Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dr Małgorzata Ganczar. ebiznes Model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, w szczególności aplikacjach.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dr Małgorzata Ganczar. ebiznes Model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, w szczególności aplikacjach."— Zapis prezentacji:

1 Dr Małgorzata Ganczar

2 ebiznes Model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, w szczególności aplikacjach internetowych. Światowa Organizacja Handlu (WTO) definiuje E-commerce jako produkcje, reklamę, sprzedażi dystrybucjęproduktów poprzez sieci teleinformatyczne. Termin wprowadzony w 1995 roku przez IBM. eBiznes nie powinien być mylony z e-commerce (elektronicznym handlem), który ogranicza się do promocji i sprzedaży artykułów w sieci. Pojęcie elektronicznego biznesu obejmuje m.in. wymianę informacji między producentami, dystrybutorami i odbiorcami produktów i usług, zawieranie kontraktów, przesyłanie dokumentów, prowadzenie telekonferencji, pozyskiwanie nowych kontaktów, wyszukiwanie informacji, etc

3 Transakcja elektroniczna/internetowa transakcją elektroniczną jest sprzedaż lub zakup towarów lub usług, niezależnie od tego, czy odbywa sięto między przedsiębiorcami, gospodarstwami domowymi, osobami fizycznymi, rządami i innymi publicznymi lub prywatnymi organizacjami, prowadzony za pośrednictwem sieci komputerowych, Transakcją internetową jest sprzedaż lub zakup towarów lub usług, niezależnie od tego, czy odbywa się to między przedsiębiorcami, gospodarstwami domowymi, osobami fizycznymi, rządami i innymi publicznymi lub prywatnymi organizacjami, prowadzony poprzez sieć Internet.

4 Handel elektroniczny ecommerce (electronic commerce) Jest to elektroniczne wspomaganie handlu online oraz wymiany dokumentów biznesowych. Obejmuje kupno oraz sprzedaż towarów i usług w Internecie (witryny WWW z katalogami i ofertami, elektroniczne wspomaganie zakupów), przekazywanie zamówień i potwierdzeń oraz obsługę płatności bezgotówkowych. Firmy wykorzystują internetowe aplikacje e-commerce w celu usprawnienia działalności (poszerzenie kanału dystrybucji, obsługa klientów i dostawców, sprzedaż, marketing, zarządzanie, etc.).

5 Handel elektroniczny (e-commerce) Handel elektroniczny związany jest z działalnością gospodarczą opartą na przetwarzaniu i transmisji danych w postaci tekstu, dźwięku, obrazu. Obejmuje procesy zakupów, sprzedaży, obsługi klienta, dystrybucji produktów i usług, współpracy między przedsiębiorstwami, jak również cyfrowych płatności realizowanych w oparciu o publiczne lub prywatne sieci komputerowe. (Kohler, Best, 2001r.)

6 Pojęcia związane z e - commerce Towar dobro materialne np. długopis dobro niematerialne np. program komputerowy Kontrahent na rynku elektronicznym w zależności od wyboru sposobu zawierania transakcji oraz dokonania płatności znany anonimowy

7 Pojęcia związane z e - commerce Dokument elektroniczny - poświadczenie operacji gospodarczej w rozumieniu formalnoprawnym, Pieniądz elektroniczny (cybergotówka) w tym karty płatnicze, występuje w postaci elektronicznych płatności, operacja elektroniczna – gromadzenie informacji, negocjacje, realizacja operacji.

8 Cele handlu elektronicznego pozyskanie nowych klientów, reklamowanie i oferowanie klientom nowych produktów i usług, usprawnienie obsługi klientów budowanie lojalności klientów, wzrost jakości kapitału ludzkiego, wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesach handlowych, osiągniecie przez przedsiębiorstwa przewagi konkurencyjnej i przywództwa

9 Cechy handlu elektronicznego wszechobecność dzięki dostępowi do Internetu z każdego miejsca na świecie, zasięg globalny – uczestnikami mogą być obywatele całego świata, bogactwo informacji ( tekst, audio, wideo), ułatwiona obsługa zamówień, uniwersalne standardy, szybki dostęp do informacji.

10 Różnice pomiędzy handlem tradycyjnym i elektronicznym

11

12 Podział handlu elektronicznego ze względu na sposób prowadzonej działalności

13 Podział handlu elektronicznego wg rodzaju towarów i usług

14 Modele biznesu internetowego Model brokera - np. serwisy ogłoszeniowe, Model reklamowy – np. onet.pl, Model pośrednika informacyjnego – np. porównywarki cen, Model kupca tzw. elektroniczny handlowiec, Model producenta – dotarcie bez pośredników do klientów, Model wirtualnej wspólnoty – np. fecebook Model abonencki – płatne bazy informacji,

15 Korzyści handlu elektronicznego dla klienta większa możliwość wyboru, spośród wielu dostawców i większej ilości produktów, zapewnienie produktów i usług po mniejszej cenie, umożliwienie dokonywania zakupów w wielu miejscach naraz przeprowadzenie szybkich porównań, szybsza dostawa produktów i usług, dokonywanie zakupów 24 godziny na dobę, przez cały rok, z niemal każdej lokalizacji, uzyskiwanie istotnych i szczegółowych informacji w krótkim czasie, dostęp do zróżnicowanych produktów, od komputerów po samochody, po konkurencyjnych cenach, możliwość partycypacji w wirtualnych aukcjach, interakcja pomiędzy klientami polegającą na wymianie komunikatów i doświadczeń.

16 Systemy handlu elektronicznego w sektorze B2C portale i serwisy internetowe – dostęp do informacji o produktach, reklam, sprzedaż on–line i na aukcjach np. onet.pl, WP.pl, Interia.pl, Gazeta.pl, Hoga.pl, Ahoj.pl, Sprzedaż detaliczna – sklepy on-line, pasaże handlowe, zakup za pośrednictwem e-maila, Dostawcy zawartości – dystrybucja muzyki, zdjęć, oprogramowania, książek, Brokerzy transakcji – usługi finansowe, biura podróży, pośrednictwo pracy, Dostawcy „społeczności” – tworzenie wspólnych grup zainteresowań, wymiany doświadczeń, Dostawcy usług – oferta usług, konsultacje.

17 Sklepy internetowe Sklep internetowy – to witryna, za pomocą której internauta może dokonać zakupu towaru lub usługi Horyzontalne sprzedaż szerokiej gamy asortymentów z danej branży Wertykalne sprzedaż wąskiej grupy produktów

18 Proces sprzedaży w e-sklepie

19 E- commerce w liczbach 18 milionów - tylu internautów jest w Polsce, 20 lat - Internet w Polsce świętował w 2011 roku okrągłe urodziny, 7,5 miliarda złotych - tyle pieniędzy zostawiliśmy w 2011 roku w e-sklepach, 3 procent - to udział e – commerce w rynku handlu w Polsce, 10,8 tysiąca - to liczba e-sklepów, które funkcjonują na polskim rynku, 290 milionów złotych - tyle łącznie zaoszczędzili użytkownicy Groupona kupując tańsze kupony. Prawie 2 tysiące - tyle pozwów spłynęło w lipcu 2011r. do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko e-sklepom, www.interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-i-badania/polski-internet-2011

20 Zagrożenia handlu on-line Z punktu widzenia klientów: zapewnienie bezpieczeństwa płatności przez sieć, niepewność, co do rzetelności sprzedawcy, brak możliwości wypróbowania, czy oględzin zakupywanego towaru, odczuwalny brak fizycznie istniejącego sprzedawcy, z którym można skonsultować pewne pilne kwestie. Z punktu widzenia handlowców: zbyt wysoki koszt dostarczenia towaru do klienta, brak efektywnego i rozbudowanego systemu spedycyjnego i dostawczego, brak efektywnej obsługi płatności kartami kredytowymi, obniżenie osiąganych marż, wynikające ze spłaszczenia cen a często z "wojny cenowej" między podmiotami, głównie reklamującymi się w porównywarkach cenowych.


Pobierz ppt "Dr Małgorzata Ganczar. ebiznes Model prowadzenia biznesu opierający się na szeroko rozumianych rozwiązaniach teleinformatycznych, w szczególności aplikacjach."

Podobne prezentacje


Reklamy Google