Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJędrzej Skrzyński Został zmieniony 11 lat temu
1
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
-definicje -klasyfikacje
2
Wprowadzenie czynniki (lokalizacji) – elementy ekonomiczne wpływające na wielkość nakładów inwestycyjnych i kosztów produkcji lokalizowanych obiektów lokalizacja (łac. locare - umieścić) – umiejscowienie działalności gospodarczej; w praktyce odnosi się do procedury wyboru miejsca dla określonej działalności gospodarczej działalność gospodarcza – obejmuje produkcję wyrobów i (lub) świadczenie usług, dokonuje się w przedsiębiorstwach (podmiotach gosp. działających na własny rachunek, w celu osiągnięcia zysku i ponoszących ryzyko i odpowiedzialność zgodnie z przepisami prawa i stosunkami rynkowymi )
3
Co można lokalizować? produkcja przemysłowa (zakłady)
produkcja rolna (uprawy) produkcja leśna (uprawy) obiekty usługowe obiekty handlowe infrastruktura techniczna budownictwo mieszkaniowe obiekty rekreacji inne rodzaje działalności gospodarczej
4
Grupy miejsc lokalizacji inwestycji (wg Maradony)
punktowe, np. lotniska, parki przemysłowe liniowe, np. szlaki komunikacyjne strefowe, np. duże aglomeracje
5
Stopnień przydatności różnych miejsc do danej funkcji
uwarunkowania wewnętrzne – cechy samego terenu uwarunkowania zewnętrzne – sytuacja istniejąca w otoczeniu terenu
6
Walory użytkowe każdego miejsca
walory popytu, czyli atrakcyjność danej lokalizacji ze względu na możliwość zbytu produkowanych towarów (informacji, usług) liczba i zdolność nabywcza konsumentów oraz łączność konsument – działalność gospodarcza walory zasobów to możliwości uzyskania w danym miejscu warunków niezbędnych do określonej działalności teren i jego zagospodarowanie, zasoby pracy, surowce, urządzenia, energia, zasoby przyrody
7
Rodzaje lokalizacji (wg czynników)
przymusowa – wpływ określonych czynników jest rozstrzygający zależna – częściowy wpływ określonych czynników niezwiązana – niewielki wpływ czynników
8
Rodzaje czynników lokalizacji (ujęcie syntetyczne)
środowiskowe przestrzenne ekonomiczne społeczno – kulturowe polityczne prawno – administracyjne techniczno - technologiczne
9
Reguła koherencji lokalizacyjnej
jedna z głównych zasad gospodarki przestrzennej pojedyncza jednostka produkcyjna powinna być z tą regułą zgodna „Właściwa działalność na właściwym miejscu” czyli każdej działalności opowiada właściwe miejsce Każdemu miejscu odpowiada właściwa działalność
10
Czynniki lokalizacji zakładów przemysłowych
baza surowcowa rynek zbytu transport zasoby wodne zasoby pracy baza energetyczna pozostałe
11
Czynniki lokalizacji działalności usługowej
koncepcja bazy ekonomicznej (funkcje miasta, funkcje miastotwórcze) teoria ośrodków centralnych (rozmieszczenie, hierarchia) rozwój gospodarczy
12
Czynniki lokalizacji agrofirm
przyrodnicze warunki glebowo - klimatyczne rzeźba powierzchni biosfera ekonomiczne zewnętrzne, np. popyt, ceny, komunikacja, konkurencja wewnętrzne, np. siła robocza, środki produkcji,
13
Czynniki lokalizacji przedsiębiorstwa [Bergin, Egan,1964]
Łatwość naboru siły roboczej Dogodne powiązania z rynkiem Możliwość nabycia nieruchomości Koszty robocizny Łatwość nabycia surowców Słabszy wpływ związków zawodowych Lokalne możliwości kooperacji Siedziba dyrekcji Klimat Koszty transportu Dostatek mocy Centrum specjalnego przemysłu Urządzenia transportowe Decentralizacja działalności Korzystna struktura podatków Pomoc finansowa
14
Czynniki lokalizacji przedsiębiorstwa [Brenke, 1996]
Bliśkosc rynku zbytu Środki wspierające działalność gospodarcza Koszty robocizny Kwalifikacje siły roboczej Bliskość autostrady Bliskość dostawców Koszty energii Usługi miejscowych banków … … Bliskość instytutów badawczych Komunikacja miejska mieszkania Zaplecze medyczne Połączenia lotnicze Ponadregionalne polaczenia kolejowe Propozycja kulturalna Możliwości wypoczynkowe
15
Czynniki lokalizacji przedsiębiorstwa [Domański 2001]
Bliskość głównych dróg Współpraca ze strony gminy Dogodne położenie Pozytywne postawy ludzi wobec pracy Niskie koszty pracy Łatwość pozyskania wykwalifikowanych robotników Dostępność informacji o terenie Łatwość pozyskania wykwalifikowanych specjalistów … … Niewielka skłonność do strajków Ulgi podatkowe ze strony rządu Dostępność tanich budynków Pozytywne doświadczenia innych firm Brak wojowniczych organizacji związkowych Bliskość źródeł zaopatrzenia w surowce, materiały lub części Dostępność usług zaspokajających potrzeby pracowników firmy
16
Czynniki lokalizacji przedsiębiorstwa [Grabow, Henckel, Hollbach - Gromig]
twarde [mierzalne, wpływ bezpośredni] ekonomiczne obiektywne np. podaż powierzchni produkcyjnej miękkie [trudno mierzalne, wpływ pośredni] pozaekonomiczne subiektywne np. możliwość spędzania wolnego czasu
17
Bariery lokalizacji produkcji
przeszkody uniemożliwiające, utrudniające lub ograniczające prowadzenie działalności gospodarczej na danym obszarze podział: bariery zasobowe/instrumentalne bariery naturalne /demograficzne /infrastrukturalne /społeczne /polityczno – administracyjne
18
Bibliografia Fierla I., Lokalizacja przemysłu, PWE, Warszawa 1987
Kortus B., Wstęp do geografii przemysłu, PWN, Warszawa 1986 Wieloński A., Teoretyczne podstawy lokalizacji działalności gospodarczej, UW WGiSR, Warszawa 2007 Budner W., Lokalizacja przedsiębiorstw, AE, Poznań 1999.
19
Dziękuję za uwagę Olga Brodawka
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.