Pobierz prezentację
OpublikowałKunegunda Tarach Został zmieniony 11 lat temu
1
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska
2
Plan zajęć Definicja i rodzaje analizy ekonomicznej
Analiza makrootoczenia Analiza otoczenia konkurencyjnego Analiza potencjału przedsiębiorstwa
3
Analiza ekonomiczna - definicja
Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa polega na wykrywaniu struktury zjawisk i procesów występujących w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, ustalaniu ich wewnętrznych i zewnętrznych powiązań, ustalaniu wielkości i przyczyn odchyleń stanów rzeczywistych od postulowanych, a także na projektowaniu działań korekcyjnych, zmierzających do ekonomicznie racjonalnego ukształtowania stanu zjawisk i przebiegu procesów. Źródło: Bednarski
4
Przedmiot analizy ekonom.
Przedmiotem analizy ekonomicznej są zjawiska oraz procesy gospodarcze we wszystkich sferach działalności firmy, występujące zarówno w jego obrębie, jak i otoczeniu. Ujmowane są one w związkach i zależnościach ze zjawiskami oraz procesami technicznymi, a także społecznymi istniejącymi w przedsiębiorstwie.
5
Wybrane rodzaje analizy ekonomicznej
Analiza makroekonomiczna – wyniki ekonomiczne całej gospodarki narodowej Analiza mikroekonomiczna – badanie stanów i wyników działalności ekonomicznej podmiotów gospodarczych Analizy dziedzinowe (obejmujące poszczególne dziedziny działalności gospodarczej) – analiza produkcji, analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim, analiza gospodarki materiałowej itp. Analizy problemowe (dot. głównych w danym okresie problemów gospodarczych) – analiza wydajności pracy, kosztów własnych, obrotowości aktywów.
6
Analiza strategiczna – odnosi się do okresów dłuższych niż 1 rok, wyróżnia się w niej:
analizę wewnętrzną, zajmującą się słabymi i mocnymi stronami przedsiębiorstwa w zakresie zasobów ludzkich, technicznych, handlowych i finansowych analizę zewnętrzną – zajmującą się szansami i zagrożeniami przedsiębiorstwa w otoczeniu (szczególnie: stan konkurencji, stan gospodarki, stan polityczno-prawny państwa itp.)
7
Źródła informacji sprawozdania finansowe przedsiębiorstw (również konkurencji) – bilans, rachunek zysków i strat, rachunek cash flow itp. dane statystyczne raporty, opracowania, ekspertyzy przepisy prawne bezpośrednie badania rynku – ankieta, wywiad itp. czasopisma, prasa codzienna, internet własna ocena
8
Rodzaje otoczenia przedsiębiorstwa
Otoczenie ogólne (makroekonomiczne) Otoczenie bliższe (sektorowe) Potencjał wewnętrzny przedsiębiorstwa
9
Otoczenie ogólne (makrootoczenie)
ekonomiczne prawne polityczne technologi-czne społeczne demografi-czne międzyna-rodowe
10
Analiza makrootoczenia cd.
Otoczenie ekonomiczne – stopa wzrostu gospodarczego, stopy procentowe (koszt kredytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego), kursy walutowe, inflacja, podatki itp. Otoczenie prawne i polityczne – zmiany legislacyjne, dotacje i granty, licencje, wielkość zamówień publicznych itp. Otoczenie międzynarodowe – poziom rozwoju przemysłu w różnych krajach (rynki zbytu lub zagrożenie konkurencją), restrykcje i sankcje międzynarodowe, stosunki z państwami Otoczenie technologiczne – szybkość zmian technologii (upadek/powstanie gałęzi przemysłu), jakość zaplecza naukowo-badawczego Otoczenie społeczne – moda, bezrobocie, zamożność społeczeństwa, związki zawodowe, ochrona środowiska Otoczenie demograficzne – obecna struktura demograficzna społeczeństwa oraz trendy, starzenie się społeczeństwa
11
Analiza otoczenia konkurencyjnego
otoczenie konkurencyjne (sektorowe) – ogół instytucji, podmiotów, warunków, które wpływają na przedsiębiorstwo i na które przedsiębiorstwo może wpływać. otoczenie konkurencyjne określa warunki funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa w danym sektorze i na danym rynku geogr. analiza sektora pozwala ocenić obecną i przyszłą atrakcyjność sektora i związane z nim ryzyko
12
5 sił Portera Przedsiębiorstwo Konkurencja w sektorze Nabywcy Dostawcy
Substytuty Potencjalni konkurenci
13
5 sił Portera cd. Konkurencja w sektorze – struktura i sposób w jaki konkurują ze sobą przedsiębiorstw Potencjalna konkurencja – zależy od atrakcyjności sektora, wysokości barier wejścia i wyjścia, możliwości represji ze strony istniejących przedsiębiorstw Dostawcy i nabywcy – siła przetargowa zależna od relacji popytu do podaży (rynek klienta czy rynek producenta) Substytuty – produkty zastępcze, które zaspokajają podobną potrzebę klienta.
14
Analiza SWOT Ogólne zasady: Unikaj zagrożeń Wykorzystuj szanse
Silne strony Słabe strony Szanse Zagrożenia Ogólne zasady: Unikaj zagrożeń Wykorzystuj szanse Wzmacniaj słabe strony Opieraj się na silnych stronach
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.