Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WAW-161714031-20070109-15210 Promocja gospodarcza i wsparcie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych 2013-2014 Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WAW-161714031-20070109-15210 Promocja gospodarcza i wsparcie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych 2013-2014 Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu."— Zapis prezentacji:

1 WAW Promocja gospodarcza i wsparcie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Katarzyna Kacperczyk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych 1 1 1

2 Promocja polskiej gospodarki
1 Promocja polskiej gospodarki 2 Podsumowanie działań w 2013 Kierunki i strategia działań 2014 3

3 MSZ i MG współpracują z innymi podmiotami na rzecz promocji gospodarczej
Wsparcie rządowe Partnerzy UWAGA: Nastąpiła zmiana sformułowania Wsparcie pozarządowe na partnerzy, ponieważ PAIiIZ S.A. oraz PARP nie są pozarządowe. MSiT - Wsparcie rozwoju turystyki wśród turystów zagranicznych MF - Promocja finansowych instrumentów wspierania biznesu MSP - Promocja polskiej oferty prywatyzacyjnej, Wsparcie sektorów strat. MNiSW - polityka stypendialna, promocja oferty polskich uczelni dla studentów zagranicznych MS - Promocja polskich „Greenevo” MRiRW - Promocja żywności i poprawa wizerunku polskich produktów rolno-spożywczych

4 Finansowanie promocji polskiej gospodarki
Działania promocyjne 368 mln PLN w latach 58 mln PLN w 2013 r. Dyplomacja publiczna i kulturalna – wspiera promocję gospodarki Bezpośrednia promocja gospodarki – kontynuacja programów branżowych Program Operacyjny Inteligentny Rozwój ponad projektów w 2013 Inicjatywy samorządowe Konkursy MSZ, obchody rocznicowe, promocja marki POLSKA

5 Intensywne działania promocyjne koncentrowane są na wybranych rynkach o największym potencjale
Wybór rynków perspektywicznych Potencjał ekonomiczny rynku Miejsce kraju w polityce handlowej Polski i UE Kanada Brazylia Algieria Turcja Kazachstan Meksyk ZEA Sytuacja społeczno-polityczna w kraju/regionie Priorytety wg Marszałków Województw oraz organizacji samorządu gospodarczego

6 Do promocji wykorzystuje się specjalnie zaprojektowane programy działań (1)
Kampania Wizerunkowa MADE IN POLAND IAK Polska posiada doskonałej jakości produkty, które mogą z powodzeniem konkurować na międzynarodowych rynkach Działania w Czechach, Niemczech i na Ukrainie w 2013 r. Dalsze działania promocyjne w 2014 r. w Chinach i w Rosji UWAGA: MG dokonało korekty tekstu i dodało zdjęcie

7 Do promocji wykorzystuje się specjalnie zaprojektowane programy działań (2)
15 programów branżowych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata Branża meblarska Branża jubilersko – bursztynnicza Usługi IT i ITC Produkcja jachtów i łodzi rekreacyjnych Przemysł biotechnologiczny i farmaceutyczny Produkcja sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej Branża stolarki okiennej i drzwiowej Budownictwo Branża ochrony i zachowania zabytków Kosmetyki Maszyny i urządzenia górnicze Odzież, dodatki, galanteria skórzana Turystyka medyczna Przemysł obronny Polskie specjalności żywnościowe

8 Coroczne Narady Ambasadorów
PRZYKŁAD Działanie Efekt Indywidualne spotkania przedstawicieli polskich przedsiębiorstw z kierownikami polskich placówek dyplomatycznych podczas corocznej Narady Ambasadorów 2013 r. ponad 40 przedstawicieli firm uczestniczyło w blisko 300 spotkaniach z ponad 70 Ambasadorami Lepsze zrozumienie potrzeb przedsiębiorstw na konkretnych rynkach Spotkania nowych Ambasadorów z przedsiębiorcami przed objęciem placówki

9 Coroczne Narady Kierowników Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji
PRZYKŁAD Działanie Efekt Szkolenia dla Kierowników WPHI Indywidualne spotkania przedstawicieli polskich przedsiębiorstw z kierownikami WPHI i przedstawicielami przedsiębiorców Wizyty studyjne w regionach Wspólne określenie pożądanych kierunków promocji polskiej gospodarki Identyfikacja najbardziej interesujących światowych rynków Określenie obszarów wsparcia i pomocy dla polskich firm ze strony WPHI

10 Promocja polskiej gospodarki
1 2 Podsumowanie działań w 2013 Kierunki i strategia działań 2014 3

11 W roku 2013 kontynuowano intensyfikację działań dyplomatycznych
Obszary działalności Działania w 2013 roku Spotkania Przeprowadzono ponad 5000 spotkań Udzielono ponad odpowiedzi na przesłane zapytania Zapytania Udzielono wsparcia dla 133 istotnych transakcji oraz projektów inwestycyjnych Wsparcie inwestycji i transakcji Wydarzenia Zorganizowano ponad 1000 seminariów i forów oraz 4700 wydarzeń promocyjnych Misje gospodarcze Współorganizowano ponad 500 misji Podjęto 328 skuteczne interwencje w przypadku dyskryminacji Interwencje

12 Aktywność koncentrowała się na Europie i WNP, nie zaniedbując jednak dynamicznie rozwijających się rynków pozaeuropejskich Azja Ameryka Pn. i Łacińska Afryka i Bliski Wschód Europa i WNP Spotkania Zapytania inwestycji WNP: 18% Wydarzenia gospodarcze 4% Interwencje WNP: 37%

13 W ubiegłym roku zorganizowano także szereg wyjazdów z udziałem przedsiębiorstw
Europa: Bałkany – Czarnogóra (MSZ) Chorwacja (Prezydent RP) Portugalia (Prezydent RP) Niemcy (MG) Włochy (MG) Słowacja (MG) Czechy (MG) Turcja (MG) WNP: Azerbejdżan (Minister SZ) Ukraina (MG, MSZ) Rosja ((MG, MSZ) Armenia (MG) Kazachstan (MG) Uzbekistan (MG) Gruzja (MG) Ameryka Płn.: USA - Chicago, Nowy Jork, Houston (MSZ, MG) Kanada (Premier RP) Azja: Birma (Minister SZ) Chiny (Prezydent, Minister SZ, Marszałek Sejmu) Indie (Minister Gospodarki, MSZ) Korea Płd. (Prezydent RP) Malezja (MSZ) Mongolia (Prezydent RP, MG) Afganistan (MSZ) Japonia (MG) Ameryka Pd.: Argentyna (MSZ) Brazylia (Minister SZ) Chile (MSZ) Kolumbia (MSZ) Meksyk (MSZ) Peru (MSZ) Urugwaj (MSZ) Afryka i Bliski Wschód: Algieria (MG) Angola (MSZ) Etiopia (MSZ) KAS (Premier RP, wicem. SZ) Libia (Minister SZ) Nigeria (Premier RP) Maroko (MG) RPA (Premier RP) Rep. Kongo (MSZ) Zambia (Premier RP) ZEA (Premier RP, wicem. MSZ) Australia: Australia (Minister SZ)

14 Promocja polskiej gospodarki
1 2 Podsumowanie działań w 2013 Kierunki i strategia działań 2014 3

15 Azja – jeden z wiodących kierunków zainteresowania przedsiębiorstw
13% - wzrost eksportu na rynki azjatyckie w 2013 Chiny kontynuacja GoChina zwiększenie działań promocyjnych w pd. części Chin (MSZ/MG) misja gospodarcza towarzysząca W-ce Premierowi J. Piechocińskiemu (m.in. szczyt gospodarczy Chiny-EŚW w Ningbo) - I poł. 2014 Wietnam wizyta MSZ (targi EXPO, Greenevo, rynek finansowy, sektor rolno-spożywczy - kwiecień 2014 Planowane wizyty Indie obchody 60-lecia ustanowienia stos.dyplomatycznych (inauguracja : New Delhi, Kalkuta - wicem. MSZ/MG) Mongolia Dni Polskie w Mongolii (MSZ/MG) – III kw. 2014 promocja sektora wydobywczego i górniczego Australia: (MSZ/MG) promocja sektora górniczego, czystych technologii Projekty specjalne Mongolia: Follow-up wizyty Prezydenta B. Komorowskiego (MSZ/MG/inne resorty) Follow-up wizyt

16 Afryka – dynamiczny wzrost rynków = nowe możliwości dla polskich firm
30% - wzrost eksportu na rynki afrykańskie w 2013 Algieria, Tunezja - wizyta Wicepremiera J. Piechocińskiego, misje biznesowe Iran - wizyta Ministra SZ R. Sikorskiego – luty/marzec 2014; - wizyta Wicepremiera J. Piechocińskiego – kwiecień 2014 Etiopia - wizyta/forum biznes. w II poł. 2014 Senegal, Ghana, WKS - wizyta wicem . MSZ z misją biznesu - kwiecień 2014 r. ZEA - II Komisja ds. Współpracy Gospodarczej/ misja gospodarcza Planowane wizyty Kontynuacja programu Go Africa Etiopia (Afryka): Pierwszy Kongres Polskich Absolwentów z Afryki – październik 2014 Otwarcie WPHI w Dubaju/ plany dodatkowej obecności gosp. w Afryce Projekty specjalne Follow-up wizyt Nigeria, RPA, Zambia, ZEA Follow-up wizyt Premiera D. Tuska (MSZ/MG/inne resorty)

17 Ameryka Północna i Łacińska – budowanie pozycji polskich firm
17% - wzrost eksportu do Ameryki Północnej w 2013 14% - wzrost eksportu do Ameryki Łacińskiej w 2013 USA – wizyta W-ce Premiera J. Piechocińskiego – II poł. 2014 - wizyta wicem. MSZ – dialog strategiczny/energia – kwiecień 2014 Kanada – wizyta wicem. MSZ z delegacją biznesu /forum gosp. – IV kw. 2014 Chile – wizyta/promocja sektora górniczego przy okazji otwarcia kopalni miedzi KGHM w Sierra Gorda - III kw. 2014 Kolumbia – wizyta MSZ/MG /forum gosp., promocja sektora wydobywczego, czystych technologii Planowane wizyty Projekty specjalne II Polsko-Amerykański Tydzień Gospodarczy na Zachodnim Wybrzeżu USA – wrzesień 2014 Dni Polskie na targach CAMACOL w Miami - czerwiec 2014 Follow-up wizyt Kanada Follow-up wizyty Premiera D. Tuska (MSZ/MG/ inne resorty)

18 WNP - ważne rynki dla polskich przedsiębiorców
8% - wzrost eksportu na rynki WNP w 2013 Azerbejdżan - Wizyta W-ce Premiera J. Piechocińskiego/ forum gosp. – kwiecień poł 2014 Białoruś - MSZ/MG wizyta/forum gosp. - kwiecień 2014 Kazachstan - MSZ/MG wizyta/forum gosp. Mołdawia - wizyta/forum inwestycji Rosja - MSZ, MG – udział w targach Sportu, wizyty/forum gosp. Turkmenistan - MSZ, MG – konsultacje gosp., wizyta W-ce Premiera J. Piechocińskiego Planowane wizyty Projekty specjalne Rosja - Kontynuacja projektu „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej” - Targi budowlane, promocja sektora górniczego (Kemerowo)

19 Europa - współpraca z partnerami strategicznymi oraz poszukiwania nowych rynków
5,5% - wzrost eksportu na rynki europejskie w 2013 Turcja - wizyta Prezydenta B. Komorowskiego - marzec 2014, forum biznesu, MSZ/MG – wizyty/misje gosp. Albania, Dania, Niemcy, Wielka Brytania - MSZ/MG wizyty, fora gosp. Planowane wizyty Niemcy – inauguracja cyklicznych spotkań polskiego i niemieckiego biznesu w formule Sommerfest Turcja – 600-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych – inauguracja marzec 2014 Wielka Brytania – I Polsko-Brytyjskie Forum Gospodarcze - I poł. 2014 Włochy – EXPO2015 Mediolan – przygotowania Projekty specjalne

20 Nowe rozwiązania i inicjatywy – impuls dla wzmocnienia pozycji polskich przedsiębiorstw na międzynarodowych rynkach Regularne konsultacje MSZ-MG + przedsiębiorcy Kompleksowe przygotowanie przedsiębiorców przed planowanymi wizytami zagranicznymi – seminaria, konferencje, szkolenia Monitoring nowych rynków i efektywności dyplomacji ekonomicznej – nowy system oceny/ nowe instrumenty motywujące Wykorzystywanie synergii w działaniach – pomoc rozwojowa, nowe obszary (np. stacje badawcze PAN) Stałe konsultacje MSZ i MG z przedstawicielami przedsiębiorstw i wiodącymi organizacjami samorządu gospodarczego Organizacja seminariów dla firm przed planowanymi misjami zagranicznymi (w tym szkolenia nt. warunków rynkowych prowadzone przez np. byłych ambasadorów) Stały monitoring rynków zagranicznych będących w centrum zainteresowania przedsiębiorców oraz efektywności wsparcia przez placówki. (nowy system oceny i ewaluacji) Wykorzystanie programów polskiej współpracy rozwojowej (np. Fundacja Wschód – Mołdawia, UNIDO – Tadżykistan, Mongolia, Ukraina – OECD, Etiopia, Angola – małe granty) Zwiększenie udziału polskich podmiotów w ofercie zamówień publicznych  organizacji i agencji międzynarodowych (seminarium nt. zamówień publicznych ONZ, Warszawa 10 grudnia 2013 r. – kontynuacja 2014) Cykliczne spotkania przedsiębiorców z Ambasadorami oraz Kierownikami WPHI (coroczne Narady) Aktywna rola w promocji udziału firm w systemie międzynarodowych zamówień Stypendia dla zagr. studentów, współpr. z absolwentami i Polonią – programy i inicjatywy angażujące polskie przedsiębiorstwa

21 WAW Dziękujemy za uwagę! 21 21 21


Pobierz ppt "WAW-161714031-20070109-15210 Promocja gospodarcza i wsparcie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych 2013-2014 Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google