Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podatki 2019/2020 dla projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podatki 2019/2020 dla projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata."— Zapis prezentacji:

1 Podatki 2019/2020 dla projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku, 4 grudnia 2019 r.

2 Agenda Schematy podatkowe w JST
co jest a co nie jest schematem podatkowym? czy JST muszą mieć procedurę MDR? Zmiany w przepisach podatkowych i ich wpływ na działalność JST obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności Biała lista podatników JPK_VDEK Wystawianie faktur do sprzedaży udokumentowanej paragonem Nowa matryca stawek VAT oraz wiążąca informacja stawkowa. Dzierżawa składników majątkowych do związków, spółek i instytucji kultury – opinia zabezpieczająca szefa Krajowej Administracji Skarbowej i jej praktyczne skutki dla JST. Podatek u źródła w JST. Najnowsza praktyka i orzecznictwo sądowe w sprawach rozliczeń podatku VAT w JST.

3 Schematy podatkowe w jednostkach samorządu terytorialnego

4 Co to jest schemat podatkowy?
Schemat podatkowy to: uzgodnienie, czyli czynność lub zespół powiązanych ze sobą czynności, w tym czynność planowana, w których co najmniej jedna strona jest podatnikiem lub które mają lub mogą mieć wpływ na powstanie lub niepowstanie obowiązku podatkowego, które: spełnia tzw. kryterium głównej korzyści oraz posiada tzw. ogólną cechę rozpoznawczą, lub spełnia tzw. szczególną cechę rozpoznawczą, lub spełnia tzw. inną szczególną cechę rozpoznawczą.

5 Co to jest kryterium głównej korzyści?
Kryterium głównej korzyści uważa się za spełnione, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności oraz faktów należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami innymi niż osiągnięcie korzyści podatkowej mógłby zasadnie wybrać inny sposób postępowania, z którym nie wiązałoby się uzyskanie korzyści podatkowej rozsądnie oczekiwanej lub wynikającej z wykonania uzgodnienia, a korzyść podatkowa jest główną lub jedną z głównych korzyści, którą podmiot spodziewa się osiągnąć w związku z wykonaniem uzgodnienia. Kryterium głównej korzyści będzie zatem spełnione w przypadku, gdy: Wystąpiła (wystąpi) korzyść podatkowa Kryterium głównej korzyści nie będzie spełnione, jeżeli z wybranym sposobem postępowania nie wiązałoby się uzyskanie korzyści podatkowej, faktycznej albo rozsądnie oczekiwanej. Korzyść podatkowa była/jest główną lub jedną z głównych korzyści Korzyść podatkowa jest główną lub jedną z głównych korzyści, jeśli stanowi istotną lub determinującą przesłankę decyzji o wdrożeniu uzgodnienia, a nie jest jedynie pobocznym lub nieoczekiwanym skutkiem uzgodnienia. Alternatywna droga postępowania Kryterium głównej korzyści nie będzie spełnione jeżeli podmiot działający rozsądnie wskutek stosowania zgodnych z prawem rozwiązań nie ma lub nie miał alternatywnej, racjonalnej drogi postępowania, nawet jeżeli skutkiem postępowania jest osiągnięcie korzyści podatkowej.

6 Co to jest korzyść podatkowa?
Korzyść podatkowa to: niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości, powstanie lub zawyżenie straty podatkowej, powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku albo zawyżenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku, brak obowiązku pobrania podatku przez płatnika, jeżeli wynika on z okoliczności wskazanych w lit. a) podwyższenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, niepowstanie obowiązku lub odsunięcie w czasie powstania obowiązku sporządzania i przekazywania informacji podatkowych, w tym informacji o schematach podatkowych.

7 Co może być uważane za schemat podatkowy w JST?
Stosowanie prewspółczynnika indywidualnego (tj. innego niż wskazany w Rozporządzeniu) Dzierżawa lub aport składników majątkowych do spółki komunalnej lub instytucji kultury Kreowanie sprzedaży opodatkowanej / rozszerzenie zakresu wykonywania świadczeń opodatkowanych VAT w jednostkach budżetowych w celu odliczenia VAT naliczonego Tzw. samozatrudnienie Zmiana stawek amortyzacyjnych w zakładach budżetowych, np. w celu utylizacji strat podatkowych (wpływ na część odroczoną podatku dochodowego) Oddanie do używania i pobierania pożytków przez spółkę komunalną ze składników majątku Gminy Realizacja porozumień międzygminnych w następstwie, których powstaje dla Gminy prawo do odliczenia podatku naliczonego Zwiększenie poziomu odliczenia VAT od inwestycji poprzez powierzenie jej spółce celowej Restrukturyzacje wewnętrzne polegające na przekazaniu zadania jednostce budżetowej uprawnionej do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o wysoki współczynnik / prewspółczynnik Zmiana przeznaczenia inwestycji z niepodlegającej VAT na inwestycję generującą podatek i uprawniającą do odliczenia VAT naliczonego

8 Rodzaje schematów podatkowych
Przepisy wyróżniają dwie zasadnicze grupy schematów podatkowych: Rozróżnienie to jest o tyle ważne, że: krajowe schematy podatkowe podlegają raportowaniu jedynie w przypadku, gdy są udostępniane lub wdrażane u podmiotu, który spełnia definicję tzw. kwalifikowanego korzystającego. schemat podatkowy inny niż transgraniczny (tzw. krajowy) schemat podatkowy transgraniczny Ponieważ schemat transgraniczny – jak wskazuje jego nazwa – dotyczy transakcji międzynarodowych, które w JST co do zasady nie występują, Art. 86 §5 Ordynacji podatkowej Obowiązek przekazania informacji o schemacie podatkowym nie powstaje, gdy schemat podatkowy, inny niż schemat podatkowy transgraniczny, dotyczy korzystającego, dla którego nie jest spełnione kryterium kwalifikowanego korzystającego. w przypadku JST raportowaniu podlegać będą co do zasady schematy podatkowe krajowe.

9 Kwalifikowany korzystający
Kryterium kwalifikowanego korzystającego uważa się za spełnione, jeżeli: przychody lub koszty korzystającego albo wartość aktywów tego podmiotu w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły w roku poprzedzającym lub w bieżącym roku obrotowym równowartość euro lub jeżeli udostępniane lub wdrażane uzgodnienie dotyczy rzeczy lub praw o wartości rynkowej przekraczającej równowartość euro lub jeżeli korzystający jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych z takim podmiotem.

10 Kto jest zobowiązany do raportowania?
Promotor Korzystający Wspomagający Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, w szczególności doradca podatkowy, adwokat, radca prawny, pracownik banku lub innej instytucji finansowej, doradzający klientom, w tym również w przypadku, gdy podmiot ten nie posiada miejsca zamieszkania, siedziby ani zarządu na terytorium kraju, która opracowuje, oferuje, udostępnia lub wdraża uzgodnienie lub zarządza wdrażaniem uzgodnienia. której udostępniane jest lub u której wdrażane jest uzgodnienie, lub która jest przygotowywana do wdrożenia uzgodnienia lub dokonała czynności służącej wdrożeniu takiego uzgodnienia. w szczególności biegły rewident, notariusz, osoba świadcząca usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, księgowy lub dyrektor finansowy, bank lub inna instytucja finansowa, a także ich pracownik który przy zachowaniu staranności ogólnie wymaganej w dokonywanych czynnościach, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru czynności, obszaru specjalizacji oraz przedmiotu wykonywanych czynności, podjęła się udzielić, bezpośrednio lub za pośrednictwem innych osób, pomocy, wsparcia lub porad dotyczących opracowania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia uzgodnienia.

11 Formularze MDR MDR-1 - Informacja o schemacie podatkowym
MDR-2 - Zawiadomienie dotyczące schematu podatkowego MDR-3 - Informacja Korzystającego o schemacie podatkowym MDR-4 - Kwartalna informacja o udostępnieniu schematu podatkowego standaryzowanego

12 Procedura MDR Art. 86l Ordynacji podatkowej
Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej będące promotorami, zatrudniające promotorów lub faktycznie wypłacające im wynagrodzenie, których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły w roku poprzedzającym rok obrotowy równowartość zł, wprowadzają i stosują wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych, zwaną dalej "wewnętrzną procedurą".

13 Zakres Procedury MDR Procedura określa:
obowiązki wszystkich pracowników związane z identyfikowaniem schematów podatkowych, przekazywaniem informacji o schematach podatkowych, zgłaszaniem rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń w zakresie raportowania schematów podatkowych, współpracy z innymi osobami i podmiotami w zakresie raportowania schematów podatkowych oraz zdobywaniem i poszerzaniem wiedzy z zakresu przepisów o schematach podatkowych, szczególne obowiązki kierowników jednostek, szczególne obowiązki kierowników jednostek obsługujących w zakresie schematów podatkowych dotyczących działalności jednostek obsługiwanych, szczególne obowiązki Wydziału Budżetu/Księgowości z zakresie przekazywania informacji o schematach podatkowych dotyczących podatku VAT, szczególne obowiązki Zespołu/Koordynatora ds. MDR, zasady przechowywania dokumentów i informacji oraz kontroli wewnętrznej/audytu przestrzegania przepisów MDR i zasad postępowania określonych w Procedurze MDR, zasady upowszechniania wśród pracowników wiedzy z zakresu przepisów MDR oraz zasady zgłaszania rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń tych przepisów, sposób obiegu informacji i dokumentów związanych z przekazywaniem informacji o schematach podatkowych, podział obowiązków, funkcji i odpowiedzialności przy obiegu oraz weryfikacji informacji i dokumentów.

14 Zmiany w przepisach podatkowych 2019/2020 i ich wpływ na działalność JST

15 Obowiązkowy MPP (od 1 listopada 2019 r.)
1a. Przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy (…) Prawo przedsiębiorców [jednorazowa wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza zł], podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. 1b. Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności. 1c. Przepisy ust. 1–1b stosuje się odpowiednio do płatności, o których mowa w art. 19a ust. 8 [zaliczka]. W takim przypadku w komunikacie przelewu, o którym mowa w ust. 3, podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 3 [numer faktury], wpisuje wyraz „zaliczka”.

16 Obowiązkowy MPP (zbiorcze przelewy)
3a. W przypadku wystawienia na rzecz podatnika przez jednego dostawcę lub usługodawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc więcej niż jednej faktury zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności może dotyczyć więcej niż jednej faktury. 3b. W przypadku, o którym mowa w ust. 3a, komunikat przelewu, o którym mowa w ust. 3: 1) obejmuje wszystkie faktury wystawione dla podatnika przez jednego dostawcę lub usługodawcę w okresie nie krótszym niż jeden dzień i nie dłuższym niż jeden miesiąc; 2) zawiera kwotę odpowiadającą sumie kwot podatku wykazanych w fakturach, o których mowa w pkt 1. 3c. W przypadku, o którym mowa w ust. 3a, w komunikacie przelewu, o którym mowa w ust. 3, w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 3 [numer faktury], wpisuje się okres, za który dokonywana jest płatność.

17 Obowiązkowy MPP (sankcje za pominięcie)
7. W przypadku stwierdzenia, że podatnik dokonał płatności z naruszeniem ust. 1a, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającego na nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, wykazane na fakturze, której dotyczy płatność. 8. Przepisu ust. 7 nie stosuje się, jeżeli dostawca lub usługodawca rozliczył całą kwotę podatku wynikającą z faktury, która została zapłacona z naruszeniem ust. 1a.

18 Obowiązkowy MPP (dodatkowe elementy na fakturze)
1. Faktura powinna zawierać: (...) 18a) w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy (…) Prawo przedsiębiorców [jednorazowa wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza zł], obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”, 12. W przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 1 pkt 18a, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

19 Biała lista podatników (od 1 stycznia 2020 r.)
art. 117ba Ordynacji podatkowej: Podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, na rzecz którego dokonano dostawy towarów lub świadczenia usług, odpowiada solidarnie całym swoim majątkiem wraz z dostawcą towarów lub usługodawcą zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, za jego zaległości podatkowe w części podatku od towarów i usług proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę towarów lub to świadczenie usług, jeżeli zapłata należności za dostawę towarów lub świadczenie usług, potwierdzone fakturą, została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT, a z odrębnych przepisów wynika obowiązek dokonania zapłaty za pośrednictwem rachunku płatniczego.

20 Biała lista podatników (od 1 stycznia 2020 r.)
art. 117ba Ordynacji podatkowej: § 3. Przepisów § 1 i 2 nie stosuje się, w przypadku gdy podatnik dokonujący płatności dokonał zapłaty należności przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT, i złożył zawiadomienie o zapłacie należności na ten rachunek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie 3 dni od dnia zlecenia przelewu. (...) art. 117bb Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 117ba nie stosuje się do transakcji, w odniesieniu do których podatnik dokonał zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ustawy o VAT.

21 Biała lista podatników (wyjaśnienia MF)
Jak udowodnić, że weryfikacja kontrahenta została przeprowadzona lub że transakcja została dokonana na rachunek zgodny z wykazem? Aby udowodnić weryfikację kontrahenta należy wygenerować plik pdf zawierający informację o sprawdzaniu wykazu w konkretnym dniu na wybrany dzień i zachować go w formie elektronicznej (np. zrobić zrzut ekranu) lub wydrukować. Co zrobić w przypadku, gdy weryfikacja kontrahenta okazała się negatywna, a kontrahent jest w trakcie weryfikacji i nie ma go w wykazie? Negatywna weryfikacja podmiotu w wykazie podatników VAT powinna być również zachowana w celach dowodowych. Ponadto w zależności od celu weryfikacji (dochowanie należytej staranności czy też umożliwienie zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów dokonanej płatności) należy też wystąpić o potwierdzenie do naczelnika urzędu skarbowego, że podmiot jest podatnikiem VAT czynnym lub zwolnionym lub przedstawić zawiadomienie o zleceniu płatności na rachunek nieujawniony w wykazie na dzień dokonywania zlecenia.

22 Biała lista podatników (wyjaśnienia MF)
Co się stanie gdy zawiadomienie o płatności za transakcję na inny rachunek niż wskazany w wykazie zostanie przekazany do naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy dla mojego kontrahenta? Naczelnik, który otrzyma zawiadomienie o zleceniu przelewu na rachunek, którego nie ma na wykazie podatników VAT, a nie będzie właściwy dla wystawcy faktury, przekaże takie zawiadomienie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Czy konsekwencje finansowe obejmą sytuację, gdy płatność za transakcję zostanie zlecona na rachunek niewskazany w wykazie, a kontrahent zapłaci VAT? Nie. Przedsiębiorca nie poniesie odpowiedzialności solidarnej za zaległości podatkowe kontrahenta w części VAT. Niestety nie będzie mógł zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

23 Biała lista podatników (wyjaśnienia MF)
Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność, a nie ma go w wykazie? Taka sytuacja jest możliwa, jeśli przedsiębiorca oczekuje na rejestrację do VAT lub kiedy jest zwolniony podmiotowo z obowiązku złożenia zgłoszenia, np. z uwagi na nieprzekroczenie limitu sprzedaży w wysokości 200 tys. zł rocznie (w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT) lub w przypadku zwolnienia przedmiotowego. Kontrahent w ramach należytej staranności powinien sprawdzić, jaki jest status przedsiębiorcy. Co w sytuacji problemów technicznych z dostępem do wykazu? W przypadku technicznych problemów związanych z dostępem do wykazu zapisz komunikat o niedostępności (np. zrób zrzut ekranu). Jednocześnie pamiętaj, że aby uchronić się przed skutkami zapłaty na rachunek, który nie występuje w wykazie, możesz skorzystać z możliwości zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego – właściwego dla wystawcy faktury – o zleceniu przelewu na rachunek, którego nie ma na wykazie. Termin na złożenie zawiadomienia to 3 dni od dnia zlecenia przelewu.

24 Biała lista podatników (wyjaśnienia MF)
Co w przypadku, gdy wyszukiwany kontrahent jest w wykazie ale nie ma tam jego numeru rachunku bankowego? W wykazie podatników VAT są wyłącznie rachunki rozliczeniowe oraz imienne rachunki w SKOK otwarte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. rachunki przeznaczone dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną, osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym osób będących przedsiębiorcami. Jeżeli w wykazie nie ma rachunku twojego kontrahenta to być może korzysta on w rozliczeniach firmowych z rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (tzw. ROR), nie zgłosił swojego rachunku rozliczeniowego w formularzu zgłoszeniowym CEIDG//NIP. Co w sytuacji, kiedy posiadam rachunek bankowy kontrahenta, ale w Wykazie podatników VAT wyświetla mi się komunikat o braku takiego rachunku? W takiej sytuacji w ciągu 3. dni zawiadom urząd skarbowy (właściwy dla wystawcy faktury) o numerze rachunku spoza wykazu, na który wykonałeś przelew. W przeciwnym razie od 1 stycznia 2020 r. będziesz musiał liczyć się z konsekwencjami, czyli utratą możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów i zwiększeniem przychodów w PIT i CIT oraz odpowiedzialnością solidarną za zaległości kontrahenta w VAT.

25 Biała lista podatników (wyjaśnienia MF)
Co w sytuacji, kiedy w wykazie pojawia się informacja, że rachunek jest – jednak się nie wyświetla – ale istnieją inne rachunki danego przedsiębiorcy i pojawia się lista kilkudziesięciu numerów kont bankowych? To oznacza, że kontrahent posiada rachunek wirtualny. Takie rachunki wirtualne nie są zamieszczane w wykazie, ponieważ nie są to rzeczywiste rachunki rozliczeniowe zgłaszane do urzędu skarbowego lub do CEiDG. Wykaz, po wpisaniu numeru rachunku wirtualnego, wyświetla jednak informację, że jest to rachunek powiązany z rachunkiem rozliczeniowym konkretnego podmiotu i podaje dane tego podmiotu. W takiej sytuacji najlepiej przeszukaj wykaz po numerze rachunku rozliczeniowego. Pozwoli to na potwierdzenie, że taki rachunek jest przypisany do konkretnego podmiotu. Czy płatności za pomocą np. karty debetowej czy kredytowej lub szybkie płatności internetowe trafiają na rachunek faktycznego odbiorcy płatności zawarty w wykazie? Płatności takimi instrumentami nie są uznawane za „płatności dokonane przelewem”, tzn. nie są objęte przepisami dotyczącymi Wykazu podatników VAT. Tym samym – skoro nie jest to przelew, ale zlecenie płatnicze, czyli oświadczenie płatnika lub odbiorcy skierowane do jego dostawcy, które zawiera polecenie wykonania transakcji płatniczej – to zapłacenie kartą lub pay-by-linkiem nie będzie skutkować poniesieniem negatywnych konsekwencji podatkowych (utratą kosztów uzyskania przychodu).

26 JPK_VDEK (od 1 lipca 2020 r.) art. 109 ustawy o VAT [ewidencje]:
3b. Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3 [„rejestr VAT”], łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji. 3c. Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 [podatnicy składający deklaracje za okresy kwartalne], są obowiązani przesyłać do właściwego urzędu skarbowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej ewidencję, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c: 1) za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału - w terminie do 25. dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy, 2) za ostatni miesiąc danego kwartału, łącznie z deklaracją - w terminie właściwym do złożenia tej deklaracji. 3d. Faktury, o których mowa w art. 106h ust. 1-3 [faktura dotycząca sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej], ujmuje się w ewidencji, o której mowa w ust. 3, w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.

27 JPK_VDEK (od 1 lipca 2020 r.) Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988)

28 JPK_VDEK (od 1 lipca 2020 r.) art. 109 ustawy o VAT [ewidencje]:
3e. W terminie 14 dni od dnia: stwierdzenia przez podatnika, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, lub 2) zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji - podatnik jest obowiązany przesłać korektę ewidencji na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c. 3f. W przypadku stwierdzenia przez naczelnika urzędu skarbowego w przesłanej ewidencji błędów, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego wzywa podatnika do ich skorygowania wskazując te błędy. 3g. Podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, o którym mowa w ust. 3f, przesyła, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, do naczelnika urzędu skarbowego ewidencję skorygowaną w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub składa wyjaśnienia wskazujące, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu.

29 Faktury do paragonów (od 1 stycznia 2020 r.)
Art. 106b ust. 5-7 W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym, fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej. W przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 5, organ podatkowy ustala temu podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze. Przepisów ust. 5 i 6 nie stosuje się do podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą.

30 Faktury do paragonów (od 1 stycznia 2020 r.)
Art. 109a ustawy o VAT W przypadku ujęcia w ewidencji przez podatnika, o którym mowa w art. 109 ust. 3, wystawionej dla niego faktury dotyczącej sprzedaży potwierdzonej paragonem, który nie zawiera numeru, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku, organ podatkowy ustala temu podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze.

31 Matryca stawek VAT i wiążąca informacja stawkowa
art. 42a ustawy o VAT: Wiążąca informacja stawkowa (...) jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera: 1) opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS; 2) klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług niezbędną do: a) określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi, b) stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie – w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4; 3) stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

32 Matryca stawek VAT i wiążąca informacja stawkowa
1. WIS jest wydawana na wniosek: 1) podatnika posiadającego numer identyfikacji podatkowej; 2) podmiotu innego niż wymieniony w pkt 1, dokonującego lub zamierzającego dokonywać czynności, o których mowa w art. 42a; 3) zamawiającego w rozumieniu ustawy (...) Prawo zamówień publicznych (...) w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym. 2. Wniosek o wydanie WIS zawiera: 3) określenie przedmiotu wniosku, w tym: a) szczegółowy opis towaru lub usługi, pozwalający na taką ich identyfikację, aby dokonać ich klasyfikacji zgodnej z Nomenklaturą scaloną (CN), Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług lub Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, b) wskazanie klasyfikacji, według której mają być klasyfikowane towar lub usługa, c) wskazanie przepisów ustawy lub przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie – w przypadku, o którym mowa w ust. 4; 4. Wniosek o wydanie WIS może zawierać żądanie sklasyfikowania towaru albo usługi na potrzeby stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, innych niż dotyczące określenia stawki podatku.

33 Matryca stawek VAT i wiążąca informacja stawkowa
Art. 42c ustawy o VAT: 1. WIS wiąże organy podatkowe wobec podmiotów, o których mowa w art. 42b ust. 1, dla których została wydana, w odniesieniu do: 1) towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu, w którym WIS została doręczona; 2) usługi, która została wykonana po dniu, w którym WIS została doręczona; 3) towarów oraz usług, które razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu wykonaną po dniu, w którym WIS została doręczona. Art. 42g ustawy o VAT: 1. WIS wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku o wydanie WIS. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4 Ordynacji podatkowej [terminy przewidziane dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu]. Art. 42h ustawy o VAT: 1. WIS wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru albo usługi będących jej przedmiotem, w wyniku której WIS staje się niezgodna z tymi przepisami. Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których WIS stała się z nimi niezgodna.

34 Dzierżawa składników majątkowych do spółek komunalnych i instytucji kultury

35 Opinia zabezpieczająca Szefa KAS Nr DPP8.8101.116.2017 z 17.8.2017 r.
W przedstawionym opisie stanu faktycznego, za uzasadnione można uznać przypuszczenie, że analizowane elementy stanu faktycznego stanowią nadużycie prawa w rozumieniu art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o VAT (Dz.U ze zm.), mające na celu zasadniczo osiągnięcie korzyści podatkowej. W ocenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w przypadku gdyby ww. inwestycja nie była przedmiotem dzierżawy, a np. zostałaby nieodpłatnie przekazana i byłaby wykorzystywana przez Zakład do wykonywania przez tę Spółkę czynności opodatkowanych, temu wnioskodawcy nie przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tej inwestycji. Szef Krajowej Administracji Skarbowej podkreślił, że podana w stanie faktycznym wysokość rocznego czynszu na tak niskim poziomie, tj. w wysokości 0,10% wartości przedmiotu dzierżawy uzasadnia powstanie wątpliwości co do prawdziwej natury czynności planowanych pomiędzy wnioskodawcą a Spółką. W powołanej opinii wskazano również, że podana wartość dzierżawy nie jest kalkulowana w sposób uwzględniający wydatki poniesione przez tego wnioskodawcę na przedmiotową inwestycję, a tym samym brak jest uzasadnienia ekonomicznego dla tak niskiej wartości dzierżawy.

36 Orzecznictwo sądów administracyjnych
WSA w Olsztynie w wyroku z 23 stycznia 2019 r., I SA/Ol 761/18 Analizując wniosek skarżącej organ doszedł do wniosku, że kwota czynszu 500 zł netto kwartalnie nie jest zbliżona do wartości rynkowej przedmiotu najmu i jest to jedna z przyczyn, dla których nie uznał organ stanowiska strony przeciwnej. Zdaniem Sądu, ocena ta jest zasadna. Nie z wyliczeń, lecz z wiedzy powszechnej i logiki wynika, że czynsz w kwocie 500 zł jest bardziej zbliżony do czynszu miesięcznego za pokój dla studenta niż do czynszu za kwartał dzierżawy obiektu sportowego z zapleczem, wykorzystywanego przez dzierżawcę do pobierania pożytków z tytułu dzierżawy. Rację ma organ twierdząc, że wskazana we wniosku wysokość czynszu nie ma uzasadnienia ekonomicznego, wobec czego zawarta przez Gminę umowa bliższa jest użyczeniu niż dzierżawie. Można się bowiem zastanowić, jaki ekonomiczny sens miało dokonywanie nakładów na budowę hali z zapleczem skoro, jak wynika ze stanowiska skarżącej, poniesione wydatki nie przełożyły się na wysokość czynszu dzierżawnego. Oczywiste jest, że strony umowy mają prawo zawrzeć taką umowę, jaka im odpowiada, gdyż na to pozwala zasada swobody zawierania umów. Należy jednak liczyć się z tym, że zawarta umowa oceniana będzie pod względem skutków podatkowych.

37 Orzecznictwo sądów administracyjnych
WSA w Lublinie w wyroku z 15 lutego 2019 r., I SA/Lu 768/18 W opinii z 17 sierpnia 2017 r. stwierdzono brak uzasadnienia ekonomicznego dla tak niskiej wartości czynszu dzierżawnego, jako okoliczność świadczącą o dążeniu do nadużycia prawa w rozumieniu art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, Szef KAS wprost wskazał, że wnioskodawca nie podał żadnych innych okoliczności, które mogłyby zostać wzięte pod uwagę przy ocenie gospodarczego uzasadnienia dla odpłatnego udostępnienia sieci wodno-kanalizacyjnej. W niniejszej sprawie organ pomija fakt, iż skarżąca (w przeciwieństwie do gminy będącej wnioskodawcą w sprawie w której uzyskano opinię Szefa KAS) jest małą gminą wiejską, tym samym wpływy do budżetu gminy z tytuły dzierżawy we wskazanej wysokości stanowią znaczny procent. Odmiennie zatem niż w okolicznościach, które organ uznał za tożsame. We wniosku, który stanowił podstawę do wydania opinii Szefa KAS była mowa o gminie miejskiej, gdzie wpływ z tytułu czynszu dzierżawy stanowił znikomy procent w budżecie. Błędem było zatem jedynie pobieżne (ograniczone do wykazania pewnych podobieństw) przeanalizowanie przez organ podatkowy zagadnienia, jakie legło u podstaw wydania opinii z dnia 17 sierpnia 2017 r. Ponadto pominięcie ww. okoliczności stanowi również o naruszeniu, m.in. art. 14c Ordynacji podatkowej, który zobowiązuje organ interpretacyjny do wyczerpującego odniesienia się do stanu faktycznego (opisu zdarzenia przyszłego) i stanowiska wnioskodawcy.

38 Orzecznictwo sądów administracyjnych
Wyrok 7 sędziów NSA z r., Miasto i Gmina Frombork Obowiązana do zaspokojenia potrzeb wspólnoty w ramach zadań własnych gmina, która dla tego celu działając w charakterze organu władzy publicznej, poniosła wydatki inwestycyjne dla wytworzenia infrastruktury, którą dla realizacji tych zadań przekazała do bezpłatnego użytkowania odrębnej samorządowej jednostce organizacyjnej, w związku ze zmianą formy tego przekazania z nieodpłatnej na odpłatną, z ustaleniem symbolicznej kwoty odpłatności, w świetle art. 15 ust. 1 i 2 u.p.t.u. nie działała jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą, nie zachodzi bowiem wyraźny, wzajemny związek pomiędzy świadczeniem gminy a symbolicznie określoną kwotą odpłatności.

39 Jakich przypadków może dotyczyć ten problem?
dzierżawa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do innych gmin, związków międzygminnych i spółek komunalnych dzierżawa majątku do instytucji kultury

40 Podatek u źródła w JST

41 Co to jest podatek u źródła?
Art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

42 Należności dywidendowe Należności odsetkowe i licencyjne (20%)
Co podlega podatkowi u źródła? Należności dywidendowe (19%) Należności odsetkowe i licencyjne (20%) Rozrywka i sport (20%) Usługi niematerialne dywidendy inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (przykładowo: dochody otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych, przychody z umorzenia udziałów/akcji lub ze zmniejszenia ich wartości, majątek otrzymany w zw. z likwidacją osoby prawnej, dopłaty otrzymane w przypadku połączenia/podziału spółek) odsetki od kredytów, pożyczek z praw autorskich lub praw pokrewnych z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wyrobów zdobniczych, w tym ze sprzedaży tych praw za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu oraz urządzenia handlowego lub naukowego za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) Przychody z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium RP Przychody z tytułu: usług doradczych i księgowych usług badania rynku usług prawnych usług reklamowych usług zarządzania i kontroli przetwarzania danych usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

43 Pobór podatku. Deklaracje.
Art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w: informację o wysokości pobranego podatku, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru [IFT-2/2R].

44 Najnowsza praktyka i orzecznictwo sądowe w sprawach rozliczeń podatku VAT w JST.

45 Przekształcenie PUW w prawo własności
Uchwała NSA z z 8 stycznia 2007 r., I FPS 1/06 „Konsekwencją stanowiska, że oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów będzie stwierdzenie, że w przypadku gdy taka czynność nastąpiła w przed dniem 1 maja 2004 r. /tj. przed tym dniem dokonano wpisu prawa użytkowania wieczystego w księdze wieczystej na podstawie zawartej w formie aktu notarialnego umowy o ustanowieniu tego prawa/ nie podlega ona obecnie podatkowi od towarów i usług. W przypadku dostawy towarów zasadą jest bowiem, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru /art. 19 ust. 1 ustawy o VAT/. W momencie zaś ustanowienia użytkowania wieczystego ta czynność nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Tym samym opłaty dotyczące czynności niepodlegającej opodatkowaniu nie mogą być objęte podatkiem od towarów i usług po wejściu w życie nowej regulacji prawnej.”

46 Przekształcenie PUW w prawo własności
Wyrok NSA z 30 sierpnia 2018 r., I FSK 1444/16 „(…) obowiązująca w ramach analizowanej procedury wykupu konieczność zapłaty przez dotychczasowego użytkownika wieczystego ceny, o jakiej mowa w art. 69 u.g.n., będzie w istocie zapłatą z tytułu dokonanej już wcześniej, a nieopłaconej w całości, dostawy w postaci ustanowionego prawa użytkowania wieczystego. Różnica sprowadza się do tego, że w przypadku kontynuacji użytkowania wieczystego kwota należna naliczana byłaby od uiszczanej corocznie przez użytkownika tzw. opłaty rocznej, a w przypadku takim jak nakreślony we wniosku, kwotą należną będzie pochodna ceny z art. 69 u.g.n. W zaskarżonym obecnie rozpatrywaną skargą kasacyjną wyroku, Sąd pierwszej instancji w całości przytoczył powyższe stanowisko, co należy w pełni zaakceptować.”

47 Przekształcenie PUW w prawo własności
Pytanie prejudycjalne do TSUE Postanowienie WSA we Wrocławiu z r. (I SA/Wr 295/19): 1. Czy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości z mocy prawa, takie jak w okolicznościach przedmiotowej sprawy, stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 14 ust. 2 lit. a) w zw. art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Rady z r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT? 2. W razie odpowiedzi negatywnej na pytanie pierwsze, czy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości z mocy prawa stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 w zw. art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 112 podlegającą opodatkowaniu VAT? 3. Czy Gmina pobierając opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości z mocy prawa, takie jak w okolicznościach przedmiotowej sprawy, działa w charakterze podatnika w rozumieniu art. 9 ust. 1 w zw. z art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 112 czy w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 13 dyrektywy 112?

48 Pierwsze zasiedlenie Wyrok TSUE w sprawie C-308/17 Kozuba
„Artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku «ulepszenia» istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie «ulepszenia» jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie «przebudowy» zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia.”

49 Organizacja praktyk zagranicznych
Wyrok WSA w Olsztynie z 31 stycznia 2019 r., I SA/Ol 787/18 W opisanym stanie faktycznym kontrahent zagraniczny nie świadczył na rzecz Powiatu (szkoły) usługi polegającej na przeprowadzeniu praktyk zawodowych uczniów. Kontrahent zagraniczny świadczył tylko usługi związane z organizacją praktyk zawodowych. Nie mają również takiego charakteru: kurs języka "[...]" i działania w zakresie organizacji wycieczki na terenie "[...]". Te wszystkie usługi nie pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. A zatem nie korzystają one ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT. Takie usługi nie są związane zakresem kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. (…) W przedstawionym przez skarżącego stanie faktycznym kontrahent zagraniczny nie świadczył usług praktyk zawodowych. Kontrahent zagraniczny świadczył tylko usługi związane z organizacją praktyk zawodowych. Były to usługi logistyczne, lingwistyczne i turystyczne. Były organizowane przy okazji odbywania praktyk zawodowych organizowanych na terenie "[...]". Zwolnione od podatku VAT są określone w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 112 usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, które obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Wskazywane we wniosku o interpretację usługi nie dotyczyły kształcenia zawodowego.

50 Zwrot kosztów przez OKE
Wyrok WSA w Krakowie z 30 października2019 r., I SA/Kr 912/19 W przypadku organizowania egzaminu ósmoklasisty, maturalnego, potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie lub eksternistycznego zarówno organy samorządowe, jednostki budżetowe, jak i Okręgowa Komisja Egzaminacyjna, działają na podstawie przepisów prawa administracyjnego związanych z organizacją i funkcjonowaniem systemu oświaty i są poddane reżimowi wynikającemu z tych przepisów. Innymi słowy fakt, że została zawarta umowa dotycząca realizacji tych egzaminów nie oznacza, że to jest umowa cywilnoprawna, w rozumieniu u.p.t.u., w wyniku zawarcia której mogłoby dojść do naruszenia zasady konkurencyjności. Innymi słowy, że jest to umowa, którą można byłoby zawrzeć z każdym podmiotem w każdych okolicznościach. Nie budzi wątpliwości, że ewidentnie te czynności są wykonywane w ramach imperium, czyli w ramach władztwa publicznego. W związku z powyższym odnośnie do zwrotu kosztów dokonywany przez OKE na rzecz gminy, obejmujących poniesione przez gminę wydatki na zakup materiałów, surowców i noclegów dla egzaminatorów na potrzeby organizacji przeprowadzanych egzaminów gmina nie działa w charakterze podatnika VAT i nie mamy tu do czynienia ani z usługami ani dostawą towarów podlegających opodatkowaniu VAT.

51 Wyżywienie w stołówkach szkolnych
Wyrok NSA z 24 października 2019 r., I FSK 1248/17 Z ustawy o systemie oświaty wynika, że do zadań szkoły należy również wspieranie prawidłowego rozwoju uczniów i w tym celu szkoła może zorganizować stołówkę. A zatem, uznać należy, że prowadzenie szkolnej stołówki należy do zadań własnych gminy w zakresie szeroko pojętej edukacji. Tym samym, gmina w tym zakresie nie działa w charakterze podatnika VAT. Brak jest również podstaw, aby w tym zakresie odmiennie kwalifikować prowadzenie stołówki szkolnej w zależności od tego, czy korzystają z niej tylko uczniowie, czy również nauczyciele i pracownicy administracyjni. Prowadzenie stołówki szkolnej, z której korzystają odpłatnie uczniowie, ale też nauczyciele i pracownicy administracyjni mieści się w zadaniach publicznych gminy i nie podlega VAT, gdyż gmina nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika VAT.

52 Organizacja imprez na terenie gminy
Wyrok NSA z 3 października 2019 r., I FSK 1092/15 Podstawą odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków jest związanie tych wydatków (zakupu towarów lub usług) z czynnościami opodatkowanymi VAT. W analizowanej sprawie sporne wydatki takie jak: wynagrodzenie dla zespołów/gwiazd; wynajem sceny; wynajem nagłośnienia; usługi transportowe; zapewnienie zaplecza sanitarnego należy powiązać bezpośrednio z organizacją przez gminę imprezy kulturalnej, której organizacja niewątpliwie należy do zadań własnych gminy. Nie występuje nawet pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi VAT w postaci wynajmu powierzchni handlowych. Trudno bowiem postawić tezę, że gmina organizuje imprezę gminną po to, aby uzyskać większy najem powierzchni handlowej. W związku z tym istnieje możliwość przyporządkowania tych wydatków do czynności nie podlegających opodatkowaniu VAT i brak jest związku tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. To powoduje, że gmina nie miała w ogóle prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

53 Prewspółczynnik tzw. indywidualny
Wyrok NSA z 7 sierpnia 2019 r., I FSK 1043/17 Nieuprawnione jest twierdzenie, że przy obliczaniu prewspółczynnika w odniesieniu do hali sportowej konieczne jest uwzględnienie, poza czasem w jakim hala jest udostępniana komercyjnie oraz czasem gdy jest udostępniana na cele gminne, również czasu, kiedy nie jest wykorzystywana w żadnym celu (godziny nocne). 2) Zaproponowana przez gminę metoda procentowa obliczania prewspółczynnika w oparciu o udział czasowy wykorzystania hali do celów komercyjnych i celów gminnych jest wadliwa i nie odpowiada specyfice wykonywanej przez gminę działalności. Wskazana metoda dotyczy tylko jednej nieruchomości i wydatków poniesionych na jedną nieruchomość. Podczas gdy zobowiązanie podatnika w podatku VAT jest rozliczane niejako globalnie, gdyż w deklaracji VAT podatnik wykazuje sumę kwot podatku naliczonego i należnego. Brak jest zatem podstaw aby odrębnie rozliczać działalność jaką jest udostępnianie hali sportowej.

54 Status podatkowy spółek komunalnych
Wyrok NSA z 16 lipca 2019 r., I FSK 587/17 Kwestia podmiotowości spółek prawa handlowego na gruncie przepisów Dyrektywy była przedmiotem analizy TSUE. Z orzecznictwa tego wynika, iż możliwe jest uznanie spółki prawa handlowego za podmiot działający w charakterze organu władzy publicznej, wyłączony z opodatkowania VAT, pod warunkiem, że nie spowoduje to znaczących zakłóceń konkurencji. Tym samym skoro spółka prawa handlowego, której jedynym udziałowcem jest województwo, będzie na podstawie umowy z tym województwem, wykonywać wyłącznie zadania własne województwa służące zaspokojeniu potrzeb społecznych na jego obszarze i spółka w ogóle nie będzie wykonywać innej działalności niż wyznaczona ww. umową - to spełnione są warunki uznania tej spółki za podmiot działający w charakterze organu władzy publicznej. A ponadto, wyłączenie tej działalności spod opodatkowania nie spowoduje znaczących zakłóceń konkurencji. Skoro bowiem spółka działa w zakresie tylko i wyłącznie powierzonych zadań własnych województwa, czyli w zakresie, w którym nie mogą funkcjonować inne podmioty i nie występuje w rezultacie rynek konkurencyjny to nie może dojść do zakłóceń konkurencji. A zatem, spółka w powyższych okolicznościach nie może być uznana za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.

55 Status podatkowy spółek komunalnych
Wyrok WSA w Warszawie z 14 sierpnia 2019 r., III SA/Wa 3089/18 W świetle wyroków TSUE należy uznać, iż w analizowanej sprawie spółka prawa handlowego, której jedynym udziałowcem jest miasto, a której to spółce powierzono zadania własne miasta z zakresu gospodarki komunalnej jest w relacji do miasta podatnikiem VAT i nie ma zastosowania do niego wyłączenie z art. 15 ust. 6 tej ustawy. Czynności świadczone przez spółkę na rzecz miasta, polegające na gospodarce odpadami, stanowią usługi określone w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, otrzymane przez spółkę środki finansowe (dopłaty) w związku z realizacją zadania powierzonego są wynagrodzeniem (zapłatą) za wykonanie konkretnych usług zleconych przez miasto, a tym samym stanowią element podstawy opodatkowania. Należy też zaznaczyć, że mając na uwadze zakres zadań powierzonych spółce, przyjęcie stanowiska, że spółka nie jest w tym zakresie podatnikiem VAT, mogłoby prowadzić do zakłóceń konkurencji.

56 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Agnieszka Bieńkowska doradca podatkowy
Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. tel


Pobierz ppt "Podatki 2019/2020 dla projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata."

Podobne prezentacje


Reklamy Google