Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKunegunda Małachowski Został zmieniony 9 lat temu
1
1 Agata Wiśniewska, Konferencja Perspektywy rozwoju III sektora, Poznań, 15 maja 2008 r. Organizacje pozarządowe – miejsce pracy czy realizacji misji?
2
2 Agata Wiśniewska, Konferencja Perspektywy rozwoju III sektora, Poznań, 15 maja 2008 r. Praca a misja: co łączy i co dzieli Powody, dla których ludzie angażują się w działalność organizacji. Przyczyny odchodzenia działaczy. Motywacje pracowników: do przyjścia, do rezygnacji/zmiany.
3
3 Agata Wiśniewska, Konferencja Perspektywy rozwoju III sektora, Poznań, 15 maja 2008 r. Relacje władze organizacji a pracownicy Ustawa z dnia 7.04.1989 r. o stowarzyszeniach (t.j.Dz.U. Nr 79 z 2001 r., poz. 855, z późn.zm.): art. 2 § 3 Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników. Ustawa z dnia art. 10 Zarząd fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje fundację na zewnątrz. Potrzeby: Rozdzielenie funkcji zarządczych od kierowniczych. Jasny podział kompetencji. Określone zasady odpowiedzialności członków organizacji i jej pracowników. Identyfikacja pracowników z misją organizacji.
4
4 Agata Wiśniewska, Konferencja Perspektywy rozwoju III sektora, Poznań, 15 maja 2008 r. Interesy organizacji Jako realizatora misji jeśli organizacja działa skutecznie, może to prowadzić do jej zamknięcia (wypełni misję). Co na to pracownik? Jako pracodawcy: jakie i de facto czyje są to interesy? Wywiązywanie się z przestrzegania Kodeksu Pracy, przepisów zw. z zatrudnianiem, zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i in. Kto pilnuje czyich interesów? –Pracodawca (organizacja) – beneficjentów, społecznego itp. –Pracownik – organizacji (ale czy i jak się z nimi utożsamia?), czy bardziej własnych?
5
ii Niebezpieczeństwo konfliktu działacze pracownicy: –działacze zwykle pracują w innych miejscach, –podział kompetencji, –misja czy profesjonalizm: czy nie jest to konflikt logicznie fałszywy? Różnica między małymi, obywatelskimi organizacjami a „firmami” pozarządowymi – różny stopień wpływu i zaangażowania działaczy i pracowników (rośnie rola tych drugich, podczas gdy odpowiedzialność pozostaje w domenie działaczy). W obecnej rzeczywistości jest to szczególnie istotne przy dużych, nieraz ponad- czy wielomilionowych projektach. 5 Agata Wiśniewska, Konferencja Perspektywy rozwoju III sektora, Poznań, 15 maja 2008 r.
6
6 Agata Wiśniewska, Konferencja Perspektywy rozwoju III sektora, Poznań, 15 maja 2008 r. Dziękuję za uwagę działaczom i działaczkom oraz pracodawcom i pracobiorcom Kontakt *** Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych ul. Szpitalna 5/5, 00-031 Warszawa tel. (0-22) 828 91 28, fax (0-22) 828 91 29 www.ofop.engo.plwww.ofop.engo.pl, e-mail: ofop@ofop.engo.plofop@ofop.engo.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.