Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM
NOWE UREGULOWANIA ORAZ ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM
2
NAJWAŻNIEJSZE PODSTAWY PRAWNE:
USTAWA Z DNIA DZIENNIK USTAW przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe 14 grudnia 2016 r. (Dz.U r. poz. 60 ze zm.). ustawa - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U r. poz. 1148). ustawa - Karta Nauczyciela 26 stycznia 1982 r. (t. j. Dz. U r. poz. 967 ze zm.). ustawa o systemie oświaty 7 września 1991 r. (t. j. Dz. U r. poz ze zm.). ustawa o systemie informacji oświatowej 15 kwietnia 2011 r. (t. j. Dz. U r. poz ze zm.). ustawa o finansowaniu zadań oświatowych 27 października 2017 r. (Dz. U r. poz ze zm.).
3
ORAZ ZMIANY W OBOWIĄZUJĄCYCH AKTACH WYKONAWCZYCH
NOWE ROZPORZĄDZENIA ORAZ ZMIANY W OBOWIĄZUJĄCYCH AKTACH WYKONAWCZYCH OZNACZENIA: kolor niebieski- podstawa prawna kolor zielony- delegacja ustawowa kolor czerwony- zmiana
4
Data wejścia w życie: 2019-09-01
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY ZASADNICZE ZMIANY DOTYCZĄ: Organizacji kształcenia zawodowego, w tym m.in.: wzmocnienia udziału pracodawców w kształceniu zawodowym oraz wzmocnienia nadzoru dyrektora szkoły nad jakością kształcenia prowadzonego u pracodawców; umożliwienia szkołom organizacji krótszych form kursowych; wprowadzenia obowiązku przystępowania przez uczniów do egzaminu zawodowego jako warunku ukończenia szkoły; ujednolicenia pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu (20 godzin tygodniowo). Wprowadzenia nowych rozwiązań w zakresie: możliwości zapewnienia przez gminę dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do szkoły ponadpodstawowej oraz ośrodka w przypadkach, w których gmina nie ma takiego obowiązku; Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r . o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U r. poz. 2245). Data wejścia w życie: Uwagi: Daty wejścia w życie poszczególnych artykułów w art. 170 pkt. 1-9 Uchylony pkt 5 w art. 170 (Dz. U. z 2019 r. poz. 1287)
5
Data wejścia w życie: 2019-09-01
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY zapewnienia uczniom SP pomieszczenia umożliwiającego spożycie posiłków oraz możliwości spożycia jednego gorącego posiłku w trakcie dnia; obowiązku upowszechnienia przez organ prowadzący szkołę informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego dla uczniów, finansowanych ze środków publicznych; łączenia klas w szkołach podstawowych specjalnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, w tym działających w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych oraz łączenia klas w szkołach ponadpodstawowych zorganizowanych w schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych, działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych. cd. Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r . o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U r. poz. 2245). Data wejścia w życie: Uwagi: Daty wejścia w życie poszczególnych artykułów w art. 170 pkt. 1-9 Uchylony pkt 5 w art. 170 (Dz. U. z 2019 r. poz. 1287)
6
Ustawa z dnia 25 kwietnia 2019 r .
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Określenia zasad wykonania zadań i kompetencji w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w przypadku niewykonania tych zadań przez nauczyciela, wychowawcę oddziału, osobę prowadzącą praktyczną naukę zawodu lub radę pedagogiczną. Ustawa z dnia 25 kwietnia 2019 r . o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy – Prawo oświatowe (Dz.U r. poz. 761). Data wejścia w życie:
7
Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1078).
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Opieka zdrowotna nad uczniami obejmie profilaktyczną opiekę zdrowotną (sprawowaną przez pielęgniarki albo higienistki) oraz opiekę stomatologiczną (sprawowaną przez lekarzy dentystów). Za zapewnienie odpowiednich warunków odpowiada dyrektor i organ prowadzący. W szkołach, które nie dysponują gabinetami profilaktyki zdrowotnej, opieka będzie prowadzona w miejscach określonych w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Współpraca dyrektora z rodzicami i podmiotami sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami będzie oparta o procedury organizacji opieki zdrowotnej. Dyrektorzy szkół zapewnią pracownikom szkolenia albo inne formy zdobycia wiedzy na temat sposobu postępowania wobec uczniów niepełnosprawnych i przewlekle chorych, stosownie do ich potrzeb. Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r. poz. 1078). Data wejścia w życie: z wyjątkiem: art. 30 pkt 3 i 4, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.
8
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 stycznia 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa formy doskonalenia zawodowego nauczycieli i rodzaje wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli, które mogą być dofinansowywane ze środków, o których mowa w art. 70 a ust i ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela oraz szczegółowe kryteria i tryb przyznawania środków. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 stycznia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli (Dz. U. z 2019 r. poz. 136). Data wejścia w życie: z wyjątkiem: § 6 i § 7 pkt 3, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2019 r. -> art. 70 a ust. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
9
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego oraz zadania doradcy zawodowego. Doradztwem zawodowym zostają objęci uczniowie wszystkich szkół publicznych i niepublicznych, z wyjątkiem szkół artystycznych oraz wychowankowie publicznych i niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325). Data wejścia w życie: -> art. 26a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
10
Rozporządzenie określa:
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa: ramowy statut publicznej placówki kształcenia ustawicznego; ramowy statut publicznego centrum kształcenia zawodowego. Nowe rozwiązania uwzględniają: ogólne zasady organizacji placówki kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia zawodowego; zakresy spraw, które powinny być ustalone w statucie ww. placówki i centrum. Uwaga: w systemie oświaty będą funkcjonowały tylko dwa rodzaje placówek umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych - dotychczasowa placówka kształcenia ustawicznego oraz centrum kształcenia zawodowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 320). Data wejścia w życie: -> art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dotychczasowe statuty będą obowiązywać nie dłużej niż do dnia 30 listopada 2019 r.)
11
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 15 lutego 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikację zawodów szkolnictwa branżowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 316). Data wejścia w życie: -> art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe
12
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Określono zasady zawierania umów o praktyczną naukę zawodu u pracodawców. Dookreślono kwestie dotyczące organizacji zajęć praktycznych u pracodawców w okresie ferii letnich i cel organizowania zajęć praktycznych. Dopuszczono możliwość obniżenia dobowego wymiaru godzin praktycznej nauki zawodu do 7, w przypadku ucznia niepełnosprawnego w wieku powyżej 16 lat. Ustalono, że dobowy łączny wymiar zajęć edukacyjnych realizowanych przez ucznia w szkole i praktycznej nauki zawodu nie może przekraczać 8 godzin, a tygodniowy wymiar zajęć edukacyjnych realizowanych przez ucznia w szkole i praktycznej nauki zawodu nie może przekraczać 40 godzin. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2019 r. poz. 391). Data wejścia w życie: -> art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
13
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. W przypadku uczniów i słuchaczy odbywających praktyczną naukę zawodu za granicą, dyrektor szkoły przekazuje organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny szczegółowe informacje o miejscu, podmiocie z którym została zawarta umowa, liczbę uczniów, na podstawie tej umowy, a także termin. Określono ramowy program kursu dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, który stanowi załącznik do niniejszego rozporządzenia. Wskazano że osoba, która ukończyła ww. kurs otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu i określono zakres informacji, jakie umieszcza się na zaświadczeniu. Rozporządzenie określa wymagania dotyczące kwalifikacji instruktora praktycznej nauki. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2019 r. poz. 391). Data wejścia w życie: -> art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
14
dodano regulacje dotyczące ucznia -młodocianego pracownika;
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY W stosunku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U poz. 1534), wprowadzono następujące zmiany: usunięto regulacje dotyczące słuchaczy szkół policealnych dla dzieci i młodzieży; dodano regulacje dotyczące ucznia -młodocianego pracownika; sprecyzowano zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych; zmianie ulega ocenianie zajęć z wychowania fizycznego w branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej (będą ocenianie jedynie w branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej, prowadzących kształcenie w formie dziennej). ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U r. poz. 373). Data wejścia w życie: -> art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty
15
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY W przypadku szkół ponadgimnazjalnych zachowane zostaje stosowanie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych zostają utrzymane w mocy do czasu zakończenia kształcenia przez uczniów branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, którzy rozpoczęli kształcenie w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 oraz uczniów dotychczasowych szkół policealnych dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy szkół policealnych dla dorosłych, czyli uczniów, którzy rozpoczęli kształcenie przed rokiem szkolnym 2019/2020. cd. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U r. poz. 373). Data wejścia w życie: -> art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty
16
doprecyzowano przepisy § 5 (liczba dzieci i uczniów w oddziałach);
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Zasadnicze zmiany: dostosowano przepisy w zakresie organizacji tygodnia pracy szkoły (art. 111 pkt 14 ustawy – Prawo oświatowe) – § 21; doprecyzowano przepisy § 1 ust. 3 pkt 3 i 4 w zakresie nazw przedszkoli; doprecyzowano przepisy § 5 (liczba dzieci i uczniów w oddziałach); wprowadzono regulację dotyczącą oddziałów integracyjnych (§ 6 ust. 2-3); uregulowano kwestie organizowania nauczania w klasach łączonych (§ 13); doprecyzowano przepisy § 17 w zakresie informacji, jakie powinien zawierać arkusz organizacji oraz terminu zatwierdzania zmian do arkusza; ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U r. poz. 502). Data wejścia w życie: -> art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
17
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. dostosowano przepisy do zmian w zakresie kształcenia zawodowego (§ ); doprecyzowano przepisy § 19 i § w zakresie dni, w których odbywają się zajęcia lub konsultacje w szkołach kształcących w formach stacjonarnej i zaocznej; zamieszczono przepis przejściowy (§ 26), dotyczący kontynuacji nauczania w oddziale specjalnym w szkole podstawowej. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U r. poz. 502). Data wejścia w życie: -> art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
18
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 marca 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa na 2019 r. sposób przekazywania przez dyrektorów szkół podstawowych informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej w zakresie kwot refundacji oraz wzór formularza zawierającego te informacje. Uwaga: Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2018 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2018 r. (Dz. U. poz. 655). ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 574). Data wejścia w życie: -> art. 60 i art. 113 ust. 11 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
19
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa: wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia prowadzonego w formach pozaszkolnych a także zakres informacji, jaki umieszcza się na zaświadczeniu wydawanym po ukończeniu kształcenia, prowadzonego w formie pozaszkolnej; przypadki, w których turnus dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych może być prowadzony w więcej niż jednym zawodzie; tryb zwalniania osób z opłat za kształcenie prowadzone w formach pozaszkolnych oraz warunki i tryb zwrotu opłaty. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 652). Data wejścia w życie: -> art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
20
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. Rozporządzenie określa: rodzaje publicznych placówek kształcenia ustawicznego oraz zadania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych centrów kształcenia zawodowego; warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w poszczególnych formach pozaszkolnych, w tym wymogi jakie powinien spełniać program nauczania; sposoby potwierdzania efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kształcenia prowadzonego w poszczególnych formach pozaszkolnych. cd. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 652). Data wejścia w życie: -> art. 117 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
21
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U poz.703), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Niektóre zmiany wprowadzone rozporządzeniem: wskazano minimalny wymiar godzin kształcenia zawodowego, który będzie musiał być przeznaczony na realizację zajęć w formie zajęć praktycznych; dyrektorzy 4 - letniego liceum i 5 - letniego technikum od roku szkolnego 2020/2021 będą ustalali jeden przedmiot spośród czterech: filozofia, plastyka, muzyka, język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U r. poz. 639). Data wejścia w życie: -> art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
22
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY zwiększono liczbę godzin do dyspozycji dyrektora szkoły; Uwaga: jeżeli kształcenie w zawodzie szkolnictwa branżowego tego wymaga, ww. godziny będą mogły być przeznaczone na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym. doprecyzowano zapis dotyczący obowiązkowego podziału na grupy w oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych, podczas zajęć, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1–3 oraz brzmienie załączników nr 7 i 8, dookreślając, dla jakiej grupy uczniów niepełnosprawnych przeznaczona jest branżowa szkoła I stopnia. c. d ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U r. poz. 639). Data wejścia w życie: -> art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
23
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa: warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizację i sposób działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakres ich działalności obowiązkowej; zadania doradców metodycznych, warunki i tryb powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego; zadania, które mogą być realizowane wyłącznie przez placówki doskonalenia nauczycieli posiadające akredytację oraz publiczne placówki doskonalenia nauczycieli. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U r. poz. 1045). Data wejścia w życie: -> art. 188 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
24
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Rozporządzenie określa: szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i uczniom objętym Rządowym programem pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021; formy i zakres pomocy; tryb postępowania w sprawie udzielania pomocy. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2019–2021 (Dz. U. z 2019 r. poz. 1075). Data wejścia w życie: -> art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
25
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 czerwca 2019 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Ustanowienie Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, do zadań którego należy: analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w szczególności przepisów prawa i rozwiązań dotyczących wspomagania przez szkołę i placówkę wychowawczej roli rodziny; analiza propozycji zgłaszanych przy „Okrągłym stole edukacyjnym” w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki; przygotowanie propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w tym projektów programów rządowych w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki oraz profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki (Dz.U r. poz. 1194). Data wejścia w życie: -> art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171).
26
w § 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Zapisy dotyczą w szczególności zmian w obszarze kształcenia zawodowego: w § 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie: „placówce – należy przez to rozumieć placówkę oświatowo-wychowawczą, placówkę kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy oraz placówkę zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania”; w § 13b w ust. 8 wyrazy „kształcenia w zawodach” zastępuje się wyrazami „kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego”. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U r. poz. 532 ze zm.). Zmiana z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U r. poz. 322). Data wejścia w życie: -> art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
27
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Dostosowano terminologię do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, wprowadzonej ustawą z dnia 22 listopada 2018 r o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245). ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U r. poz ze zm.). Zmiana z dnia 13 lutego 2019 r. (Dz.U r. poz. 323). Data wejścia w życie: -> art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
28
Wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym:
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym: w § 1 w ust. 1 w pkt 1 uchylono lit. e; w § 3 uchylono ust. 4; dostosowano brzmienie § 3 ust. 1 i i § 4; w załączniku nr 1 dostosowano brzmienie tytułu oraz uchylono stawkę dotyczącą egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Wprowadzono zmiany dostosowujące lub doprecyzowujące, a także ustalono warunki wynagradzania egzaminatorów egzaminu ósmoklasisty. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 marca 2012 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego (Dz.U r. poz ze zm.). Zmiana z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz. U r. poz. 419). Data wejścia w życie: -> art. 22 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
29
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2017 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Zapisy są konsekwencją zmian wprowadzonych ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2245) i polegają na dostosowaniu przepisów rozporządzenia do zmian wprowadzonych ww. ustawą, w szczególności w obszarze kształcenia zawodowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U r. poz. 1603). Zmiana z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 318). Data wejścia w życie: -> art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
30
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Od dnia 1 września 2019 r. tylko szkoły podstawowe i licea ogólnokształcące będą mogły funkcjonować jako szkoły dla dzieci i młodzieży albo dla dorosłych. Wprowadzenie do systemu oświaty nowej placówki – centrum kształcenia zawodowego oraz umożliwienie od dnia września 2019 r. publicznej placówce kształcenia ustawicznego i publicznemu centrum kształcenia zawodowego posiadania filii, podporządkowanych im organizacyjnie. Opinie właściwego miejscowo komendanta Państwowej Straży Pożarnej i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny będą wydawane także w odniesieniu do wskazanych we wniosku budynków, w których będą mieścić się filie. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1625). Zmiana z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U r. poz. 321). Data wejścia w życie: -> art. 88 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
31
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Dostosowano terminologię rozporządzenia do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, wprowadzonej ustawą z dnia 22 listopada 2018 r o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245). Pojęcie „szkoły policealne dla młodzieży” zastąpiono pojęciem „szkoły policealne”, jednocześnie w rozporządzeniu do katalogu szkół, w których nie tworzy się rad rodziców, dodane zostały „branżowe szkoły II stopnia”, w których co do zasady kształcić się będą osoby pełnoletnie, które kontynuują kształcenie w tym typie szkoły po ukończeniu branżowej szkoły I stopnia. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców (Dz.U r. poz. 1478). Zmiana z dnia 15 lutego 2019 r. (Dz.U r. poz. 319). Data wejścia w życie: -> art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
32
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Dostosowano terminologię do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, wprowadzonej ustawą z dnia 22 listopada 2018 r o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245). Wśród jednostek organizacyjnych systemu oświaty, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego, wskazano centra kształcenia zawodowego, które, zgodnie z ww. nowelizacją ustawy, zastąpiły dotychczasowe placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego (Dz.U r. poz. 1498). Zmiana z dnia 15 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 311). Data wejścia w życie: -> art. 85 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
33
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Wprowadzono zmiany polegające na uregulowaniu kwestii dotyczącej zwolnienia uczniów dotychczasowego czteroletniego technikum, którzy rozpoczną kształcenie od roku szkolnego 2019/2020 z realizacji niektórych zajęć, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku uczniów pięcioletniego technikum. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U r. poz. 843 ze zm.). Zmiana z dnia 21 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 372). Data wejścia w życie: -> art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty.
34
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ i SPORTU z dnia 18 kwietnia 2002 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Zmiana o charakterze dostosowującym do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, wprowadzonej ustawą z dnia 22 listopada 2018 r o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245), w obszarze kształcenia zawodowego w zakresie form kształcenia oraz używanej terminologii. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ i SPORTU z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U r. nr 46 poz. 432 ze zm.). Zmiana z dnia 22 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 402). Data wejścia w życie: -> art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
35
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Doprecyzowano, że oddziały sportowe i oddziały mistrzostwa sportowego mogą być tworzone jedynie w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży, liceach ogólnokształcących dla młodzieży, w technikach i branżowej szkole I stopnia. Analogicznie szkołami sportowymi i szkołami mistrzostwa sportowego mogą być ww. szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe, prowadzące kształcenie w formie dziennej. Określono, jaki organ opracowuje program szkolenia, również dla sportowców niepełnosprawnych - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, a także procedurę jego zatwierdzenia. Dotychczasową podstawę programową kształcenia w zawodach zastąpiono nową podstawą programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U r. poz. 671). Zmiana z dnia 25 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 413). Data wejścia w życie: -> art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
36
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 marca 2017 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. W pozostałych klasach branżowej szkoły I stopnia oraz technikum, a także w klasie I branżowej szkoły I stopnia dla uczniów będących absolwentami gimnazjum, którzy rozpoczęli naukę 1 lutego 2019 r. będą realizowane dotychczasowe podstawy programowe kształcenia w zawodzie (art. 94 ust. 4 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw oraz art. 282 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.). Wprowadzone zmiany mają charakter porządkujący, a ich celem jest dostosowanie treści tego aktu wykonawczego do zmienionego brzmienia ustawy – Prawo oświatowe. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz.U r. poz. 671). Zmiana z dnia 25 lutego 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 413). Data wejścia w życie: -> art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
37
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Uporządkowano wymagania kwalifikacyjne: uaktualniono terminologię zawartą w słowniczku w zakresie dotyczącym kierunku studiów; uwzględniono kwalifikacje nauczycieli języków obcych legitymujących się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy i posiadają przygotowanie pedagogiczne; uznano kształcenie dwustopniowe na kierunku psychologia za odpowiadające jednolitym studiom magisterskim na kierunku psychologia. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575). Zmiana z dnia 1 marca 2019 r. (Dz.U r. poz. 465). Data wejścia w życie: z wyjątkiem: § 1 pkt 1 w zakresie § 2 pkt 9 oraz § 1 pkt 4 i 6, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2019 r. -> art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
38
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY cd. określono kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela terapeuty pedagogicznego; uregulowano kwestie kwalifikacji do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych i rewalidacyjnych. Uwaga: wprowadzone zmiany wymagań kwalifikacyjnych nie dotyczą nauczycieli zatrudnionych w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575). Zmiana z dnia 1 marca 2019 r. (Dz.U r. poz. 465). Data wejścia w życie: z wyjątkiem: § 1 pkt 1 w zakresie § 2 pkt 9 oraz § 1 pkt 4 i 6, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2019 r. -> art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
39
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Wprowadzono zmiany dostosowujące przepisy rozporządzenia do regulacji zawartych w ustawie z dnia 14 grudnia r. – Prawo oświatowe, wprowadzonych ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245). Uwaga: zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe, rozporządzenie to zachowuje moc do czasu zakończenia kształcenia odpowiednio w szkołach i klasach starego typu oraz może być zmieniane na podstawie tych przepisów. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U r. poz ze zm.). Zmiana z dnia 28 marca 2019 r. (Dz.U r. poz. 666). Data wejścia w życie: -> art. 94a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
40
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 15 grudnia 2010 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Nowelizacja rozporządzenia uwzględnia przede wszystkim zmiany dotyczące przekształcenia dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w centrum kształcenia zawodowego, jak również kwestie dotyczące kwalifikacji instruktorów praktycznej nauki zawodu. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U r. poz ze zm.). Zmiana z dnia 29 marca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 644). Data wejścia w życie: -> art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
41
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2017 r.
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Jeżeli w czwartek bezpośrednio poprzedzający najbliższy piątek po dniu czerwca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, to w takim przypadku zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w środę poprzedzającą ten dzień. Ferie letnie rozpoczynają się w dniu następującym po dniu zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i kończą się z dniem sierpnia. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U r. poz ze zm.). Zmiana z dnia 12 czerwca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1093). Data wejścia w życie: -> art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ i SPORTU z dnia 18 kwietnia 2002 r. (Dz.U r. poz. 432 ze zm.). (Dz. U. z 2019 r. poz. 1094). -> art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
42
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Dostosowanie przepisów do stanu prawnego w zakresie ochrony danych osobowych zaistniałego od 25 maja 2018 r. (od dnia rozpoczęcia stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/ z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.). Zniesienie obowiązku publikowania na liście ekspertów informacji o stanowiskach zajmowanych przez ekspertów w okresie ostatnich pięciu lat. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (Dz.U r. poz. 354). Zmiana z dnia 26 czerwca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1327). Data wejścia w życie: -> art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
43
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
SZCZEGÓŁY AKT PRAWNY Nowelizacja rozporządzenia wynika z konieczności dostosowania przepisów rozporządzenia dotyczących zajęć realizowanych przez doradców zawodowych do rozwiązań przyjętych w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, wprowadzonych ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245, ze. zm.). Od 1 września 2019 r. zgodnie z nowym art. 26 a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, doradztwo zawodowe będzie realizowane w szkołach, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej i innych formach wychowania przedszkolnego. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U r. poz. 1601). Zmiana z dnia 2 lipca 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1322). Data wejścia w życie: -> art. 42 ust. 7b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.