Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Raport z ewaluacji wewnętrznej
WYMAGANIE 2: Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej ROK SZKOLNY 2018 / 2019
2
Violetta Karbowniczek
Zespół ewaluacyjny Urszula Graca Anna Rychlik Natalia Kasprzyk Violetta Karbowniczek ROK SZKOLNY 2018 / 2019
3
Przedmiot ewaluacji dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, wykazują się samodzielnością, kreatywnością i innowacyjnością, podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji, w przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
4
Cele/Zakres ewaluacji
Ustalenie, czy nauczyciele planując pracę, przestrzegają zaleceń, warunków i sposobów realizacji, zgodnie z podstawą programową? Ustalenie, czy nauczyciele realizują zalecenia podstawy programowej podczas zajęć dydaktycznych? ZAKRES Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
5
Pytania badawcze (kluczowe)
W jaki sposób organizacja zabaw i sytuacji zadaniowych wynika z wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej? Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji są wykorzystywane przez nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej? W jaki sposób nauczyciele diagnozują rozwój umiejętności w zakresie samodzielności, kreatywności , innowacyjności i zainteresowań dzieci? Co świadczy o skuteczności wdrażanych wniosków? W jaki sposób nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju? W jaki sposób nauczyciel wykorzystuje możliwości dzieci oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia? W jaki sposób nauczyciel organizuje zajęcia kierowane? ROK SZKOLNY 2018 / 2019
6
Harmonogram ewaluacji
Wrzesień- opracowanie koncepcji ewaluacji: określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów oraz pytań kluczowych. Grudzień- przygotowanie narzędzi badawczych i opracowanie metod badawczych przez zespół ds. ewaluacji. Styczeń- wykonanie zadań (zgodnie z Planem Nadzoru Pedagogicznego) przez zespół do spraw ewaluacji. Styczeń- podsumowanie ewaluacji- opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, ustalenie wniosków. Styczeń- opracowanie zbiorcze wyników analizy dokumentów dotyczących wpisów w listopadzie i grudniu- ustalenie wniosków, rekomendacji. Luty- przygotowanie raportu w formie prezentacji PowerPoint, przedstawienie go na radzie pedagogicznej oraz opublikowanie na stronie internetowej przedszkola- omówienie wyników i wniosków. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
7
Narzędzia badawcze Ankieta do nauczycieli.
Analiza dokumentacji- plany pracy wychowawczo- dydaktycznej, dzienniki. Analiza ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli W celu uzyskania odpowiedzi na pytania kluczowe opracowano 2 ankiety, na podstawie których uzyskano informacje w zakresie warunków i sposobów realizacji podstawy programowej, poziomu nabywania przez dzieci umiejętności i wiadomości określonych w podstawie programowej oraz diagnozowania umiejętności dzieci z uwzględnieniem realizacji i monitorowania podstawy programowej. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
8
Ankieta I – Pytanie 1 Stosowanie warunków i sposobów realizacji podstawy programowej oraz określenie poziomu nabywania przez dzieci umiejętności wiadomości określonych w podstawie programowej. Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej są przez Panią wykorzystywane ? Zajęcia organizowane, kierowane uwzględniające potrzeby, oczekiwania i możliwości dzieci. Zabawy dowolne. Przebywanie dzieci na świeżym powietrzu. Czas przeznaczony na odpoczynek, relaksacja, czynności samoobsługowe. Uroczystości zaplanowane w planie dydaktyczno- wychowawczym. Organizacja wycieczek. Ćwiczenia i zabawy przygotowujące do szkoły. Przestrzeganie odpowiednich proporcji zagospodarowania czasem. Obserwacja dzieci, diagnozowanie. Współpraca z rodzicami w trosce o ujednolicenie oddziaływań wychowawczych. Odpowiednia aranżacja sali. Opracowanie ramowego rozkładu dnia. Motywowanie do samodzielnych działań. Wprowadzanie zajęć i zabaw z zakresu edukacji zdrowotnej. Podnoszenie poziomu integracji sensorycznej. Tworzenie warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
9
Ankieta I – Pytanie 2 ROK SZKOLNY 2018 / 2019
Proszę podać sposoby diagnozowania, obserwacji dzieci i twórcze organizowanie przestrzeni ich rozwoju. Prowadzenie zabaw korzystając z potencjału i doświadczeń dzieci. Rozwijanie zaciekawienia elementami otoczenia. Rozwijanie ciekawości poznawczej. Obserwacja dzieci podczas zabaw, zajęć, czynności samoobsługowych. Diagnoza gotowości szkolnej, arkusze obserwacji. Analiza prac dzieci i wytworów jego pracy. Zabawy socjotechniczne- ustalenie pozycji społecznej dziecka. Rozmowy z rodzicami umożliwiające zbieranie wiadomości o sposobie funkcjonowania dziecka w domu. Monitorowanie postępów dziecka. Rozwijanie zainteresowań dzieci. Swobodny dostęp do materiałów plastycznych, kącików przyrodniczych. Tworzenie miejsc do swobodnej aktywności dzieci, sprzyjających współdziałaniu w zespole. Zapewnienie przestrzeni do zabaw konstrukcyjnych i ruchowych. Odpowiednia aranżacja przestrzeni. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
10
Ankieta I – Pytanie 3 ROK SZKOLNY 2018 / 2019
Proszę podać sposoby wykorzystania przez Panią możliwości dzieci oraz ich zaciekawienia elementami otoczenia. Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających poznawanie wielozmysłowego. Organizowanie zabaw tworzących pole doświadczeń rozwojowych oraz rozwijanie zainteresowań. Aranżacja przestrzeni. Wyznaczenie miejsca do odpoczynku. Motywowanie do podejmowania samodzielnych działań. Organizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań. Dobór zabawek i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania. Stosowanie elementów wyposażenia odpowiednich dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Przydzielanie zadań o podwyższonym stopniu trudności. Wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy. Stawianie pytań problemowych pobudzających myślenie twórcze. Umożliwienie dzieciom podejmowania prac porządkowych. Korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjnych. Zachęcanie do kreatywności podczas wykonywania prac plastycznych. Organizacja wycieczek. Wykorzystanie materiału przyrodniczego do zabaw matematycznych. Udział w konkursach i uroczystościach. Prowadzenie zabaw słownych, poznawanie liter. Zapewnienie kontaktu z literaturą, przyroda, sztuką. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
11
Proszę podać sposoby organizowania przez Panią zajęć kierowanych.
Ankieta I – Pytanie 4 Proszę podać sposoby organizowania przez Panią zajęć kierowanych. Tworzenie planów pracy z uwzględnieniem podstawy programowej i wybranego programu wychowania przedszkolnego. Uwzględnienie możliwości rozwojowych, zainteresowań dzieci, potrzeb związanych z wyrażaniem stanów emocjonalnych. Naturalna zabawa dziecka- doskonalenie motoryki i zaspokojenie potrzeby ruchu. Prowadzenie zabaw słownych, muzycznych, matematycznych, ruchowych, plastycznych. Wprowadzanie metod aktywizujących, zabaw twórczych, badawczych. Uwzględnienie możliwości dzieci, ich oczekiwań poznawczych oraz potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystywanie naturalnie pojawiających się sytuacji edukacyjnych prowadzących do poznawania świata i nabywania wiadomości. Budzenie zainteresowania zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie. Wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych- tablica multimedialna, aplikacje interaktywne. Zabawy edukacyjne przygotowujące do czytania i pisania. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
12
Ankieta II – Pytanie 1 Diagnozowanie umiejętności dzieci z uwzględnieniem realizacji i monitorowania podstawy programowej. Proszę wymienić realizowane przez panią sposoby organizacji zabaw i sytuacji zadaniowych wynikających z wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej. Dostosowanie sytuacji zadaniowych i do grupy wiekowej i możliwości wszystkich dzieci Stwarzanie odpowiednich warunków do zabaw swobodnych zgodnie z podstawą programową Przestrzeganie zalecenia dotyczącego czasu przeznaczonego na różnego typu zajęcia dydaktyczne Wprowadzanie technik twórczego myślenia Wprowadzanie zasad bezpieczeństwa i stwarzanie poczucia bezpieczeństwa w dzieciach Doskonalenie u dzieci czynności samoobsługowych i umiejętności społecznych Indywidualizacja zajęć Wskazywanie dodatkowych źródeł wiedzy Wzmacnianie poczucia wartości dziecka Tworzenie atmosfery do samodzielnego podejmowania działań Rozwijanie zainteresowań Zapewnienie warunków do nabywania doświadczeń i korzystanie z doświadczeń już nabytych Różnicowanie metod, tempa pracy, dobór treści, poziomu trudności. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
13
W jaki sposób monitoruje Pani realizację podstawy programowej?
Ankieta II – Pytanie 2 i 3 W jaki sposób monitoruje Pani realizację podstawy programowej? Monitorowanie realizacji celów i treści podstawy programowej. Monitorowanie efektów podjętych działań. Monitorowanie gospodarowania czasem- realizacja warunków i sposobów realizacji podstawy programowej. Monitorowanie postępów edukacyjnych dzieci Monitorowanie organizacji PPP. W jaki sposób diagnozuje Pani rozwój umiejętności w zakresie samodzielności, kreatywności, innowacyjności i zainteresowań dzieci? Arkusze obserwacji i diagnozę gotowości szkolnej. Prowadzenie codziennych obserwacji dzieci podczas zajęć, zabaw. Obserwacja zachowań i umiejętności podczas wspólnych działań. Analiza prac plastycznych i innych wytworów jego pracy- konstruowanie, układanie. Rozmowy z dziećmi i rodzicami. Analiza dokumentacji. Wymiana spostrzeżeń z innymi nauczycielami i specjalistami. Karty pracy. Rozmowy z rodzicami, ankiety dla rodziców. Inicjowanie zabaw twórczych i stwarzanie warunków do pracy różnymi technikami plastycznymi. Wzmacnianie i motywowanie. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
14
z monitorowania podstawy programowej?
Ankieta II – Pytanie 4 Jakie zmiany świadczą o skuteczności wdrażanych wniosków z monitorowania podstawy programowej? Rozwój i postępy w wielu sferach rozwoju. Wzrost umiejętności i zainteresowań. Nabywanie nowych umiejętności przez dzieci. Wzrost chęci prezentowania się na forum, udział w przedstawieniach. Poprawa kompetencji językowych- płynniejsze wypowiedzi, bogatsze słownictwo. Wzrost sprawności manualnej, umiejętności społecznych dzieci Poszerzenie wiedzy, rozwój samodzielności i aktywności. Wzrost poczucia wartości i pewności siebie. Wzrost kompetencji w relacjach społecznych. Wzrost gotowości podejmowania nowych zadań. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
15
Wnioski Z analizy zgromadzonych ankiet wynika, że:
Nauczyciele przygotowując się do zajęć oraz tworząc plany pracy, dostosowują zabawy i sytuacje zadaniowe do możliwości rozwojowych dzieci, ich predyspozycji, zainteresowań oraz potrzeby naturalnej zabawy dziecka. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wykorzystują je w zabawach i sytuacjach zadaniowych. W przedszkolu nauczyciele monitorują i analizują osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych możliwości rozwojowych i predyspozycji. Nauczyciele podczas swojej pracy wykorzystują zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej. Nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej poprzez codzienne zapisy w dziennikach i podsumowania na koniec każdego semestru. W przedszkolu diagnozuje się rozwój umiejętności w zakresie samodzielności, kreatywności, innowacyjności i zainteresowań dzieci. Nauczyciele w swojej pracy stosują różnorodne formy wykorzystania możliwości dzieci oraz ich zaciekawienia elementami otoczenia, diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju. Rozwój i postępy w wielu sferach rozwoju, wzrost umiejętności i zainteresowań, nabywanie nowych umiejętności przez dzieci świadczą o skuteczności wdrażanych wniosków z monitorowania podstawy programowej. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
16
Rekomendacje / Analiza dokumentów przedszkola
Utrzymanie i wzmacnianie obecnego poziomu w zakresie nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej. Wzbogacanie sal przez nowoczesne pomoce dydaktyczne, wprowadzanie technologii informatycznej, zabawek edukacyjnych, projektowanie ciekawej aranżacji przestrzeni działalności dzieci. Kontynuacja dokładnego rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci. Analiza dokumentów przedszkola dzienniki zajęć, plany dydaktyczno- wychowawcze. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
17
Grupy objęte analizą Żabki, Biedronki, Jagódki, Muchomorki, Misie,
Stokrotki, Motylki ROK SZKOLNY 2018 / 2019
18
Sfera fizycznego obszaru rozwoju dziecka - wykres
Na podstawie dokonanych analiz dokumentacji przedszkola wynika, że nauczycielki w sferze fizycznego obszaru rozwoju dziecka, planują najwięcej działań dotyczących: kształtowania czynności samoobsługowych np. czynności fizjologiczne, higieniczne, spożywanie posiłków, w starszych grupach- nakrywanie do stołu i sprzątanie po posiłkach, zabaw o charakterze ruchowym, w tym: muzycznym, rytmicznym, naśladowczym, przygotowującym do nauki pisania i czytania, zabaw i ćwiczeń rozwijających ogólną sprawność ciała: zestawy zabaw i ćwiczeń ruchowych, zabawy w toku dnia, zabawy poranne, zabawy na świeżym powietrzu, spacery i wycieczki, zabaw o charakterze konstrukcyjno- manipulacyjnym- z wykorzystaniem różnorodnych klocków, materiału plastycznego, tworzywa przyrodniczego itp. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
19
Sfera fizycznego obszaru rozwoju dziecka - wykres
Najrzadziej występującą czynnością dziecięcą jest komunikowanie potrzeby ruchu, odpoczynku itp. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
20
Sfera emocjonalnego obszaru rozwoju dziecka
Na podstawie dokonanych analiz dokumentacji przedszkola wynika, że nauczycielki w sferze emocjonalnego obszaru rozwoju dziecka, planują najwięcej działań dotyczących: rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji, (często organizowane są różnego rodzaju masażyki, zabawy relaksacyjne)- dzieci potrafią określić swój nastrój, uczucia, tematyki związanej z niesieniem pomocy potrzebującym ludziom i zwierzętom, zabaw o charakterze integracyjnym i adaptacyjnym. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
21
Sfera emocjonalnego obszaru rozwoju dziecka
Podczas analizy wyników zauważa się, że zagadnienia z w/w obszaru występują dość rzadko, np.: II.2- szanuje emocje swoje i innych osób, II.3- przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, II.5 rozstaje się z rodzicami bez lęku i ma świadomość, że rozstanie bywa dłuższe lub krótsze, II.11 dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego, jako źródła satysfakcji estetycznej. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
22
Sfera społecznego obszaru rozwoju dziecka
Na podstawie dokonanych analiz dokumentacji przedszkola wynika, że nauczycielki w sferze społecznego obszaru rozwoju dziecka, planują najwięcej działań dotyczących: przestrzegania norm grupowych, tworzenia i respektowania zasad: zabawy w grupie, w trakcie prac użytecznych, a także odpoczynku, kształtowania u dzieci poczucia przynależności do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, kształtowania u dzieci nawyku obdarzania uwagą dorosłych, inne dzieci, a także komunikowania się zarówno werbalnego, jak i pozawerbalnego, okazywania szacunku, życzliwości, obowiązkowości, przyjaźni, radości, empatii, używania przez dzieci tzw. „magicznych słów", takich jak „proszę, przepraszam i dziękuję", a także zwrotów grzecznościowych w trakcie powitania i pożegnania. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
23
Sfera społecznego obszaru rozwoju dziecka
Najrzadziej dzieci mają okazję do przedstawiania się imieniem, nazwiskiem, a także podawania swojego adresu. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
24
Sfera poznawczego obszaru rozwoju dziecka
Na podstawie dokonanych analiz dokumentacji przedszkola wynika, że nauczycielki w sferze poznawczego obszaru rozwoju dziecka, planują najwięcej działań dotyczących: organizowania czynności z zakresu edukacji muzycznej (słuchania muzyki, uczenia śpiewu piosenek, rozwijania poczucia rytmu, ekspresji muzycznej), prawidłowym posługiwaniem się językiem ojczystym, a grupy starsze przygotowują się do nauki czytania poprzez rozwijanie słuchu fonematycznego, umiejętności odpowiadania na pytania nauczyciela, opowiadania historyjek obrazkowych, rozwiązywania zagadek, recytacji wierszy, usprawniania motoryki małej, a także orientację na kartce papieru, rozwijania umiejętności wyrażania swojego rozumienia świata za pomocą tańca, odgrywania ról, różnorodnych technik plastycznych, rozwijania pojęć matematycznych, klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakąś cechę, tworzenia rytmów, rozróżniania i nazywania prostych figur geometrycznych, przeliczania zbiorów na konkretach, stosowania liczebników głównych i porządkowych, zjawisk przyrodniczych, również na zajęcia w terenie np. spacery do parku, umiejętności odczytywania symboli, kształtowania miłości do ojczyzny i wiedzy na jej temat. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
25
Sfera poznawczego obszaru rozwoju dziecka - wykres
Podczas analizy wyników zauważa się, że Dzieci rzadziej uczestniczą w zabawach dotyczących: IV.16- używania pojęć dotyczących upływającego czasu (wczoraj, dziś, jutro), IV.17- posługiwania banknotami i monetami obowiązującymi w naszym kraju, IV.20-zawodów wykonywanych przez ludzi, ROK SZKOLNY 2018 / 2019
26
Wnioski i rekomendacje
We wszystkich grupach wiekowych nauczycielki systematycznie realizują poszczególne punkty Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego w zakresie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego, a także poznawczego. Rekomendacje Zaleca się zachęcanie dzieci do rozmów na temat ich potrzeb. Zwracać uwagę na kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci, dotyczącej np. adaptacji do nowych warunków. Częściej organizować zabawy umożliwiające kształtowanie umiejętności przedstawiania się swoim imieniem i nazwiskiem, a przede wszystkim adresem zamieszkania. Zwiększyć częstotliwość zajęć matematycznych dotyczących szacowania elementów, mierzenia długości, orientacji w przestrzeni, a także schemacie swojego ciała. Systematycznie zachęcać do stosowania nazw dni tygodnia, miesięcy, następstw czasowych, a także dostrzegania piękna otaczającej nas przyrody. Częściej organizować zabawy banknotami, monetami. Organizować sytuacje wzbogacające wiedzę o zawodach. Wyżej wymienione rekomendacje, należy uwzględnić w dalszym planowaniu działań oraz w kierunkach rozwoju przedszkola. ROK SZKOLNY 2018 / 2019
27
Dziękujemy za uwagę !!!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.