Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJózef Myga Został zmieniony 11 lat temu
1
RAPORT PO DOKONANIU EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WSO W ROKU SZKOLNYM 2010/2011
2
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr A. Czaplińska, mgr P. Wyrębak
3
CELE EWALUACJI Zebranie informacji o funkcjonowaniu szczegółowych zasad oceniania w szkole. Zaplanowanie dalszych działań, które pozwolą szybko rozwiązywać problemy związane z ocenianiem oraz zwiększą motywację uczniów i nauczycieli do wspólnej pracy.
4
PYTANIA KLUCZOWE Jaka jest znajomość funkcjonujących zasad i kryteriów oceniania w szkole przez nauczycieli, uczniów i rodziców? Jakie formy i sposoby stosują nauczyciele podczas sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów? W jaki sposób nauczyciele przedmiotów wykorzystują skalę ocen? W jaki sposób system oceniania wpływa na motywację do nauki?
5
WARUNKI I METODY ZBIERANIA DANYCH
Miejsce: szkoła Czas: I – III 2011r. Metody: ankieta, analiza dokumentów, wywiad Grupy badawcze: 105 uczniów (6 losowo wybranych klas) 96 rodziców 18 nauczycieli Razem 219 osób.
6
PREZENTACJA WYNIKÓW BADAŃ
7
UCZNIOWIE 90% zna zasady WSO 90% zna zasady oceniania zachowania 72% zna kryteria oceniania ze wszystkich przedm. 44% uzyskało informację o zasadach oceniania i kryteriach od wychowawcy 27% uzyskało informację od nauczycieli przedm. 59% rozumie kryteria oceniania 56% mobilizują do nauki wysokie oceny (4 5 6) 0,9% mobilizują niskie oceny (1 2) 67% zna sposoby poprawiania stopni szkolnych 83% poprawia oceny 17% nigdy nie poprawia ocen 100% nauczycieli odpowiedziało, że zapoznają uczniów z zasadami oceniania. 90,5% uczniów stwierdziło, że zna zasady WSO. Najlepiej znają je starsi uczniowie w kl. VI- ch (100%), najsłabiej uczniowie młodsi w kl. IV- ch (81%). W ankietach uczniowie przyznali, że informacje o zasadach oceniania otrzymali od wychowawcy (43,8%) lub nauczycieli przedmiotów (26,7%).
8
67% uważa oceny ze wszystkich przedmiotów za sprawiedliwe
31% nie ze wszystkich przedm. oceny są spraw. 30% nie wszystkie oceny z zach. są obiektywne 1,9% wszystkie oceny są niesprawiedliwe Najbardziej lubiane metody oceniania: kartkówki – % sprawdziany – % odpowiedzi ustne – % zadania domowe – %
9
RODZICE 97% zna zasady WSO 90% zna zasady oceniania zachowania
45% zna kryteria oceniania ze wszystkich przedm. 6% w ogóle nie zna kryteriów 54% rozumie kryteria oceniania 74% uzyskało informację o zasadach oceniania i kryteriach od wychowawcy 96% otrzymuje na bieżąco informacje o ocenach (tak 73%, raczej tak 23%) 60% uznaje, że dziecko oceniane jest systematycz. 3% uważa, że uczniowie oceniani są pod koniec semestru
10
53% zna sposoby poprawiania stopni szkolnych
73% przyznaje, że dziecko poprawia oceny 27% uważa, że dziecko nigdy nie poprawia ocen 3% zgłosiło propozycje zmian w WSO Preferowane metody oceniania: - odpowiedzi ustne – % sprawdziany – % kartkówki – % zadania domowe – %
11
NAUCZYCIELE 100% zapoznaje uczniów i rodziców z zasadami oceniania
94% zapoznaje z kryteriami oceniania 56% uznaje, że kryteria są zrozumiałe dla ucz. 90% na bieżąco informuje uczniów i rodziców o uzyskanych ocenach 83% potwierdza stosowanie różnych form i sposobów oceniania (raczej tak 17%) 50% uznaje, że oceny motywują do nauki 100% uważa, że uczniowie znają sposoby poprawiania stopni szkolnych 22% zgłosiło propozycje zmian w WSO
12
Najczęściej stosowane metody oceniania:
wypowiedzi ustne kartkówki sprawdziany testy prace domowe
13
UWAGI Najlepiej znają zasady oceniania uczniowie
w kl. VI – 100% (w kl. IV – 80%). W kl. IV kryteria oceniania zna i rozumie średnio 46%. Uczniowie preferują pisemne metody oceniania, rodzice odwrotnie – ustne. Wysokie oceny (5 6) są szczególnie ważne i mobilizujące dla młodszych dzieci, co potwierdzają w ankietach rodzice. Problem poprawiania stopni dotyczy dużej grupy uczniów – 83%. Część rodziców nie wie, że ich dziecko poprawia oceny.
14
PROPOZYCJE ZMIAN W WSO
15
NAUCZYCIELE Zwrócono uwagę na: - kryteria oceny celującej, - potrzebę udoskonalenia punktowego systemu oceniania zachowania, - zwiększenie indywidualizacji oceniania.
16
RODZICE Zgłoszono uwagi dotyczące: równego traktowania uczniów,
dania uczniom możliwości wykazania się, oceniania ucznia w czasie zajęć na basenie.
17
UCZNIOWIE - wprowadzenie skali ocen od 3 do 6 , likwidacja
ocen niedostatecznych i dopuszczających - wprowadzenie zasady ustalania ocen rocznych tylko dobrych i bardzo dobrych - poszerzenie skali ocen do 7 - możliwość poprawiania ocen pozytywnych np. dostatecznych - możliwość poprawiania ocen bezterminowo - zakaz stawiania ocen nagannych za bieganie
18
WNIOSKI: Więcej czasu i uwagi poświęcić uczniom w kl. IV-ch na omówienie zasad oceniania. Uzupełnić zasady i formy poprawiania osiągnięć i korygowania niepowodzeń uczniów. Przekazać nauczycielom uwagi dotyczące szczegółowych zasad regulujących bieżące ocenianie (§3 pkt3 WSO).
19
Przeanalizować na spotkaniu Rady Pedagogicznej propozycje zmian w systemie oceniania zgłoszone w ankietach przez uczniów, rodziców i nauczycieli. Wykorzystać raport w celach promocji placówki i zamieścić w skróconej wersji na stronie internetowej szkoły.
20
DZIĘKUJEMY !
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.