Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHonorata Borowik Został zmieniony 10 lat temu
1
Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku
„Opowieść biblioteki” – czyli jak zmienić postrzeganie biblioteki jako instytucji dzięki strategii marketingowej Katarzyna Puksza Adela Spychała Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku VII Forum Młodych Bibliotekarzy, Łódź września 2012
2
Co to jest marketing? sprzedawanie (telling and selling – „zgadywanie i sprzedawanie”), zaspokajanie potrzeb klienta, proces społeczny, w trakcie którego jednostki, i organizacje uzyskują to, czego potrzebują i pragną, proces biznesowy, w ramach którego organizacja identyfikuje, tworzy, komunikuje i dostarcza oferty oraz rozwiązania zaspokajające potrzeby i oczekiwania klienta, forma planowania w instytucji publicznej.
3
Marketing biblioteczny opiera się na:
identyfikacji potencjalnych klientów, którzy chcą usłyszeć „opowieść biblioteki”, skonstruowaniu tej „opowieści” tak, aby potencjalni użytkownicy zrozumieli, co czyni daną bibliotekę niepowtarzalną i wyjątkową, przedstawieniu „opowieści” tak, aby zaintrygować użytkowników i zwrócić ich uwagę na konkretną bibliotekę.
4
Początkowo marketing służył tylko przedsiębiorstwom przynoszących zyski, z czasem okazało się jednak, że stanowi on uniwersalną koncepcję, którą można z powodzeniem stosować także w instytucjach non-profit, jakimi są m.in. biblioteki.
5
Marketing mix to czynniki, które są łączone, aby zaspokoić potrzeby i pragnienia nabywców, składniki marketingu mix określane są często jako 4P, w odniesieniu do usług, dodawane są nowe składniki, zwiększające ich liczbę do 7 P.
6
Strategia marketingowa
jest budowana na podstawie elementów marketingu mix, stanowi określony, z góry zaplanowany sposób postępowania, ma na celu zdobycie lub zachowanie korzystnej pozycji całej organizacji względem otoczenia w długim czasie.
7
Elementy skutecznej strategii marketingowej:
domena działania, przewaga strategiczna, cele strategiczne, funkcjonalne programy działania.
8
Co jest najważniejsze w strategii marketingowej?
Po pierwsze: cele Określenie ich pozwala na ostateczne ustalenie rezultatów procesu marketingowego.
9
Co jest najważniejsze w strategii marketingowej?
Po drugie: segmentacja, czyli podział całego zjawiska na części, zgodnie ze specjalnym kluczem stanowiącym podstawę podziału Można ją przeprowadzać biorąc za punkt wyjścia odbiorcę/użytkownika lub też produkt, usługę Wykorzystanie segmentacji w bibliotekarstwie pozwala na dobranie odpowiedniej oferty dla użytkowników.
10
Co jest najważniejsze w strategii marketingowej?
Po trzecie: targeting, czyli działania mające na celu wybór jednej lub kilku potencjalnych grup docelowych, wyłonionych poprzez segmentację
11
Co jest najważniejsze w strategii marketingowej?
Po czwarte: badania marketingowe: - mogą być przeprowadzane w szerokim zakresie, - dane do nich można gromadzić na różne sposoby, - można je również wykorzystywać w bibliotekarstwie.
12
Co jest najważniejsze w strategii marketingowej?
Po piąte: branding Termin pochodzi od angielskiego słowa brand, czyli marka. Marka może oznaczać: - pozycję asortymentową (produkt), linię produktu, rodzinę produktu lub cały asortyment, który oferuje dana firma, - znak towarowy, - rynkowy wizerunek produktu, zestawu produktów i/lub organizacji, która je oferuje. Zadaniem marki jest odróżnianie produktu firmy od dóbr i usług oferowanych przez inne organizacje.
13
Funkcje odgrywane przez markę:
identyfikacyjna, informacyjna, promocyjna, gwarancyjna.
14
Branding w bibliotekarstwie
Proces definiowania „opowieści” biblioteki, scalenia jej w jedno, krótkie, trafne zdanie, a potem przedstawienie tej „opowieści” za pomocą logo biblioteki i innych elementów marki.
15
Tworzenie marki bibliotecznej:
sformułowanie przekazu, stworzenie tożsamości marki, w jaki sposób i gdzie wykorzystać elementy marki, wzmocnienie marki.
16
Źródła grafik: - nonprof
17
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.