Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałCelina Fijałek Został zmieniony 11 lat temu
1
Konferencja Gospodarka morska jako sektor innowacyjny
Innowacyjność w sektorze transportowo-logistycznym 6 listopada 2009, Gdańsk Marcin KALINOWSKI Instytut Morski w Gdańsku
2
Definicja innowacyjności w sektorze transportowo-logistycznym
Timber Products źródło: Bariery innowacyjności, M. Ściążko, Ślaska Rada JBR
3
Definicja innowacyjności w sektorze transportowo-logistycznym
procesowa = opracowanie lub wdrożenie nowej lub znacząco ulepszonej technologii, (technologia do elektronicznej wymiany danych EDI) produktowa = opracowanie i wdrożenie w transporcie i logistyce nowych urządzeń (wózek wagonowy RS-16, EUREKAII, ) organizacyjna = zastosowanie nowych rozwiązań organizacyjnych (nowa koncepcja serwisu SSS, BaSIM) marketingowa = zastosowanie nowych technik marketingowych w obszarze TSL (rabaty lojalnościowe) Timber Products źródło: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
4
środki pieniężne, kapitał finansowy wiedza, kapitał intelektualny
Innowacje MIĘKIE Innowacje TWARDE środki pieniężne, kapitał finansowy wiedza, kapitał intelektualny
5
RFID System Zarządzania i kontroli ruchu (Brama wjazdowa)
INNOWACJE W LOGISTYCE MORSKIEJ Innowacje TWARDE I MIĘKIE RFID System Zarządzania i kontroli ruchu (Brama wjazdowa) Projekt zintegrowanego serwisu żeglugi bliskiego zasięgu (SSS) dla przewozu ładunków chłodzonych (TransBaltic, BalticMasterII, SoNorA)
6
O innowacyjności możemy mówić wtedy, kiedy podejmowane przez nas nowe działania innowacyjne (pomysły) spowodują znaczącą zmianę na rynku (najlepiej będzie jeśli będziemy mogli przewidzieć tą zmianę lub ją oszacować) Gdy w wyniku zmieniającego się otoczenia szukamy rozwiązań dostosowujących się do rynku (szukamy nowej oferty transportowo-logistycznej)
7
Główne bariery dla rozwoju innowacyjności w sektorze transportowo - logistycznym Województwa Pomorskiego Brak rozeznania potrzeb Obawy przed zmianami Przeszkody administracyjno/organizacyjne (rynek podlega zbyt dużym regulacjom nie sprzyja rozwojowi innowacji) Brak odpowiedniego planowania zaplecza logistycznego (lokalizacja i rozproszenie centrów logistycznych) Długi proces planowania Komunikacja z zapleczem portowym Rozproszenie rynku (brak woli zrzeszania się przedsiębiorstw i operatorów logistycznych) Przyczyny finansowe (finansowanie badań, kosztowne wdrożenia, zbyt długi okres zwrotu) Obawy przed podjęciem ryzyka Ludzie nadal myślą, innowacje są dla krajów bardziej rozwiniętych Timber Products
8
Województwo Pomorskie
DEVELOPMENT FACTORS OF THE REGION Województwo Pomorskie Sieć transportową województwa pomorskiego tworzy: – 19,5 tys. km dróg samochodowych, w tym 763 km krajowych, – 1589 km linii kolejowych, w tym 684 km o znaczeniu państwowym, – 207 km dróg wodnych żeglownych, – 12 portów morskich, w tym 2 o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej źródło: Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego 8
9
Województwo Pomorskie
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni Gdański Park Naukowo-Technologiczny Wyższe Uczelnie i Instytuty Naukowo-Badawcze Parki Przemysłowe w tym wolne strefy ekonomiczne
10
Iberian Peninsula and Central/Eastern Europe
IBEREAST IBEREAST project is crating new concept of eco-ships service as a profitable alternative to land transport between Iberian Peninsula and Central/Eastern Europe The HSC C family of "Fast Cargo Vessels„ Fot.:
11
Fundusze Europejskie Województwa Pomorskiego
Priority Axes European Regional Development Fund EUR 1,2 bln allocation ( ) Development and innovation in SMEs sector 21 % Knowledge society 7 % Urban and metropolitan functions 12 % Regional transport system 23 % The environment and environment friendly energy Tourism and cultural heritage 5 % Health care and rescue system 4 % Basic local infrastructure 14 % Local social infrastructure and civil initiatives Technical assistance 3 % TOTAL 100 % all UE funds in Poland – EUR 67,5 bln źródło: Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego 11
12
innowacyjność traktujemy jako środek do walki z kryzysem,
innowacji w transporcie nie szuka się tak intensywnie wtedy kiedy jest dobrze, ale właśnie w czasie kryzysu innowacyjność ma być prospołeczna, ma widzieć człowieka, nie może być tak, że innowacje są wprowadzane, ale wiążę się to z drastyczną redukcją zatrudnienia Województwo Pomorskie ma szanse stać się krajowym liderem w dziedzinie badań morskich i innowacji, zgodnie postulatami „Strategii Morskiej do 2018 r.” opublikowanymi przez Komisję Europejską tym roku.
13
e-mail: mkalinow@im.gda.pl
Dziękuję za uwagę! INSTYTUT MORSKI W GDAŃSKU Długi Targ 41/ Gdańsk TEL fax
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.