Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Narada dotycząca wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 i organizacji.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Narada dotycząca wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 i organizacji."— Zapis prezentacji:

1 Narada dotycząca wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 i organizacji roku szkolnego 2019/2020 (publiczne i niepubliczne szkoły i placówki)

2 Program narady Powitanie uczestników narady.
Wystąpienie Lubuskiego Kuratora Oświaty. Wyniki, wnioski i rekomendacje ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019: kontrole przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty, kontrole w trybie działań doraźnych, skargi, ewaluacje zewnętrzne problemowe, monitorowanie pracy szkół i placówek, wspomaganie. Pozostałe zadania LKO (oceny pracy, konkursy, dotacje, awans zawodowy, wypoczynek). Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020: kierunki polityki oświatowej państwa, planowe działania w zakresie nadzoru pedagogicznego (kontrole, ewaluacje, monitorowanie, wspomaganie), pozostałe zadania LKO. Organizacja roku szkolnego 2019/2020 (zmiany w kształceniu zawodowym oraz wybrane zmiany prawne). Informacje o rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2019/2020. Oferty lubuskich placówek doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 2019/2020 dotyczące doskonalenia nauczycieli oraz wspomagania szkół i placówek. Komunikaty, podsumowanie i zakończenie narady.

3 Liczba nadzorowanych szkół i placówek
Lubuski Kurator Oświaty 1150 szkół i placówek 765 samodzielnych 385 w zespołach 886 dyrektorów Na podstawie danych SIO z r.

4 Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019

5 Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN na rok szkolny 2018/2019
Minister Edukacji Narodowej na rok szkolny 2018/2019 ustalił następujące podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa: 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

6 Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN
W związku z realizacją podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa Lubuski Kurator Oświaty w roku szkolnym 2018/2019: przeprowadził 59 kontroli przewidzianych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, przeprowadził 120 kontroli w trybie działań doraźnych na sygnalizowane nieprawidłowości w szkołach i placówkach związane z problematyką kierunków w 115 szkołach i placówkach nadzorowanych przez 115 dyrektorów oraz rozpatrzono 18 skarg. Ponadto przeprowadzono: 4 kontrole wynikające z art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, 65 kontroli w zakresie „Działania dotyczące wzmocnienia bezpieczeństwa” na wniosek Ministerstwa Edukacji Narodowej. przeprowadził 35 ewaluacji zewnętrznych w zakresie wymagań uwzględniających problematykę kierunków polityki oświatowej państwa, przeprowadził 4 monitorowania, podejmował wiele działań na polecenie MEN, ORE wynikających z kierunków polityki oświatowej państwa.

7 Wyniki i wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami przez Lubuskiego Kuratora Oświaty

8 Ewaluacje zewnętrzne

9 Razem 35 Ewaluacje zewnętrzne
W roku szkolnym 2018/2019 przeprowadzono 35 ewaluacji zewnętrznych problemowych (o 1 więcej niż planowano), w tym: 20 ewaluacji problemowych - w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej; 15 ewaluacji problemowych - w zakresie ustalonym przez Lubuskiego Kuratora Oświaty. Typ szkoły/placówki Liczba ewaluacji: Szkoły podstawowe 10 Technika 5 Szkoły branżowe I stopnia Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego 3 Licea ogólnokształcące MOW-y, MOS-y i inne ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy Poradnie psychologiczno-pedagogiczne 2 Szkoły specjalne (przysposabiające do pracy) 1 Placówki kształcenia ustawicznego i inne, o których mowa w art. 2 pkt. 4 ustawy Placówki zapewniające opiekę i wychowanie, o których mowa w art. 2 pkt 8 Placówki oświatowo-wychowawcze i artystyczne, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy Razem 35

10 Ewaluacje zewnętrzne

11 Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w szkołach podstawowych
Mocne strony: Nauczyciele prowadzą diagnozy wiedzy i umiejętności uczniów, na tej podstawie planują i realizują procesy edukacyjne w sposób, który w znacznym zakresie odpowiada potrzebom uczniów. Procesy edukacyjne realizowane są z wykorzystaniem warunków i sposobów realizacji podstawy programowej. Nauczyciele monitorują i analizują osiągnięcia uczniów z wykorzystaniem zróżnicowanych form analizy postępów uczniów, a wnioski wykorzystują w bieżącej pracy z uczniami, a także do podejmowania działań ukierunkowanych na podnoszenie efektywności realizowanych zadań dydaktyczno-wychowawczych.

12 Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w szkołach podstawowych
Mocne strony: W ośrodkach widoczna jest różnorodność stosowanych metod pracy z wychowankami mających na celu pobudzenie ich do aktywności i uwzględniających ich zróżnicowane potrzeby. Zajęcia prowadzone w ośrodkach są użyteczne i prowadzą do jak najlepszego przygotowania wychowanków do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. W szkołach widoczna jest powszechność zaangażowania uczniów w realizację ważnych dla nich działań, inicjatyw na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły. Podejmowane przez nich działania i inicjatywy mają charakter użyteczny również dla środowiska lokalnego.

13 Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w szkołach podstawowych
Mocne strony: W przedszkolach możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuacja społeczna każdego dziecka jest rozpoznawana w sposób systemowy i prowadzona jest przez wszystkich nauczycieli, co przynosi pozytywne efekty w pracy z każdym dzieckiem. Opinie i sugestie rodziców na temat działań są wykorzystywane do planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i wprowadzania zmian organizacyjnych polepszających funkcjonowanie szkoły. Szkoły realizują we współpracy z rodzicami działania ukierunkowane na rozwój uczniów. Szkoły i placówki współpracują z instytucjami ze środowiska lokalnego. Podejmowane działania są celowe i zamierzone, dzięki czemu wzajemna współpraca przynosi obopólne korzyści.

14 Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w szkołach podstawowych
Słabe strony: Nie wszyscy nauczyciele stwarzają uczniom możliwość wpływania na przebieg procesu uczenia się, co powoduje, że uczniowie na zajęciach są mało aktywni, nie proponują własnych rozwiązań. Nauczyciele są mało skuteczni w angażowaniu uczniów w proces uczenia się.

15 Kontrole przewidziane w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty

16 Liczba wydanych zaleceń
Realizacja kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019  Lp. Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego – kontrole przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty Liczba kontroli Liczba wydanych zaleceń plan realizacja 1. Ocena prawidłowości zapewnienia dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 52 50 2. Zgodność przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych i dwujęzycznych. - 3. Ocena prawidłowości tworzenia, organizowania oraz funkcjonowania oddziałów sportowych. 7 4 RAZEM: 59 54

17 Realizacja kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019

18 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Przedszkola: Temat 1: Ocena prawidłowości zapewnienia dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Wyniki przeprowadzonych kontroli stanowiły podstawę do wydania dyrektorom kontrolowanych przedszkoli 20 zaleceń. Wydane zalecenia dotyczyły zobowiązania dyrektora do przestrzegania: § 17 ust.1a pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. poz. 649, z póżn.zm.); § 2 ust.1, § 4 ust. 4, § 8, § 11, § 20 ust. 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591);

19 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Należy zwrócić uwagę, żeby: określać w arkuszu organizacji przedszkola ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole/szkołę, w tym liczbę godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli, obejmować dzieci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na podstawie rozpoznania indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, dokumentować realizację zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dziennikach zajęć, nie przekraczać dozwolonej prawem liczebności dzieci na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, oceniać efektywność udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka, uzgadniać warunki współpracy organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu z podmiotami, z którymi tę pomoc się organizuje i udziela.

20 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Szkoły podstawowe : Temat 1: Ocena prawidłowości zapewnienia dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Wyniki przeprowadzonych kontroli stanowiły podstawę do wydania dyrektorom kontrolowanych szkół podstawowych 30 zaleceń. Wydane zalecenia dotyczyły zobowiązania dyrektora do przestrzegania: 17 ust. 2a pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. poz. 649, z póżn. zm.); § 2 ust.1, § 4 ust. 4, § 7, § 8, § 9, § 15, § 20 ust. 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591);

21 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Należy zwrócić uwagę, żeby: określać w arkuszu organizacji szkoły ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli, obejmować uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną na podstawie rozpoznania indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole, dokumentować realizację zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dziennikach zajęć, nie przekraczać dozwolonej prawem liczebności uczniów na zajęciach rozwijających uzdolnienia, zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych i dydaktyczno-wyrównawczych, oceniać efektywność udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia, uzgadniać warunki współpracy organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole z podmiotami, z którymi tę pomoc uczniowi się organizuje i udziela.

22 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Szkoły podstawowe : Temat 2: Ocena prawidłowości tworzenia, organizowania oraz funkcjonowania oddziałów sportowych. Wyniki przeprowadzonych kontroli stanowiły podstawę do wydania dyrektorom kontrolowanych szkół podstawowych 4 zaleceń. Wydane zalecenia dotyczyły zobowiązania dyrektora do przestrzegania: § 98 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996); § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. poz. 671), § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 1129).

23 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 Należy zwrócić uwagę, żeby: uwzględnić w statucie szkoły organizację oddziałów sportowych, liczba uczniów realizujących szkolenie sportowe w oddziale sportowym w szkole podstawowej wynosiła co najmniej 20 uczniów w pierwszym roku szkolenia.

24 Działania doraźne prowadzone, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieprzewidzianych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty

25 Ponadto przeprowadzono:
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Kontrole w trybie działań doraźnych są przeprowadzane przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba przeprowadzenia w szkole lub placówce działań nieujętych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty. W roku szkolnym 2018/2019 przeprowadzono 120 kontroli w trybie działań doraźnych w terminie od 1 września 2018 r. do 15 lipca 2019 r. w 115 szkołach i placówkach nadzorowanych przez 115 dyrektorów oraz rozpatrzono 18 skarg. Ponadto przeprowadzono: 4 kontrole wynikające z art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, 65 kontroli w zakresie „Działania dotyczące wzmocnienia bezpieczeństwa” na wniosek Ministra Edukacji Narodowej.

26 Kontrole w trybie działań doraźnych przeprowadzono:
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Kontrole w trybie działań doraźnych przeprowadzono: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna PPP SOSW/MOW Szkoły dla dorosłych RAZEM: a)     na wniosek, prośbę, w związku z informacją pozyskaną od: MEN 1 2 Organu prowadzącego szkołę lub placówkę Prokuratury Rzecznika Praw Obywatelskich Rodziców 11 59 5 4 83 Uczniów Nauczycieli Rzecznika Praw Dziecka 8 12 Innych podmiotów, np. policja, sądy b)   na skutek stwierdzenia przez Kuratora Oświaty potrzeby przeprowadzenia kontroli w trybie działań doraźnych 3 14 18 79 - 120

27 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów

28 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych Zgłaszane nieprawidłowości w obszarach funkcjonowania szkół i placówek: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna Liceum dla dorosłych Szkoła policealna dla dorosłych PPP SOSW i inne RAZEM: zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki 11 38 1 3 2 58 Zgłaszane nieprawidłowości: niezapewnienie bezpieczeństwa dzieciom/uczniom podczas pobytu w przedszkolu/szkole; niezapewnienie bezpieczeństwa, zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i wycieczek szkolnych; niezapewnienie opieki uczniom podczas lekcji, podczas przerw; brak działań zapewniających eliminowanie niepożądanych zachowań uczniów i nadzoru nauczycieli nad uczniami podczas przerw; brak zakresu zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły w związku z wypadkami uczniów.

29 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych Zgłaszane nieprawidłowości w obszarach funkcjonowania szkół i placówek: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna Liceum dla dorosłych Szkoła policealna dla dorosłych PPP SOSW i inne RAZEM: nieprawidłowego sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły i niewłaściwej współpracy z rodzicami 6 28 1 5 2 43 Zgłaszane nieprawidłowości: brak nadzoru dyrektora nad pracą nauczycieli; brak nadzoru dyrektora nad organizacją, monitorowaniem i dokumentowaniem udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także prowadzonej dokumentacji przebiegu nauczania, rekrutacji; niewłaściwa współpraca dyrektora z nauczycielami, rodzicami; brak indywidualizacji nauczania.

30 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych Zgłaszane nieprawidłowości w obszarach funkcjonowania szkół i placówek: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna Liceum dla dorosłych Szkoła policealna dla dorosłych PPP SOSW i inne RAZEM: przestrzegania praw dziecka i praw ucznia 4 17 1 22 Zgłaszane nieprawidłowości: brak kompleksowej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i realizacji zaleceń poradni; niewłaściwa organizacja pomocy adekwatniej do rozpoznanych potrzeb ucznia we współpracy z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną; brak zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych, działań wspierających rodziców; nieposzanowanie przez nauczycieli godności ucznia; nierzetelne realizowanie zadań przez wychowawcę klasy.

31 Liczba wydanych zaleceń:
W przypadku 82 kontroli w trybie działań doraźnych wydano 210 zaleceń. W przypadku 38 kontroli w trybie działań doraźnych nie wydano zaleceń. Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Branżowa szkoła I stopnia Szkoła policealna PPP SOSW i inne RAZEM Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki 7 27 2 5 43 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, w szczególności niestosowanie przez nauczycieli w ocenianiu bieżącym zapisów wewnątrzszkolnego oceniania 11 15 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 1 9 przestrzeganie przez szkołę niepubliczną przepisów art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe 4 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 10 19 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 3 inne, w szczególności dotyczące nieprawidłowego sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły, niewłaściwej współpracy z rodzicami, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej 14 86 6 115 Liczba wydanych zaleceń: 32 144  - 8 210

32 Liczba wydanych zaleceń 210 156 151 326
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów 2018/2019 2017/2018 2016/2017 2015/2016 Liczba kontroli 120 150 124 239 Liczba wydanych zaleceń 210 156 151 326 Współczynnik ilości zaleceń do ilości kontroli 1,75 1,04 1,22 1,36

33 Rekomendacje do dalszej pracy wynikające z analizy wyników kontroli w trybie działań doraźnych
Dyrektorzy szkół i placówek powinni: szczególny nacisk położyć na zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pobytu w szkole i placówce; egzekwować od nauczycieli prawidłowej realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; wzmocnić nadzór nad przestrzeganiem przez nauczycieli zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych respektować przepisy prawa dotyczące działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły; organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną stosownie do potrzeb i deficytów uczniów, bądź wychowanków; przestrzegać zasad opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych określonych przepisami prawa; przestrzegać przepisów prawa, w tym szczególnie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów; zaplanować nadzór w zakresie współpracy z rodzicami dzieci wymagających objęcia opieką psychologiczno-pedagogiczną; zaplanować formy doskonalenia zawodowego dla dyrektorów/nauczycieli w zakresie udzielania i dokumentowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także skutecznej współpracy dyrektorów/ nauczycieli i komunikowania się z rodzicami.

34 Uwagi dotyczące zaleceń
Dyrektor szkoły lub placówki zobowiązany jest egzekwować udzielanie kary nauczycielowi, gdy rozpatrzona skarga lub zbadana sprawa w piśmie potwierdza zasadność wskazanych zarzutów. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń, a w przypadku wniesienia zastrzeżeń – w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisemnego zawiadomienia o nieuwzględnieniu zastrzeżeń, jest zobligowany powiadomić: organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń, organ prowadzący szkołę lub placówkę o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.

35 Kontrole w trybie działań doraźnych na prośbę Ministra Edukacji Narodowej

36 Kontrole w trybie działań doraźnych na prośbę MEN
W dniu 11 maja 2019 r. Minister Edukacji Narodowej zwrócił się do kuratorów oświaty z prośbą o zobowiązanie dyrektorów szkół w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego do: przeprowadzenia rad pedagogicznych na temat obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, wynikających z przepisów prawa oświatowego, procedur zachowania w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych; zorganizowania spotkań z rodzicami uczniów, podczas których zostaną przedstawione procedury bezpieczeństwa obowiązujące na terenie danej placówki oraz osoby i instytucje, do których można zgłosić się o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawczej; przeprowadzenia godzin wychowawczych z uczniami na temat czynników warunkujących bezpieczeństwo w szkole, procedur zachowania w sytuacji nadzwyczajnej oraz obowiązków wynikających z poszanowania drugiego człowieka; wzmocnienia współpracy pomiędzy szkołą a rodzicami, w tym przez utworzenie formuły tzw. anonimowej skrzynki na sygnały.

37 Kontrole w trybie działań doraźnych na prośbę MEN
Jednocześnie zobowiązano kuratorów oświaty do przeprowadzenia kontroli w trybie działań doraźnych w 10 % szkół określonego typu, w celu weryfikacji wykonania działań. Lubuski Kurator Oświaty zobowiązał dyrektorów szkół z terenu województwa lubuskiego do przeprowadzenia wymienionych czynności do końca maja 2019 r. W czerwcu 2019 r. przeprowadzono łącznie 65 kontroli, obejmując 11,1% szkół określonego typu tj. szkoły podstawowe (41), gimnazja (3), licea ogólnokształcące (8), technika (7) oraz branżowe szkoły I stopnia (6). W pięciu jednostkach, tj. w 7,7 % skontrolowanych szkół wydano zalecenia pokontrolne. Dotyczyły one niewykonania działań w zakresie: zorganizowania spotkania z rodzicami uczniów w tym przekazania informacji o osobach oraz instytucjach, do których można zgłosić się o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wychowawczej; przeprowadzenia godziny wychowawczej z uczniami na temat: - procedur zachowania w sytuacji nadzwyczajnej; - obowiązków wynikających z poszanowania drugiego człowieka; wzmocnienia współpracy z rodzicami, w tym utworzenia formuły tzw. anonimowej skrzynki na sygnały. Dyrektorzy szkół, w których stwierdzono nieprawidłowości, poinformowali o wykonaniu zaleceń.

38 Monitorowanie pracy szkół i placówek

39 Monitorowanie pracy szkół i placówek
W roku szkolnym 2018/2019 zgodnie z ustalonymi przez Ministra Edukacji Narodowej podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa, monitorowanie prowadzone było na platformie SEO w czterech obszarach: dostosowanie bazy lokalowej do wymagań określonych przepisami prawa (młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze – 100%), prowadzenie działalności innowacyjnej i wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania (publiczne szkoły podstawowe, ogólnodostępne i specjalne, z wyłączeniem szkół podstawowych dla dorosłych – 100%), organizacja kształcenia uczniów według indywidualnego programu i toku nauki (publiczne szkoły podstawowe – 100% szkół, w których uczniowie realizują indywidualny program lub tok nauki), kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych (wszystkie typy szkół – szkoły wskazane przez Kuratora Oświaty).

40 Monitorowanie pracy szkół i placówek
T1: Dostosowanie bazy lokalowej do wymagań określonych przepisami prawa Monitorowaniem objęto 18 placówek, w tym: 1 młodzieżowy ośrodek wychowawczy, 3 młodzieżowe ośrodki socjoterapii, 14 specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Bazę lokalową do przepisów prawa dostosowało 8 ośrodków. 10 dyrektorów ośrodków wskazało na braki w wyposażeniu.

41 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Wnioski: Organy prowadzące młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie spełniają wymagań, o których mowa odpowiednio w § 26 i § 43, dostosują ośrodki do tych wymagań do dnia 31 sierpnia 2020 r. (§ 80 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. poz. 1606)).

42 Monitorowanie pracy szkół i placówek
T2: Prowadzenie działalności innowacyjnej i wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania Monitorowaniem objęto 302 publiczne szkoły podstawowe ogólnodostępne i specjalne, z wyłączeniem szkół podstawowych dla dorosłych. Działalność innowacyjną w roku szkolnym 2018/2019 prowadziło 148 szkół podstawowych. Realizowane projekty (232 projekty) są innowacjami: programowymi – 87 projektów, co stanowi 27,8 %, organizacyjnymi – 48 projektów, co stanowi 15,34 %, metodycznymi – 97 projektów, co stanowi 30,99 % wszystkich realizowanych projektów.

43 Monitorowanie pracy szkół i placówek

44 Monitorowanie pracy szkół i placówek
T3: Organizacja kształcenia uczniów według indywidualnego programu i toku nauki Monitorowaniem objęto 4 publiczne szkoły podstawowe. W kilku przypadkach dyrektorzy szkół/placówek utożsamiali indywidualny program i tok nauki z nauczaniem indywidualnym lub zindywidualizowaną ścieżką kształcenia.

45 Monitorowanie pracy szkół i placówek
T4: Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych Monitorowaniem objęto 25 szkół wskazanych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty, w tym: - 14 szkół podstawowych, - 8 liceów ogólnokształcących, - 3 technika. Badanie przeprowadzone było w szkołach, za pomocą wywiadu i ankiet przeprowadzonych z dyrektorem i nauczycielami. Każdy wizytator przeprowadził obserwacje 5 lekcji w danej szkole.

46 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Wnioski: Proces kształtowania kompetencji kluczowych na zajęciach nie ma charakteru powszechnego. Nie wszyscy nauczyciele: świadomie kształcą na lekcji kompetencje kluczowe uczniów, potrafią wskazać, jakie kompetencje kluczowe były kształtowane na zajęciach, mają świadomość, że obowiązek kształtowania kompetencji kluczowych na lekcji wynika z realizacji podstawy programowej, nawiązują na zajęciach do wiedzy i doświadczeń otaczającego nas świata.

47 Sprawdzać aktualny dostęp do platformy SEO (http://www.seo2.npseo.pl).
Uwagi i rekomendacje do dalszej pracy wynikające z analizy wyników monitorowania pracy szkół i placówek Uwagi i rekomendacje: Zapoznawać się z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny (strona MEN: Strona główna » Jakość edukacji » Nadzór pedagogiczny ). Obserwować komunikaty zamieszczane na stronie Kuratorium Oświaty: (Menu główne - Nadzór pedagogiczny » Monitorowanie). Sprawdzać aktualny dostęp do platformy SEO ( W przypadku problemu z dostępem kontaktować się natychmiast z pracownikiem wskazanym przez Lubuskiego Kuratora Oświaty do przeprowadzania monitorowania (Sylwia Czapla ). Wypełniać należy tyko te arkusze, które dotyczą danej placówki/danego typu szkoły. Jeśli badany obszar nie dotyczy szkoły nie kończyć i nie zapisywać ankiety. Ankiety należy wypełniać w wyznaczonym terminie. Ze względu na przekazywanie danych do MEN, ankiety wypełnione po wyznaczonym terminie nie są liczone do sprawozdania, a zadanie traktuje się jako niewypełnione przez dyrektora danej szkoły/placówki. Przed wypełnieniem arkusza przypomnieć akty prawa, aby udzielone odpowiedzi były zgodne z aktualnymi przepisami prawa oświatowego. Dochować staranności w terminowym i jakościowym przekazywaniu informacji. Monitorowanie jest jedną z form nadzoru pedagogicznego, ankiety monitorowania powinien wypełniać dyrektor szkoły.

48 Wspomaganie szkół i placówek

49 Wspomaganie szkół i placówek
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny wspomaga szkoły i placówki w szczególności poprzez: przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej organu analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli; opracowywanie analiz okresowych i całościowych w kontekście tematyki kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty, kontroli w trybie działań doraźnych oraz zakresu ewaluacji. przekazywanie informacji o istotnych zagadnieniach dotyczących systemu oświaty i zmianach w przepisach prawa dotyczących funkcjonowania szkół i placówek; 3) organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek.

50 Wspomaganie szkół i placówek
Wnioski:  Przekazywane informacje o istotnych zagadnieniach dotyczących systemu oświaty i zmianach w przepisach prawa dotyczących funkcjonowania szkół i placówek przez Lubuskiego Kuratora Oświaty z wykorzystaniem form konferencji i narad dla dyrektorów oraz informacji na stronie internetowej LKO przyczyniły się do podniesienia kompetencji w obszarze planowania i realizacji zadań w zakresie sprawowanego nadzoru. W związku z niezadowalającymi wynikami uzyskiwanymi przez szkoły na egzaminach zewnętrznych Lubuski Kurator Oświaty określił zadanie opracowania i realizowania programu „Wspomaganie dyrektorów szkół podstawowych w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego nad procesem kształcenia” w celu podwyższenia skuteczności kształcenia. Prowadzony nadzór pedagogiczny na terenie gmin i powiatów przez wizytatorów przyczynił się do wsparcia merytorycznego dyrektorów szkół/placówek, pomocy w rozwiązywaniu konkretnych problemów oraz współpracy z organami prowadzącymi.

51 Pozostałe zadania Lubuskiego Kuratora Oświaty

52 Oceny pracy dyrektorów
Od roku szkolnego 2017/2018 oceną pracy dyrektorów szkół i placówek zajmuje się Wydział Nadzoru Pedagogicznego. W roku szkolnym 2018/2019 w Kuratorium Oświaty dokonano ocen pracy 64 dyrektorów szkół i placówek, w tym: 19 ocen pracy w okresie IX-XII 2018, 45 ocen pracy w okresie I-VIII 2019.

53 Organizacja konkursów przedmiotowych Lubuskiego Kuratora Oświaty
W roku szkolnym 2019/2020 organizowane będą konkursy przedmiotowe Lubuskiego Kuratora Oświaty dla uczniów szkół podstawowych z 10 przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, język angielski, język francuski, język niemiecki, język polski matematyka. Konkursy podobnie jak w latach ubiegłych obsługiwane będą na serwerze kuratorium. Zasady zgłaszania uczniów na platformie ESKP pozostają bez zmian. Szkoły dokonują wpisów na platformie za pomocą posiadanych loginów i haseł. W przypadku potrzeby wprowadzenia zmian istnieje możliwość dodania nowych placówek. Prosimy o dokładne wypełnianie zgłoszeń uczniów, gdyż na tej podstawie wystawiane są zaświadczenia dla laureatów i finalistów konkursów. Zgłaszamy wszystkich uczniów do etapu szkolnego biorących udział w poszczególnych konkursach. Platforma zostanie uruchomiona od 1 listopada 2019 r.

54 116 postepowań zakończyło się pozytywnie, 1 postępowanie – negatywnie.
Awans zawodowy W sesji zimowej do Lubuskiego Kuratora Oświaty wpłynęło 117 wniosków o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego: 116 postepowań zakończyło się pozytywnie, 1 postępowanie – negatywnie. W sesji letniej 2019 wpłynęło 271 wniosków o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego, z czego: 267 postepowań zakończyło się pozytywnie, 1 postępowanie – negatywnie, 1 postępowanie zawieszono, 2 wnioski wycofano. Razem w roku szkolnym 2018/2019 rozpatrzono 388 wniosków nauczycieli o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego.

55 Dotacje

56 Informacje dotyczące opiniowania arkuszy organizacji pracy szkół i placówek

57 Uwagi do arkusza organizacji szkoły/placówki
Przy opracowywaniu aneksów do arkusza organizacji szkoły/placówki szczególną uwagę należy zwrócić na: pełną nazwę szkoły, zgodną z podjętą uchwałą przez radę gminy/powiatu, czytelne zapisy ujęte w arkuszu i załączniku, przydzielanie liczby godzin poszczególnym nauczycielom zgodnie z obowiązującym prawem, planowanie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodność tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych w szkolnym planie nauczania dla klas na I i II etapie edukacyjnym z liczbą tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wskazanym w przedmiotowych rozporządzeniach, organizację zajęć, które wynikają ze szczególnych przepisów między innymi: religii/etyki, wychowania do życia w rodzinie, zajęć doradztwa zawodowego, zaplanowanie godzin pracy biblioteki szkolnej, przestrzeganie zasad obowiązkowego podziału na grupy – zgodnie z odpowiednimi przepisami w tym zakresie (język obcy, wychowanie fizyczne, zajęcia komputerowe/informatyka), pełne brzmienie nazw obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnych z ramowym i szkolnym planem nauczania/tygodniowym rozkładem zajęć, przedstawienie legendy w przypadku zastosowania skrótów lub innych oznaczeń w arkuszu.

58 Uwagi do arkusza organizacji szkoły
Zmiany wprowadzone do 30 września dyrektor szkoły opracowuje, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych (art. 110 ust. 5 Ustawy Prawo Oświatowe). Organ prowadzący szkołę zatwierdza wprowadzone przez dyrektora szkoły zmiany, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 110 ust. 5 upo). Przepis opracowania arkusza organizacji szkoły nie dotyczy dyrektorów szkół niepublicznych. Jeśli organ prowadzący szkołę zdecyduje, że dyrektor ma opracować projekt arkusza, to tryb sporządzenia, warunki zatwierdzenia dobrze jest uregulować w statucie szkoły.

59 Aneksy Do wszystkich zmian wprowadzonych w arkuszu organizacyjnym do 30 września należy sporządzić aneks i przedstawić go do zaopiniowania organowi nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z zarządzeniem Lubuskiego Kuratora Oświaty: „Zmieniony arkusz należy przesłać wraz z pismem przewodnim wskazującym zmiany wprowadzone do zatwierdzonego arkusza.”

60 Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020

61 Kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN
Na rok szkolny 2019/2020 Minister Edukacji Narodowej ustalił następujące kierunki polityki oświatowej państwa: Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów. Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.

62 Planowe działania w zakresie nadzoru pedagogicznego

63 Ewaluacje zewnętrzne

64 wszystkich ewaluacji w roku szkolnym
Ewaluacje zewnętrzne Liczbę ewaluacji zewnętrznych w rozbiciu na poszczególne typy szkół i placówek oraz zakresy ewaluacji problemowych na rok szkolny 2019/2020 ustalił Minister Edukacji Narodowej 3 lipca 2019r.: Lp. Rodzaj ewaluacji Wskaźnik Ilość 1. Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej 60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym 20 ewaluacji 2. Ewaluacja problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego 40% 13 Razem 100% 33

65 Ewaluacje zewnętrzne W: przedszkolach innych formach wychowania przedszkolnego oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Rodzice są partnerami przedszkola

66 Ewaluacje zewnętrzne W szkołach: podstawowych dla dzieci i młodzieży ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Rodzice są partnerami szkoły lub placówki

67 Ewaluacje zewnętrzne W szkołach: dla dorosłych – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej

68 Ewaluacje zewnętrzne W : w bibliotekach pedagogicznych – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi

69 Ewaluacje zewnętrzne W: przedszkolach - w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji

70 Ewaluacje zewnętrzne W szkołach: podstawowych ponadpodstawowych - w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się

71 Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w Planie Nadzoru Pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN

72 Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN Tematy kontroli na rok szkolny 2019/2020 ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej:  Temat 1: Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach Typ szkoły/placówki: Publiczne: szkoły podstawowe (5% - 16) szkoły ponadpodstawowe (5% - 9) Termin: II-VI 2020 Temat 2: Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia Typ szkoły/placówki: szkoły ogólnodostępne (5% - 26) szkoły integracyjne Termin: I-III 2020

73 Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN Temat 3: Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dotyczącym organizacji zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz opinii w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia Typ szkoły/placówki: Publiczne: poradnie psychologiczno-pedagogiczne (50% - 10) Termin: I-III 2020 Temat 4: Zgodność oferty kształcenia zawodowego z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego Typ szkoły/placówki: Publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe: publiczne branżowe szkoły I stopnia (15% - 9), niepubliczne (50% -3) publiczne technika (15% - 7), niepubliczne (50% - 3) publiczne szkoły policealne (15% -1), niepubliczne (50% -3) publiczne szkoły przysposabiające do pracy (15% -3) niepubliczne (50% - 0) Termin: X-XII 2019

74 Monitorowanie pracy szkół i placówek

75 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W publicznych szkołach: podstawowych ponadpodstawowych Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole Wskaźnik: 100% Termin: I-III 2020

76 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W szkołach: podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole Wskaźnik: 30% Termin: III-V 2020

77 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W : przedszkolach szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe szkołach ponadpodstawowych Wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym Wskaźnik: 30% Termin: I-III 2020

78 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W publicznych: szkołach podstawowych Prowadzenie działalności innowacyjnej Wskaźnik: 100% Termin: X-XI 2019

79 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: W publicznych i niepublicznych: szkołach policealnych Wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego w zakresie warunków realizacji kształcenia w zawodzie Wskaźnik: 30% Termin: II-VI 2020

80 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2019/2020 monitorowanie będzie obejmowało: We: wszystkich typach szkół Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych Wskaźnik: szkoły wybrane przez Lubuskiego Kuratora Oświaty Termin: III-VI 2020

81 Organizacja roku szkolnego 2019/2020

82 Zagadnienia: Szkoły funkcjonujące w systemie oświaty. Nowa organizacja szkół i placówek oświatowych. Wzbogacona oferta edukacyjna od września 2019 r. Podstawy programowe obowiązujące w roku szkolnym 2019/ w klasach pierwszych. Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych kształcących w zawodach. Kształcenie teoretyczne zawodowe pracowników młodocianych. Inne zmiany.

83 Typy szkół w latach 2019/2020 – 2023/24 Rok szkolny 2019/2020 2020/2021 2021/2022 2022/2023 2023/2024 PRZEDSZKOLE i inne formy wychowania przedszkolnego P SZKOŁA PODSTAWOWA Klasy I - VIII Czteroletnie LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE z klasami 3-letniego LO LO 4 L kl. I Kl. I – II LO 4 L Kl. I - III Klasy I -IV I –IV LO 3 L Kl. I - III Kl. II- III Kl. III Pięcioletnie TECHNIKUM z klasami czteroletniego technikum  T 5 L kl. I - II kl. I - III kl. I - IV T 5L kl. I - V T 4 L kl. I -II kl. I - IV BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA I – III I - III I –III SZKOŁA II STOPNIA I I - II I – II

84 Organizacja szkoły policealnej i branżowej szkoły II stopnia
NOWA ORGANIZACJA SZKÓŁ SZKOŁA POLICEALNA DLA MŁODZIEŻY SZKOŁA POLICEALNA (4-5 semestrów): TRYB DZIENNY TRYB STACJONARNY TRYB ZAOCZNY ZAWODY NA V POZIOMIE PRK Zawody kształcone w SP uzyskują V poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji KKZ – kursy kwalifikacji zawodowych SZKOŁA POLICEALNA DLA DOROSŁYCH BRANŻOWA SZKOŁA II STOPNIA (4 semestry): TRYB DZIENNY TRYB STACJONARNY TRYB ZAOCZNY + KKZ (obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia w zawodzie) BRANŻOWA SZKOŁA II STOPNIA

85 CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO PlACÓWKA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
Nowa organizacja placówek, o których mowa w art.2 ust 4 ustawy Prawo światowe CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO OŚRODEK DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO PlACÓWKA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

86 Nowa organizacja szkół i placówek
Zmiana Podstawa prawna Termin Utworzenie czteroletniego liceum ogólnokształcącego trzyletnie licea stają się czteroletnimi liceami ogólnokształcącymi; JST prowadzące dotychczasowe trzyletnie liceum w drodze uchwały stwierdza jego przekształcenie w czteroletnie liceum ogólnokształcące; uchwała JST stanowi akt założycielski letniego LO; w czteroletnich liceach prowadzi się klasy 3-letniego LO dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum. Art i 146 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe1 (Dz. U. 2017, poz. 60 z późni. zm); Art. 148 ww. ustawy Z dniem 1 września 2019 r. Do dnia 30 listopada 2019 r. W latach szkolnych 2019/2020–2021/2022

87 Nowa organizacja szkół i placówek
Zmiana Podstawa prawna Termin Utworzenie pięcioletniego technikum czteroletnie technika stają się pięcioletnimi technikami; JST prowadzące dotychczasowe czteroletnie technikum w drodze uchwały stwierdza jego przekształcenie w pięcioletnie technikum ; Uchwała JST stanowi akt założycielski pięcioletniego technikum; w pięcioletnim technikum prowadzi się klasy dotychczasowego czteroletniego technikum dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum. Art. 151 i 152 ust 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe1 (Dz. U. 2017, poz. 60 z późni. zm); Art. 152 ust. 2, 3 ww. ustawy Art. 154 ww. ustawy Z dniem 1 września 2019 r. Do dnia 30 listopada 2019 r. W latach szkolnych 2019/2020–2022/2023

88 Nowa organizacja szkół i placówek (o których mowa w art
Nowa organizacja szkół i placówek (o których mowa w art.2 ust 4 ustawy Prawo oświatowe) Zmiana Podstawa prawna Termin CKP oraz ODiDZ przechodzą w Centra Kształcenia Zawodowego (CKZ) Art. 50 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2018, poz. 2245); Z dniem 1 września 2019 r. Zespół placówek złożony z CKP i ODiDZ - przekształca się w publiczne CKZ Uchwała JST w sprawie przekształcenia placówki lub placówek w CKZ (stanowi akt założycielski) Nowy statut CKZ Dyrektor informuje pisemnie pracowników zatrudnionych w dotychczasowych placówkach o tym, że od r. będą pracownikami CKZ Art. 54 ww ustawy Art. 51 i art.55 ww. ustawy Art. 66 ww. ustawy Art. 68 ww. ustawy Od 1 września 2019 r. do 31 listopada 2019 r. Do 15 maja 2019 r.

89 Wzbogacona oferta edukacyjna od września 2019 r.
Rodzaj zajęć Szkoła Podstawa prawna Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego LO 4L, T 5 L, BSI st. Rozporządzenie MEN w sprawie ramowych placów nauczania Rozporządzenie MEN w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego – program realizacji doradztwa zawodowego (zatwierdza dyrektor w terminie do 30 września każdego roku szkolnego) Wszystkie typy szkół, w tym szkoły policealne i szkoły dla dorosłych Art. 26a i art. 98 ustawy Prawo oświatowe; § 4 rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. Możliwość organizowania kursów umiejętności zawodowych Szkoły kształcące w zawodach, w których kształcą, CKZ, PKU Art ust. 2a ustawy Prawo oświatowe Możliwość organizowania turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników Szkoły kształcące w zawodach, przy czym turnus w zawodzie, w którym szkoła kształci Art ust. 2c ustawy Prawo oświatowe Wykorzystanie godzin wynikających z różnicy godzin miedzy sumą godzin zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego o ujętych w ramowym planie, a minim. liczbą godzin wynikającą z podstawy Szkoły kształcące w zawodach § 4 ust. 5 rozporządzenia MEN w sprawie ramowych placów nauczania dla publicznych szkół Zajęcia dla uczniów organizowane z godzin do dyspozycji dyrektora LO 4L, T 5 L § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia MEN w sprawie ramowych placów nauczania dla publicznych szkół (klasy LO 4 L, T 5 L, BSIst.) wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach (od września), wprowadzenie „specjalizacji” w zawodzie na poziomie branżowej szkoły lub technikum, realizowanej pod koniec cyklu kształcenia lub w formie kursowej, umożliwienie prowadzenia w szkołach krótszych form kursowych – tzw.

90 Podstawa programowa w klasach I w roku szkolnym 2019/2020
Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U poz. 977); LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE 3 - letnie Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz U. z 2018 r. poz. 467); Rozporządzenie MEM z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325) – załącznik nr 5 LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE letnie

91 Podstawa programowa w klasach I w roku szkolnym 2019/2020
Rozporządzenie MEN z dnia 16 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie (Dz. U. 2017, poz. 356) w sprawie podstawy programowej …….kształcenia ogólnego ……d la branżowej szkoły I stopnia, ……….. (Dz. U. 2018, poz. 1679) - załącznik nr 4; Rozporządzenie MEN z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. 2019, poz. 991); Rozporządzenie MEN MEM z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325) – załącznik nr 4 BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA (ab. gimnazjum) Rozporządzenie MEN z dnia 16 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej ……kształcenia ogólnego … (Dz. U. 2018, poz. 1679) – załącznik nr 4a; (ab. szkoły podstawowej)

92 Podstawa programowa w klasach I w roku szkolnym 2019/2020
Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego ( Dz. U poz. 977); Rozporządzenie MEN z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. 2019, poz. 991) TCHNIKUM 4 - Letnie (absolwenci gimnazjum) Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz U. z 2018 r. poz. 467); Rozporządzenie MEM z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325) – załącznik nr 6 TECHNIKUM 5-letnie (absolwenci szkoły podstawowej)

93 Podstawa programowa w szkole policealnej
Rozporządzenie MEN z dnia 16 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie (Dz. U. 2017, poz. 356) w sprawie podstawy programowej …….kształcenia ogólnego ……d la szkoły policealnej ……….. (Dz. U. 2018, poz. 1679) - załącznik nr 6 Rozporządzenie MEN z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. 2019, poz. 991) Rozporządzenie MEM z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325) – załącznik nr 7 SZKOŁA POLICEALNA (I semestr i kolejne) Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej ……kształcenia ogólnego … (Dz. U. 2017, poz. 356) – załącznik nr 6 (II –V semestr )

94 Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych kształcących w zawodach Art
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych kształcących w zawodach Art ust 1 ustawy Prawo oświatowe TECHNIKUM, BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA, SZKOŁA POLICEALNA Do klasy I przyjmuje się kandydatów szkoły ponadpodstawowej, którzy: posiadają świadectwo ukończenia szkoły podstawowej; …posiadają zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu w przypadku kandydatów do szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przewiduje przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem silnikowym – posiadają orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, … w przypadku kandydatów do szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przewiduje przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem silnikowym w zakresie prawa jazdy kategorii C lub C+E – posiadają orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem (kierowca mechanik, technik transportu drogowego), Dotyczy absolwentów szkół podstawowych,

95 Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych kształcących w zawodach
BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA - PRACOWNICY MŁODOCIANI Młodocianych pracowników przyjmuje się na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu (art. 130 ust. 7a upo). Umowę o pracę pracodawca zawiera jeżeli kandydat : ukończył co najmniej ośmioletnią szkołę podstawową/gimnazjum; przedstawi świadectwo lekarskie stwierdzające, że praca danego rodzaju nie zagraża ich zdrowiu” (art. 191 p.1 Kodeksu Pracy). 3. Pracodawca i dyrektor branżowej szkoły I stopnia , do której pracodawca kieruje młodocianego pracownika na dokształcanie teoretyczne , wspólnie ustalają (art.120 a upo): 1) zakres kształcenia zawodowego zapewnianego przez szkołę i pracodawcę, wynikający z programu nauczania zawodu; 2) liczbę dni w tygodniu, w których zajęcia praktyczne odbywają się u pracodawcy; 3) sposób monitorowania przez każdą ze stron realizacji programu nauczania zawodu. Ustalenia te stanowią załącznik do umowy o pracę.

96 Kształcenie teoretyczne zawodowe pracowników młodocianych
załącznik do umowy – ustalenia dyrektora i pracodawcy (art. 120 a upo) BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA szkolne zajęcia edukacyjne może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej szkoła - tylko w jednym zawodzie organizację dokształcania teoretycznego koordynuje Kurator Oświaty (art. 51 ust.1 pkt 15a upo) TURNUSY DOKSZTAŁCANIA TEORETYCZNEGO - Centrum Kształcenia Zawodowego - Placówka Kształcenia Ustawicznego - Szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodu, w których kształcą oraz w zakresie innych zawodów z danej branży Zgodnie z rozporządzeniem RADY MINISTRÓW z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. 2018, poz z p. zm.) ORGANIZOWANE PRZEZ PRACODAWCĘ we własnym zakresie

97 Kształcenie teoretyczne zawodowe pracowników młodocianych
W przypadku zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego Kształcenie w zawodzie odbywa się na podstawie programu nauczania zawodu, który powinien uwzględniać całość podstawy programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego (kl. II i III – PP kształcenia w zawodach) W województwie lubuskim osobą wykonującą zadanie w zakresie koordynowania organizacji turnusów dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych jest dyrektor Delegatury w Zielonej Górze Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim – pan Krzysztof Słapczyński. Lubuskiego Kuratora Oświaty w koordynowaniu turnusów wspierać będzie Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze ( ul. Botaniczna 58, Zielona Góra), którego dyrektorem jest pani Bożena Bogucka. Informacje o turnusach będą dostępne na stronie internetowej KO i ZSiPKZ

98 Praktyczna nauka zawodu
Art upo Praktyczna nauka zawodu może odbywać się w jednostkach zapewniających rzeczywiste warunki pracy, w tym u pracodawców oraz w indywidualnych gospodarstwach rolnych, a także w centrach kształcenia zawodowego, warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych i placówkach kształcenia ustawicznego (art ). Praktyczna nauka zawodu może odbywać się za granicą na podstawie umów międzynarodowych lub porozumień o współpracy bezpośredniej zawieranych przez szkoły, jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej lub w ramach programów edukacyjnych Unii Europejskiej (art a). Przepis uniemożliwiający powierzenie prowadzenia praktycznej nauki zawodu osobom skazanym za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości, przestępstwo przeciwko rodzinie i opiece(art a).

99 Staże uczniowskie Art. 121a upo W celu ułatwienia uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie, w którym kształcą się, uczniowie technikum i uczniowie branżowej szkoły I stopnia niebędący młodocianymi pracownikami mogą w okresie nauki odbywać staż uczniowski. (art. 121a.1). W trakcie stażu uczniowskiego uczeń realizuje wszystkie albo wybrane treści programu nauczania zawodu w zakresie praktycznej nauki zawodu realizowanego w szkole, do której uczęszcza, lub treści nauczania związane z nauczanym zawodem nieobjęte tym programem.(art. 121a.2). Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczniem albo rodzicami niepełnoletniego ucznia oraz pracodawcą (art. 121a.3).

100 Staże uczniowskie Art. 121a upo
W przypadku, gdy staż obejmuje wybrane zagadnienia z programu nauczania, dyrektor szkoły może zwolnić ucznia, który odbył staż uczniowski, z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części na podstawie zaświadczenia od pracodawcy (art. 121a.4). Zakres zagadnień realizowanych w czasie stażu jest ustalany przez pracodawcę z dyrektorem szkoły(art. 121a.5). Staż uczniowski może być odbywany odpłatnie lub nieodpłatnie (art. 121a.6). Okres odbytego stażu uczniowskiego, na podstawie zaświadczenia zalicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze. (art. 121a.25).

101 INNE ZMIANY

102 Zmiany w przyznawaniu akredytacji na kształcenie ustawiczne prowadzone w formie pozaszkolnej
Art. 118 upo Akredytacja jest przyznawana na konkretną pozaszkolną formę kształcenia, a nie na całość prowadzonego kształcenia (art ); Akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej (art ); Akredytację przyznaje się na okres 5 lat (art ); Przepis przejściowy: akredytacje przyznane przed 1 września 2019 r. zachowują moc do zakończenia kształcenia ustawicznego w danej formie pozaszkolnej, nie dłużej niż do 31 grudnia 2020 r. (art. 103 ustawa o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z 22 listopada 2018 r.).

103 Utworzenie wydzielonego rachunku Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Utworzenie wydzielonego rachunku Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U poz. 869). Szkoły prowadzące kształcenie zawodowe (samorządowe jednostki budżetowe) mogą gromadzić na wydzielonym rachunku dochody z zapisów i darowizn oraz z działalności polegającej na świadczeniu usług w ramach kształcenia zawodowego. Dyrektor szkoły występuje z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o wydzielenie takiego rachunku dla szkoły (Art ). Dochody są przeznaczane na cele kształcenia zawodowego realizowanego przez te szkoły. (Art ).

104 Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r.
Karta Nauczyciela Ustawa nowelizująca

105 Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela – nauczyciele przedmiotów zawodowych Art. 42.2e. Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczyciele praktycznej nauki zawodu, zatrudnieni w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz w placówkach kształcenia ustawicznego i centrach kształcenia zawodowego odbywają szkolenia branżowe. Art d Organ prowadzący szkołę lub placówkę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 20 godzin. Art. 42c. 1. Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy. Nauczycielom dokształcającym się, odbywającym szkolenie branżowe, wykonującym inne ważne społecznie zadania lub – jeżeli to wynika z organizacji pracy w szkole – dyrektor szkoły może ustalić czterodniowy tydzień pracy.

106 Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela – nauczyciele przedmiotów zawodowych Szkolenia branżowe Wymiar: 40 godzin cyklicznie w okresach trzyletnich. Miejsce: w przedsiębiorstwach związanych z nauczanym zawodem. Cel szkoleń branżowych: zapoznanie się z technologiami stosowanymi w przedsiębiorstwie, zapoznanie się z urządzeniami, narzędziami i innym sprzętem technicznym stosowanym w procesach produkcyjnych lub usługach, poznanie specyfiki pracy w rzeczywistych warunkach w branży związanej z nauczanym zawodem, doskonalenie praktycznych umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej, zdobycie nowych doświadczeń zawodowych związanych z wybranym zawodem, nawiązanie kontaktów zawodowych umożliwiających ich wykorzystanie w procesie kształcenia zawodowego,

107 Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela – nauczyciele przedmiotów zawodowych Szkolenia branżowe Dyrektor: ustala harmonogram szkoleń na dany rok szkolny, kieruje nauczyciela na szkolenie branżowe u przedsiębiorcy z własnej inicjatywy lub na wniosek nauczyciela. Nauczyciel: przedkłada dyrektorowi informację potwierdzoną przez przedsiębiorcę o odbyciu szkolenia branżowego, zawierającą w szczególności wymiar tego szkolenia.

108 Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
Awans zawodowy Skrócenie stażu na stopień nauczyciela kontraktowego do 9 m-cy (art. 9c.1.1). Uwaga! 1. W przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego staż rozpoczęty w roku szkolnym 2018/2019 trwa 12 miesięcy. 2. Po zakończeniu stażu dokonywana jest ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu oraz przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne (art. 9.1 i 9.2). Zmiana w składzie komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela kontraktowego (art. 9g.1). Skład komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego: dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji; przewodniczący zespołu nauczycieli, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art ustawy – Prawo oświatowe, a jeżeli zespół taki nie został w tej szkole powołany – nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani – nauczyciel kontraktowy; opiekun stażu.

109 Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
W przypadku nauczyciela stażysty – uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie (art. 9b.1.1). Ocena dorobku zawodowego po zakończeniu stażu (art. 9c. 5a). O nadanie stopnia awansu zawodowego może się ubiegać ten nauczyciel, m. in. którego staż zakończył się pozytywną oceną dorobku zawodowego (art. 9b.1). Opiekun stażu opracowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu (art. 9c.5). Skrócenie okresu przerwy między uzyskaniem stopnia awansu zawodowego a rozpoczęciem stażu na kolejny stopień (art. 9d. 4). Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat, a nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. Skrócenie dyrektorskiej ścieżki awansu zawodowego o rok (art. 9e.1).

110 Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
Ocena pracy (art. 6a) Rezygnacja z: kryteriów oceny pracy ustalonych w rozporządzeniu (art. 6a.1e, 1f); okresowej oceny pracy (art. 6a.1); oceny pracy po zakończeniu stażu (art. 9c. 5a).

111 Zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
Zatrudnianie nauczycieli Umowa dla nauczyciela stażysty na 1 rok szkolny (art. 10.2). Limit czasu trwania umów o pracę na czas określony – 36 miesięcy (art ). Kary dla nauczycieli Wykluczenie możliwości ukarania nauczyciela karą porządkową za popełnienie czynu naruszającego prawa i dobro dziecka (art a). Wprowadzenie obowiązku zawiadomienia rzecznika dyscyplinarne o popełnieniu przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka (art a). Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela za czyn naruszającego prawa i dobro dziecka, pomimo ukarania karą porządkową (art ). Wydłużenie okresu ścigania czynu naruszającego prawa i dobro dziecka (art. 85. o.7).

112 Informacja o rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2019/2020

113 Informacja o rekrutacji
Zrealizowane zadania: Współpraca z organami prowadzącymi szkoły: Systematyczne zbieranie i opracowywanie danych ze szkół, dotyczących rekrutacji do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, na polecenie MEN: Działania związane z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych w Zielonej Górze: Zbieranie danych ze szkół i informowanie o wolnych miejscach w szkołach. Absolwenci gimnazjów i szkół podstawowych - miejsca w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych przewidywana liczba absolwentów gimnazjów: przewidywana liczba miejsc dla absolwentów gimnazjów: przewidywana liczba absolwentów szkół podstawowych: przewidywana liczba miejsc dla absolwentów szkół podstawowych:

114 Informacja o rekrutacji
Pierwszy etap rekrutacji (zakończony 12 lipca 2019 r.) Województwo lubuskie Miasto wojewódzkie: Gorzów Wielkopolski Miasto wojewódzkie: Zielona Góra Liczba uczniów aplikujących Liczba uczniów, którzy zostali przyjęci w postępowaniu rekrutacyjnym Liczba uczniów nieprzyjętych do wybranych szkół Liczba wolnych miejsc w szkołach 19968 16087 2070 2490 Liczba uczniów aplikujących Liczba uczniów, którzy zostali przyjęci w postępowaniu rekrutacyjnym Liczba uczniów nieprzyjętych do wybranych szkół Liczba wolnych miejsc w szkołach 3877 3539 338 288 Liczba uczniów aplikujących Liczba uczniów, którzy zostali przyjęci w postępowaniu rekrutacyjnym Liczba uczniów nieprzyjętych do wybranych szkół Liczba wolnych miejsc w szkołach 4245 3693 552 533

115 Informacja o rekrutacji
Drugi etap rekrutacji (stan na 5 sierpnia 2019 r.) Województwo lubuskie Miasto wojewódzkie: Gorzów Wielkopolski Miasto wojewódzkie: Zielona Góra Liczba uczniów aplikujących Liczba uczniów, którzy zostali przyjęci w postępowaniu rekrutacyjnym Liczba uczniów nieprzyjętych do wybranych szkół Liczba wolnych miejsc w szkołach 19968 17145 1385 Liczba uczniów aplikujących Liczba uczniów, którzy zostali przyjęci w postępowaniu rekrutacyjnym Liczba uczniów nieprzyjętych do wybranych szkół Liczba wolnych miejsc w szkołach 3877 3605 115 Liczba uczniów aplikujących Liczba uczniów, którzy zostali przyjęci w postępowaniu rekrutacyjnym Liczba uczniów nieprzyjętych do wybranych szkół Liczba wolnych miejsc w szkołach 4245 4184 58

116 Oferty lubuskich placówek doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 2019/2020 w zakresie doskonalenia nauczycieli oraz wspomagania szkół i placówek

117 Oferta Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim

118 Oferta Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze

119 Przedszkola i Szkoły Promujące Zdrowie

120 Szkoły Promujące Zdrowie
Certyfikaty krajowe Przedszkola, które w roku szkolnym 2018/2019 otrzymały certyfikat krajowy (wręczenie certyfikatów nastąpi w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie) Miejskie Przedszkole nr 34 Rozśpiewane Przedszkole w Zielonej Górze Przedszkole Miejskie nr 23 im. Małego Tygrysa Pietrka w Gorzowie Wielkopolskim Szkoła rekomendowana do nadania certyfikatu krajowego w sesji letniej (posiedzenie kapituły wrzesień 2019 r.) Szkoła Podstawowa w Trzebiczu

121 Szkoły Promujące Zdrowie
Lubuska sieć Szkół Promujących Zdrowie  Szkoła włączona do sieci: Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze

122 Szkoły Promujące Zdrowie
Certyfikaty wojewódzkie Szkoły Promującej Zdrowie 2018/2019 Szkoły i przedszkola, które otrzymały certyfikaty wojewódzkie Przedszkole Miejskie nr 11 im. Marii Kownackiej w Gorzowie Wielkopolskim Przedszkole Miejskie nr 19 im. Jana Brzechwy w Gorzowie Wielkopolskim Przedszkole Kasztanowa Kraina w Przytocznej Miejskie Przedszkole nr 17 im. Chatka Puchatka w Zielonej Górze Miejskie Przedszkole nr 40 w Zielonej Górze Szkoła Podstawowa im. Komisji Edukacji Narodowej w Nowym Miasteczku Szkoła Podstawowa w Stawie Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 w Rzepinie Szkoła Podstawowa im. Emilii Sczanieckiej w Szczańcu Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Osiecznicy Szkoła Podstawowa nr 3 im. Juliana Tuwima w Nowej Soli Liceum Ogólnokształcące w Nowym Miasteczku

123 Komunikaty

124 Program wychowawczo-profilaktyczny
Od 1 września 2019 r. szkoła została zobligowana do opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych (art. 26 ustawy Prawo oświatowe). Za przeprowadzenie diagnozy odpowiedzialny jest dyrektor szkoły albo upoważniony przez niego pracownik szkoły. Narzędzia do diagnozy zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły do bezpłatnego pobrania: Link

125 Monitoring wizyjny Nowelizacja z 25 maja 2018 r. ustawy Prawo oświatowe wprowadziła przepisem art. 108a uregulowanie zasad stosowania przez publiczne szkoły i placówki systemu oświaty monitoringu wizyjnego. Monitoring nie powinien stanowić środka nadzoru nad jakością wykonywania pracy przez pracowników szkoły lub placówki. Ponadto monitoring nie obejmuje pomieszczeń: w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, w których udzielana jest uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczna, przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników, sanitarno-higienicznych, gabinetu profilaktyki zdrowotnej, szatni i przebieralni, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji bezpieczeństwa i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób, w szczególności zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób. Dyrektor szkoły ma obowiązek poinformować uczniów i pracowników o wprowadzeniu monitoringu nie później niż 14 dni przed jego uruchomieniem, a monitorowane pomieszczenia muszą być oznakowane nie później niż dzień przed włączeniem kamer.

126 Bezpieczeństwo Od listopada 2018 r. obowiązują nowe przepisy wprowadzone nowelizacją rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69, z późn. zm.) w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Wprowadzono m.in.: obowiązek rejestrowania wyjść grupowych uczniów, które nie są wycieczkami, uzupełniono katalog miejsc, w których powinna znajdować się apteczka, obowiązek przeszkolenia pracowników szkoły lub placówki w zakresie udzielania pierwszej pomocy, wskazano warunki, które muszą spełniać strzelnice organizowane w szkołach i placówkach, określono termin na sporządzenie i doręczenie protokołu powypadkowego. Zgodnie z przepisami dyrektor szkoły zobowiązany jest do uwzględnienia w planie zajęć dydaktyczno-wychowawczych: równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowania zajęć możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego. W § 4a ww. rozporządzenia to do obowiązków dyrektora szkoły należy zapewnienie uczniom w szkole lub placówce miejsca na pozostawianie podręczników i przyborów szkolnych, a w §14 wprowadzono obowiązek zasięgnięcia opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego przez dyrektora szkoły lub placówki w sprawie długości przerw międzylekcyjnych.

127 Profilaktyka zdrowotna w szkołach
1 września 2019 r. w życie wchodzi nowe brzmienie przepisu art. 10 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe. „Organ prowadzący szkołę lub placówkę zobligowany jest do przekazania do szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek, z wyjątkiem szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, finansowanych ze środków publicznych”. O informacje te powinien się zwrócić do wojewódzkiego oddziału NFZ, który zawiera kontrakty na stomatologię dziecięcą.

128 opiekę stomatologiczną realizowaną przez lekarza dentystę.
Informacje Ministerstwa Zdrowia dotyczące Ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami Zgodnie z ustawą, opieka zdrowotna nad uczniami realizowana w szkole obejmuje: profilaktyczną opiekę zdrowotną, sprawowaną przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania, zwaną dalej „pielęgniarką szkolną” albo higienistkę szkolną, oraz opiekę stomatologiczną realizowaną przez lekarza dentystę. Gabinety profilaktyki zdrowotnej (pielęgniarskie) Organ prowadzący szkołę zapewnia uczniom możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej w szkole. Jeśli w szkole nie ma gabinetu profilaktyki zdrowotnej, pielęgniarka szkolna udziela świadczeń w miejscu wynikającym z umowy z NFZ, tzn. w poradni POZ – sytuacja taka dotyczy zazwyczaj małych szkół w miejscowościach gdzie poradnia POZ jest w niewielkiej odległości od szkoły. Pielęgniarka szkolna realizuje wówczas na terenie szkoły niektóre czynności, np. edukację zdrowotną, fluoryzację, natomiast badania przesiewowe – w gabinecie POZ. Gabinety dentystyczne Organ prowadzący szkołę zapewnia uczniom również możliwość korzystania z gabinetu dentystycznego. Jeśli w szkole nie ma gabinetu dentystycznego, organ prowadzący szkołę zawiera porozumienie z podmiotem udzielającym świadczeń stomatologicznych dla dzieci, finansowanych ze środków publicznych, tzw. podmiotem współpracującym. Uzupełniającym sposobem zapewnienia dostępności świadczeń stomatologicznych jest dentobus.

129 Akcja „Przerwany marsz…”
Parlamentarny Zespół ds. Wspierania Środowisk Dzieci Wojny, Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, Stowarzyszenie „Dumni z Polski” oraz Stowarzyszenie „Dzieci Wojny w Polsce” organizują akcję pn. „Przerwany marsz” …”, który ma polegać na symbolicznym dokończeniu 2 września 2019 roku, przerwanego, przez fakt wybuchu II wojny światowej, marszu do szkoły ówczesnej młodzieży. Zachęcamy, aby 2 września 2019 r. wspólnie z babciami, dziadkami, a także osobami samotnymi, które mieszkają w danym regionie i wywodzą się z pokolenia Dzieci Wojny uczestniczyć w inauguracji roku szkolnego 2019/2020. W ten sposób w całej Polsce stworzymy możliwość międzypokoleniowego dialogu, który będzie cennym doświadczeniem dla uczniów. Będzie to również wyraz szacunku i wdzięczności dla żywego pomnika historii. Dodatkowe informacje, w tym dotyczące sposobu rejestracji, dostępne są na stronie internetowej Kuratorium Oświaty oraz pod adresem:

130 - zgłoszenia szkół poprzez formularz elektroniczny do 16.10.2019
Diecezjalne Konkursy Wiedzy Biblijnej Biblista Junior i Młody Biblista – 4. Edycja 2019/2020 Katolickie Stowarzyszenie uBIBLIJNIEni.pl organizuje w roku szkolnym 4. Edycję Diecezjalnych Konkursów Wiedzy Biblijnej dla uczniów Szkół Podstawowych Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej Biblista Junior (klasy 4-6 SP) oraz Młody Biblista (klasy 7-8 SP). W tej edycji przedmiotem zmagań będzie Ewangelia według św. Łukasza dla uczestniczących w konkursie Biblista Junior oraz 1 i 2 List do Koryntian dla uczestniczących w konkursie Młody Biblista. Harmonogram: - zgłoszenia szkół poprzez formularz elektroniczny do - etap szkolny: BJ – ; MB – - etap rejonowy: BJ – ; MB – - Finał: BJ – ; MB – Szczegółowe informacje na stronie w zakładce /nasze inicjatywy/ diecezjalne konkursy wiedzy biblijnej – tam też formularze zgłoszeniowe oraz FB/ Diecezjalne Konkursy Biblijne/

131 Konferencja Uczeń-zawodnik
Zapraszamy na II Ogólnopolską Konferencję Naukową Uczeń – zawodnik „Szanse i wyzwania sportu w szkołach sportowych/szkołach mistrzostwa sportowego”. Konferencja odbędzie się w Auli Akademickiego Liceum Mistrzostwa Sportowego w Gorzowie Wielkopolskim 27 września 2019 r. przy ul. Chopina 52 budynek 8, rozpoczęcie o godzinie 900. Organizatorami konferencji są: Wydział Humanistyczny, Zakład Edukacji, Katedra Edukacji Dziecka Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim Akademickie Liceum Mistrzostwa Sportowego w Gorzowie Wielkopolskim.

132 Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie: Dobra pani – Eliza Orzeszkowa;
Komunikaty Narodowe Czytanie 2019 Podczas tegorocznej odsłony akcji Narodowe Czytanie Para Prezydencka zaproponowała do czytania Nowele polskie. Prezydent Andrzej Duda z Małżonką dokonali wyboru z ponad stu propozycji tytułów przesłanych do Kancelarii Prezydenta.  Osiem lektur na ósme Narodowe Czytanie: Dobra pani – Eliza Orzeszkowa; Dym – Maria Konopnicka Katarynka – Bolesław Prus Mój ojciec wstępuje do strażaków (ze zbioru: Sanatorium pod Klepsydrą) – Bruno Schulz Orka – Władysław Stanisław Reymont Rozdzióbią nas kruki, wrony… – Stefan Żeromski Sachem – Henryk Sienkiewicz Sawa (z cyklu: Pamiątki Soplicy) – Henryk Rzewuski Więcej informacji na stronie MEN oraz

133 Więcej informacji na stronie internetowej Kuratorium Oświaty.
Rekrutacja członków Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Lubuskim – dodatkowy nabór Lubuski Kurator Oświaty informuje, że prowadzony będzie dodatkowy nabór kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Lubuskim. Kandydatury prosimy zgłaszać w formie pisemnej w terminie do dnia 30 września 2019 r. na adres Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Więcej informacji na stronie internetowej Kuratorium Oświaty.

134 Wolne miejsca w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych
Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. uruchomiło na swoim serwerze platformę do wyszukiwania wolnych miejsc w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych po przeprowadzonej rekrutacji. Zainteresowane osoby mogą zapoznać się z ofertą edukacyjną szkół, w których pozostały wolne miejsca. Serwis został uruchomiony r., trwa zbieranie danych. Prosimy szkoły o uzupełnienie danych poprzez stronę:

135 Zatrudnienie w szkołach osób niebędących nauczycielami oraz nauczycieli nieposiadających wymaganych kwalifikacji Procedura wyrażania zgody na zatrudnienie w szkołach osób niebędących nauczycielami oraz nauczycieli nieposiadających wymaganych kwalifikacji Wniosek o wyrażenie zgody na zatrudnienie nauczyciela nieposiadającego wymaganych kwalifikacji lub o wyrażenie zgody na zatrudnienie osoby niebędącej nauczycielem powinien być wydrukiem wypełnionego formularza on-line umieszczonego pod adresem opatrzonym stosownymi pieczęciami oraz podpisem dyrektora szkoły. Wniosek powinien zostać przesłany do Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Do wniosku należy załączyć wskazane w procedurze dokumenty. Procedura jest udostępniona na stronie Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. w zakładce: Szkoły i organy prowadzące » Dyrektorzy i nauczyciele » Zgody na zatrudnienie

136 Prof. nadzw. dr hab. Beata A. Orłowska
Celem działalności sieci Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej jest przybliżenie obywatelom priorytetów polskiej polityki zagranicznej oraz wzmocnienie kanałów współpracy pomiędzy MSZ, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, placówkami edukacyjnymi i naukowymi oraz innymi podmiotami, których działalność obejmuje szeroko rozumianą współpracę międzynarodową. Proponujemy m.in. zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych z zagadnień dotyczących stereotypów, uprzedzeń wobec innych, zagadnień dotyczących pojawienia się imigrantów jak również wybrane tematy z zagadnień historycznych. Zapraszamy do współpracy Prof. nadzw. dr hab. Beata A. Orłowska

137 „Bezpieczna młodość” Program zakłada prowadzenie systematycznych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa młodzieży woj. lubuskiego poprzez dostarczanie uczniom szkół ponadpodstawowych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych: zażywanie narkotyków, spożywanie alkoholu, cyberprzemoc, mowa nienawiści, a także edukowanie w obszarze możliwości zapobiegania zjawiskom patologicznym i ochrona przed staniem się ofiarą przestępstw. Koordynatorem Programu jest nadkom. Adam Chorąży – specjalista w Wydziale Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.

138 Wskazówki do realizacji
 Zaleca się: prawidłowo wypełniać wnioski o nagrody i odznaczenia dla nauczycieli (zachowanie rozsądku w ilości składanych wniosków i przedstawienie rzetelnego, oczywistego uzasadnienia), prawidłowo wypełniać wnioski o stypendia Prezesa Rady Ministrów i Ministra Edukacji Narodowej (uwzględnianie nowych formularzy), bardzo dokładne wypisywać dane uczestników konkursów przedmiotowych, ponieważ na tej podstawie wystawiane są zaświadczenia, systematyczne monitorować stronę internetową i komunikator w elektronicznym systemie ankiet Kuratorium Oświaty, pobierać aktualne wnioski i inne dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy oraz prawidłowo ich wypełniać, zgłaszać wycieczki zagraniczne z kilkudniowym wyprzedzeniem (a nie dzień przed wyjazdem).

139 Komunikaty Ważne terminy: Plan Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2019/2020 opublikowany zostanie do dnia 31 sierpnia 2019 r. na stronie internetowej Kuratorium Oświaty. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny Plan Nadzoru Pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.

140 Podsumowanie, zakończenie narady

141 DZIĘKUJĘ


Pobierz ppt "Narada dotycząca wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2018/2019 i organizacji."

Podobne prezentacje


Reklamy Google