Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHainrich Dulas Został zmieniony 11 lat temu
1
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Pedagog szkolny Anna Otachel
2
W szkole organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r, W szkole organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc ta udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
3
Pomoc psychologiczno -pedagogiczna polega na:
diagnoza środowiska rozpoznawaniu potencjalnych możliwości i potrzeb ucznia rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu przez ucznia wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami; opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych, a także planów działań wspierających dla uczniów posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz dla uczniów zdolnych i z trudnościami w nauce;
4
Pomoc psychologiczno -pedagogiczna polega na:
prowadzeniu edukacji prozdrowotnej wśród uczniów i rodziców; podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie; wspieraniu uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej; podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
5
Pomoc psychologiczno — pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
rodzicami; poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi szkołami i placówkami; organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6
Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów wynikających z:
7
wybitnych uzdolnień; niepełnosprawności; choroby przewlekłej; niedostosowania społecznego; zagrożenia niedostosowaniem społecznym; specyficznych trudności w uczeniu się; zaburzeń psychicznych; rozpoznanych niepowodzeń szkolnych;
8
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:
systemowych działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań uczniów, w tym uczniów wybitnie zdolnych; działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia; zindywidualizowanej pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych; zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; zajęć specjalistycznych; porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli; zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
9
. Zajęcia specjalistyczne organizowane w miarę potrzeby to zajęcia:
korekcyjno- kompensacyjne, organizowane dla uczniów z zaburzeniami- liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów; logopedyczne, organizowane dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej- liczba uczestników zajęć do 4 uczniów) socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, organizowane dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów. Zajęcia specjalistyczne, rewalidacyjne i korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.
10
W celu objęcia ucznia całościową pomocą psychologiczno-pedagogiczną
oraz zintegrowania oddziaływań pomocowych w szkole funkcjonują Zespoły ds. Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
11
Do zadań zespołu należy :
rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, rozpoznawanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień, określenie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej uczniom, planowanie zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji; opracowywanie i wdrażanie indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych
12
Do zadań zespołu należy :
podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych; organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli; wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów; współpraca z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
13
W skład każdego zespołu wchodzą : nauczyciele obowiązkowych zajęć u ucznia, którego sprawa jest rozpatrywana, specjaliści zatrudnieni w szkole, wychowawca. O terminie posiedzenia zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach informuje rodziców dyrektor szkoły. W przypadku nieobecności rodziców na posiedzeniu zespołu, dyrektor szkoły informuje na piśmie rodziców ucznia o przyjętych przez zespół ustaleniach.
14
Zespół zajmuje się diagnozowaniem uczniów,planowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jej realizacją i badaniem efektywności działań w następujących przypadkach: „z urzędu”, gdy uczeń posiada opinię poradni pedagogiczno-psychologicznej; na wniosek nauczyciela, gdy stosowane przez niego formy pomocy nie przyniosły oczekiwanej poprawy; na wniosek ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów).
15
Dziękuję za uwagę Anna Otachel
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.