem lokalnej energii i aktywności obywatelskiej. Zgodnie z zapisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przyjętej przez Województwo Małopolskie uchwały, mieszkańcy Małopolski mogą samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych złożyć wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o realizację zadania publicznego. Strategy for Malopolska 2011 – 2016
10
Konsultacje społeczne
Ustawa wprowadziła również obowiązek konsultacji społecznych z sektorem pozarządowym Dzięki nowym zapisom organizacje pozarządowe mają możliwość wypowiedzenia się na temat ważnych spraw, które mają wpływ na życie mieszkańców. Sejmik Województwa Małopolskiego w 2010 r. przyjął uchwałę w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z Małopolską Radą Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sferze działalności pożytku publicznego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej W 2012 roku Województwo Małopolskie skonsultowało z sektorem pozarządowym ponad 50 aktów prawnych, strategii, programów oraz innych ważnych dokumentów Ustawa wprowadziła również obowiązek konsultacji społecznych z sektorem pozarządowym Dzięki nowym zapisom organizacje pozarządowe mają możliwość wypowiedzenia się na temat ważnych spraw, które mają wpływ na życie mieszkańców. Sejmik Województwa Małopolskiego w 2010 r. przyjął uchwałę w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z Małopolską Radą Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sferze działalności pożytku publicznego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej Uchwała Nr XLVII/776/10 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dn. 30 sierpnia 2010 roku. W 2012 roku Województwo Małopolskie skonsultowało z sektorem pozarządowym ponad 50 aktów prawnych, strategii, programów oraz innych ważnych dokumentów.
11
Małopolska Rada Pożytku Publicznego
W 2010 roku ustawa wprowadziła możliwość tworzenia wojewódzkiej rady działalności pożytku publicznego Małopolska Rada Pożytku Publicznego powstała w 2005 roku z inicjatywy Samorządu Województwa Małopolskiego, wyprzedzając tym samym zapisy z ustawy Rada była pierwszym tego typu zespołem w województwie, i jedna z pierwszych w kraju Rada jest zespołem o charakterze opiniodawczo-doradczym w zakresie współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi Obok konsultacji istotnym wyrazem współpracy partnerskiej może być włączanie przedstawicieli organizacji w prace rad pożytku publicznego. W 2010 roku ustawa wprowadziła możliwość tworzenia rad działalności pożytku publicznego Samorząd Województwa Małopolskiego na długo przed wprowadzeniem ustawy o pożytku, wyprzedzając tym samym zapisy z ustawy powołał do życia Małopolską Radę Pożytku Publicznego roku jako zespół o charakterze opiniodawczo-doradczym w zakresie współpracy samorządu województwa z organizacjami pozarządowymi Rada II kadencji działa od 2009 roku Do tej pory odbyło się 15 posiedzeń Rady Rada debatowała ok. 50 godzin Zrealizowano ok. 10 spotkań dot. konsultacji społecznych z udziałem Rady W ramach rady działały 4 zespoły zadaniowe, łącznie 14 spotkań. Wraz z MRPP urząd zrealizował 4 Małopolskie Fora Organizacji Pozarządowych Obecna Rada Pożytku Publicznego w czerwcu kończy swoja czteroletnią kadencję. W najbliższym czasie (czerwiec / lipiec ) zostanie ogłoszony nabór na członków nowej rady. Serdecznie zapraszamy !
12
Małopolska Rada Pożytku Publicznego
Małopolska Rada Pożytku Publicznego Współpraca samorządu województwa z NGO W czasie trwania kadencji Rady, podejmowano szereg tematów i inicjatyw, mających na celu usprawnienie współpracy WM z NGO oraz promocję działalności sektora pozarządowego w Małopolsce, w tym zwiększenie udziału NGO w realizację zadań publicznych, na rzecz rozwoju dialogu obywatelskiego oraz wolontariatu. Podczas spotkań debatowano m.in.: o programach współpracy, budżecie, bazie komisji konkursowych, konsultacjach społecznych, Wieloletniej perspektywie współpracy III sektora z WM
13
Małopolska Rada Pożytku Publicznego
Małopolska Rada Pożytku Publicznego Profesjonalizacja sektora pozarządowego Rada na swoich posiedzeniach oraz na Małopolskich Forach Organizacji Pozarządowych dyskutowała również na tematy związane z profesjonalizacją III sektora mi.in.: promocja organizacji pozarządowych, public relation w III sektorze, Wizerunek organizacji pozarządowych kampanie społeczne, społeczna odpowiedzialność biznesu a współpraca BIZNES – NGO, czy kwestie zw. z wolontariatem.
14
promocja organizacji pozarządowych, public relation w III sektorze,
Rada na swoich posiedzeniach oraz na Małopolskich Forach Organizacji Pozarządowych dyskutowała również na tematy związane z profesjonalizacją III sektora mi.in.: promocja organizacji pozarządowych, public relation w III sektorze, Wizerunek organizacji pozarządowych kampanie społeczne, społeczna odpowiedzialność biznesu a współpraca BIZNES – NGO, czy kwestie zw. z wolontariatem. Strategy for Malopolska 2011 – 2016
15
Małopolska Rada Pożytku Publicznego
Małopolska Rada Pożytku Publicznego Wieloletni Program współpracy z NGO , WM w 2012 roku przyjęło Wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi na lata , który jest dokumentem regulującym długofalowe kierunki współpracy WM z organizacjami pozarządowymi w pięcioletnim horyzoncie czasowym. Prace nad Wieloletnim programem rozpoczęły się we wrześniu 2011 r, kiedy to MRPP przeprowadziła analizę stanu trzeciego sektora w Małopolsce oraz powołała zespół zadaniowy. Zakończeniem prac zespołu zadaniowego było zorganizowanie Warsztatów dot. wieloletniego programu współpracy, na których wspólnie z MRPP, przedstawicielami NGO, radnymi SWM, pracownikami Urzędu oraz przedstawicielami wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych stworzono wizję i cele szczegółowe, które stały się podstawą tego programu. Program został przyjęty w listopadzie 2012 r. po konsultacjach społecznych, w których wzięło udział ponad 200 organizacji pozarządowych. W ślad zapisów ustawy o pożytku i możliwości tworzenia Wieloletnich programów współpracy pomiędzy samorządem a NGO, WM w 2012 roku przyjęło Wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi na lata , który jest dokumentem regulującym długofalowe kierunki współpracy WM z organizacjami pozarządowymi w pięcioletnim horyzoncie czasowym. Prace nad Wieloletnim programem rozpoczęły się we wrześniu 2011 r, kiedy to MRPP przeprowadziła analizę stanu trzeciego sektora w Małopolsce oraz powołała zespół zadaniowy. Zakończeniem prac zespołu zadaniowego było zorganizowanie Warsztatów dot. wieloletniego programu współpracy, na których wspólnie z MRPP, przedstawicielami NGO, radnymi SWM, pracownikami Urzędu oraz przedstawicielami wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych stworzono wizję i cele szczegółowe, które stały się podstawą tego programu. Program został przyjęty w listopadzie 2012 r. po konsultacjach społecznych, w których wzięło udział ponad 200 organizacji pozarządowych.
16
Sytuacja Wolontariatu w Małopolsce
Małopolska Rada Pożytku Publicznego Rada doceniając wagę wolontariatu postanowiła utworzyć zespół ds. wolontariatu. Podczas spotkań rozmawiano na temat sytuacji wolontariatu w Małopolsce. Na podstawie zgłoszonych uwag i propozycji został opracowywany Raport – Wolontariat w Województwie Małopolskim, który jest swego rodzaju punktem wyjścia i kierunkiem działań mających na celu podkreślenie najważniejszych obszarów działania w zakresie rozwoju wolontariatu w Małopolsce. Raport został przedstawiony jako rekomendacja rady dla Zarządu Województwa Małopolskiego. Sytuacja Wolontariatu w Małopolsce Rada doceniając wagę wolontariatu postanowiła utworzyć zespół ds. wolontariatu. Podczas spotkań rozmawiano na temat sytuacji wolontariatu w Małopolsce. Na podstawie zgłoszonych uwag i propozycji został opracowywany Raport – Wolontariat w Województwie Małopolskim, który jest swego rodzaju punktem wyjścia i kierunkiem działań mających na celu podkreślenie najważniejszych obszarów działania w zakresie rozwoju wolontariatu w Małopolsce. Raport został przedstawiony jako rekomendacja rady dla Zarządu Województwa Małopolskiego.
17
Małopolska Rada Pożytku Publicznego Konsultacje społeczne
z udziałem członków Rady Zrealizowano kilkanaście spotkań dot. konsultacji społecznych z udziałem przedstawicieli Rady w większych miastach Małopolski.
18
Małopolska Rada Pożytku Publicznego
Małopolska Rada Pożytku Publicznego Przedstawiciele MRPP w innych zespołach i komisjach Przedstawiciele Rady uczestniczyli również w pracach zespołów i komisji tj.: Kapituła Amicus Hominum, Kapituła Kryształy Soli, Rada Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, Małopolska Rada ds. Społeczeństwa Informacyjnego, komisja oceniająca projekt „Konserwator” Przedstawiciele Rady uczestniczyli również w pracach zespołów i komisji tj.: Kapituła Amicus Hominum, Kapituła Kryształy Soli, Rada Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, Małopolska Rada ds. Społeczeństwa Informacyjnego, komisja oceniająca projekt „Konserwator”
19
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.