Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSobiesława Sommer Został zmieniony 11 lat temu
1
SEMINARIUM PODSUMOWUJĄCE PROJEKT INCOWATRANS
PROJEKT GRUPY EUREKA NOWA GENERACJA PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKOWO STATKÓW ŚRÓDLĄDOWYCH I PRZYBRZEŻNYCH DLA POLSKIEGO SYSTEMU DRÓG WODNYCH RELACJI WSCHÓD - ZACHÓD (A NEW GENERATION OF ENVIRONMENT FRIENDLY INLAND & COASTAL SHIPS FOR POLISH EAST-WEST WATERWAYS) SEMINARIUM PODSUMOWUJĄCE PROJEKT INCOWATRANS Gdańsk,
2
MATERIAŁY Z SEMINARIUM DOSTĘPNE NA
PROJEKT GRUPY EUREKA MATERIAŁY Z SEMINARIUM DOSTĘPNE NA STRONIE INTERNETOWEJ Gdańsk,
3
EUREKA PROJECT E!3065 - INCOWATRANS 2003-2006
PROJEKT GRUPY EUREKA NOWA GENERACJA PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKOWO STATKÓW ŚRÓDLĄDOWYCH I PRZYBRZEŻNYCH DLA POLSKIEGO SYSTEMU DRÓG WODNYCH RELACJI WSCHÓD - ZACHÓD (A NEW GENERATION OF ENVIRONMENT FRIENDLY INLAND & COASTAL SHIPS FOR POLISH EAST-WEST WATERWAYS) EUREKA PROJECT E! INCOWATRANS Gdańsk,
4
CELE PROJEKTU CELE STRATEGICZNE
STWORZENIE WARUNKÓW WYJŚCIOWYCH DLA POBUDZENIA DZIAŁAŃ INNOWACYJNYCH, PRZYCIĄGNIĘCIA DO WSPÓŁPRACY SEKTORA MŚP I STWORZENIE PODBUDOWY MERYTORYCZNEJ DO UBIEGANIA SIĘ WŁADZ LOKALNYCH O EUROPEJSKIE FUNDUSZE STRUKTURALNE DLA REWITALIZACJI POLSKICH ŚRÓDLĄDOWYCH SZLAKÓW WODNYCH W-Z-W WRAZ Z INFRASTRUKTURĄ Z ZACHOWANIEM ICH WALORÓW EKOLOGICZNYCH (zgłoszono propozycje nowego projektu do 7 PR UE oraz do krajowego programu „Wędka Technologiczna”) AKTYWIZACJA GOSPODARCZA REJONÓW PRZYLEGŁYCH DO ŚRÓDLĄDOWYCH SZLAKÓW WODNYCH W-Z-W ODCIĄŻENIE TRANSPORTU SZYNOWEGO I DROGOWEGO ORAZ ICH SZLAKÓW KOMUNIKACYJNYCH
5
STRUKTURA PROJEKTU GŁÓWNY KOORDYNATOR PROJEKTU
prof. dr hab. inż. K. Rosochowicz POLSKA GAŁĄŹ PROJEKTU ANALIZY PROEKOLOGICZNE STAN I STRUKTURA SZLAKU WZW POWYŻEJ WŁOCŁAWKA OCENA ISTNIEJĄCYCH PROJEKTÓW GŁÓWNY WYKONAWCA REALIZACJA ZADAŃ PROJEKTOWYCH TERMINALE MULTIMODALNE BAZY ETAPOWE Politechnika Gdańska WOiO Firma Projektowa SINUS Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Środowiska KATEDRY Katedra I Katedra II Katedra III Katedra IV Katedra V Zakład II Zespół projektowy Specjaliści zewnętrzni indywidualni Grupy zadaniowe Katedra VI PROBLEMY EKONOMICZNE INSTYTUT MORSKI GDAŃSK KONCEPCJA WODNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKO-TOWAROWEGO ŚRÓDLĄDOWEGO WZW PRZEZ TERYTORIUM POLSKI Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Wydział Architektury Specjaliści indywidualni Politechnika Wrocławska Instytut Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn ZAGRANICZNA GAŁĄŹ PROJEKTU ESTONIA NIEMCY ZAGRANICZNA GAŁĄŹ PROJEKTU Maritime Consulting and Finance Ltd INFERT GmbH ROSTOCK PARTNER WSCHODNI POTRZEBY TRANSPORTOWE W-Z (BAŁTYK, ŚRÓDLĄDZIE) OCENA TONAŻU ISTNIEJĄCEGO I PRZEWIDYWANEGO CHARAKTER FLOTY ŚRÓDLĄDOWEJ W-Z-W DO LINI ODRY ANALIZA POTRZEB EUROPEJSKIEGO TRANSPORTU W-Z-W OCENA POTRZEB TRANSPORTOWYCH W-Z-W CHARAKTERYSTYKA SZLAKU I PRZYSZŁEJ FLOTY PRZESZKODY ROZWOJOWE ? nie podjęli współpracy
6
STRUKTURA KOMITETU STERUJĄCEGO
GŁÓWNY KOORDYNATOR PROJEKTU Przedstawiciel Politechniki Gdańskiej Przedstawiciel Firmy SINUS Przedstawiciel Politechniki Warszawskiej Przedstawiciel Politechniki Wrocławskiej Przedstawiciel Instytutu Morskiego Przedstawiciel Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG Przedstawiciel Firmy Maritime Consulting and Finance Ltd ESTONIA Przedstawiciel Firmy INFERT GmbH Rostock NIEMCY Przedstawiciel Partnera WSCHODNIEGO Sekretarz projektu
7
CELE PROJEKTU CELE GŁÓWNE
Projekty wstępne następujących ekologicznych statków lub zestawów śródlądowych i statku przybrzeżnego: klasyczny motorowy kontenerowiec śródlądowy (Berlin,Toruń, Gdańsk, Elbląg, Kaliningrad), zaprojektowany w konwencji UNIVERSAL CARGO, śródlądowy statek typu ro-ro (lub con-ro) (trasa j.w.), zaprojektowany w konwencji wielozadaniowego zestawu pchanego (ro-ro, kontenerowiec), luksusowy liniowy śródlądowy statek pasażerski w dwóch opcjach konstrukcyjnych: klasycznej (konstrukcyjnie przekwalifikowanej na 2 członowy zestaw pchany zestawiony z wielofunkcyjnych modułów mieszkalnych o różnym standardzie – 2 opcje), członowej z zastosowaniem stalowych konstrukcji typu sandwich (SANDWICH SNAKE SHIP) (na statku dodatkowo rozwinięto funkcję sanatoryjno rehabilitacyjną), kabotażowiec – zgodnie z prognozami rozwoju rynku (zdjęty z programu z uwagi na brak perspektyw wykorzystania w innej wersji, niż przedstawiona w projekcie Baltecological Ship). (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Rozwinięte koncepcje projektowe towarowego terminalu multimodalnego i modułowego luksusowego pasażerskiego punktu etapowego wraz opcjami infrastruktury rejonu miasta TORUNIA z pełnym zabezpieczeniem warunków ochrony środowiska. Dodatkowo wykonano prace dla rejonu miasta Elbląga w związku z odnowieniem koncepcji uruchomienia tam pomocniczego portu handlowego po przekopaniu Mierzej Wiślanej. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
8
CELE PROJEKTU CELE POŚREDNIE (1/2)
Analiza i ocena wraz z prognozą rozwojową dotyczącą uwarunkowań ekonomiczno organizacyjnych rewitalizacji transportu masy towarowej i pasażerów polskimi śródlądowymi szlakami wodnymi w relacji WSCHÓD-ZACHÓD-WSCHÓD (W-Z-W). (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Analiza możliwości produkcyjnych krajowego zaplecza technicznego, żeglugi śródlądowej i stoczni remontowo-budowlanych budujących małe statki w zakresie czystych ekologicznie procesów budowy i remontów planowo zapobiegawczych dla projektowanych statków. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Opracowanie ramowych przyjaznych środowiskowo nowoczesnych procesów budowy wybranych typów statków w warunkach stoczni wytypowanej w oparciu o wskaźnikową metodę techniczno-ekonomiczną. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
9
CELE PROJEKTU CELE POŚREDNIE (2/2)
Ocena aktualnego stanu technicznego polskich śródlądowych szlaków wodnych i ich infrastruktury (w tym portów) oraz kierunków działań dla poprawienia tego stanu (trasa BERLIN-Warta-Noteć-Wisła-TORUŃ-GDAŃSK i dalej ELBLĄG-KALININGRAD z różnymi opcjami etapów w rejsie „TAM i Z POWROTEM” (Rozszerzono o trasę środkowej Wisły, Bugu i Narwi). Sporządzenie precyzyjnej bazy danych dotyczącej: stanu śródlądowych szlaków wodnych komunikacyjnych z infrastrukturą (System GIS), dostępnych w kraju projektów dotyczących rozbudowy, modernizacji, rewitalizacji tych szlaków, (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu), stanu posiadania w kraju taboru i struktury oraz przeznaczenie przewożonych ładunków i pasażerów w rejonie środkowej Odry z ukierunkowaniem na wschód, (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu), stanu i perspektyw szkolnictwa na poziomie robotniczym (marynarz), technikum i wyższym dla potrzeb rewitalizacji i obsługi śródlądowego transportu wodnego przez terytorium Polski, (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
10
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (1/9)
Studia i kompendium problemów prawno-formalnych związanych z eksploatacją i rewitalizacją polskich szlaków wodnych śródlądowych przybrzeżnych, z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska, (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Studia i kompendium systemów regulacji prawnych i technicznych odniesieniu do statków eksploatowanych w obrębie wód śródlądowych i przybrzeżnych z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska, (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
11
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (2/9)
Studia przyjaznych środowisku procesów budowy i remontu taboru śródlądowego i przybrzeżnego w stoczniach krajowych: identyfikacja stoczni śródlądowych i małych morskich stoczni remontowo-budowlanych (także prywatnych), charakterystyka potencjału produkcyjnego, charakterystyka stanu organizacyjno-ekonomicznego, identyfikacja problemów ekologicznych, przekrój rodzaju i stanu zamówień, kwantyfikacja typowych procesów technologicznych z charakterystyką, problemy ekologiczne stoczni (wg listy), stan normalizacji, unifikacji i standaryzacji stoczni z uwzględnieniem ISO, perspektywy rynkowe i rozwojowe. (Opracowania studialne w raportach cząstkowych dostępnych w bibliotece projektu).
12
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (3/9)
Kompendium i wnioski z wykonanych dotąd projektów dotyczących: rozwoju rzeczonych szlaków wodnych i ich infrastruktury technicznej, stan i perspektywy rozwoju taboru pływającego, perspektyw rozwoju infrastruktury portów i przystani, infrastruktury turystycznej wytypowanych szlaków. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Identyfikacja i analiza ryzyka dla środowiska naturalnego wynikającego budowy, remontów i eksploatacji statków różnych typów na rzecznych szlakach wodnych oraz infrastruktury technicznej i turystycznej szlaków. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Prognozy krótko i długoterminowe liniowej i lokalnej struktury przewozu ładunków i pasażerów przez polskie i (porównawczo) europejskie szlaki wodne, z uwypukleniem tendencji przedłużania europejskich wodnych szlaków transportowych na terytorium Polski. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu oraz w Instytucie Morskim).
13
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (4/9)
Charakterystyka i ocena aktualnego stanu śródlądowych lokalnych, liniowych i kabotażowych szlaków wodnych i ich infrastruktury oraz trendów rozwojowych dla celów żeglugi liniowej i lokalnej (szlaki, śluzy, porty, najbliższe zmiany modernizacyjne, ograniczenia projektowe) np. głębokość, wysokość (mosty), szerokości i długości śluzy i kanały. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Ekonomiczne, techniczne i społeczne aspekty transportu ładunków i pasażerów oraz społecznego rozwoju regionalnego i lokalnego wzdłuż dróg wodnych – stan aktualny, planowane przedsięwzięcia i perspektywy z uwzględnieniem problemów ochrony środowiska. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
14
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (5/9)
Wstępne koncepcje opcji alternatywnych szlaków i systemów transportu lokalnego i liniowego wodnego w tym multimodalnych dla wód śródlądowych i przybrzeżnych: dobór szlaków i ich pożądanej infrastruktury technicznej, dobór struktury i typów statków oraz wstępna charakterystyka taboru handlowego i pasażerskiego (alternatywne plany generalne, struktura ładowni i pomieszczeń pasażerskich oraz ich infrastruktury), koncepcja ruchu turystycznego pasażerskiego liniowego i lokalnego (trasy i szlaki, rytmiczność działań, przystanie standardowe, punkty postojowe, modelowe standardy wyjściowe i ich infrastruktura turystyczna, koncepcje projektowe bazy etapowej wraz z infrastrukturą, środki, zakres i cele działalności związanej), założenia do projektów wstępnych statków, rozwinięte koncepcje terminalu multimodalnego wraz z infrastrukturą wewnętrzną i w nawiązaniu do krajowej sieci komunikacyjnej i jej kierunków rozwoju. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
15
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (6/9)
Analiza stanu wiedzy w zakresie opcyjności rozwiązań systemów napędowych oraz innych systemów okrętowych statków w zależności od ich przeznaczenia i opcyjności z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i głębokości akwenów eksploatacji: napędy główne (spalinowe, spalinowo elektryczne klasyczne, z łożyskami elektromagnetycznymi, zasilane paliwami konwencjonalnymi, zasilane gazem itp.), pędniki i linie wałów (śruby, koła łopatkowe, napęd strumieniowy itp.), manewrowność i urządzenia sterowe, urządzenia okrętowe i brzegowe ochrony środowiska, systemy okrętowe i lądowe za i wyładunku masy towarowej oraz jej magazynowania i przemieszczania docelowego na lądzie, zalecenia doboru napędów, pędników, sterów oraz innych systemów okrętowych, wstępne założenia projektowe statków w opcjach. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
16
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (7/9)
Opcje projektowych koncepcji teoretyczno-konstrukcyjnych wybranych typów statków. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Projekt i weryfikacja linii teoretycznych dla 4-ch statków w opcjach: wstępne obliczenia projektowe, badania modelowe eksperymentalne i/lub wirtualne z zakresu oporów i manewrowności (wg potrzeby), zalecane poprawki linii teoretycznych projektowanych statków. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
17
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (8/9)
Opracowanie rozwiniętych projektów wstępnych 4-ch wybranych typów (w wersjach) statków przyjaznych środowisku naturalnemu: Obliczenia teoretyczne ostateczne linie teoretyczne, obliczenia hydrostatyczne, obliczenia stateczności w stanach uszkodzonych i nie uszkodzonych, dobór systemu parametrów układu napędowego i systemów okrętowych ze wskazaniem rozwiązań technicznych (statek I, II, III, IV (w opcjach)). (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Konstrukcja i wytrzymałość wstępny projekt konstrukcyjny kadłuba i nadbudowy wraz z obliczeniami (statek I, II, III i IV (w wersjach)). (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Plany generalne kadłuba, systemów oraz opis techniczny poszczególnych statków: statek I, II, III i IV (w wersjach). (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu).
18
GŁÓWNE ZADANIA KIERUNKOWE PROJEKTU (9/9)
Merytoryczna i obliczeniowa weryfikacja projektów statków (w wariantach) wraz z ewentualnymi poprawkami projektu. (Recenzja weryfikacyjna prof. Kulczyka z Politechniki Wrocławskiej dostępna w bibliotece projektu). Ocena i świadectwo Towarzystwa Klasyfikacyjnego. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Wytypowanie wariantowe stoczni produkcyjnej wraz z ramowym opracowaniem procesu technologicznego wybranego statku z zachowaniem warunków ochrony środowiska. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Ocena kosztów budowy i eksploatacji statków (w wariantach). (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Analiza stanu kadry eksploatacyjnej oraz systemu edukacji na rzecz żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej: projektowanie i konstrukcja, eksploatacja, budowa i remonty, obsługa turystyczna. (Opracowania studialne dostępne w bibliotece projektu). Koordynacja prac.
19
INFORMACJE E!3065 W lipcu 2004 r. odbyło się spotkanie z Wiceprezydentem Miasta Torunia i zespołem pracowników Wydziału Rozwoju Miasta i Ekologii na którym zademonstrowano koncepcję ruchu pasażerskiego oraz rozwiniętą koncepcję projektową modułowego punktu etapowego dla ruchu pasażerskiego. Omawiano też koncepcję wspólnego wystąpienia o finansowaniu z europejskiego funduszu strukturalnego. W maju 2005 r. odbyło się Seminarium tematyczne na terenie miasta Elbląga (organizator –Instytut Morski) poświęcone tematyce projektu. Wydano Materiały Konferencyjne. W 2006 r. odbyło się Seminarium tematyczne na terenie miasta Bydgoszcz. Omawiano problemy żeglugi i rozwiązania techniczne projektu (organizator – Instytut Morski). Wydano Materiały Konferencyjne. W listopadzie 2006 r. na zaproszenie międzynarodowej organizacji Odra - Ström Verein wygłoszono 2 referaty prezentujące końcowy dorobek konstrukcyjny projektu W ramach prac związanych z projektem przygotowano 1 monografię profesorską pt: Metody przydatne do wspomagania komputerem projektowania wstępnego statków śródlądowych. Wyniki prac projektu obejmują 260 opracowań i raportów oraz dokumentację techniczną. Wydano 2 zeszyty specjalne PMR obejmujące całość zagadnień projektu.
20
KONTYNUACJA E!3065
21
„Wędka technologiczna”
KONTYNUACJA E!3065 „Wędka technologiczna”
22
KONTYNUACJA E!3065
23
Dziękuję za uwagę E!3065 Kanał Bydgoski
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.