Pobierz prezentację
1
STRATEGIA - rodzaje strategii
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE STRATEGIA - rodzaje strategii
2
ZAGADNIENIA 1. KRYTERIA PODZIAŁU Klasyczne rodzaje strategii
2. STRATEGIE PODSTAWOWE 3. STRATEGIE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA 4. STRATEGIE FUNKCJONALNE
3
ZAGADNIENIA 1. KRYTERIA PODZIAŁU
4
STRATEGIE ZARZĄDZANIA
PODSTAWOWE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA (domen) FUNKCJONALNE Poziom korporacji (przedsiębiorstwa) Poziom SJG STRATEGICZNE JEDNOSTKI GOSPODARCZE Poziom funkcjonalny KRYTERIUM? STRUKTURALNE – POZIOM HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ
5
STRATEGIA ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ
STRATEGIE STRATEGIE PODSTAWOWE OPCJA STRATEGICZNA STRATEGIA ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ PROGRAM DZIAŁALNOŚCI GLOBALNEJ PROCEDURY KOORDYNACJI PROGRAMÓW I PLANÓW
6
STRATEGIE KRYTERIUM - FUNKCJA STRATEIE ZBYTU STRATEGIE PRODUKCJI
STRATEGIE BADAŃ NAUKOWYCH I ROZWOJU STRATEGIE INWESTOWANIA STRATEGIE FINANSOWANIA STRATEGIE PERSONALNE ...
7
KRYTERIUM – KIERUNEK ROZWOJU (jak użyte zostaną środki)
STRATEGIE KRYTERIUM – KIERUNEK ROZWOJU (jak użyte zostaną środki) STRATEGIE WZROSTU (INWESTYCJA) STRATEGIE STABILIZACJI (UTRZYMANIE ) STRATEGIE KURCZENIA PRODUKCJI
8
KRYTERIUM – ZACHOWANIE SIĘ RYNKU
STRATEGIE KRYTERIUM – ZACHOWANIE SIĘ RYNKU STRATEGIE ATAKU (promocji) STRATEGIE OBRONY (imitacji)
9
KRYTERIUM – PRODUKT / USŁUGA - RYNEK
STRATEGIE KRYTERIUM – PRODUKT / USŁUGA - RYNEK STRATEGIA PENETRACJI RYNKU STRATEGIA ROZWOJU RYNKU STRATEGIA ROZWOJU PRODUKTU STRATEGIA DYWERSYFIKACJI
10
KRYTERIUM – PRZEWAGA KONKURENCYJNA
STRATEGIE KRYTERIUM – PRZEWAGA KONKURENCYJNA STRATEGIA PRZEWODNICTWA W ZAKRESIE KOSZTÓW STRATEGIA ZRÓŻNICOWANIA PRODUKTU STRATEGIA KONCENTRACJI NA ...
11
STRATEGIE GENERALNE, OGÓLNE STRATEGIE ORGANIZACJI, PRZEDSIĘBIORSTWA
ZAGADNIENIA 2. STRATEGIE PODSTAWOWE INNE OKTEŚLENIA: STRATEGIE GENERALNE, OGÓLNE STRATEGIE ORGANIZACJI, PRZEDSIĘBIORSTWA
12
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE ZARZĄDZANIA PODSTAWOWE
DZIEDZIN GOSPODAROWANIA (domen) FUNKCJONALNE KRYTERIUM? STRUKTURALNE – POZIOM HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ Poziom korporacji (przedsiębiorstwa) Poziom funkcjonalny Poziom SJG
13
STRATEGIE PODSTAWOWE POTENCJALNE STRATEGIE CZYSTE ORGANIZACJA
MOCNE STRONY SŁABE STRAONY SZANSA ZAGROŻENIE OTOCZENIE STRATEGIA AGRESYWNA STRATEGIA KONKURENCYJNA STRATEGIA KONSERWATYWNA STRATEGIA DEFENZYWNA
14
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE wg ANSOFFA PRODUKT RYNEK ROZWÓJ RYNKU
OBECNY NOWY NOWY OBECNY RYNEK ROZWÓJ RYNKU DYWERSYFIKACJA ROZWÓJ PRODUKTU PENETRACJA
15
STRATEGIE PODSTAWOWE (L.W. Rue, P.G. Holland) STRATEGIE STABILIZACJI
STRATEGIE WZROSTU KONCENTRACJI INTEGRACJI PIONOWEJ DYWERSYFIKACJI STRATEGIE STABILIZACJI STRATEGIE DEFENSYWNE RESTRUKTURYZACJI ZBYCIA UDZIAŁÓW LIKWIDACJI STRATEGIE ZŁOŻONE ...
16
1. DYWERSYFIKACJA, 2. ROZWOJ RYNKU / PRODUKTU, 3. JOINT VENTURE
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE ORGANIZACJI KONKURENCYJNOŚĆ SŁABA POZYCJA SILNA POZYCJA RYNEK SPRZEDAŻ WZROST SPADEK OPCJA 1 1. KONCENTRACJA / WCHODZENIE W NISZE RYNKOWE, 2. INTEGRACJA POZIONA, 3. ZAWĘŻENIE POLA DZIAŁANIA NA RYNKU, 4. LIKWIDACJA OPCJA 2 1. KONCENTRACJA PRODUKCJI, 2. INTEGRACJA PIONOWA, 3. DYWERSYFIKACJA W PODOBNYCH BRANŻACH OPCJA 3 1. RESTRUKTURYZACJA, 2. DYWERSYFIKACJA W NISZACH RYNKOWYCH, 3. ZAWĘŻENIE POLA DZIAŁANIA, 4. LIKWIDACJA OPCJA 4 1. DYWERSYFIKACJA, 2. ROZWOJ RYNKU / PRODUKTU, 3. JOINT VENTURE
17
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Wright i inni)
STRATEGIE WZROSTU ROZWOJU WEWNĘTRZNEGO POŁĄCZEŃ (NP. KAPITAŁOWYCH) INTEGRACJI POZIOMEJ JOINT VENTURES STRATEGIE STABILIZACJI STRATEGIE REDUKCYJNE RESTRUKTURYZACJI ZBYCIA UDZIAŁÓW LIKWIDACJI STRATEGIE ZŁOŻONE ...
18
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła)
STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE
19
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła)
STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE
20
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE ROZWOJOWE EKSPANSYWNOŚĆ FIRMY,
ZDOBYWANIE NOWYCH RYNKÓW ZBYTU, DYWERSYFIKACJA PRODUKCJI, INWESTYCJE, STRATEGIA ZMIAN STRUKTURALNYCH (JAKO INTEGRALNA CZĘŚĆ STRATEGII ZARZĄDZANIA (PRZEKSZTAŁCENIA WŁASNOŚCIOWE, NOWE STRUKTURY, FUZJE, PRZEJĘCIA)
21
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła)
STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE
22
STRATEGIE STABILIZACYJNE
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE UTRZYMAĆ AKTUALNĄ KONCEPCJĘ, STRATEGIA „ZACHOWAWCZA”, GRA NA ZWŁOKĘ, WYCZEKIWANIENA DOGODNY MOMENT, OSTROŻNE DECYZJE, NIECHĘĆ DO RYZYKA, DĄŻENIE DO WYSOKIEGO POZIOMU BEZPIECZEŃSTWA STRATEGICZNEGO
23
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła)
STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE
24
STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIA NAPRAWCZA (reorganizować to co niesprawne, tworzyć mechanizmy zabezpieczające), STRATEGIA DYNAMICZNA (permanentnie doskonalić organizację, kadrę, Pracowników, wyroby ...), SILNE STRUKTURY KONTROLNE, JEDNOZNACZNE KRYTERIA EFEKTYWNOŚCI
25
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE PODSTAWOWE (Stabryła)
STRATEGIE ROZWOJOWE STRATEGIE STABILIZACYJNE STRATEGIE RESTRUKTURYZACYJNE STRATEGIE DEFENSYWNE
26
STRATEGIE PODSTAWOWE STRATEGIE DEFENSYWNE PRZETRWANIE,
MINIMALIZACJA STRAT, ODPOWIEDŹ NA NIEPOWODZENIA, OGRANICZENIA (produkcja, rynek, inwestycje, zatrudnienie – do likwidacji firmy włącznie)
27
Strategie podstawowe STRATEGIE PODSTAWOWE ZEWNĘTRZNE I WEWNĘTRZNE
WARUNKI DZIAŁANIA RÓŻNE KOMBINACJE RZADKO „CZYSTA” TYPOLOGIA Strategie podstawowe „DALEK HORYZONT PLANOWANIA” STRATEGIA ROZWOJOWA, „BLISKI HORYZONT” – REALNA SYTUACJA DWA UJĘCIA STRATEGII OPCJA STRATEGICZNA. PROGRAM DZIAŁANOŚCI GLOBALNEJ
28
ZAGADNIENIA 3. STRATEGIE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA
INNE OKREŚLENIA: STRATEGIE RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI, DOMEN, BIZNESÓW, STRATEGIE KONKURENCJI
29
STRATEGIE DOMEN STRATEGIE ZARZĄDZANIA PODSTAWOWE
DZIEDZIN GOSPODAROWANIA Poziom korporacji (przedsiębiorstwa) Poziom SJG FUNKCJONALNE Poziom funkcjonalny KRYTERIUM? STRUKTURALNE – POZIOM HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ
30
STRATEGIE DOMEN Strategiczne Jednostki Gospodarcze
STRATEGIE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA (domen) STRATEGIA NADRZĘDNA (KORPORACJI) DOSTOSOWANIE Strategiczne Jednostki Gospodarcze (wyspecjalizowane, własny sektor/segment, misja, cele i strategia) POZIOM PODSTAWA KOCEPCJA KONKRENCYJNOŚCI
31
STRATEGIE DOMEN KONCEPCJA KONKURENCYJNOŚCI Przewaga strategiczna
ł n Cele strategiczne Unikalność zewnętrzna (POSTRZEGANA PRZEZ KLIENTA) Pozycja niskiego kosztu sektor / szerokie ZRÓŻNICOWANIE PRZYWÓDZTWO KOSZTOWE KONCENTRACJA NA RÓŻNICOWANIU KONCENTRACJA NA KOSZTACH segment / wąski (wg. M. PORTER)
32
Istnieją dwie bazowe strategie konkurencji kosztowej i zróżnicowania:
Strategia kosztowa Istnieją dwie bazowe strategie konkurencji kosztowej i zróżnicowania: Istotą strategii kosztowej jest redukcja strukturalnych i procesowych kosztów działalności Uwarunkowania strukturalne: ekonomia skali, krzywa doświadczenia, konfiguracja łańcucha wartości (make or buy), lokalizacja względem dostawców i odbiorców etc. Uwarunkowania procesowe: wykorzystanie mocy produkcyjnych, zakres asortymentowy, częstość przestawień, tryb współpracy pomiędzy b+r, produkcją i sprzedażą , produktywność etc.
33
Istota strategii minimalnych kosztów wymaga
Strategia kosztowa Istota strategii minimalnych kosztów wymaga kultury organizacyjnej eliminującej koszty (spartańskie biura, ograniczone dodatki pozapłacowe, poczucie potrzeby oszczędności etc.) braku tolerancji dla jakichkolwiek strat ciągłej kontroli kosztów nowoczesnych technologii rygorystycznie przestrzeganych kryteriów alokacji zasobów kontroli nad czynnikami kosztów (ekonomią skali, wykorzystaniem mocy, zakresem asortymentowym, funkcjonowaniem łańcucha wartości etc.)
34
Strategia kosztowa - kiedy ma największy sens
Gdy cena jest dominującym kryterium zakupów Gdy produkty są standardowe (mąka, cukier, kartofle, benzyna, audyt) Gdy możliwości zróżnicowania są bardzo ograniczone Gdy nabywcy wykorzystują produkty w podobny sposób i mają podobne oczekiwania Gdy nabywcy mają silną pozycję wobec dostawców
35
Strategia zróżnicowania
Istotą strategii zróżnicowania jest stworzenie takiej oferty dla odbiorców, którą trudno imitować wbudowanie w ofertę takich atrybutów produktu lub systemu współpracy, który zwiększa satysfakcję odbiorcy (np. zmniejsza jego straty, koszty, potrzeby adaptacji itd.) ma wyraźne materialne i niematerialne elementy Strategia zróżnicowania oznacza szukanie możliwości zróżnicowania wzdłuż całego łańcucha wartości: b+r (np.częstsze innowacje, specjalne atrybuty wyrobu) produkcji (np.produkcja pod zamówienia, ISO) logistyki (np. szybsze dostawy, gwarancja 24g, brak pomyłek) marketingu i sprzedaży (np. informacja, warunki zamówień, wygoda, budowanie wiązek produktów/usług)
36
Strategia zróżnicowania
Strategia zróżnicowania wymaga systematycznych innowacji lub ochrony patentowej swojej oferty tworzenia opcji dla odbiorców i zaspokajania ich potrzeb z pewnym wyprzedzeniem stałego podtrzymywania i wzmacniania marki wzmacniania sygnałów o realnym i symbolicznym zróżnicowaniu swojej oferty (opakowanie, marka, system dostaw, typ odbiorców, tradycja, cena, profesjonalizm etc.) stałej ochrony podstaw na których opiera się zróżnicowanie (np. porażka Anina jako luksusowej lokalizacji, porażka Porsche w latach osiemdziesiątych, klęska polskich wódek na rynkach światowych - od Wyborowej aż po Źubrówkę)
37
Strategia zróżnicowania - kiedy ma największy sens
Strategia zróżnicowania ma największy sens gdy: jest wiele sposobów budowania odmienności w oparciu o techniczne parametry, ekonomię, wymiary jakości, obsługę posprzedażową gdy potrzeby odbiorców i tryb korzystania z oferty jest zróżnicowany gdy konkurenci wybierają własne drogi, a koszty imitacji są wysokie standardowe sposoby masowego konkurowania zostały wypróbowane i nie odniosły efektu ze względu na zróżnicowanie potrzeb odbiorców
38
Jak “ugrzęznąć” pośrodku
Krzywa U Jak “ugrzęznąć” pośrodku ROI MS
39
4. STRATEGIE FUNKCJONALNE
ZAGADNIENIA 4. STRATEGIE FUNKCJONALNE
40
STRATEGIE FUNKCJONALNE
STRATEGIE ZARZĄDZANIA PODSTAWOWE DZIEDZIN GOSPODAROWANIA Poziom korporacji (przedsiębiorstwa) Poziom SJG FUNKCJONALNE Poziom funkcjonalny KRYTERIUM? STRUKTURALNE – POZIOM HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ
41
STRATEGIE FUNKCJONALNE
DOTYCZĄ FUNKCJI ORGANIZACJI (PRZEDSIĘBIORSTWA) POZIOM DZIAŁ KORPORACJI i SJG SPECYFIKA PROGRAMY DŁUGOTERMINOWE WYSPECJALIZOWANYCH RODZAJÓW FIRMY LUB WAŻNYCH PROBLEMÓW
42
STRATEGIE FUNKCJONALNE
ZASOBY LUDZKIE MARKETING PROCESY INFORMACYJNE OBSZARY PROBLEMOWE STRATEGII FUNKCJONALNYCH SYSTEMY JAKOŚCI FINANSE B+R PRODUKCJA
43
STRATEGIE FUNKCJONALNE
ROLA UZUPEŁNIĆ STRATEGIE PODSTAWOWE I DOMEN POSTAĆ ANALIZY I PROJEKTY DECYZJI
44
STRATEGIE FUNKCJONALNE
POZIOM KORPORACJI STRATEGIE FUNKCJONALNE STRATEGIE PODSTAWOWE POZIOM SJG STRATEGIE DZIEDZIN
45
STRATEGIE FUNKCJONALNE
OPRACOWYWANE SĄ W RAMACH POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI ORGANIZACJI MOGĄ WYSTĘPOWAĆ ZARÓWNO NA POZIOMIE CENTRALI JAK I SJG MAJĄ CHARAKTER CZĄSTKOWY WSPIERAJĄC – JAKO PROGRAMY SZCZEGÓŁOWE POZOSTAŁE GRUPY STARTEGII
46
STRATEGIE FUNKCJONALNE
RELACJE POMIĘDZY STRATEGIAMI OGÓLNYMI, DOMEN I FUNKCJONALNYMI ... Strategie dotyczące całej firmy to strategie ogólne, strategie domen ... są związane z sektorami (branżami) ... strategie funkcjonalne przenikają zarówno strategie ogólne, jak i domen ... ponieważ wynikają one ze społecznego podziału pracy w organizacji ... (R. Krupski)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.