Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Społeczne zastosowanie gier miejskich
Marek Michalak Exploring Wrocław
2
GRY MIEJSKIE – co to jest ?
3
Co to są gry miejskie? Gry miejskie (terenowe) to nowatorska forma aktywnej rozrywki, wykorzystująca miasto lub inny teren jako miejsce akcji – planszę do gry. Łączą w sobie pomysły z gier komputerowych, gier RPG i LARP, ale również tradycyjnych zabaw podwórkowych i harcerskich. Poza formą gier najważniejszy jest scenariusz – to on sprawia, że każda gra jest inna a ich formuła praktycznie nieograniczona.
4
Gry miejskie w Polsce
5
Funkcje gier miejskich
Jednoczenie społeczności lokalnej - integracja Odkrywanie wspólnego dziedzictwa historycznego Tworzenie atrakcji turystycznej w miejscu, które w innym przypadku byłoby turystycznie mniej atrakcyjne Rozprzestrzenianie wiedzy o określonych wydarzeniach historycznych, zagadnieniach i zjawiskach Tworzenie i promocja nowych symboli – postaci, historii, lokalnych bohaterów
6
Gry miejskie – Integracja
Analiza otoczenia Zdrowe współzawodnictwo Praca nad osiągnięciem wspólnego celu Poczucie więzi z innymi uczestnikami
7
Gry miejskie – Integracja – PRZYKŁAD
WyGRAj Fundusze Europejskie Organizator: polski oddział Fundacji im. Roberta Schumana (PFRS) Uczestnicy: grupy 80 osobowe w kilku miejscowościach Cel: zbadanie najważniejszych problemów regionu; znalezienie rozwiązania problemów z pomocą Funduszy Unijnych Efekt: zorganizowana i „uświadomiona” grupa mieszkańców regionu
8
Gry miejskie – Odkrywanie historii
Alternatywa dla przewodników Atrakcyjność wizualna rozwiązania Większa interakcja graczy z wybranymi elementami historii Przeżycie sposobem na utrwalenie nauczonych faktów Ograniczone możliwości skondensowania wiedzy Edutainment – edukacja przez zabawę
9
Gry miejskie – Odkrywanie historii – PRZYKŁAD 1
TOUR DE RUDA Organizator: Kolektyw Partyzantz i Urząd Miejski Rudy Śląskiej Uczestnicy: ponad 110 drużyn (w sumie ponad 200 osób) Cel: promocja Rudy Śląskiej jako miejsca ciekawego, otwartego, z bogatą historią Efekt: zainteresowanie historią miasta i jego obecną sytuacją zaangażowanych osób
10
Gry miejskie – Odkrywanie historii – PRZYKŁAD 2
POZNAŃ POZA CZASEM Organizator: Stowarzyszenie SKT VIATOR Uczestnicy: Każdy turysta zaopatrzony w telefon komórkowy Nowatorstwo: brak aktorów, wykorzystanie technologii GSM, nagrody wysyłane do najlepszych turystów Cel: nowy produkt turystyczny, egzekwuje wiedze turystów
11
Gry miejskie – Trasy turystyczne
Nowy potencjał turystyczny Nieograniczone możliwości Modernizacja infrastruktury turystycznej Obszary wiejskie
12
Gry miejskie – Trasy turystyczne – PRZYKŁAD 1
AUSTRIA – wieś BROMBERG Pomysł: Afra Schikch – wiedźma z XVII wieku Produkty turystyczne: Trasa Czarownic, Menu Czarownicy, Gospody Wiedźm, specjalizacja w produkcji określonych produktów spożywczych
13
Gry miejskie – Trasy turystyczne – PRZYKŁAD 2
SIERAKOWO SŁAWIEŃSKIE – WIOSKA HOBBITÓW Pomysł: twórczość J.R.R Tolkiena Produkty turystyczne: Gra fabularna, imprezy cykliczne, infrastruktura turystyczna
14
Gry miejskie – Edutainment
Promocja wydarzeń historycznych, rocznic, jubileuszów Budowanie społecznej świadomości Przyciągnięcie klientów do wydarzeń kulturalnych Wplatanie kultury ambitnej w komercyjne projekty
15
Gry miejskie – Edutainment – PRZYKŁAD 1
Dekoder Warszawski Organizator: Instytut Stefana Starzyńskiego, oddział Muzeum Powstania Warszawskiego; Muzeum Narodowe w Warszawie Uczestnicy: wszyscy, którzy stawią się w muzeum w określonym dniu i kupią bilet na imprezę Cel: przyciągnięcie nowych odwiedzających, promocja dzieł malarskich określonych artystów Efekt: oddźwięk w mediach i nagłośnienie Muzeum jako miejsca niestandardowej i ambitnej rozrywki
16
Gry miejskie – Edutainment – PRZYKŁAD 2
EXPLORING EUROPA Organizatorzy: Exploring Wrocław, Biuro Promocji Miasta Wrocławia, Teatr Lalek we Wrocławiu Uczestnicy: ok 45 drużyn (ponad 110 osób) Cel: przyciągnięcie nowych odwiedzających na wystawę „Europa – to nasza historia” Efekt: edukacja graczy, dodatkowa promocja wystawy w mediach
17
Gry miejskie – Promocja
Event/ambient marketing Marketing destynacji Nowy symbol w kulturze lokalnej
18
Gry miejskie – Promocja – PRZYKŁAD 1
Superbohater METAN Organizator: Kolektyw Partyzantz Cel: ożywienie kultury Śląska Efekt: superbohater METAN stał się elementem kultury niezależnej i lokalnego folkloru Śląska
19
Gry miejskie – Promocja – PRZYKŁAD 2
MORDERSTWO W BRESLAU Organizator: Empik, Exploring Wrocław, Orfin Uczestnicy: ponad 150 osób Cel: popularyzacja bohatera książek Marka Krajewskiego – Eberharda Mocka Efekt: wzrost sprzedaży książek i szerokie nagłośnienie medialne, zainteresowanie kolejnych wydawnictw taką formą promocji
20
PODSUMOWANIE Dlaczego gry miejskie?
Budują lokalną tożsamość wśród młodych mieszkańców Pomagają lepiej poznać i zapamiętać historię miasta i regionu Pokazują, że dane miejsce (miasto) nie musi być nudne i można w nim pomysłowo spędzić czas Rozwijają kreatywność, wyobraźnię i refleks Są nowoczesnym sposobem zabawy i nauki jednocześnie Nikt nie wygrywa ani nie przegrywa - celem jest wspólna zabawa Gry można dopasować do indywidualnych oczekiwań i potrzeb klienta Imprezę można zorganizować na dowolnym terenie
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.