Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAnna Olejnik Został zmieniony 9 lat temu
1
LINIE TRENDÓW Trendy główne, trendy wtórne Wewnętrzna linia trendu
Linie wsparcia, linie oporu Przełamanie linii trendu Linie wachlarza Podwójny szczyt, podwójne dno
2
TREND Trend określa kierunek ruchu cen całego rynku bądź jakiegoś papieru w ustalonym przedziale czasu. Identyfikacja trendu ma podstawowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, które powinny zgodne z kierunkiem ruchu cen (lub indeksów giełdowych). (Trend is your friend)
3
Trendy główne Dopóki każda kolejna zwyżka trendu głównego osiąga nowy szczyt a każda zniżka trendu wtórnego zatrzymuje się na wyższym poziomie niż poprzednia zniżka, to mamy do czynienia z głównym trendem zwyżkującym, czyli hossą Dopóki każda kolejna zniżka trendu głównego osiąga nowe dno a każda zwyżka trendu wtórnego zatrzymuje się na poziomie niższym niż poprzednia zwyżka, to mamy do czynienia z głównym trendem zniżkującym, czyli bessą
4
Trendy główne Dla inwestora o długim horyzoncie czasowym kluczowa jest identyfikacja trendu głównego (może pominąć trendy niższego rzędu) Gracz giełdowy jest zainteresowany identyfikacją trendów wtórnych
5
Trendy wtórne Trendy podrzędne
Wtórne trendy zniżkujące korygują hossę Wtórne trendy zwyżkujące korygują bessę Trendy wtórne „zabierają ” od 1/3 do 2/3 poprzedniej zmiany (Ruch korekcyjny wynosi często 50%) Trend wtórny może (choć bardzo rzadko) znieść całą zwyżkę trenu głównego Czas trwania – standardowo – od 3 tygodni do 3 miesięcy Trendy wtórne są kompozycją trendów podrzędnych (zwykle trzech)
6
BUDOWA ZWYŻKOWEGO TRENDU GŁÓWNEGO ( TRENDY WTÓRNE – CZERWONE)
7
Ze względu na kierunek ruchu cen wyróżniamy trend
Trendy Ze względu na kierunek ruchu cen wyróżniamy trend zwyżkujący - wyznaczany przez minima cenowe zniżkujący - wyznaczany zawsze przez maksima cenowe horyzontalny (boczny) - wyznaczany przez minima lub maksima cenowe.
8
SCHEMATYCZNE OZNACZENIE TRENDÓW
9
Kryteria ważności linii trendu horyzontalnego:
ISTOTNOŚĆ TRENDU Kryteria ważności linii trendu horyzontalnego: liczba potwierdzeń - im większa liczba punktów zwrotnych na linii bądź w jej pobliżu tym większe znaczenie ma linia trendu odległość czasowa między punktami wyznaczającymi linię trendu - im większa tym silniejszy trend.
10
Przykład: WBK - trendy kilkuletnie V 2005-VII 2007; VII 2007-VII 2009
11
sWIG80 – 21 miesięczny trend spadkowy
12
Trend horyzontalny (boczny)
1,2,3 – punkty wyznaczające trend W – wyłamanie z trendu
13
Istotne problemy Identyfikacja trendów oraz ich hierarchii: (głównego, podrzędnych) Rozpoznawanie początku i końca trendu długoterminowego w ich wczesnych stadiach Rozkład zaangażowania kapitałowego w różnych fazach trendu głównego
14
Przełamanie linii trendu
s
15
Sygnał sprzedaży i wolumen
Sygnał sprzedaży zostaje wygenerowany, jeśli kurs przebija w dół linię trendu (o co najmniej 3% w przypadku akcji, lub 2% w przypadku indeksu). Bardzo duży wzrost wolumenu podczas przebicia linii trendu, a potem natychmiastowy powrót kursu do tej linii może oznaczać fałszywy sygnał sprzedaży. Linia trendu wzrostowego może być wyznaczona przez drugie i trzecie minimum (a nie przez pierwsze i drugie). Wolumen powinien potwierdzać trend tzn. w trendzie rosnącym powinien osiągać wyższe wartości, gdy kurs wyznacza nowe maksima.
16
WEWNĘTRZNA LINIA TRENU LINIA WSPARCIA TRENDU STAJE SIĘ LINIĄ OPORU
17
Linia wsparcia Linia wsparcia jest poziomem ceny przy którym popyt jest dostatecznie duży by wyhamować dalsze spadki. Jeżeli cena zbliża się do linii wsparcia wielu inwestorów jest skłonnych do robienia zakupów zaś maleje liczba chętnych do sprzedaży akcji. W momencie osiągnięcia przez cenę linii wsparcia popyt przewyższa podaż, co zapobiega dalszej deprecjacji ceny
18
Linia wsparcia
19
Przełamanie linii wsparcia
Linia wsparcia może być przełamana. Spadek poniżej linii wsparcia oznacza wzmożoną chęć posiadaczy akcji do sprzedaży lub brak zachęty do kupna po tej cenie. Oznacza to także gotowość posiadaczy do sprzedaży akcji nawet po mniejszej cenie. To skłania kupujących do opóźnienia zakupów, by transakcji dokonać przy zdecydowanie mniejszej cenie. Jeżeli linia zostanie przełamana, kolejny poziom wsparcia będzie musiał być ustalony na niższym poziomie
20
Linia oporu Linia oporu to poziom ceny na który wpływ mają głównie sprzedający. Przystępując do sprzedaży na tym poziomie zapobiegają dalszemu wzrostowi ceny. Przy zbliżaniu się ceny do tego poziomu posiadacze akcji mają większą skłonność do sprzedaży zaś kupujący mniejszą ochotę na zakupy przy rosnącej cenie W momencie osiągnięcia poziomu oporu podaż przekracza popyt, co powoduje powrót ceny pod linię oporu
21
Linia oporu
22
Przełamanie linii oporu
Linia oporu może być przełamana. Wzrost ceny powyżej linii oporu oznacza przewagę „byczych nastrojów”: wzmożoną chęć inwestorów do zakupu akcji nawet po wyższej cenie lub brak gotowości ich posiadaczy do sprzedaży. Sprzedający powstrzymują się z dokonaniem transakcji licząc na wyższą cenę. Jeżeli linia zostanie przełamana, kolejny poziom oporu będzie musiał być ustalony na wyższym poziomie
23
Przełamanie linii oporu
Poziomy oporu znajdują się powyżej aktualnej ceny. Najczęściej handel akcjami odbywa się poniżej lub w okolicy linii oporu. Chwilowe przejście wykresu nad linię nie musi oznaczać jej przełamania. Niektórzy analitycy uznają linię za przełamaną gdy cena zamknie się 12% powyżej poziomu oporu
24
Przełamanie linii wsparcia Przełamanie linii oporu
25
Linie wsparcia, linie oporu w trendzie wzrostowym
26
WBK – linie oporu w trendzie wzrostowym
27
Linie wsparcia, linie oporu w trendzie spadkowym
28
Linia oporu, która staje się linią wsparcia
29
BRE – linie wsparcia i oporu
30
Przełamanie linii trendu spadkowego
31
Zastosowanie wachlarza do potwierdzenia końca trendu spadkowego
34
Przełamanie trendu spadkowego Formacja podwójnego dna
35
Potwierdzenie końca trendu wzrostowego
38
Formacja podwójnego szczytu
39
Formacja podwójnego szczytu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.